سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

پروتکل https چیست ? تفاوت آن با HTTP چیست ؟

معنی https چیست ؟ تفاوت HTTP با پروتکل https چیست ؟ HTTPS مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol Secure و ورژن امن شده از پروتکل HTTP است. لازم است بدانید که https از پروتکل SSL/TLS برای رمزنگاری و احراز هویت استفاده می‌کند. HTTPS نخستین بار توسط RFC 2818 (در می 2000) استفاده شد و در آن زمان از پورت 443 بجای استفاده از پورت HTTP که روی 80 است استفاده می‌کرده است. در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل شما را با این مفهوم و نحوه‌ی کار آن آشنا کنیم.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم ذکر کنیم که اگر قصد خرید هاست ابری با قیمت و امکانات مناسب و به صرفه هستید به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و امتیازات ما استفاده کنید. علاوه بر آن متخصصان تیم فنی ما آماده هستند تا به صورت 24 ساعته و رایگان پاسخگوی سوالات شما باشند.

فرق HTTP و https ؟

منظور از https چیست ؟ به طور کلی HTTPS به پروتکل HTTP رمزنگاری، احراز هویت و تمامیت را اضافه می‌کند. در ادامه این موارد را به تفصیل برایتان شرح خواهیم داد تا با فرق HTTP با https آشنا شوید.

رمزنگاری: HTTP در ابتدا به عنوان یک پروتکل متن ساده طراحی شده بود. همین مسئله سبب شده بود تا HTTP در مقابل حملات مختلف و man in the middle attacks آسیب‌پذیر باشد. برای رفع این مشکل، تلاش می‌شود تا با وارد کردن رمزنگاری SSL/TLS و HTTPS از فرستاده شدن داده به اینترنت و خواندن آن توسط شخص ثالث جلوگیری شود.

احراز هویت: از دیگر تفاوت HTTP با https این است که برخلاف HTTP، پروتکل HTTPS از یک احراز هویت قدرتمند توسط پروتکل SSL/TLS برخوردار است. گواهینامه SSL/TLS یا ssl certificate یک وبسایت دارای یک کلید عمومی است که یک مرورگر وب می‌تواند از آن برای تایید انتقال اسناد توسط سرور استفاده کند. (همانند صفحات HTML) توسط شخصی که دارای کلید خصوصی مربوطه است به صورت دیجیتالی امضا شده است.

تمامیت: هر سند (مانند صفحه وب، تصویر یا فایل جاوا اسکریپت) که توسط یک سرور وب HTTPS به مرورگر ارسال می‌شود، دارای یک امضای دیجیتالی است. یک مرورگر وب می‌تواند از این امضای دیجیتالی برای تعیین امنیت سند استفاده کند. در ادامه‌ی مقاله‌ی پروتکل https چیست با ما همراه باشد تا دیگر جنبه‌های این پروتکل را نیز بررسی کنیم.

تفاوت HTTP با پروتکل https چیست

پروتکل HTTPS چه اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهد؟ 

CA ها از 3 متود اعتبار سنجی ساده برای صدور گواهینامه‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند. روش اعتبار سنجی مورد استفاده اطلاعاتی را که در گواهی SSL/TLS وب سایت گنجانده می‌شود تعیین می‌کند که بخشی از آن را در ادامه توضیح داده‌ایم.

اعتبار دامنه (DV): به سادگی تأیید می‌کند که نام دامنه تحت پوشش گواهی تحت کنترل نهادی است که گواهینامه را درخواست کرده است.

اعتبارسنجی سازمانی / فردی (OV / IV): گواهینامه‌ها شامل نام معتبر یک کسب و کار یا سازمان دیگر (OV) یا یک فرد جداگانه (IV) است.

اعتبارسنجی گسترده (EV): گواهینامه‌ها بالاترین استاندارد را در اعتماد اینترنتی نشان می‌دهند و برای تایید اعتبار به بیشترین تلاش توسط CA نیاز دارند. گواهینامه‌های EV فقط برای مشاغل و سایر سازمان‌های ثبت شده صادر می‌شود، نه برای افراد، و شامل نام معتبر آن سازمان است.

دلیل استفاده از https چیست ؟

در این قسمت از مقاله‌ی پروتکل https چیست می‌خواهیم دلایل استفاده از این پروتکل را بررسی کنیم. به‌طورکلی، دلایل زیادی برای استفاده از پروتکل HTTPS وجود دارد. اما ما در ادامه‌ی مقاله مهم‌ترین آنان را برای شما شرح خواهیم داد:

تمامیت و احراز هویت: HTTPS با به‌کارگیری احراز هویت و رمزنگاری،‌ می‌تواند از اطلاعات مبادله شده میان کابر و وبسایت محافظت نماید. در این صورت، کاربران اطمینان دارند که تمامی اطلاعاتشان محفوظ می‌ماند. در نهایت اینکه با استفاده از HTTPS و در زمان ارتباط با شخص ثالث، اطلاعات نه رهگیری می‌شوند و نه تغییر می‌یابند.

حریم شخصی: مطمئنا هیچ‌کس نمی‌خواهد که در زمان خرید و استفاده از اطلاعات بانکی مورد سواستفاده قرار بگیرد. در این زمان است که به‌کارگیری HTTPS می‌تواند  شما و کاربرانتان را از امنیت اطلاعات مطمئن سازد.

تجربه‌ی کاربری: مطمئنا کاربری که با استفاده از HTTPS مطمئن می‌شود که تمامی اطلاعاتش محفوظ مانده است، تجربه کاربری بهتری نسبت به کاربری دارد که در تمام مدت استفاده از سایت شما نگران اطلاعات و داده‌های خود است.

سئو (SEO): موتورهای جستجویی مانند گوگل اهمیت بسیار زیادی برای HTTPS قائل هستند. بنابراین، سایت‌ها تنها با پیکربندی سرورهای وب خود برای استفاده از HTTPS، رتبه سئو خود را در نتایج گوگل بهبود خواهند داد.

دلیل استفاده از پروتکل https چیست

نحوه‌ی کار https چیست ؟

چگونگی کارکرد پروتکل https چیست ؟ پروتکل HTTPS به پروتکل HTTP امنیت رمزنگاری شده‌ای را اضافه می‌کند که با بسته بندی کردن HTTP در  پروتکل SSL/TLS امنیت اطلاعات را تامین می‌نماید. بنابراین تمامی پیام‌ها میان دو طرف ارتباط محفوظ می‌ماند مانند client و web server. این همان دلیلی است که بسیاری  SSL را پروتکل تونل کردن نیز می‌دانند.

اگرچه یک هکر همچنان می‌تواند به آدرس IP، شماره پورت، نام دامنه، میزان اطلاعات مبادله شده و… دسترسی داشته باشد، اما تمامی داده‌های مبادله شده به طور ایمن توسط SSL/TLS رمزنگاری می‌شوند. مواردی از جمله:

  • Request URL
  • Website content
  • Query Parameters
  • Headers
  • Cookies

HTTPS همچنین از پروتکل SSL/TLS برای احراز هویت استفاده می‌کند. SSL/TLS از اسناد دیجیتالی موسوم به گواهی X.509 برای پیوند دادن جفت کلیدهای رمزنگاری شده به هویت اشخاصی مانند سایت‌ها، افراد و شرکت‌ها استفاده می‌کند. هر جفت کلید شامل یک کلید خصوصی می‌شوند که بصورت مخفی نگه داشته می‌شود. علاوه بر آن، یک کلید دیگر که به صورت عمومی پخش می‌شود. هر شخصی با داشتن کلید عمومی می‌تواند از آن استفاده کند:

  • فرستادن یک پیام که فقط دارنده کلید خصوصی می‌تواند آن را رمزگشایی کند.
  • تأیید کنید که پیام به صورت دیجیتالی با کلید خصوصی مربوطه امضا شده است.

در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که نحوه‌ی فعالسازی پروتکل https چیست و چگونه انجام می‌شود.

نحوه‌ی نمایش https

یک URL HTTPS با https:// بجای https:// شروع می‌شود. مرورگر های وب با نمایش نماد قفل بسته در سمت چپ URL نشان می دهند که کاربر از یک وب سایت امن HTTPS دیدن می‌کند.

نحوه‌ی نمایش https چیست

چگونه می‌توانیم HTTPS را بر روی وبسایت خودم فعال کنیم؟ 

برای محافظت از یک وب سایت دارای نمای عمومی با HTTPS، لازم است یک گواهی SSL/TLS با امضای یک مرجع معتبر عمومی (CA) بر روی سرور وب خود نصب کنید. در پایان نیز باید اضافه کنیم که اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر با مفهوم HTTPS و نحوه‌ی نصب SSL آشنا شوید به مقاله‌ی نصب ssl و تبدیل از http به https ما مراجعه کرده و اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه کسب کنید.

امیدواریم که مقاله‌ی پروتکل https چیست ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا