بازاریابی آنلاین

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال  درچیست؟ نبرد میان بازاریابی سنتی و مدرن موضوعی طولانی و ادامه‌دار است. این موضوع، سرانجام به این مسئله منتهی می‌شود که کدام‌یک از شیوه‌های بازاریابی می‌تواند نیازهای کسب‌وکار شما را برطرف کند. وقتی سعی می‌کنیم بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی یکی را انتخاب کنیم، لازم است آنها را باهم مقایسه کنیم؟برای خرید سرورابری ارزان به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

دیجیتال مارکتینگ سنتر یا Digital Marketing Center در واقع همان پروژه‌‌ی مایکروسافت است.  مایکروسافت مدتی‌ست در حال کار روی آن بود، تا به وسیله ‌ی آن بتواند به کسب و کار‌های کوچک و بزرگ کمک کند، تا در حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال بهتر عمل کنند و نتایج بهتری بگیرند. به تازگی مایکروسافت این تکنولوژی را در اختیار عموم قرار داده و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

تعریف بازاریابی

مفهوم بازا‌ر‌یابی در طی سالیان دچار تغییر و تحولاتی گشته است، نخستین تعریف بازاریابی به شکل رسمی توسط انجمن اساتید بازاریابی آمریکا ارائه شد. آنها بازاریابی رادر سال1953چنین تعریف کردند:
بازاریابی اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب و کار است، که جریان کالا و خدمات را ازتولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند.
در جدیدترین تعریف بازاریابی مجموعه‌ی نهادها، فعالیت‌ها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط [اطلاع‌رسانی و کسب اطلاع]، تحویل و تبادل پیشنهادها (Offerings) مربوطند. مبادله‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و درمقیاس بزرگترجامعه، ارزشمند محسوب می‌شوند. در این مقاله می‌توانید تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال را بخوانید.
وقتی از بازاریابی دیجیتال حرف می‌زنیم، قاعدتاً بازاریابی سنتی هم وجود دارد. اما منظور از بازاریابی سنتی چیست و مهم‌تر از آن، تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی سنتی چیست

بازاریابی سنتی مربوط به زمانیست که هنوز اینترنت وجود نداشت، یا در سالهای ابتدایی پیدایش اینترنت بود، قدیمیترین شکل بازاریابی مربوط به بازاریابی سنتی یا همان بازاریابی آفلاین است. بازاریابی سنتی شامل مجموعه ای از روش‌های بازاریابی مانند فروش مستقیم، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، پست، تبلیغات چاپی و موارد مرتبط با نسخ پرینت شده مانند کاتالوگ یا بروشور است.
بازاریابی سنتی نه‌تنها یکی از قدیمی‌ترین انواع بازاریابی است، بلکه یکی از کاربردی‌ترین و موفق‌ترین آن‌ها نیز می‌باشد. امروزه همچنان برخی از بازاریاب‌ها به این روش تمایل دارند و آن را ادامه می‌دهند زیرا این راه، امتحان خود را پس داده است. هرکسی به طور روزمره به نوعی با بازاریابی سنتی روبرو می‌شود.
بازاریابی سنتی بخصوص در جذب مخاطبان بومی و محلی نقش مهمی ایفا می‌کند. آگهی‌های فیزیکی می‌توانند تا مدت زیادی باقی بمانند. به‌علاوه ممکن است مخاطبانی وجود داشته باشند که به اینترنت دسترسی ندارند و در نتیجه، دسترسی به آن‌ها از طریق بازاریابی سنتی آسان‌تر از بازاریابی دیجیتال باشد.

مزایای بازاریابی سنتی

بازاریابی تک به تک، هنوز هم از اثربخش ترین استراتژیهای بازاریابی سنتی است.
روشهای بازاریابی سنتی ممکن است تنها ابزار رسیدن به گروه ویژه ای از مصرف کنندگان باشد.
بازاریابی سنتی ملموس تر از بازاریابی اینترنتی است.
الگوریتم بازاریابی سنتی معمولا ساده و مشخص است.
روش‌های سنتی این مزیت را دارند که میزان موفقیت بالا و نسبتا تضمین شده‌ای دارند.
مشتریانی که از طریق بازاریابی سنتی شما را می‌یابند، معمولا مشتریان بالقوه هستند.

معایب بازاریابی سنتی

1-اکثر روش های بازاریابی سنتی روش‌های گران و پرهزینه‌ای هستند. به صورتی که فقط شرکت‌های بزرگ می‌توانند هزینه و ریسک آن را بپذیرند، شرکت‌های کوچک معمولا توانایی استفاده از این روش‌ها را ندارند.
2- روش‌های بازاریابی سنتی بدون بازخورد آنی هستند. به این معنا که از این روش‌ها نمی‌شود به‌صورت آنی و سریع گزارش بازخورد گرفت؛ گزارش و بازخوردی که نشان دهد چند نفر، چگونه و چه اندازه پیام تبلیغاتی یا بازاریابی را دریافت کرده‌اند.این مورد از طرف متخصصان، به عنوان بزرگ‌ترین ایراد بازاریابی سنتی معرفی می‌شود.
امروزه بازاریابی دیجیتال به عنوان رقیبی جدی برای بازاریابی سنتی شناخته می‌شود و می‌توان گفت تا حدود زیادی توجهات را به سمت خود جلب کرده است. بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه است و طبق آمار نتایج بهتری از تبلیغات را به همراه خواهد آورد.

بازاریابی دیجیتال چیست ؟

بازاریابی دیجیتال، به روش‌های از بازاریابی گفته می‌شود، که با استفاده از اینترنت و به‌صورت آنلاین اجرا می‌شوند. به عنوان مثال: ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی، تبلیغات درون ‌سایت‌ها، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی و … از جمله روش‌های بازاریابی دیجیتال می باشند.

به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی و تحولات فرهنگی و اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت.  پیش‌بینی می‌شود دیجیتال مارکتینگ در آینده‌ای نزدیک به اصلی‌ترین روش‌ بازاریابی تبدیل ‌شود.
هرچه دنیا بیشتر پیشرفت می‌کند، روش‌های بازاریابی در این زمینه نیز کامل‌تر و متنوع‌تر می‌شود. تلاش بازاریابی دیجیتال در راستای، نمایش تاثیرگذار به کاربران، دسترسی بیشتر صاحبان کسب‌وکار به مخاطبان و ارائه سرویس تبلیغات اثربخش، قابل اندازه‌گیری و مقرون‌به‌صرفه است.

بازاریابی دیجیتال نه تنها گاهی مقرون‌به‌صرفه‌تر از بازاریابی سنتی است، بلکه راهی مستقیم‌تر برای ارتباط با مخاطبان هدف در سطح جهانی می‌باشد.

مزایای بازاریابی دیجیتال

برای بدست آوردن نرخ بالای بازگشت سرمایه، بازاریابی دیجیتال ایده‌آل به نظر می‌رسد؛ البته به شرطی که برای اجرا و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی، تجزیه و تحلیل دقیق بر اساس داده انجام شود.

1- نتایج قابل اندازه‌گیری (Measurable Results)

رصد آنی و آنالیز تبلیغات دیجیتال، یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی است. آنالیز بازاریابی دیجیتال روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود.

امکان بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی را برای بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کند.

بازاریابان می‌توانند با استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال، کمپین‌های تبلیغاتی خود را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنند، رفتار کاربران خود را بررسی کنند وکمپین‌های خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

اغلب برنامه‌های دیجیتال، شبکه‌های تبلیغاتی ونرم‌افزارهای شبکه اجتماعی پارامترهای تحلیلی ارائه می‌دهند.

2- تعامل آنی با مشتریان و ارتباط دوطرفه (Instant Interactivity & Two-way Communication)

در گذشته یعنی در شیوه‌ی بازاریابی سنتی برقراری تعامل مشتریان با کسب‌وکار به راحتی انجام نمی‌شد.

با استفاده از بازاریابی دیجیتال، به راحتی می‌توانید با ایجاد یک CTA ساده، مشتریان خود را به سمت وب‌سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام خود یا هرجایی که تعامل مشتریان با کسب‌وکارتان راحت باشد، هدایت کنید.
به علاوه، در بازاریابی دیجیتال ارتباط کاملاً دوطرفه است.

این ارتباط مستقیم با مشتریان باعث می‌شود کسب‌وکارها راحت‌تر مخاطبان خود و نیازهای آنها را شناسایی کنند.

با استراتژی کسب‌وکار و بازاریابی خود را به سوی افزایش رضایت مشتریان هدایت کنند و باعث می‌شود خود مشتریان برای شما بازاریابی انجام دهند.

3- تارگتینگ و اتوماسیون پیشرفته (Advanced Targeting & Automation)

داده‌های بدست آمده از سرویس‌های آنالیتیکس به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد،  مخاطبان هدفشان را به راحتی تارگت کنند؛ کاری که در بازاریابی سنتی امکان ندارد.

به علاوه، ابزارها و نرم‌افزارهای اتوماسیون باعث شده تا دیجیتال مارکتینگ را در مقیاس بزرگ‌تر و وسیع‌تر، به سادگی اجرا کرد.

تقسیم‌بندی مشتریان و شخصی‌سازی روش‌های بازاریابی دیجیتال برای گروه‌های مختلف مشتریان، یکی دیگر از مزایای بازاریابی دیجیتال است که با استفاده از داده‌های موجود بدست می‌آید. همه مشتریان شما شبیه هم نیستند؛ شما هم نباید با همه آنها رفتار تبلیغاتی مشابهی داشته باشید.

4- هزینه بازاریابی کمتر و نرخ بازگشت سرمایه بالاتر (Lower Cost, Better ROI)

هزینه‌های بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی بسیارکمتر و در نتیجه، نرخ بازگشت سرمایه بالاتری در روش‌های بازاریابی دیجیتال بدست می‌آید.

عامل نرخ بازگشت سرمایه برای بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار،از اولویت بالاتری نسبت به سایر پارامترها برخوردار است.بنابراین، بازاریابی دیجیتال باعث حذف بخشی از هزینه‌ گام‌های لازم برای بازاریابی و منابع انسانی مورد نیاز می‌شود.

5- تاثیر بازاریابی کلامی دیجیتال (Digital Word of Mouth)

همان‌طور که افراد در دنیای آفلاین به پیشنهادهای خانواده و آشنایان خود اعتماد می‌کنند.

بازخوردها و کامنت‌های مثبتی که افراد به صورت آنلاین در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار ثبت می‌کنند.

کاربران آنلاین دیگر را به خرید ترغیب می‌کند. چرا که کاربران به نظرات واقعی افراد اعتماد دارند، بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. هیچ چیز مانند یک مشتری راضی نمی‌تواند موثر واقع ‌شود

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال محدودیت زمان و مکان ندارد.

فعالیت ۲۴ ساعته از دیگر مزیت های آن محسوب می شود.
در بازاریابی سنتی، امکان به نمایش گذاشتن تمام محصولات شرکت وجود ندارد.(برای این کار به مکان بسیار بزرگی نیاز است).

برخلاف فضای دیجیتال،که می‌توان به راحتی تمامی محصولات را به نمایش گذاشت.
در روش بازاریابی سنتی، ساخت محصول با استاندارد های تعیین شده از قبل صورت می‌گیرد . به خواست تک تک مشریان توجهی نمی شود.

در بازاریابی سنتی معمولا تصویر واضحی از مشتری وجود ندارد

اما در بازاریابی دیجیتال به دلیل نیاز به شناخت مشتری تصویر، روشن تر و ملموس تر خواهد بود.
دیجیتال مارکتینگ با وجود کم هزینه و پر بازده بودن، معمولا نیاز به زمان بیشتری دارد.

زیرا محتوا باید به طور مستمر تولید، ویرایش و منتشر شود، به نظرات پاسخ داده شود و به دلیل برخی سوء استفاده ها، باید امنیت سایت ها و صفحات تامین شود، اما در روش سنتی این چنین نیست.

در روش بازاریابی دیجیتال، اطلاعات با سرعت بیشتری دست به دست بین افراد می‌چرخد، افراد به راحتی با اشتراک‌گذاری ها در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و…، امکان دیده شدن آنلاین تبلیغات شما را افزایش می‌دهند.

تعامل با مخاطب در بازاریابی دیجیتال زیاد است

از آنجا که برای برقراری ارتباط نیازی به حضور فیزیکی نیست، لذا می توان پیام خود را برای سطح وسیعی از افراد جامعه یا حتی در کل جهان به صورت همزمان منتشر کرد.

در بازاریابی سنتی چنین نیست.بازاریابی سنتی، دارای پیام یک طرفه است.

ضبط دیجیتال موجب شده بینندگان به راحتی بتوانند از تبلیغات اجتناب کنند، وفقط آگهی هایی را که مربوط به خواسته ها و علاقه مندی هایشان است را ببینند. در بازاریابی دیجیتال، انتخاب کانال ارتباطی هم با خود مخاطب است.
درطبقه بندی اطلاعات در روش سنتی مفید واقع شود،اما رمزنگاری این اطلاعات سخت است، ولی در بازاریابی دیجیتال، تجزیه تحلیل داده ها هوشمندانه است.

به طور کلی فروش در دیجیتال مارکتینگ ساده تر از شیوه سنتی است.

دیجیتال مارکتینگ با وجود کم هزینه و پر بازده بودن، معمولا نیاز به زمان بیشتری دارد.زیرا محتوا باید به طور مستمر تولید، ویرایش و منتشر شود. به نظرات پاسخ داده شود، به دلیل برخی سوء استفاده ها، باید امنیت سایت ها و صفحات تامین شود، اما در روش سنتی این چنین نیست.
پیگیری کردن فعالیت ها در دیجیتال مارکتینگ بسیار ساده است. نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی می توانند تعداد نفراتی که یک پیام را مشاهده می کنند مورد شمارش قرار دهند. در رابطه با فروش های آنلاین تعداد تبلیغات نمایش داده شده که منجر به خرید شده اند را دنبال کنند. ولی در بازاریابی سنتی دنبال کردن و پیگیری چنین اطلاعاتی به مراتب سخت تر است.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل در مورد تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال توضیح داده باشیم . اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در کانال تلگرامی ابر آراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا