همه

تکنولوژی sni چیست ؟ دلیل اهمیت sni چیست؟

امنیت یکی از مفاهیم مهم در دنیای وب و کامپیوتر است که کسب‌وکارها هزینه‌های هنگفتی برای تامین آن صرف می‌کنند. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که در بسیاری از مواقع، استفاده از تکنولوژی‌های امنیتی می‌توانند سبب شوند تا در برخی از کاربردهای مختلف، تغییراتی اساس پیش آید. یکی از این تغییرات مشکل‌زا، برقراری امنیت در ارتباطات است که برای برخی از سرورها مانند سرور اشتراکی است که می‌تواند ایجاد امنیت را غیرقابل انجام کند. در این مقاله ما با بررسی اینکه تکنولوژی sni چیست ، قابلیت‌های مختلف این تکنولوژی را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ با ما همراه باشید. 

در صورتی که بخواهیم در مورد مفهوم sni در سرور به طور کامل توضیح دهیم، لازم است که در ابتدا در مورد امنیت رمزنگاری و کاربردهای آن بیشتر صحبت کنیم. این مورد به شما کمک می‌کند تا به درستی دریابید که مکانیزم کار SNI چیست و قابلیت sni مربوط به کدام بخش حوزه امنیت در دنیای وب مربوط می‌شود. 

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید هاست اشتراکی لینوکس دارید، می‌توانید وارد سایت ابرآراز شده و از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید. 

امنیت در دنیای اینترنت

وقتی صحبت از امنیت در کامپیورها به میان می‌آید، استفاده از آنتی ویروس اولین چیزی است که پیشنهاد می‌شود. استفاده از آنتی ویروس می‌تواند بسیار پردردسر باشد؛ به طوریکه ما باید همواره توجه به تهیه استیک لایسنس و آپدیت کردن دوره‌ای آنتی ویروس را در نظر داشته باشیم.

اما در این مورد باید عنوان داشت که استفاده از یک آنتی ویروس باکیفیت کوچک‌ترین کاری است که در زمینه‌ی امنیت سیستم‌های کامپویتری می‌توان انجام داد. استفاده از آنتی ویروس به تنهایی، تنها در زمانی کاربرد داشت که مفهوم اینترنت آنچنان گسترده نبود و افراد با استفاده از دیسک و CD به جابه‌جایی اطلاعات و داده‌ها اقدام می‌کردند.

اما در دنیای امروزی که کوچک‌ترین و پراهمیت‌ترین مسائل حتی مبادلات مالی نیز با استفاده از اینترنت انجام می‌شود، دیگر استفاده از آنتی ویروس به تنهایی کارساز نیست. در این زمان شما باید از مکانیزم‌های امنیتی دیگری استفاده کنید؛ مواردی که می‌تواند تضمین کند فعالیت‌هایی که در فضای اینترنت انجام می‌دهیم، توسط شخص ثالثی کنترل نمی‌شود.

امنیت در دنیای اینترنت

اشکال مختلف امنیت در دنیای اینترنت

اینترنت حوزه‌های امنیتی بسیار زیادی دارد که ممکن است هرکدام از ما با آنها مواجه شویم. برخی از مهم‌ترین حملاتی که در اینترنت صورت می‌گیرد، عبارتند از:

  • هک سرویس و اینترنت شخصی
  • هک شدن سایت‌ها
  • حملاتی که به ازکار افتادن سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی منجر می‌شود.
  • حملاتی به اطلاعات شخصی به منظور کلاهبرداری
  • حملات و هک‌هایی با ترکیب این موارد در کنار یکدیگر

اینها تنها بخش کوچکی از آنچه هستند که در فضای اینترنت ممکن است رخ دهند.

تاریخچه‌ای از رمزنگاری و جایگاه آن در امنیت

یکی از جنبه‌های مهم امنیت، در زمان انتقال اطلاعات است. بسیاری از حملات اینترنتی، اطلاعات شما را در میان راه شنود کرده و در زمانیکه شما در حال انتقال اطلاعات حساب و یا پسورد خود هستید، آنها از آن اطلاعات استفاده می‌کنند.

این نوع آسیب‌پذیری در رسانه‌های انتقال، موجب می‌شود تا هزینه‌های زیادی به صنایع کامپیوتری و کاربران وارد شود. برای رفع این مشکلات، مبحث رمزنگاری مورد استفاده قرار گرفت که در آن، با استفاده از پروتکل‌های مختلف تلاش می‌شد تا از داده‌ها محافظت شود.

این رمزنگاری‌ها با نامفهوم کردن داده‌ها کمک می‌کرد تا داده‌ها برای شخص ثالثی قابل بررسی نباشد. رمزگاری داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌های مختلف انجام می‌شود که البته بازکردن این الگوریتم‌ها با استفاده از روش‌های مختلف قابل انجام است. برای سخت‌تر شدن بازکردن این الگوریتم‌ها، اصولا از روش‌های ترکیبی استفاده می‌شود. در ادامه ما مهم‌ترین این الگوریتم‌ها و مکانیزم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. یکی از این الگوریتم‌ها، قابلیت sni است. پس اگر می‌خواهید با پاسخ سوال خود مبنی براینکه تکنولوژی sni چیست ادامه‌ی این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تاریخچه ای از رمزنگاری

انواع رمزنگاری در ارتباطات اینترنتی

در دنیای اینترنت برای برقراری ارتباطات، دو نوع پروتکل و دو نوع روش اصلی وجود دارد که برای پاسخ به سوال تکنولوژی sni چیست ، باید ابتدا با این دو روش رمزنگاری به درستی آشنا شده باشید؛ با ما همراه باشید.

رمزنگاری SSL چیست ؟

SSL یکی از پایه‌ای‌ترین تکنولوژی‌هایی است که از آن برای امن کردن ارتباطات اینترنتی استفاده کرد. درواقع، زمانیکه شما از SSL استفاده می‌کنید، می‌توانید تمامی اطلاعات ردوبدل شده در فضای اینترنت و میان شما و یک سایت را با استفاده از کلیدهای قوی رمزنگاری کنید.

در اینصورت، تنها مرورگری قادر به شناسایی و بازکردن این کدهاست که ارتباط اولیه را ایجاد کرده باشد. استاده از پروتکل SSL شما را مطمئن می‌سازد که هیچکس نمی‌تواند از اطلاعات و داده‌های شما سو استفاده کند. حتی اگر خط اینترنت نیز شنود شود، اطلاعاتی که در اختیار هکر قرار می‌گیرد، چیز قابل استفاده‌ای نخواهد بود. هکر تنها هش‌هایی بزرگ را می‌بیند که امکان تحلیل آنها و پیدا کردن داده اصلی به این سادگی ها وجود ندارد.

همانطور که در مقاله‌ی SSL چیست عنوان کردیم تکنولوژی SSL که از سال 1993 تا 1996 به عنوان بهترین و کاربردی‌ترین تکنولوژی در برقراری امنیت مورد استفاده قرار می‌گرفت، توانسته بود میزان امنیت موردنیاز کاربران اینترنتی را به کشل قابل توجهی مرتفع نماید. اما پس از سال 1996 با پیشرفته‌تر شدن سیستم‌ها و امکان بازگشایی الگوریتم‌ها، شرایط تغییر کرد و SSL دیگر نتوانست کارایی مناسبی از خود نشان دهد.  به همین دلیل در این سالها مسیر تکامل را در پیش گرفته و محصولی جدید به نام TLS از روی آن ساخته شد.

رمزنگاری SSL چیست

رمزگذاری های TLS چیست ؟

یکی از دیگر سرویس‌هایی که می‌تواند امنیت ارتباطات ما را در دنیای اینترنت تامین کند، TLS نام دارد. این سرویس همانطور که بالاتر نیز عنوان کردیم، از روی SSL ساخته شده است و به همین دلیل از بسیاری جهات با آن تشابه دارد. در صورتی که بخواهیم به روشن‌ترین حالت بیان کنیم که TLS چیست و باید عنوان کنیم که این پروتکل نسخه‌ی پیشرفته و چندمرحله‌ای شده‌ی SSL است. دلیل این تغییر نام ایجاد تغییرات متعدد و ارائه‌ی آن توسط شرکت دیگری است.

تکنولوژی sni چیست ؟

تا به اینجا دریافتیم که امنیت اینترنت چه تاریخچه‌ای دارد و برای اینکه ارتباطات اینترنتی ایمن بمانند، چه کارهایی انجام شده است. اکنون باید به سول مهم شما مبنی براینکه تکنولوژی sni چیست صحبت کنیم. برای پاسخ به این سوال، باید عنوان کنیم که sni ترجمه و خلاصه‌شده‌ی عبارت Server Name Indicator است. این سرویس یکی از المان‌هایی است که تعیین می‌کند زمانیکه ارتباط با یک سرور برقرار شد، مربوط به کدام سرویس و سایتی است که روی آن سرور کار می‌کند.

به عبارتی ساده‌تر، این مکانیزم یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن،‌ می‌توانیم به سایت‌هایی که روی هاست اشتراکی قرار گرفته‌اند، سرویس‌دهی کنیم. علاوه برآن می‌توانیم از اینکه کدام پیام مربوط به کدام هاست است نیز اطلاع حاصل کنیم.

منظور از تکنولوژی sni چیست

قابلیت تکنولوژی SNI چیست ؟

در ادامه برای اینکه بتوانید درک کاملی از قابلیت sni در سرور داشته باشید، بهتر است که در مورد سازوکار هاست اشتراکی اندکی صحبت کنیم. 

آشنایی با نحوه‌ی کار هاست اشتراکی

می‌دانید هاست اشتراکی چیست ؟ هاست اشتراکی سرویس میزبانی است که در آن، برروی یک سرور، تعداد زیادی هاست ایجاد می‌شود و هرکدام از آنها میزبانی یک سایت را برعهده دارند. به عبراتی دیگر هرکدام از این هاست‌ها، برنامه‌ای هستند که فضای ذخیره‌سازی موردنیاز برای سایت را در اختیار آن قرار داده و علاوه برآن، یک وب سرور را برای آن مدیریت می‌کنند. این موضوع کمک می‌کند که به درخواست‌هایی که ارسال می‌شود، به درستی پاسخ داده شود.

در هاست‌های اشتراکی هر سرور یک آی پی اختصاصی دارد و زمانیکه یک بسته برای سرور ارسال می‌شود، سرور این بسته را بررسی کرده و آن را برای وب سرور هاستی که بسته برای آن ارسال شده است، می‌فرستد. این مراحل تازمانیکه شما از SSL و TLS استفاده نکرده‌اید، بدون مشکل انجام می‌شود. اگر از این سرویس‌ها برای امنیت ارتباطاتتان استفاده کنید، آنچیزی که در نهایت به سرور می‌رسد، بسته‌ای رمزنگاری شده است که سرور اصلی نمی‌تواند آن را رمزنگاری نماید. در نهایت نیز نمی‌تواند دریابد که این بسته مربوط به کدام سایت است.

در چنین وضعیتی، این بسته‌ها دراپ شده و به سایت نمی‌رسند. اگر بخواهیم به روشنی بگوییم که تکنولوژی sni چیست ، باید عنوان کنیم که درواقع تکنولوژی sni مقداری است که این بسته‌های رمزنگاری شده با SSL و TLS را با خود وارد سرور می‌کند. با وجود این تکنولوژي سرور می‌تواند تشخیص دهد که بسته‌های ارسال شده مربوط به کدام سایت است.

نحوه‌ی کار هاست اشتراکی

مزایای استفاده از تکنولوژی SNI چیست ؟

برای نصب ssl شما به آی پی اختصاصی نیاز دارید. به عبارتی دیگر، هر اکانتی برای فعالسازی ssl روی هاست خود، باید آی پی اختصاصی داشته باشد. تنها درصوتی به این امر، نیازی ندارید که sni در سرور و هاست موردنظر فعال باشد. فعال بودن ssl ، تحت اختیارات شرکت میزبان است و می‌تواند هم به صورت رایگان این امکان را ارائه کند و هم اینکه در قبال فعال کردن این دسترسی، هزینه‌ای دریافت کند.

بنابراین، مزیتی که استفاده از تکنولوژی sni برای شما به همراه دارد، عبارت است از:

  • عدم نیاز به پرداخت هزینه برای آی پی اختصاصی در زمان تهیه SSL
  • کاهش و صرفه جویی در استفاده های بی مورد از IPv4
اگر sni در سرور شما فعال نبود و شما به نصب ssl از طریق گزینه‌ی SSL Certificates اقدام کنید، با خطا و ارور مواجه می‌شوید. البت لازم به ذکر است که در کنترل پنل‌های Cpanel و Plesk قابلیت SNI بصورت پیش‌فرض فعال است.

روش فعالسازی تکنولوژی sni چیست ؟

برای فعالسازی تکنولوژی sni باید در ایتدا یک افزونه را از طریق کنترل نصب کنید. برای این کار شما به دسترسی‌های ظطح بالایی نیاز دارید که معمولا در هاست‌های اشتراکی به کاربران داده نمی‌شود. پس برای فعال‌سازی این امکان در سایت، باید با پشتیبانی سایت خود تماس بگیرید.

آموزش فعال کردن SNI در سرورهای مجازی دایرکت ادمین

برای نصب ssl در دایرکت ادمین و یک اانت هاست شما باید روی گزینه‌ی ssl certificate کلیک کنید. اگر SNI روی سرور فعال باشد، دسترسی نصب در اختیار شما قرار می‌گیرد. درصورت عدم فعال سازی این سرویس، با ارور مواجه شده و امکان نصب ssl در اختیار شما قرار نخواهد گرفت. برای این کار باید SSH سرور را باز کنید.

جهت فعال کردن SNI در سرور های مجازی دایرکت ادمین باید دسترسی را در فایل directadmin.conf اضافه کنید. فایل directadmin.conf در مسیر زیر قرار دارد:

/usr/local/directadmin/conf/directadmin.conf

جهت ویرایش فایل از دستور nano استفاده کنید و دستور زیر را در ترمینال سرور اجرا کنید.

nano /usr/local/directadmin/conf/directadmin.conf

در فایل باز شده باید دسترسی enable_ssl_sni برابر با 1 ست شده باشد. چنانچه گزینه‌ی enable_ssl_sni در فایل موجود نبود، آن را به صورت زیر در فایل اضافه کنید:

Server Name Indication

Server Name Indication

در نهایت با کلیدهای Ctrl+x و سپس Y فایل را ذخیره کنید. اکنون باید سرویس directadmin را یک بار ریست کرده و برای این منظور کد زیر را در ترمینال اجرا کنید:

service directadmin restart

با انجام این کارها، دسترسی گواهینامه ssl روی هاست شما فعال شده و امکان نصب ssl نیز فراهم می‌گردد.

سخن پایانی

ما در این مقاله دریافتیم که قابلیت sni یکی از ابزارهایی است که در هاست اشتراکی، امکان استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری مانند SSL و TLS را فراهم می‌کند. به عبارتی دیگر، استفاده از SNI یکی از موارد مهم برای هاست های اشتراکی است و تعیین می‌کند که هر بسته به کدام سایت مربوط می‌شود. درصورتیکه شما از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید و در زمان فعال سازی SSL روی سایت با شمکلات متعدد مواجه می‌شوید، باید با پشتیبانی زیرساخت خود تماس بگیرید تا این ویژگی را آنان برای شما فعال کنند. 

خوشبختانه وجود پشتیبانی 24 و رایگانی که ابرآراز در اختیار کاربران عزیز خود قرار می‌دهد، به شما کمک می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکلات به وجود آمده را برطرف کنید و سایت خود را بدون زحمت بالا بیاورید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به تمامی سوالات شما مبنی بر اینکه تکنولوژی sni چیست و چگونه می‌توان از مزایای استفاده از این تکنولوژی بهره برد، توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در اینستاگرام ابرآراز همراه باشید.

نمایش بیشتر

ادمین

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا