آموزشیبازاریابی آنلاینهمه

استارتاپ چیست؟ عوامل موفقیت آن کدام است؟

استارتاپ شرکتی است که به تازگی شروع به کار کرده، جوان و نوپاست و پتانسیل زیادی برای رشد دارد.استارتاپ ها معمولاً از تیم‌های کوچک شروع می‌شوند، که با ایده تولید محصول یا خدمتی در حوزه‌ای خاص فعالیت خود را شروع می‌کنند. اغلب استارتاپ‌ها در حوزه‌ی تکنولوژی فعال هستند. جهت خرید سرور ابری سفارشی به سایت ابرآراز مراجعه کنید.
استارتاپ ها اکثراً ایده های خود را با استفاده از تکنولوژی پیاده می‌کنند. تکنولوژی و استفاده از آن باعث شده که استارتاپ‌ها قابلیت مقیاس پذیری (scalability) بالایی داشته باشد. مقیاس پذیری یا گسترش پذیری در واقع همان قابلیت رشد است یعنی استارتاپ با وجود هزینه های کم قادر به رشد زیادی است . یعنی هزینه های همچنان ثابت مانده است یا تغییر کمی داشته ولی درآمد شما چندبرابر شود.

هدف از تشکیل استارتاپ

استارتاپ از یک ایده شروع می‌شود. ایده‌ای که استارت‌آپ را حول آن بنا می‌کنید نقش بسیار مهمی در موفقیت ایفا می‌کند.
معمولا ایده‌ی تشکیل این تیم ‌ها با بررسی کمبودهای موجود در بازار یا جامعه به وجود می‌آید و یا برای رفع نیاز به کالا یا خدمتی خاص از افراد جامعه شکل می‌گیرند.
البته یک استارتاپ ممکن است برای رفع یک نیاز ساده که قبلا راهکار رفع آن نیاز هم وجود داشته باشد، بوجود آید. در اینصورت باید راهکار این تیم بهتر رفع نیاز کند،یا از تکنولوژی جدیدتری استفاده کنند.که این تکنولوژی نواقص ارائه ‌ی محصول تا آن زمان را رفع کند.
ایده یک استارتاپ ممکن است راهکار بهتری برای رفع نیازی که قبلاً هم وجود داشته باش، یا با خلاقیت و استفاده از تکنولوژی نواقص محصولات قبلی را برطرف کرده است و از این راه ارزشی برای جامعه ایجاد می‌کند.

یکی از جمله مواردی که می‌تواند پیشرفت در سریع‌ترین زمان ممکن را برای شما و کسب‌وکارتان موجب شود، استفاده از هک رشد است. در پاسخ به سوال هک رشد یعنی چه باید گفت که هک رشد که با نام بازاریابی رشد، بازاریابی هک ،‌ خلق رشد نیز شناخته می‌شود، با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتالی کم‌هزینه و مقرون به صرفه به رشد در سریع‌ترین زمان ممکن کمک می‌کند.

هک رشد بیشتر برای شرکت‌های نوپا و مشاغل کوچک کاربردی است. به عنوان مثال، سازمان‌هایی که بودجه‌ی زیادی ندارند، اما نیاز دارند که در سریع‌ترین زمان ممکن رشد پیدا کنند. برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد هک رشد به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله‌ی هک رشد چیست را مطالعه نمایید.

تحقیق و تعیین نقشه راه

گام دوم که برای رسیدن به راه‌اندازی استارتاپ باید بردارید، تعیین مسیر برای رسیدن به هدف است. که در واقع یک طرح اولیه از ایده و مسیر کلی رسیدن به آن است. در تعیین مسیر باید نقطه‌ی هدف را که می‌خواهید به آن برسید مشخص کنید. همانطور که گام اول را با انتخاب ایده برداشتید، بهتر است تا حدودی خیال پردازی کنید و هدف خود را تا نهایت ممکن پیش ببرید.
بعد از مشخص شدن هدف، زمان آن است که مسیر کلی را به مسیرهای کوتاهتر و اهداف کوتاه‌مدت تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید به یک کشور دیگر سفر کنید، باید در مسیر خود مشخص کنید که به کدام یک از شهرها و مناطق دیدنی آنجا می‌روید و هدف شما در آن کشور چیست.

ایجاد تیم استارتاپی

برای اینکه استارت‌آپ موفقی داشته باشید، باید برای خود تیمی دست و پا کنید که اعضا با درایت و شور و فداکاری در جهت رسیدن به هدف تلاش کنند.
از افراد باهوش و بااستعداد در تیم استارت‌آپی خود استفاده کنید. کسانی که دیدگاه مشترکی دارند تا مسیر پیشرفت برای کسب‌وکار شما هموار شود.
با داشتن تیم ماهر و بااستعداد، شانس موفقیت استارت‌آپ شما بیشتر خواهد شد. مطمئن شوید اعضای تیم استارت‌آپی شما از پس وظایف و نقش‌های خود برمی‌آیند چراکه هماهنگی گروه می‌تواند موفقیت کسب‌وکار شما را تضمین کند.

علاوه بر داشتن یک تیم مناسب برای رسیدن به مسیر موفقیت، هدف گذاری صحیح نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله عواملی که می‌تواند شما را در این امر، راهنمایی کند، شناخت درست مدل okr است. درواقع، okr یکی از اصطلاحات جدید و پرکاربرد در ادبیات سازمانی سیستم okr است. OKR یک روش تعیین هدف است که سازمان‌ها برای تسهیل رشد، پیشرفت و نوآوری تجارت خود از آن استفاده می‌کنند. اگر تمایل دارید، به شناخت درستی از این روش برسید، مقاله مدل okr چیست را از دست ندهید.

رقبای خود را بشناسید

یکی از دلایل موفقیت در استارت‌آپ‌ها شناخت و زیر نظر داشتن رقبا است. با دست کم گرفتن رقیبان در واقع زمینه‌ی شکست خود را فراهم می‌کنید.
کارآفرین باید مدل کسب‌وکارخود را توجه به ماهیت بازار تغییر دهد.
همواره رفتارها و فعالیت‌ها‌ی رقبای خود را زیر نظر داشته باشید. رقبای خود را شناسایی کنید و سپس آنها را دسته‌بندی کنید. توصیه می‌کنیم رقبای خود را در دو دسته مستقیم و غیرمستقیم طبقه بندی کنید. برای مثال شرکت‌هایی که یک محصول مشابه را عرضه می‌نمایند، در دسته‌ی رقبای مستقیم قرار دارند.

رقبای غیرمستقیم نیز شرکت‌‎هایی هستند که محصولات آنها جایگزین عالی برای محصولات یا خدماتی است که شما ارائه می‌دهید. اگر می‌خواهید همیشه دست بالا را در بازار داشته باشید، درباره رقبای خود به‌خوبی تحقیق کنید و آنها را زیر نظر داشته باشید.

نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

شناسایی نقاط ضعف و قوت باعث می‌شود که نقاط ضعف خود را برطرف کنید و از نقاط قوت خود برای بهتر انجام دادن کارها بهره ببرید.

بهبود بخشیدن برند خود با نظرسنجی از مشتریان

سعی کنید همیشه از نظر مشتریان خود آگاه باشد و با توجه به نظرات آنها روی برندینگ استارتاپ خود بیشتر کار کنید.چون مهم‌ترین مسئله درک مشتری از کالا یا خدمت کسب و کار شماست.
سوالاتی که باید بپرسید در نظرسنجی از مشتریان :
– چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی از برند ما را دوست دارید؟
– از چه کالایی به عنوان جایگزین محصول ما استفاده می‌کنید؟
– در صورت رضایت از محصول ما،آیا حاضرید محصول را به دیگران معرفی کنید ؟
– چه تغییری در محصول یا ارائه‌ی محصول مورد نیاز است؟
این سوالات نمونه‌هایی از سوالاتی است که می‌توان با دانستن جواب آنها برندینگ خود را ارتقا داد.

حتما در رویدادهای استارتاپی مربوط به فعالیت خود حاضر شوید

برای شناخت از رقبا و متخصصین در صنعت خود و یادگیری و به دست آوردن تجربه در رویدادها، نمایشگاه‌ها، وبینارها و همایش‌ها شرکت کنید. با شرکت در رویدادها شناخت بهتری نسبت به صنعت و رقیبان خود پیدا می‌کنید، دیگران را با برند خود آشنا می‌سازید و شبکه ارتباطی‌ خود را گسترش می‌دهید.
با افزایش ارتباط و شناخت دیگران از برندتان، شما هم می‌توانید برگزار کننده رویداد باشید.

برای سرمایه برنامه ریزی کنید

استارتاپ‌های زیادی به دلیل کمبود سرمایه با شکست روبرو می‌شوند. با برنامه‌ریزی برای سرمایه می‌توان جلوی شکست به این علت را گرفت. برای جذب سرمایه‌ سرمایه‌گذاران را شناسایی کنید .با آنها ارتباط بگیرید و سپس از آنها درخواست سرمایه‌گذاری در استارتاپ را کرد.

برای این که به مشکل مالی برنخورید با سرمایه‌گذاران خطرپذیر، فرشتگان سرمایه‌گذار و افراد علاقه‌مند به ایده استارت‌آپ‌ها ارتباط برقرار کنید. این امر می‌تواند چشم‌انداز همکاری و جذب سرمایه در آینده را حقیقی‌تر کند.

برای برند خود با استفاده از ابزارهای گرافیگی در سایت و شبکه های اجتماعی هویت بسازید

در دنیای امروز، ویژگی‌های بصری از جمله: طراحی سایت و یا لوگو تأثیر زیادی بر جذب مشتری در برند شما دارد. ‌استفاده‌ی حرفه‌ای از ابزارهای گرافیکی باعث می‌شود راحتتر کسب و کار شما شناخته شود و دیرتر از یاد مخاطبین برود. همچنین طراحی کارت ویزیت شما هم در دیدارهای حضوری از اهمیت خاصی برخوردار است.

زمانی را برا تفریح گروهی به تیم خود اختصاص دهید

راه اندازی استارتاپ، به سعی و تلاش زیادی نیاز دارد و همچنین ممکن است در ابتدا فشارکاری زیادی به اعضای تیم وارد شود. سعی کنید برای جبران این تلاش ها و فشارکاری زمانی را به تفریح واستراحت گروهی تیم اختصاص دهید. این کار انرژی تیم شما را برای ادامه‌ی کار بیشتر می‌کند. باعث ایجاد صمیمیت بین اعضای تیم شده و روابط گروهی را بهبود می‌بخشد.

تفریح گروهی

همیشه انتظار موفقیت نداشته باشید، از شکست ها نترسید

اگر تصمیم به راه اندازی استارتاپ دارید یا صاحب استارتاپ هستید احتمالا با چالش ‌های زیادی مواجه خواهید شد.
در زیر نکاتی مهمی است که نباید فراموش کنید:

– دست از تلاش نکشید حتی در مقابل شکست‌ها
– در مقابل شکست به دنبال مقصر در تیم خود نباشید، بلکه سعی کنید بصورت تیمی برنامه ریزی کنید. تلاش کنیدکه شکست را به موفقیت بدل کنید.
– مسیر طی شده و برنامه ریزیهای خود را دوباره بررسی کنید. ممکن است گاهی لازم باشد استراتژی‌های خود را تغییر دهید.در مقابل تغییرات مقاومت نکنید .
– استارتاپ خود را با دیگران مقایسه نکنید. هدف خود را رسیدن به رقبا قرار ندهید.موفیقیت و رسیدن به اهداف کوچک را هم مدنظر داشته باشید.

بازاریابی درست محصول از مهم‌ترین عوامل ایجاد موفقیت در برند است

بازاریابی درست و اصولی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا باعث جذب بیشتر مشتری هدف، فروش بیشتر، آگاهی سازی عمومی از برند و محصول استارتاپی شما می‌شود.

مسیر رسیدن به موفقیت پرپیچ و خم است

راه‌اندزای یک استارتاپ و رساندن آن به موفقیت مسیر پرییچ‌وخمی است که چالشهای زیادی را بر سر راه صاحبان ایده و کسب‌وکار قرار می‌دهد. به یاد داشته باشید که هر شکست، تجربه‌ای است که می‌تواند زمینه موفقیت را فراهم کند. برای موفقیت در زیست‌بوم استارت‌آپی باید در برابر هر مشکل و چالش استقامت کرد.

انتظار نداشته باشید که ره صد ساله را یک شبه طی کنید و به یک باره از یک استارتاپ تازه متولد شده به یکی از مهره‌های اصلی صنعت برسید. استقامت همواره جواب می‌دهد، باعث شود صاحبان کسب‌وکار تجربیات زیادی را بدست بیاورند که تضمینی برای موفقیت آنها باشد.

استفاده از هدیه‌های تبلیغاتی

با استفاده از هدیه‌های تبلیغاتی و محصولات رایگان یا تخفیف محصولات، مشتریان جدیدی کسب کنید . در این بخش خلاقیت خیلی مهم است. هدیه‌ای که انتخاب می‌کنید باید یک ابزار خاص و متناسب با روحیه کسانی که مشتری شما هستند، باشد و تأثیر مثبت بر آنها داشته باشد.
از هدیه‌های تکراری مثل تقویم و خودکار استفاده نکنید. همچنین از لوگوی بزرگ بر روی هدیه اجتناب کنید. این کار ممکن است باعث شود که فردی که هدیه را دریافت می‌کند از آن استفاده نکند و در چنین حالتی تبلیغات شما نتیجه بخش نخواهد بود .بهتر است شعار مختص به کسب و کار خود را داشته باشید،که در تبلیغات خود هم از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از جمله مواردی که می‌تواند شما و کسب‌وکارتان را به موفقیت برساند، استفاده از سیستم گردش کار یا workflow است. اگر بخواهیم به سوال Workflow چیست پاسخ دهیم، باید باید عنوان کنیم که Workflow مجموعه‌ای از فعالیت‌های تکراری است که برای تکمیل یک فرآیند و دستیابی به هدف مشخص شده، باید انجام شوند. به بیانی دیگر، workflow مسیری است که توصیف می‌کند چگونه فعالیتی از حالت خام به مرحله‌ی پردازش تبدیل شود.

ما در مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد workflow چیست توضیح داده‌ایم. اگر شما هم کسب‌وکاری تازه‌نفس دارید، فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل توضیح داده باشیم که استارتاپ چیست و روش‌های موفقت آن کدامند. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در کانال تلگرامی ابر آراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا