بازاریابی آنلاینهمه

5 ابزار مفید در نحوه برگزاری کلاس مجازی

تغییر نوع کلاس از حضوری به صورت آنلاین، مخصوصاً برای کسانی که تازه شروع به تدریس کرده و با نحوه برگزاری کلاس های مجازی آشنا نیستند، کار ساده‌ای نیست. با ادامه برگزاری کلاس های مجازی و یادگیری از راه دور، روند برگزاری کلاس برای بسیاری از معلمان بسیار متفاوت شده است. دیگر به جای تزئین تابلوهای اعلانات و برنامه‌ریزی برای چیدمان صندلی‌ها، بیشتر در حال ایده پردازی برای چگونگی ارائه فعالیت‌های جذاب و معنی‌دار برای دانش آموزان خود به صورت آنلاین در کلاس مجازی هستند.

برای خرید سرور ابری آراز به سایت ابر آراز مراجعه کرده و لذت استفاده از یک سرور امن و به صرفه را تجربه کنید.

آشنا نبودن مدرسین با نحوه برگزاری کلاس های آنلاین

با رفتن به سمت یادگیری از راه دور و  برگزاری کلاس های مجازی به صورت غیر‌منتظره در بهار سال گذشته، نشان داد که بسیاری از مربیان با نحوه برگزاری کلاس های مجازی آشنا نیستند. طبق گزارش Class Tag در مورد نحوه روی آوردن معلمان به فناوری در زمان تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیش از نیمی از آن‌ها اظهار داشتند، که هنوز برای تسهیل یادگیری از راه دور و برگزاری کلاس های آنلاین آماده نیستند.

اما با گذشت زمان، بسیاری از معلمان برای یادگیری ابزارهای جدید و روش های برگزاری کلاس آنلاین، از منطقه امن خود خارج شده‌اند. این کار شامل دانستن چگونگی ایجاد محیطی است، که یادگیری دانش آموز را غنی می‌سازد و به آموزش موثر‌تر کمک می‌کند، حتی اگر این کار از طریق اینترنت انجام شود.

آشنا نبودن مدرسین با برگزاری کلاس مجازی

چهار نکته مهم که مدرسین باید برای راه اندازی و برگزاری کلاس درس مجازی 

در اینجا چهار نکته وجود دارد ،که مدرسین می‌توانند برای راه‌اندازی و برگزاری کلاس مجازی خود از آن‌ها استفاده کنند:

1. برای کلاس مجازی فضای کار خود را درخانه آماده کنید

ایجاد فضای مشخص برای کار و آموزش آنلاین برای معلمان و استادانی که از خانه کار می‌کنند، بسیار مهم است. انجام این کار می‌ تواند به آن‌ها کمک کند تا در طول روز بازده و تمرکز خود را حفظ کنند و عوامل حواس پرتی را که ممکن است یادگیری دانش آموزان را مختل کند به حداقل برساند.

معلمان لزوماً نیازی به داشتن دفتر کار در منزل یا بازسازی اتاق موجود در آن ندارند. برخی برای انجام دستورالعمل‌های مربوط به نحوه برگزاری کلاس مجازی با کیفیت بالاتر، اقدام به تهیه تجهیزات جدیدی مثل دوربین‌های حرفه ای، هدست‌ها و تخته‌های سفید کرده‌اند.

با این حال، انجام تنظیمات کوچک، از انتقال به یک اتاق روشن و بدون سر و صدا برای پخش جریانی مستقیم یا ضبط یک درس گرفته تا استفاده از یک دسته کتاب برای بالا بردن وب کم برای هم سطح کردن آن با چشم هنگام کنفرانس ویدیویی، می‌تواند تفاوت چشمگیری در نحوه برگزاری کلاس های مجازی دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزشی ایجاد کند و این روش برگزاری کلاس بسیار مفید و سودمند خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: 7 نکته برای تولید محتوای آموزش مجازی و محتوای الکترونیکی را در بلاگ ما مطالعه کنید تا با رعایت این نکات بتوانید کلاس های مجازی خود را به بهترین نحو اجرا کنید.

2. قبل از شروع کلاس مجازی، سیستم خود را آزمایش کنید

مدرسین همچنین باید از مسائل فنی متداولی که ممکن است آن‌ها یا دانش‌آموزان شان هنگام یادگیری آنلاین با آن روبرو شوند، آگاهی پیدا کنند. این موضوع در نحوه برگزاری کلاس های مجازی بسیار تاثیر‌گذار است. مسائلی از جمله اینکه میکروفن‌ها به درستی کار نمی‌ کنند یا فیلم‌های بارگذاری شده در برنامه ها پخش نمی‌شوند.

این امر به ویژه از آنجا که مدارس به طور گسترده از فناوری استفاده می‌کنند و ممکن است بخش پشتیبانی فنی در آن زمان بسیار مشغول یا در حال حل چالش‌های بزرگ‌تر باشند، بسیار سودمند خواهد بود. ایده خوبی است که معلمان در هر دستگاه یا سیستم عاملی که استفاده می‌کنند، مانند ادوب کانکت، قبل از پخش مستقیم یا ضبط کردن دروس خود، تست صوتی و تصویری انجام دهند. 

انجام این مراحل می‌تواند میزان بروز مشکل یا نقص را در طول روز به حداقل برساند و مدرسین هنگام برگزاری کلاس های مجازی احساس آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

3. بررسی و تنظیم انتظارات، اهداف و روال عادی کلاسی در کلاس مجازی

حتی اگر دانش آموزان به طور فیزیکی در کلاس درس حاضر نباشند، مربیان همچنان باید انتظارات مشخصی را برای کلاس های آنلاین خود تعیین کنند. امیلی کی روش، مربی فناوری آموزشی در Eduate، به EdTech می‌گوید که  ایجاد هنجار و تعیین اهداف کلاسی برای دانش آموزان، آن ها را به یادگیری تشویق می‌کند و محیط‌های یادگیری به صورت خلاق و مولد را پرورش می‌دهد. 

بسیاری از مدارس، انتظارات و رهنمودهایی را برای دانش آموزان هنگام استفاده از دستگاه‌های ارسال شده توسط مدارس، سیستم عامل2های کنفرانس ویدیویی و سایر ابزارهای دیجیتالی تعیین کرده‌اند. معلمان همچنین پوسترها و سخنرانی‌هایی را برای به اشتراک گذاشتن در Google Classroom ،Microsoft Teams یا دیگر سیستم مدیریت یادگیری که انتخاب کرده اند، ایجاد می‌کنند تا به دانش آموزان در فعالیت در محیط کلاس جدید خود کمک کنند.

4. در دسترس قرار دادن ابزار ارتباطات و نظرسنجی در آموزش آنلاین و کلاس مجازی

خطوط برقراری ارتباط برای یک کلاس درس مجازی، در چگونگی برگزاری آن تاثیر دارد، خصوصاً اکنون که امکان مکالمات رو در رو محدود هستند. 

با در دسترس ساختن  امکان ارائه ارتباطات، معلمان می‌توانند والدین و سرپرستان را در جریان آخرین اخبار مدرسه یا پیشرفت دانش آموزان خود قرار دهند. این امر همچنین این امکان را می‌دهد تا معلمان، دانش آموزان خود را بررسی کرده و از تأمین نیازهای درسی، اجتماعی و عاطفی آنها اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر تماس‌های تلفنی استاندارد، به وسیله‌ی ایمیل‌ها و پیام‌های متنی، مربیان می‌توانند به روز رسانی‌های کلاس را ارسال کرده و جلسات یک به یک را با استفاده از LMS خود برنامه‌ریزی کنند تا همه ارتباطات را ساده کرده و نیاز به هر گونه پشتیبانی فنی اضافی را کاهش دهند.

موبایل لرنینگ یا آموزش سیار، راهی جدید برای دسترسی به انواع محتوای آنلاین با استفاده از تلفن همراه است. یادگیری از طریق موبایل، ساده‌ترین راه برای کمک به دانش آموزان و دانشجویان است. بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها از مفهوم آموزش الکترونیکی، یادگیری سیار پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها دانش آموزان و دانشجویان را ترغیب می‌کنند تا از وسایل هوشمند برای اهداف آموزشی استفاده کنند. اگر یادگیری سیار با روش‌های صحیحی مورد استفاده قرار بگیرد، بسیار مفید خواهد بود. به طور کلی یادگیری از طریق موبایل روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و کاربران بیشتری را به خود جذب می‌نماید.

ما در مقاله‌ی موبایل لرنینگ ، به تفصیل در مورد این مفهوم صحبت‌کرده‌ایم. اگر دوست دارید، برنامه‌های آموزش خودتان را به شیوه‌ای تاثیرگذارتر در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار دهید، فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

روش هایی برای بهبود ارتباط با والدین در نحوه برگزاری کلاس های مجازی

گرفتن بازخورد از دانش آموزان و خانواده‌های آن ها برای شناسایی و افزایش پیشرفت بسیار مهم است. با نظرسنجی های آنلاین مانند: Google Forms و برنامه‌هایی مانند Seesaw ، Kahoot و Microsoft’s Flipgrid، مربیان می‌توانند از تجربیات و نظرات دانش آموزان در مورد نحوه ی برگزاری کلاس آنلاین سوال کنند. 

آن‌ها همچنین می‌توانند داده‌های ارزشمندی مانند اینکه دانش آموزان در چه ساعتی تکالیف آنلاین خود را انجام می‌دهند و چه مدت طول می‌کشد تا آنها را کامل کنند، را جمع آوری کنند و از این داده‌ها برای تنظیم چگونگی تهیه و ارائه دروس خود استفاده کنند.

راه اندازی یک کلاس کاملاً مجازی کار ساده‌ای نیست، خصوصاً برای استادان و معلمانی که با ابزارهای آنلاین آشنایی ندارند. اما اطلاع از روش‌های جدید استفاده از فناوری برای یادگیری می‌تواند معلمان را یک گام به دسترسی و امکانات بیشتر، جذاب و موثرتر یادگیری آنلاین برای همه دانش آموزان نزدیک کند.

پنج ابزار مفید در نحوه برگزاری کلاس های مجازی

در اینجا به بررسی پنج ابزار مفید در  نحوه برگزاری کلاس های مجازی می‌پردازیم:

1.کلاس های Zoom

ابزار اول نحوه برگزاری کلاس مجازی کلاس‌های Zoom هستند. مدارس K-12 می‌توانند از کلاس‌های مشترک Zoom برای تعامل و یادگیری دانش آموزان استفاده کنند. ویژگی‌هایی از قبیل به اشتراک‌گذاری محتوا با یک کلیک، وایت برد دیجیتال، گپ‌های گروهی و سایر موارد باعث افزایش مشارکت دانش آموزان و حفظ یادگیری می‌شوند. 

Zoom کلاس

معلمان می‌توانند از سایر ابزارهای موجود برای پیگیری حضور و غیاب و توجه  به دانش آموزان استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند فیلم‌های از قبل ضبط شده ایجاد کنند تا دانش آموزان بتوانند با سرعت، خودشان بیاموزند و فرایند یادگیری در کلاس مجازی اتفاق بیفتد.

2. Ekstep

این یک پلتفرم یادگیری باز و مشترک است که به صورت عادلانه دسترسی به فرصت‌های یادگیری را برای هر کودک فراهم می‌کند. معلمان می‌توانند از این رسانه برای ایجاد و انتشار محتوای تعاملی برای دانش آموزان خود در برگزاری کلاس های آنلاین استفاده کنند. این بستر درخواستی شامل فیلم‌های آموزشی است، که دانش آموزان می‌توانند در هر زمان و هر مکان از آنها استفاده کنند. این پلتفرم همچنین سنجش نتایج یادگیری را تسهیل می‌کند و یک چارچوب باز برای سرمایه گذاری در مقیاس ایجاد می‌کند.

3. کلاس های Google

این ابزار نیز کارآمد است و معلمان می‌توانند به راحتی از آن برای یادگیری و مدیریت دوره‌های آموزشی در سناریوی فعلی تعطیلی داوطلبانه مدارس و دانشگاه‌ها مانند دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد برای حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان استفاده کنند. معلمان و استادان می‌توانند از آن برای ایجاد کلاس‌ مجازی، تعیین تکالیف، نتیجه امتحانات و نمرات و ارسال بازخورد استفاده کنند.

4. Lark

این ابزار یک فروشگاه واحد برای برنامه‌های کلاسی، تکالیف، یادداشت‌ها، گزارش پروژه‌ها و موارد دیگر است که همه آنها در ابر موجود هستند. معلمان می‌توانند از این ابزار برای ایجاد برنامه‌های درسی قوی و قابل تنظیم استفاده کنند و این خود یک نوع روش برگزاری کلاس مجازی می‌باشد. 

وجود تقویم به معلمان کمک می‌کند تا همیشه مطابق برنامه خود پیش بروند و از برنامه خود عقب نباشند. آنها می‌توانند از آن برای تعیین جدول زمانی برای کلاس‌های خود و همچنین برای تعیین جلسات با همکاران استفاده کنند. این ابزار همچنین علامت‌گذاری و درجه بندی تکالیف را در زمان واقعی تسهیل می‌کند، جایی که دانش آموزان می‌توانند بازخورد‌های ارزشمندی از معلمان دریافت کنند.

5.Dingtalk

این یک بستر ارتباطی و همکاری رایگان است، که در سناریوی فعلی شیوع Covid-19 توسط یونسکو به عنوان یک راه حل قدرتمند برای یادگیری دیجیتال شناخته شده است. مدارس، دانشگاه ها، معلمان و والدین می‌توانند از این برنامه برای یادگیری دانش آموزان و اطمینان از تعامل اجتماعی آن‌ها استفاده کنند. 

دینگ تالک

این برنامه با ابتکار کلاس آنلاین ارائه می‌دهد که ابزارهای دیجیتال رایگان مانند پخش مستقیم، درجه‌بندی آنلاین، پیام رسانی فوری و کنفرانس ویدیویی را برای پشتیبانی از یادگیری دانش آموزان از راه دور ارائه می‌دهد. علاوه بر این پلتفرم‌ها و ابزارهایی که گفته شد، ابزارهای دیگری مانند Adobe connect و یا Sky room نیز به خصوص در ایران مورد استفاده هستند. نحوه برگزاری کلاس در adobe connect نیز نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد.

روش های برگزاری کلاس آنلاین بسیار متفاوت هستند و ممکن است استادان و معلمان از پلتفرم‌های گوناگونی بهره ببرند، اما چیزی که مهم است درست برگزار شدن کلاس مجازی به گونه‌ای که دانش‌آموزان و دانشجویان بیشترین نتیجه را بگیرند، می‌ باشد.

اگر می‌خواهید از این نرم افزار سودمند استفاده کنید، اما با نحوه‌ی نصب آن آشنایی ندارید، به وب سایت ابر آراز سر بزنید. ما در مقاله‌ای به صورت مفصل نصب Adobe connect را برایتان شرح داده‌ایم.

اگر دوست دارید هر روز مقاله‌های روز دنیا را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم ما را  در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

سرورهای ابر آراز چه ویژگی هایی دارند؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت‌ترین سرور ابری با آپتایم 99/9 به شمار می‌رود. همچنین با مبلغی مناسب سرورهایی با سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا