توسعههمه
موضوعات داغ

اصول و مبانی دواپس DevOps

ایده ی دواپس اصلاح فضای کار برای همکاری، بحث و به اشتراک گذاشتن تجربیات است. برای درک راحت تر اصول و مبانی دواپس بهتر است ابتدا به مقاله devops چیست مراجعه کنید و با مفهوم و مزایای آن به خوبی آشنا شوید .اگر علاقه دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید دیگر مقالات ما را مطالعه نمایید.

مردم،پروژه و تکنولوژی سه تا از مهمترین اصول و مبانی دواپس DevOps هستند.شما چه اصول دیگری را می شناسید؟

برای درک راحت‌ترِ اصول و مبانی دواپس  DevOps و چگونگی فرآیند آن، از چارچوب CALMS استفاده می‌کنیم.

این چارچوب به پنج لغت زیر اشاره دارد

Culture – Automation – Lean – Measurement – Sharing

• فرهنگ (Culture)

یکی از تغییرات اصولی که DevOps ایجاد می‌کند، تغییر در فرهنگ تعامل افراد سازمان است. تیم‌ها برای رسیدن به اهداف مشترک باید منسجم و هماهنگ عمل کنند. بنابراین دوآپس منجر به تقسیم شدن مسئولیت ها بین آن‌ها خواهد شد.

• اتوماسیون (Automation)

یکی دیگر از اصول و مبانی دواپس اتوماسیون است.تیم‌ها به دنبال راه هایی برای خودکار‌سازی وظایف هستند. که به این منظور مفاهیم Continuous Delivery، Continuous Integration، Continuous Deployment مطرح شد. پس اگر کارها در یک سازمان به طور دستی انجام می‌شود، نشان‌دهنده اینست که مفهوم دوآپس در آن سازمان اجرا نشده است. چون روند کاری را کند کرده و درصد خطا را افزایش می‌دهد.

 

dEVoPS

 

• بی ارزش یا اندک (Lean)

اکثر مواقعی که اصطلاح Lean در مفاهیم نرم افزاری استفاده شود، این منظور را می‌رساند که عملیات بی ارزشی که فقط باعث هدر رفتن زمان می‌شوند، باید از روند کاری حذف شوند. به طور مثال در دوآپس گفته می‌شود که گسترش ویژگی‌های نرم‌افزار درحالی که مطابق نیاز کاربر نباشد کاری بیهوده یا به اصطلاح Lean است.
در واقع در مفهوم DevOps اگر اشتباهی رخ دهد، افراد هر واحد به جای این‌که به دنبال پیدا کردن مقصر باشند سعی می‌کنند دلیل آن را بیابند. بنابراین می‌توانند به راحتی کارهای تکراری و غیر ضروری را تشخیص داده و از چرخه‌ی کاری حذف کنند.

• سنجش (Measurement)

یکی از عواملی که نشان می‌دهد نرم‌افزار موفق بوده، وجود قابلیت سنجش بعد از Deploy شدن برنامه است. این قابلیت در دوآپس با عنوان Measurement شناخته می‌شود. باید با جمع‌آوری اطلاعات، توانایی های برنامه و همچنین توسعه‌های آینده‌ی آن ارزیابی شود. خوشبختانه، ابزارها و فناوری‌های زیادی برای اندازه گیری کارایی وجود دارد. منظور از آزمایش کارایی پاسخ به یک‌سری سؤالات مشخص است، مانند: کاربران در برنامه‌ی شما چقدر وقت می‌گذرانند؟ مطلبی که در وبلاگ نوشته بودید تا چه درصدی بر روی فروش تأثیر داشته؟ لاگ های قبلی چه هشدار هایی داشتند؟ امنیت سرور شما  تا چه اندازه تامین می شود؟ اگر مایل اید امنیت سرور خود را بالا ببرید مطالب ما را راجع به فایروال چیست مطالعه نمایید.

• اشتراک گذاری (Sharing)

این اصل از دوآپس به اشتراک گذاری از همه‌ی جهات (تجربیات، دانش، محیط کاری و غیره ) اطلاق می‌شود. همین همکاری و ارتباط نزدیک بین تیم‌ها باعث کاهش اشتباهات تکراری خواهد شد. برای درک بهتر اصول و مبانی دواپس DevOps در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید.

 

دواپس

 

6 اصل برای داشتن محیط دواپس موفق تر

حال که شما در مورد همه چیزهای خوبی که DevOps ارائه می دهد شنیده اید و می خواهید تا کار با آن را شروع کنید .تنها مسئله این است که شما اکنون از خود می پرسید ، DevOps دقیقاً شامل چه اصول و مبانی است؟ اصول و مبانی دواپس DevOps چیست؟
مانند همه فرهنگ ها ، DevOps تغییرات زیادی در موضوع(تم) دارد. با این حال ، بیشتر کاربران موافق اند که این شش قابلیت تقریباً در همه محیط های DevOps مشترک است:
1. همکاری
2. اتوماسیون
3. ادغام مداوم
4. تست مداوم
5.تحویل مداوم
6. نظارت مستمر

در این مقاله توضیح مختصری برای هر کدام از  اصول و مبانی دواپس آورده ایم:

1.همکاری

عملیات توسعه وعملیات فناوری اطلاعات به جای اینکه یکدیگر را مقصر بدانند ، با هم کار می کنند اما نه به طور کامل. در حالی که قطع ارتباط بین این دو گروه انگیزه ایجاد دواپس را بوجود آورده است، DevOps فراتر از فناوری اطلاعات پیش می رود؛ زیرا نیاز به همکاری همه کسانی که در تحویل نرم افزار سهیم هستند گسترش می یابد.
دواپس موفق به سازمانهای تجاری ، توسعه ای ، کیفی و عملیاتی نیاز دارد تا در مراحل مختلف چرخه برنامه ها هماهنگ کرده و نقش های مهمی را ایفا کند.

2. اتوماسیون

DevOps بسیار متکی به اتوماسیون است – و این بدان معنی است که شما به ابزار نیاز دارید. ابزاری که می سازید، ابزاری که می خرید، ابزارهای منبع باز و ابزار اختصاصی. DevOps به زنجیره ابزارهایی متکی است تا قسمتهای زیادی از فرآیند توسعه و استقرار نرم افزارهای end to end را خودکار کند.

تنها نکته مهم: از آنجا که ابزارهای DevOps بسیار شگفت انگیز و عالی هستند ،این تصور بوجود می آید که DevOps فقط یک مجموعه ابزار است. اگرچه درست است که DevOps به ابزار متکی است ، اما DevOps بسیار فراتر از این هاست.

3. ادغام مداوم

توسعه و پیشرفت سریع این اصل برای گروه های در حال پیشرفت دارای اهمییت فرهنگی بالایی است.اگر توسعه دهندگان کارهای خود را به طور مکرر – حد اقل روزانه- با یکدیگر ادغام کنند، مسائل و مشکلات بسیار سریع تر waterfall development نشر دلده می شوند. با این حال ، برای دستیابی به این مزیت ، توسعه دهندگان باید خیلی بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند

4. تست مداوم

اگر به دنبال نتیجه ای با کیفیت نیستید به راحتی می توانید از قسمت تست دواپس چشم پوشی کنید!همانطور که یک کارشناس صنعت می گویید:«نابرده رنج گنج میسر نمی شود.» در حالی که یکپارچه سازی و تحویل مداوم سهم اشتراک گذاری را از این پوشش بدست می آورد ، آزمایش مداوم در حال یافتن جایگاه خود به عنوان یکی از اصول مهم دواپس است .

آزمایش مداوم فقط یک عملکرد QA نیست ، در واقع از محیط توسعه آغاز می شود. روزهایی که توسعه دهندگان می توانستند کدها رابه راحتی بر روی صفحات QA بارگذاری کنند ،به پایان رسیده است.در یک محیط DevOps ، همه درگیر آزمون و خطا هستند. توسعه کنندگان اطمینان حاصل می کنند که در کنار ارائه دادن کدهای بدون خطا ،مجموعه داده های آزمایشی را نیز ارائه دهند.سود حاصل از آزمایش مداوم کاملاً ارزش تلاش را دارد.

عملکرد آزمون و خطا در محیط DevOps به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا کیفیت و سرعت را متعادل کنند. استفاده از ابزارهای خودکار هزینه آزمایش را کاهش می دهد و به مهندسان test اجازه می دهد تا وقت خود را به طور موثرتری صرف کنند. از همه مهمتر ، تست مداوم با دخیل کردن آزمایش ادغام در مراحل اولیه ، چرخه های تست را کوتاه تر می کند.

5. تحویل مداوم

در اجرای Continuous Delivery با انجام تست و اتوماسیون سازی، کد برای Deploy آماده‌ خواهد شد.
Continuous Delivery یا (CD)، رویکردی در مهندسی نرم افزار است که تیم ها را قادر می سازد نرم افزار تولید شده را به روشی سریع و مطمئن برای انتشار و تحویل آماده کنند. این فرایند از لحظه اضافه شدن یا تغییر کد در source control شروع می شود و شامل بیلد، تست، پیکربندی و انتشار در محیط های مختلف تست و محیط عملیات می شود. این مفهوم در فارسی به “تحویل مداوم” یا “تحویل مستمر” ترجمه شده است.
به عبارت دیگر: Continuous Delivery توانایی اعمال تغییرات در محیط عملیات در هر لحظه با روشی سریع و مطمئن و به طور کاملا پایدار می باشد. این تغییرات شامل همه انواع آن از جمله تغییرات پیکربندی در نرم افزار، زیرساخت و پلتفرم، افرودن ویژگی های جدید، رفع باگ و خطا ها می شود.

6. نظارت مستمر

با توجه به تعداد زیاد انتشار ، هیچ راهی برای اجرای آزمایش دقیق قبل از انتشار وجود ندارد. بنابراین ، در یک محیط DevOps ، باید خطا ها را در زمان واقعی پیدا و برطرف کرد. چطوری این کار را انجام میدهیم؟ با انجام نظارت مستمر.
طبق گفته های کارشناسان ،یکی از اهداف نظارت مستمر این است که علل اصلی در دسترس نبودن سرویس به سرعت مشخص شود . در واقع، برخی از کارشناسان نظارت ، معتقد هستند که تعریف سرویس باید شامل نظارت باشد – آنها نظارت را به عنوان یکی از اصول م مبانی اساسی برای ارائه خدمات می دانند.

اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با اصول و مبانی دواپس DevOps کسب کنید به دیگر مقالات ما رجوع کنید.

انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا