رایانش ابریشبکه ابریلینوکسهمه

Xen چیست ؟ و آشنایی کامل با Xen

 در پاسخ به سوال Xen چیست  باید گفت که Xen یک hypervisor منبع باز است. در هسته لینوکس موجود است و به همین ترتیب در کلیه توزیع های لینوکس نیز موجود است. پروژه Xen یکی از چندین پروژه ی منبع باز است که توسط شرکت لینوکس مدیریت می شود.

برای خرید هاست لینوکس بر پایه سرور های لینوکسی با قدرت و سرعت شگفت انگیز به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

اجزای تشکیل دهنده Xen 

اجزای تشکلی دهنده xen چیست ؟ در پاسخ باید بگوییم یک محیط معمولی که Xen را اجرا می کند، از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. برای شروع، Domain 0. وجود دارد. درXen، اینگونه شما به سیستم عامل میزبان (OS) مراجعه می کنید، چرا که Xen درواقع یک سیستم عامل میزبان نیست. یعنی سایر ماشین های مجازی (VM) یا به اصطلاح دامنه ها، برای دسترسی به سخت افزار سرور میزبان نیازی به استفاده از آن ندارند.

 دامنه فقط مسئولیت دسترسی به درایورها را دارد. در صورت نیاز به انجام هرگونه هماهنگی، دامنه Domain 0 آن را اداره می کند. به غیر از دامنه سایر VM ها نیز وجود دارند که از آنها با عنوان Domain U  یاد می شود.

Xen  دو نوع مجازی سازی را ارائه می دهد: مجازی سازی paravirtualization و مجازی سازی کامل.

مجازی سازی paravirtualization

در مجازی سازی paravirtualization ، سیستم عامل مجازی نسخه اصلاح شده سیستم عامل را اجرا می کند.  نتیجه آن سیستم عامل با مجازی بودن آن است. این ارتباط بسیار کارآمدتر بین سیستم عامل و سخت افزار فیزیکی را امکان پذیر می سازد. زیرا دستگاه های سخت افزاری می توانند مستقیماً مورد دسترسی قرار گیرند. تنها عیب استفاده از مجازی سازی این است که باید از سیستم عامل مهمان اصلاح شده استفاده شود که توسط بسیاری از فروشندگان ارائه نمی شود.

مجازی سازی کامل

مجازی سازی کامل نیز همتای paravirtualization است. در این حالت از مجازی سازی، CPU نیاز به پشتیبانی از اکستنشن ها یا پسوندهای مجازی سازی دارد. در مجازی سازی کامل، سیستم عامل های مجازی اصلاح نشده به دلیل وجود این پشتیبانی می توانند به طور موثر به سخت افزار بپردازند.

نسخه های تجاری  Xen 

اگرچه Xen در هسته لینوکس گنجانده شده است. اما فقط چند توزیع لینوکس، مانند Oracle Unbreakable Linux و SUSE Linux Enterprise Server ،Xen stack آن را ارائه می دهند. علاوه بر توزیع های لینوکس که شامل Xen هستند، Citrix  یک محصول منبع باز به نام XenServer دارد. XenServer مجازی سازی مبتنی بر Xen را همراه با یک پلتفرم مدیریت تحت وب ارائه می دهد، که  این امکان مدیریت آسان ماشین های مجازی را روی یک کلاستر متشکل از چندین سرور Xen  فراهم می سازد. 

یک similar web-based management client در Oracle VM گنجانده شده است. اما SUSE یک graphical integrated management client یکپارچه را ارائه نمی دهد. سیتریکس همچنین XenDesktop را توسعه داده است، محصولی که شرکت ها را قادر به اجرای دسک تاپ های مجازی، در بالای زیرساخت Xen می کند.

در ابتدا، Xen فرایند Xend را برای نصب و مدیریت ماشین های مجازی از کامند لاین ارائه می داد. فرایند Xend یک دایمون مدیریتی است که توسط دستور xe ،xk یا xl بسته به نسخه Xen  استفاده شده، اراِئه می شود. در محیط های مدرن Xen، فرایند Xend اغلب با libvirtd یک رابط عمومی تر که توسط سایر سیستم عامل های مجازی سازی مانند KVM استفاده می شود جایگزین شده است. و با استفاده از the rich virsh command line utility مدیریت می شود.

KVM در مقابل Xen

از زمانی که Red Hat پشتیبانی Xen را در سال 2010 کاهش داد، توجه ها از سمت Xen به KVM به عنوان اصلی ترین پلتفرم مجازی سازی Linux منتقل شد. در دوره زمانی که Red Hat حذف Xen در سال 2010 و بنیاد لینوکس Xen در سال 2015 را تصویب کرد. kvm چیست؟ می توان KVM  را به عنوان پلتفرم مجازی سازی پیشرو برای سیستم عامل لینوکس معرفی کرد.

KVM در مقابل Xen

اما این تغییر توجه به معنای نا مربوط بودن یا ناکارآمدی Xen نیست. سایت های مهم در سراسر جهان همواره سیستم عامل های مجازی سازی مبتنی بر Xen را ارائه می دهند. مهمترین آن ها نیز خدمات وب آمازون، یکی از برترین سیستم عامل های ابر عمومی است. همچنین، Xen هنوز هم در محیط های حساس مربوط به تولید بسیار خوب عمل می کند، چرا که دارای اعتبار و ثبات بیشتری نسبت به مجازی سازی با kvm است.

آینده Xen چیست ؟

به راستی آینده xen چیست ؟ از زمان تصویب توسط بنیاد لینوکس Xen به طور رسمی در هسته لینوکس گنجانده شده است. همچنین، علاقه مندی و توجه خوبی به توسعه بیشتر Xen از سوی فروشندگان مختلف تجاری وجود دارد، زیرا XenServer و XenDesktop محصولات مهمی برای  Citrix هستند و شرکت هایی مثل Oracle و Amazon پلتفرم مجازی سازی خود و  Oracle VM را با Xen ساخته اند.

با وجود این عوامل، می توان چشم انداز و آینده ای خوبی را برای Xen متصور شد. حتی اگر Xen دیگر پلتفرم مجازی سازی برتر مبتنی بر لینوکس نباشد. قطعاً در سال های آینده نقش مهمی را در فضای مجازی سازی بازی خواهد کرد.

Xen Server چیست ؟

Xen Server چیست ؟ پاسخ این سؤال ساده این است:  Xen Server یک راه حل مجازی سازی مبتنی بر Xen از قبل آماده شده است. اگرچه این سؤال به اندازه پاسخ آن ساده به نظر می رسد. اما برای درک کامل ما از آن کافی نیست. به همین منظور با ما همراه شوید تا دقیق تر به این موضوع بپردازیم.

چند سال پیش، اوضاع به این شکل نبود و  به راحتی نمی توانستیم کد بنویسیم. برخی از پروژه ها بسیار قابل توجه بودند و در صنایع بسیار منظم مورد استفاده قرار می گرفتند. در حالی که برخی دیگر این گونه نبودند. صرف نظر از دامنه، اطمینان از درک راه حل ارائه شده برای ما اهمیت داشت. در مواردی که در پروژه ها سردرگمی ایجاد می شد، ارائه پاسخ به سؤالات مطرح شده همیشه ضروری بود. از این گذشته، انتظارات کاربر برای پیگیری فروش و پذیرش بیشتر، همواره رو به افزایش است.

متأسفانه درمورد XenServer ، کمی سردرگمی وجود دارد. سال هاست که ما شنیده ایم افرادی خواهان XenServer هستند. اما از آن با عنوان ” Xen ” و گاهی اوقات با عنوان ” Xen Server ” یاد می کنند. در حالی که برخی از این افراد تخصص فنی ندارند، اما در صورت نیاز به پاسخ چنین سوالی باید سریعا به آن ها پاسخ دهیم.

Xen Server چیست

 مثال  برای XenServer:

اگر کسی در حال کار بر روی پروژه ای است که می خواهد با XenServer ادغام شود. مطالعه منابع توصیف کننده “Xen” کار سودمندی برای آن ها نخواهد بود. گرچه این دو فناوری قطعاً به هم مرتبط هستند، اما پاسخ درستی که برای تعریف “Xen” وجود دارد ممکن است پاسخ نادرستی برای تعریف “XenServer” باشد. دانستن تفاوت بین این موارد برای هر مدیر XenServer  ضروری است.

تا این جا فهمیدیم که XenServer یک راه حل مجازی سازی مبتنی بر Xen از قبل آماده شده یا pre-packaged است که در حول پروژه Xen ساخته شده است. اما برای درک بهتر این دو، شباهت و تفاوت هایشان، این که  چه کاری انجام می دهند و چگونه شکل می گیرند و چگونگی ارائه راه حلی جامع و کامل برای XenServer که مسئولیت کامل آن را برعهده خواهید داشت، به توضیح هرکدام می پردازیم. 

هایپروایزر Xen چیست ؟

Hypervisor Xen هسته اصلی همه سیستم عامل های مجازی سازی مبتنی بر Xen را تشکیل می دهد. مانند VMware ESXi و Microsoft Hyper-V یک است. این بدان معناست که اولین کدی که روی دستگاه شروع می شود، یک هایپروایزر  bare metal است. این بدان معنی است که اولین کدی که روی ماشین مجازی شروع می شود، یک هایپروایزر است. برای مدیریت سیستم نیازی به یک سیستم عامل عمومی نیست.

منظور از مجازی سازی و هایپروایزر چیست؟

Hypervisor یک مدیریت کننده ماشین مجازی (VMM) است. از ترکیبی از فناوری های سخت افزاری یا نرم افزاری برای مجازی سازی یا اجرای همزمان چندین محیط عملیاتی استفاده می کند. درواقع، به شما امکان می دهد تا بسیاری از سیستم عامل ها را در بالای همان سخت افزار اجرا کنید.

Xen که در ابتدا در دانشگاه کمبریج در انگلستان طراحی شده است ، نه تنها XenServer بلکه Oracle VM را نیز به عنوان Hypervisor اصلی تشکیل می دهد. می تواند به عنوان یک هایپروایزر اختیاری در توزیع های اصلی لینوکس مانند CentOS ، Debian و SUSE Linux Enterprise Server مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، Xen به میزان زیادی مورد استفاده قرار گرفته است که می توان گفت معروف ترین آن استقرار در آمازون است، که پایه ارائه محصولات Amazon Web Services را فراهم کرده است. Xen به طور فعال  تحت پوشش پروژه Xen توسعه می یابد. پروژه Xen یک پروژه مشترک بنیاد لینوکس است که در آن از مشارکت و فعالیت بیش از دوازده سازمان بهره مند می شود. 

هایپروایزر hypervisor  منابعی مانند CPU، حافظه RAM و محل ذخیره سازی یا storage را به عنوان استخری در نظر می گیرد که می تواند به راحتی به مهمانان فعلی یا ماشین های مجازی جدید اختصاص یابد. برای اطلاعات بیشتر در مور هایپروایزر مقاله ی هایپروایزر hypervisor چیست را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

در ادامه منظور از مجازی سازی

این وسعت از پیشرفت وتوسعه تضمین می کند که فناوری Xen hypervisor همگام با تطبیق خود با روند تغییر در عملیات مرکز داده. همچنان در ارائه خدمات hypervisor متمرکز باشد. همراه با عمق توسعه در Hypervisor Xen ، توجه به این نکته مهم است که هر محصول مبتنی بر Xen انتخاب می کند کدام نسخه از Xen hypervisor را پشتیبانی کند و کدام یک از ویژگی های آن نسخه را با هم ادغام کند. به همین ترتیب، امری عادی است که برخی از ویژگی های hypervisor موجود در Xen در سایر راه حل های آماده شده استفاده نمی شوند.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابر آراز عضو شوید. 

چرا ابرآراز؟

یکی از مزایای کلیدی ابر سرور یا سرور ابری آراز قیمت مقرون به صرفه است و پشتیبانی 24 ساعته رایگان آن است، که می‌توانند نقش و تاثیر زیادی در انتخاب شما داشته باشند.

نمایش بیشتر

ادمین

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا