سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیهمه

آموزش Resource monitoring برای مدیریت منابع از صفر تا صد

مدیریت و رصد کردن منابع سیستم ازجمله برنامه های کاربردی می باشد. که همواره مورد استفاده  افراد مختلف قرار گرفته و با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه ها و تکنولوژی های هوشمند جدید ،ابزارها و اپلیکیشن های مانیتورینگ جایگاه خود را محکم تر نموده و در تمامی تکنولوژی ها نفوذ کرده‌اند.در این مقاله قصد داریم آموزش مدیریت منابع با Resource monitoring از صفر تا صد را با هم یاد بگیریم.

برای خرید سرور مجازی به سایت ابرآراز مراجعه نمایید.

نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌های مدیریت منابع، چه در کامپیوتر چه در هر سیستم هوشمند دیگری مانند موبایل‌ها عملکرد سیستم شما را مانیتورینگ کرده و اطلاعات دقیق و کاملی در مورد میزان و نحوه ی مصرف اجزاء وبرنامه ‌های دستگاه ارائه می‌دهد.

رصد مقدار مصرف منابع نرم‌افزاری و سخت افزاری در ویندوز

با استفاده از آموزش Resource monitoring می‌توان منابع سخت افزاری و نرم‌افزاری ویندوز را در محیط ویندوز مانیتورینگ  و بررسی کرد.

آموزش Resource monitoring چیست؟

Resource monitoring ابزاری جهت مانیتورینگ و آنالیز اجزاء‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم می‌باشد. برای استفاده از این ابزار  در ویندوز طبق مراحل زیر عمل می‌کنیم:

در شروع آموزش Resource monitoring ابتدا باید وارد کنترل پنل سیستم ویندوزی خود ‌شده و در آنجا گزینه‌ی administrator tools را انتخاب ‌می‎‌کنیم.

Resource Monitor چیست

در این صفحه گزینه ی resource monitoring را انتخاب کرده و وارد آن می‌شویم.

مدیریت منابع

بعد از باز شدن نرم‌افزار آموزش Resource monitoring  با پنجره ای شبیه تصویر زیر مواجه می‌شویم.

رصد کامپیوتر به کمک مانیتورینگ منابع سیستم

اولین سربرگ در این صفحه با عنوان overview دیده می‌شود.  از آن به جهت مرور کلی ‌بخش‌های مختلف و اینکه چه‌ چیزی در حال استفاده کردن از منابع سیستم است، استفاده می‌شود. برای دریافت دقیق‌تر و جزئی تر هر بخش باید به سربرگ‌های مرتبط با آن مراجعه کنید.

برای بررسی مصرف منابع سیستم از طریق نمودارهای موجود در سمت راست صفحه می‌توانید وضعیت‌های مختلف به صورت نموداری نیز مشاهده نمایید. اگر تمایل به دیدن این نمودارها ندارید، می‌توانید آن را با کلیک بر روی فلش کوچک بالای این صفحه پنهان کنید.

با زدن تیک چک باکس مربوط به هر گزینه می‌توانید اطلاعات دقیق مربوط به آن گزینه را مشاهده کنید. همچنین گزارش‌ها را بر اساس میزان مصرف آن مورد انتخابی محدود کنید.

در ادامه آموزش Resource monitoring  به تشریح سر برگ های موجود در این ابراز می‌پردازیم.

نمایش مقدار مصرف cpu در windows resource monitoring

نمایش مقدار مصرف cpu

سربرگ cpu : در این سربرگ می‌توانید اطلاعات مربوط به  پردازنده یا cpu را به صورت اختصاصی مشاهده کنید. همچنین cpu را به صورت اختصاصی مانیتور کنید. نمودار‌های سمت راست در این سربرگ به صورت اختصاصی وضعیت هسته‌های پردازنده را نمایش می‌دهند.

Handle Search  یکی از قابلیت‌های مفید این قسمت است. با جست‌وجو در این قسمت می‌توانید پردازه‌ها یا پروسه‌های مورد نظر خود را بیابید. به عنوان مثال هنگامی که یک فایل پاسخگو نمی‌باشد، با جست و کردن این فایل می‌توانید علت بروز مشکل و اینکه چه پروسه‌ای موجب بروز این مشکل شده است را پیدا کنید.

با کلیک راست روی هر پروسه(پردازه) و انتخاب end process می‌توانید یک پروسه را متوقف کنید.

نمایش مقدار مصرف حافظه در windows resource monitoring

مدیریت منابع با مانیتورینگ

سربرگ Memory: در این قسمت اطلاعات مربوط به مصرف حافظه سیستم را مشاهده می‌کنید. می‌توانید به مدیریت کردن رم در ویندوز بپردازید. در این قسمت یک نمودار میله ای تعبیه شده است. همچنین امکان مشاهده‌ی مصرف فیزیکی نیز وجود دارد.

حافظه‌‌ای به عنوان Free (آزاد) نمایش داده می‌شود، که نشان دهنده‌ی این است که چه مقدار از حافظه آماده‌ی استفاده شدن می‌باشد.

مقادیری که در نمودار میله‌ای نمایش داده می‌شود به این شرح است:

Hardware Reserved: این قسمت مقدار منابع حافظه‌ی رزرو شده برای سخت‌افزار را نمایش می‌دهد. این حافظه برای درایور‌های خاص یا Bios در نظر گرفته می‌شود.

In Use: این قسمت مقدار مصرف تمامی پروسه‌ها و اپلیکیشن‌های ویندوز را نمایش می‌دهد.

Modified:تمامی صفحاتی از حافظه که تغییر یافته و یا ویرایش شده‌اند. یا در انتظار بروزرسانی از هارد می‌باشند،  را نشان می‌دهد.

Standby: اینجا مقدار مواردی که به صورت معمول جهت استفاده‌ی مکرر و بدون نیاز به بارگیری مجدد از هارد نگهداری می‌شوند، نمایش داده می‌شود.

Free: همانطور که قبلا اشاره شد، میزان حافظه‌ی آزاد را نمایش می‌دهد.

در ادامه‌ی آموزش Resource monitoring نمایش مقدار مصرف دیسک در windows Resource Monitoring را داریم

نمایش مقدار مصرف دیسک

سربرگ disk: در این قسمت مقدار مصرف  دیسک  را بر اساس خواندن(read)، نوشتن (write) بر حسب ثانیه آنالیز و مشاهده می‌شود.  می‌توانید بالاترین زمان فعالیت صورت گرفته روی دیسک سیستم را از قسمت Highest Active Time مشاهده کرد.

در قسمت بعدی آموزش Resource monitoring می‌رسیم به رصد و بررسی وضعیت شبکه و اتصالات در Windows Resource Monitoring

رصد و بررسی وضعیت شبکه و اتصالات در Windows Resource Monitoring

سربرگ Network: در این مرحله می‌توانید فعالیت‌های مربوط به شبکه، پروسس‌های در حال انجام شدن، ارسال و دریافت‌های شبکه‌ای، لیستی از اتصالات TCP، پروسس‌هایی در حال گوش دادن به یک پورت می‌باشند.در اینجا می توانید نحوه‌ی برخورد فایروال با این اتصالات را ببینید.

امیدواریم با خواندن این مقاله مدیریت منابع سیستم و رصد کامپیوتر به وسیله ‌ی مانیتورینگ از طریق آموزش  Resource monitor را آموخته باشید.

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا