بازاریابی آنلاینشبکه اجتماعیهمه

نحوه بازاریابی در تلگرام و جذب مشتری

وقتی از نحوه بازاریابی در تلگرام و جذب مشتری صحبت می کنیم منظورمان فقط صفحات نتایج سرچ گوگل ( SERP )نیست. اما همیشه به دنبال این هستیم که از طریق چه کانال‌ها و ابزارهای موثری می‌توانیم بازاریابی اینترنتی در تلگرام را به شیوه ای موفقیت آمیز انجام دهیم.

امروزه شبکه‌های اجتماعی از محبوبیت زیادی برخوردارند و کاربران بیشتر و هدفمندتری را جذب می‌کنند. تقریبا همه‌ی بیزینس‌ها ،از بزرگترین برندها تا فروشنده‌ها به خوبی این موضوع را باور دارند که بازاریابی در شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام مارکتینگ به شدت در میزان سودآوری آن‌ها تأثیرگذار بوده و باعث افزایش آن‌ شده است.

مقایسه سیگنال و واتس‌اپ + دانلود و نصب سیگنال

 

دلیل آن هم این است که استفاده از فضای مجازی و تلگرام به جزئی از کارهای روزمره‎ی ما تبدیل شده، و این که بسیاری از مردم صبح‌ها وقتی چشم‌های خود را باز می‌کنند، اول تلگرام را چک می کنند. دقیقاً همین ویژگی است که این اپلیکیشن را برای بازاریابی در تلگرام ارزشمند می سازد.

ما در این مقاله به شما آموزش بازاریابی در تلگرام را ارائه داده و با ترفند بازاریابی در تلگرام آشنا خواهیم کرد و به سؤال‌های مهمی از جمله چگونه از طریق تلگرام بازاریابی کنیم؟ چه نکته‌هایی را باید رعایت کنیم تا در بازاریابی تلگرامی موفق‌تر باشیم؟ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چگونه بازاریابی در تلگرام پول ساز می شود؟

telegram

بازاریابی در تلگرام یک روند بازاریابی فراگیر است که بازدهی خود را ثابت کرده است. این پیام‌رسان به گونه‌ای طراحی شده است که ارتباط با مخاطب هدف شما، اشتراک گذاری مطالب و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی را آسان‌تر کند. تلگرام امروزه یکی از رقبای سرسخت سیگنال و واتس‌اپ محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های تلگرام که باعث شده تا محبوبیت این برنامه افزایش یابد این است که پیام‌ها رمزنگاری می‌شوند و از امنیت بالایی برخوردارند.

ساخت سر ابری رایگان یک روزه

اغلب در کسب و کارها از پیام‌رسان‌ها برای ارسال یک متن، تصویر و یا ویدئو استفاده می‌کنند که هم ارزان‌تر از پیام کوتاه و تماس تلفنی است و هم احساس تعلق بیشتری برای مخاطبان خاصی را ایجاد می‌کند و طرفداران بیشتری هم دارد.

کانال و گروه های تلگرامی

یکی از محصولاتی که تلگرام به کاربران خود عرضه کرد، این بود که به جای اشتراک گذاری یک پیام به صورت تکی و فرد به فرد، آن را با ایجاد کانال یا گروه، به صورت همزمان برای مخاطبان هدف خود ارسال کنند.

امروزه حتی شاهد این هستیم که کانال‌ها و گروه های خانوادگی، دوستی و همکاری زیادی در بین مردم ایجاد شده اند و به راحتی در جامعه های کوچک با هم ارتباط برقرار کرده و تبادل می کنند. همچنین گروه های بازاریابی در تلگرام هم برای معرفی و فروش محصولات برند ها و کالاهای مختلف به وجود آمده اند.

مزایای بازاریابی درتلگرام

یکی دیگر از مزایای بازاریابی تلگرامی این است که لازم نیست دانش و تخصصی داشته باشید. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از ربات‌های تلگرام همه چیز را مکانیزه کنید تا آنها همه‌ی کارها را به جای شما انجام دهند. ربات‌های تلگرام نه تنها می‌توانند اطلاعات مربوط به سوالات خاص را در اختیار کاربران قرار دهند بلکه می‌توانند تصاویر و فیلم‌ها را نیز دریافت، ارسال و پردازش کنند.

تلگرام فرصت‌ها و مزیت‌های زیادی را دراختیار کاربران خود قرار داده که به چند نمونه از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:
 ترویج محصول و خدمات
 ثبت سفارش آنلاین
 تحویل سریع پیام‌ها
 ایجاد کانال‌های پرداخت برای مشتریان
 اطلاعات به‌روز
 وجود ویژگی تایمر
 هدایت ترافیک به وب‌سایت
 امنیت داده‌ها
 پشتیبانی آنلاین
 کاملا رایگان
 پردازش بازخورد مشتری
 ارتباطات و هماهنگی تیمی
 افزایش آگاهی از برند

چه رباطی برای بازاریابی درتلگرام مناسب است؟

ربات‌ها همه‌ی کارها را به سرعت وخودکار انجام می‌دهند و دستیار بسیار خوبی برای نیروی کار انسانی هستند. آن‌ها می‌توانند به پیام‌ها پاسخ دهند، در گروه‌ها عضو شوند، یا اینکه با برنامه‌های دیگر ادغام شوند. یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز ربات‌های تلگرامی امکان توسعه دادن آن توسط برنامه‌نویسان، به کمک APIهاست.

برای استفاده از رباط شما به یک متخصص و برنامه‌نویس که بتواند ربات کانال تلگرامی شما را راه‌ اندازی کند نیاز دارید. البته می توانید از رباط های موجود هم استفاده کنید. در پایان کار متوجه تمایز کسب و کارتان با دیگران خواهید شد و مطمئناً راضی خواهید بود.

ربات تلگرام، پاسخگویی به مهم سوالات و دریافت هرگونه اطلاعات از کانال شما را فراهم می کند و یک حساب کاربری تلگرام در اختیار شما قرار می‌دهد، اما توسط خود نرم‌افزار تلگرام اداره می‌شود، نه شخص دیگری.

آیا تلگرام بهترین راه برای بازاریابی است؟

بازاریابی در تلگرام

تلگرام یکی از بهترین راه ها و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و فروش محصولات است. امروزه تعداد قابل توجهی از ایرانیان از تلگرام استفاده می کنند.

1) تلگرام یک اپلیکیشن است که بر پایه‌ی تکنولوژی ابری برنامه‌ریزی شده و زیرساخت ابری دارد ؛ یعنی محتواهایی که شما در تلگرام بارگذاری می‌کنید ذره‌ای از حافظه‌ی تلفن شما را اشغال نمیکنند و برای همیشه در دسترس شما و مشتریان‌تان خواهند بود.

2) فضای تلگرام برای هر کاری اعم از بازاریابی از امنیت بالایی برخوردار است به طوری که پاول دورف، سازنده‌ی تلگرام، از سال 2014 برای کسی که بتواند پروتکل رمزگذاری شده‌ی تلگرام را بشکند، 200 هزار دلار جایزه در نظر گرفته است و تا امروز حالا کسی موفق به دریافت این جایزه نشده است.

3) نرم‌افزار تلگرام هم در موبایل و هم در دسکتاپ قابل نصب و دسترسی است.

4) استفاده از این اپلیکیشن کاملاً رایگان است، زیرا دوروف عقیده دارد که تلگرام فقط به منظور اهداف بشر دوستانه ساخته شده و هیچ زمان و با هیچ پولی نمی‌توان آن را خرید.

5) با استفاده از ربات‌های تلگرامی می‌توانید یک درگاه پرداخت بسازید. شما قادر هستید تا ضمن نشان دادن محصول خود به مخاطبان و بیان مشخصات آن، یک دکمه‌ به اسم پرداخت در اختیار آن‌ها قرار دهید تا در نهایت با ضربه بر روی آن خرید خود را به راحت‌ترین روش ممکن انجام دهند. برای طلاعات بیشتر به مقاله ی رباط تلگرام چیست مراجعه کنید.

6)طبق گزارش های داده شده تاکنون تلگرام 15 بیلیون بار دانلود شده درحالی‌که ماهانه 200 میلیون کاربر جدید هم به آن اضافه می‌شوند. دقیقاً همین ویژگی است که این اپلیکیشن را برای بازاریابی ارزشمند کرده است.

7)شما با استفاده از تلگرام نسل جدیدی از تکنولوژی را به خدمت خود در می آورید و می‌توانید گسترده‌تر از قبل برای محصول خود بازاریابی کنید و افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار دهید. مثلاً می‌توانید برای مشتریان وفادار خود یعنی آن دسته از مشتریان که بیشترین سود را به شما می‌رسانند یک کانال جداگانه تدارک ببینید و آن‌ها را از تخفیفات یا کمپین‌های ویژه‌ی خود آگاه کنید.

8)کانال‌ها یا گروه‌های تلگرامی بهترین راه برای اطلاع‌رسانی هستند، مثلاً اگر چندین فروشنده دارید، شما باید در میان آن‌ها هماهنگی ایجاد کنید تا بتوانید در یک بازه‌ی زمانی معین به اهداف مهم خود برسید. برای این کار می‌توانید یک کانال یا گروه تلگرام بازاریابی ایجاد کرده و همه‌ی فروشندگان را در آن عضو کنید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان با همه‌ی آن‌ها ارتباط برقرار کنید و تصمیمات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

9) تلگرام یکی از مهم ترین و پر کاربرترین شبکه های اجتماعی نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیاست. امکانات ویژه ای که در تلگرام طراحی شده آن را به یکی از مهم ترین ابزارهای فروش آنلاین تبدیل کرده است. به گونه ای که حتی فیلترهای داخلی نتوانسته اند آن را از عرصه به در ببرند. اگر شما هم کانال بازاریابی در تلگرام دارید، یا به فکر راه انداختن یک کسب و کار در تلگرام هستید، حتما ادامه ی مقاله را بخوانید.

تلگرام، همواره محبوب

بازاریابی در تلگرام

قبل از فیلتر شدن، تلگرام حدود 40 میلیون کاربر و 750 هزار کانال فارسی داشت. علی رغم سیاست های کشور و فیلتر کردن آن، این برنامه از دور بازی خارج نشد و کماکان در عرصه باقی مانده است. طبق نتایج و تحقیقات، تنها یک میلیون کاربر ایرانی پس از فیلتر شدن آن تصمیم به حذف برنامه گرفتند. اما سایر کاربران ترجیح دادند با کمک دیگر روش ها حضور خود را در تلگرام ادامه دهند که این خود محبوب بودن آن را می رساند.

تعداد کاربران 40 میلیونی تلگرام نشان می دهد که حدود نیمی از مردم ایران، در تلگرام عضویت دارند. اگر به اطراف خودمان نیز نگاه کنیم می بینیم که این رقم خیلی دور از واقعیت نیست. پس شما با عضویت در این شبکه می توانید به نیمی از مردم ایران به صورت مستقیم دسترسی داشته باشید کار بازاریابی در تلگرام را انجام دهید.

حضور خود را در تلگرام اعلام کنید

یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین به شما می گوید که حضور خود را در شبکه های مجازی اعلام کنید. اعلام حضور در شبکه محبوبی چون تلگرام هم شما را به یک جامعه کاربری بزرگ وصل می کند و بدین ترتیب می توانید کسب و کار پررونقی در آن جا داشته باشید.

همچنین باعث افزایش اعتماد کاربران به شما نیزمی گردد چراکه هر چه یک کسب و کار در فضاهای بیشتری حضور داشته باشد این که از اعتبار بالاتری برخوردار است و یک کار کلاهبرداری نیست را می رساند و می تواند باعث افزایش بازدید سایت فروش شما و یا سایر شبکه های اجتماعی تان گردد.

فروش در خارج از کشور

زمانی که شما از پلتفرم های جهانی برای ساخت کانال و پیج خود استفاده می کنید در واقع می توانید به کل جهان دسترسی داشته و در سطح جهانی بازاریابی کنید. در این صورت اگر خوب عمل کنید و حرفی برای گفتن داشته باشید نه تنها مشتریان ایرانی در خارج از ایران به سمت شما جذب خواهند شد بلکه می توانید مشتریان ایرانی و خارجی زبان نیز داشته باشید و درآمد دلاری به دست آورید.

تبلیغات کنید

مانند اینستاگرام که بازار گرمی برای تبلیغ پیج های مختلف است، تلگرام هم می تواند یک منبع خوب برای تبلیغات باشد. با توجه به نرخ بازدید و تعداد فالوورهای شما در تلگرام، می توانید بهترین زمان تبلیغ در تلگرام را تشخیص داده و هزینه های متغیری برای تبلیغ پیج های مختلف دریافت کنید و از این راه نیز برای خود کسب درآمد داشته باشید.

کانال تلگرام تان را به شبکه های اجتماعی دیگر معرفی کنید

لینک کانال تلگرام خود را در شبکه های دیگری مانند واتس اپ و ایتا نیز منتشر کنید. شما می توانید با استفاده از بازاریابی در دیگر شبکه های اجتماعی و همینطورگروه تلگرامی ویزیتورها و معرفی شدن توسط آن ها به دیگران، به گروهی از افراد که جز تلگرام دسترسی به شما ندارند، متصل شوید. در این صورت کاربران با گفتن “کانال تلگرام هم داره، برات میفرستم ” برند شما را در دیگر شبکه ها تبلیغ می کنند.

استراتژی های مهم در فروش تلگرامی

بازاریابی در تلگرام

استراتژی گاو بنفش

یکی از مهم ترین کتاب هایی که در زمینه فروش و کسب و کار وجود دارد، کتاب گاو بنفش اثر ست گودین است. او در شروع این کتاب می نویسد:

” چند سال پیش به همراه خانواده ام در فرانسه مشغول رانندگی بودم، مجذوب صدها گاوی شدیم که در مرتع زیبایی در کنار جاده می چریدند. از پشت شیشه اتومبیل، به این منظره چشم دوختیم و از این همه زیبایی لذت می بردیم.
پس از بیست دقیقه، همه چیز رنگ باخت. گاو های جدید به طور کامل شبیه به گاوهای قبلی بودند و چیزی که تا پیش از این سرگرم کننده بود، دیگر عادی شده بود. بدتر از عادی، کسالت آور شده بود.

گاوها پس از مدتی که آن ها را می بینید، خسته کننده می شوند. ممکن است گاو های بسیار خوب و جذابی باشند، گاو هایی خوش اخلاق یا سالم تر، اما باز کسالت آورند. ولی یک گاو بنفش می تواند جالب باشد. “

این موضوع در مورد هر کالایی که شما قصد فروش آن را دارید صادق است. مشتریان شما پس از مدتی با دیدن کالا و خدمات تکراری علاقه ای برای دنبال کردن شما نخواهند داشت. شما برای اینکه در میان هزاران رقیب خود جایی برای ماندن و پیشرفت کردن داشته باشید، باید گاوهایتان را بنفش کنید. به دنبال ویژگی خاصی که در محصول و نحوه ارائه شما وجود دارد باشید و به اصطلاح آن را بنفش کنید.

قلاب تان را آماده کنید

قانونی به نام قانون قلاب وجود دارد. این قانون می گوید برای اینکه بتوانید مخاطبتان را جذب کنید باید همیشه یک قلاب برای جذب او داشته باشید. حتما تا به حال دیده اید که ماهیگیرها برای جذب و صید ماهی ها از قلاب استفاده می کنند. قانون قلاب هم همین را می گوید.

طبق این قانون، اکثریت فیلم هایی که توانسته اند موفق باشند و در جهان مطرح شوند فیلم هایی هستند که در 10 دقیقه اول توانسته اند با قلاب هایی که در فیلم درست کرده اند مخاطب را به خود جذب کنند.

اگر محتوایی تولید می کنید، خواه متن باشد یا فیلم، باید قلاب هایی در ابتدای کار برای مخاطب خود کار گذاشته باشید تا به وسیله آن به محتوای شما جذب شوند. ایجاد کنجکاوی و داستان پردازی در ارائه محتوا از مهم ترین ابزارهای ایجاد قلاب در دنیای دیجیتال مارکتینگ هستند.

بد نیست خودتان نیز به کانال ها و فیلم هایی که دارید نگاهی بیندازید و ببینید با کمک چه قلاب هایی توانسته اند شما را به دیدن ادامه آن، ترغیب کنند.

مورد اطمینان بودن

یکی از مهم ترین پارامترهایی که در فروش های اینترنتی نقش مهمی ایفا می کند، جلب اعتماد کاربران به خودتان است. حتی اگر دو مرحله بالا را خوب طی کنید اما نتوانید اعتماد کاربران رابه خود جلب کنید، قافیه را باخته اید.
برای این کار می توانید به صورت مداوم کد پیگیری محصولات ارسالی، عکس از رضایت مشتریان و … را در کانالی که ایجاد کرده اید با کاربران تان به اشتراک بگذارید.

پشتیبانی خوب و به موقع

یکی از مهم ترین اصولی که در رضایت کاربران شما و افزایش فروش شما نقش بازی می کند در دسترس بودن و پاسخ گویی سریع شما می باشد. اگر فاصله پاسخ گویی شما به کاربران تان زیاد باشد منجر به نارضایتی و حتی انصراف شان از خرید خواهد شد.

اگر حجم پیام های ارسالی شما زیاد می باشد شاید باید به فکر یک ادمین دیگر باشید. ممکن است از پاسخ گویی به پیام ها خسته شود. اما نباید در این راه خسته شوید. اگر در شرایطی قرار دارید که امکان پاسخ گویی به پیام ها را ندارید حتما در کانال اعلام کنید و کاربران خود را مطلع سازید.

نسبت به سفارش ها و پاسخگویی به سوالات مشتریان خود واکنش نشان دهید. از آنان هم بخواهید نسبت به سفارش خود، به شما بازتاب نشان دهند. در صورتی که مرسوله شما پستی است حتما کد پیگیری سامانه را برای آنان ارسال یا در کانال خود منتشر کنید.

شما با استفاده از ربات‌های تلگرامی بهترین نوع پشتیبانی را در اختیارخواهید داشت. پشتیبانی 24 ساعته، در 7 روز هفته، بدون توقف، تعطیلی یا معطلی.

پیگیری رضایت مشتریان، خاطره خوبی از شما در ذهن آنان باقی خواهد گذشت. با این ترفند شما شاهد افزایش مشتریان دائمی خود خواهید بود. این باعث افزایش تدریجی دامنه کاربران شما می شود و این حس رضایت را از طریق معرفی شما و کانال تان به دوستان و آشنایان خود به دیگران منتقل می کنند.

هم چنین در صورت امکان آخرین بازدید خود را مخفی نکنید. در دسترس بودن شما و آنلاین بودن تان به کاربران شما حس اطمینان و آرامش بیشتری را لقا می کند.

از کاربران نظرسنجی کنید

مسابقه برگزار کنید و برای آن جایزه هایی متناسب با محصول و شرایط تان تعیین کنید.

اهداف بازاریابی در تلگرام

بازاریابی در تلگرام

افزایش ترافیک وبسایتشما می‌توانید در انتهای پست‌های تلگرامی خود آدرس وب سایت خود را قرار دهید و کاربران را ترغیب کنید تا به دلایل مختلف مانند اطلاعات بیشتر، باز کردن حساب کاربری، ثبت سفارش، گرفتن کد تخفیف و… به وب سایت شما مراجعه کنند و بدین ترتیب ترافیک روی سایت تان را افزایش دهید.

ارائه اطلاعات به روز

استفاده از تلگرام یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه های ممکن برای ارائه اطلاعات جدید به مخاطبان و ترغیب آن‌ها برای استفاده از محصولات جدید است.

برقراری ارتباط موثر با افراد مرتبط یا مخاطبان مورد نظر

با استفاده از تلگرام می‌توانید به طور هدفمندی بازاریابی کنید. به این صورت که برای بازاریابی مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و سپس از تمام توانایی خود برای تأثیرگذاری روی آن‌ها استفاده کنید. روش دیگر پیدا کردن افرادی است که در زمینه‌ی کاری شما فعالیت می‌کنند، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

افزایش نرخ فروش

هر چه میزان افرادی که در طول روز پست‌ها و اخبار مربوط به شما را دنبال یا به وب سایت شما مراجعه می‌کنند بیشتر شود، فروش شما نیز بیشتر خواهد شد. به طور کلی هنگامی که مخاطبان تان هر روز با نام برند شما روبرو شوند، احساس می‌کنند که بیشتر نیاز دارند تا از محصولات شما استفاده کنند و در نتیجه میزان خرید شان از شما افزایش خواهد یافت. شما می‌توانید با استفاده از همین استراتژی بازاریابی در تلگرام فروش خود را چندین برابر کنید.

دریافت سفارش آنلاین

شما با استفاده از تلگرام می‌توانید به راحتی از کاربران تان سفارش بگیرید و برای آن‌ها تجربه‌ی یک خرید راحت را فراهم آورید.

پردازش بازخوردهای مشتری

تلگرام گزارش ها و آمار دقیقی از پست‌های شما در اختیارتان قرار می‌دهد. به عنوان مثال، به شما نشان خواهد داد که چه پستی بازدید بیشتری داشته، روی لینک‌ها چند بار کلیک خورده، چه ساعاتی از روز بیشترین بازدید ها از پست تان انجام شده، یا کدام پست بیشتر برای دیگران فرستاده شده است.

علاوه بر این شما می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید تا در صورت داشتن هرگونه انتقاد، نظر یا تجربه‌، آن را با شما یا ربات تان در میان بگذارند.
همچنین بهتر است برای بازاریابی از یک شرکت یا فرد دیجیتال مارکتر که در این کمک بگیرید.

نتیجه‌گیری

استفاده از تلگرام به عنوان یک برنامه‌ی محبوب و پرمخاطب که روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد و صدها نفر در آن عضو می‌‌شوند بهترین راه برای بازاریابی است. اما برای به دست آوردن نتیجه‌ باید به نکات زیادی توجه کنید. نکاتی مانند محیط کاربرپسند، کیفیت محتوا‌ها، تعداد پست، مدیریت مناسب شبکه های اجتماعی، پشتیبانی قوی و غیره. به همین دلیل بهتر است در این راه از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید و درکل این کار را اصولی پیش ببرید. 

با عضویت در کانال تلگرام ابر آراز از آخرین مقالات، مطالب آموزشی و کمپین های ما مطلع شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا