آموزشیهمه

big data چیست ؟ آشنایی با تمام جزئیات بیگ دیتا به زبان ساده

در سال‌های اخیر داده‌ها و اطلاعات اهمیت بالایی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل، حوزه‌هایی مانند big data یا کلان داده ، Machine Learning یا یادگیری ماشین و Data Mining یا داده کاوی نیز روزبه‌روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اهمیت تمامی این موضوعات ما را بر آن داشته تا لازم بدانیم به تفصیل در مورد هر کدام از این موارد، توضیح دهیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را هر چه بیشتر با مفهوم بیگ دیتا آشنا کرده و به این سوال پاسخ دهیم که منظور از big data چیست و چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد. یشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا شما را با این موضوع مهم و کاربردی آشنا کنیم.

ما در ابرآراز با ارائه سرویس‌های ابری که به صورت آنی و بالافاصله پس از خرید در اختیار شما قرار می‌گیرند و همچنین پشتیبانی 24 ساعته و رایگان، به دنبال آن هستیم که تمام نگرانی‌های شما در زمینه سرور را به پایان برسانیم. اگر قصد خرید سرور مجازی تحویل آنی دارید، می‌توانید به سایت ابرآراز مراجعه کرده و یا با شماره 86084594-021 تماس بگیرید.

big data چیست ؟

همانطور که از این عبارت ( big data ) مشخص است، بیگ دیتا یا کلان داده به حجم بالایی از اطلاعات گفته می‌شود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن و با سرعت و دقت بالایی تحلیل شوند. این اطلاعات عموما در دو دسته مختلف قرار می‌گیرند:

  • اطلاعات ساختار یافته و دسته بندی شده
  • داده‌ها و اطلاعات نیمه ساختار یافته
  • اطلاعات غیرساختار یافته و تصادفی

نکته‌ای که بسیاری از افراد در درک اهمیت کلان داده ها دچار مشکل می‌شوند، این است که در پروژه big data ، حجم اطلاعات نیستند که اهمیت دارد؛ بلکه نوع استفاده سازمان‌ها و شرکت‌ها از این داده‌هاست که برای آن‌ها اهمیت دارد. اگر بخواهیم معنی بیگ دیتا را به زبانی ساده‌تر بیان کنیم، می‌توانیم اینگونه عنوان کنیم که درواقع ویژگی های بیگ دیتا به عنوان سیستمی جامع برای کسب‌وکارها (عموما کسب‌وکارهای بزرگ) مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در نهایت بتوانند با استفاده از این اطلاعات، برای آینده کاری خود، تصمیمات مهم و پایه ای بگیرند. 

تاریخچه بیگ دیتا چیست ؟

ابزارهای big data از اوایل قرن بیستم توانستند تاثیر فوق‌العاده‌ای را که سازندگان به دنبال آن بودند را شروع کنند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، تجارت‌ها به یک سیستم کارآمد نیاز داشتند که بتوانند حجم بالایی از اطلاعات را در مدت زمان کوتاهی تحلیل کنند. در همین راستا برخی از شرکت‌های بزرگ برای رفع این مشکل تلاش کردند تا از راهکارهای جدید استفاده کنند. در نتیجه این امر بود که به مرور زمان الگوریتم های بیگ دیتا ایجاد و مورد استفاده قرار گرفت.

شایان ذکر است که ویژگی های کلان داده یا بیگ دیتا ، به شکل یکسان و مشابه در سیستم‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بلکه صرفا پایه و اساس آن‌ها با هم یکسان است. منظور این است که ممکن است برخی از شرکت‌ها از روشی انحصاری برای این کار استفاده کنند که دیگر شرکت‌ها در جربان آن نیستند.

اگر علاقمند هستید مقاله محتوای سبز چیست را بخوانید.

انواع بیگ دیتا big data

حال که به این سوال پاسخ دادیم که big data چیست و برای دسترسی به چه اهدافی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز است که با جزئیات آن نیز بیشتر آشنا شویم. همانطور که در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم، انواع کلان داده به 3 دسته مختلف قرار می‌گیرند. این دسته‌بندی براساس میزان ساختاریافتگی انجام می‌شود که در ادامه قصد داریم هر کدام از این موارد را مورد بررسی قرار دهیم:

  • اطلاعات ساختار یافته و دسته بندی شده
  • داده‌ها و اطلاعات نیمه ساختار یافته
  • اطلاعات غیرساختار یافته و تصادفی

1. داده‌های بدون ساختار چیست ؟

جالب است بدانید که تقریبا ۸۰٪ از داده‌ها و اطلاعاتی که در سراسر جهان وجود دارند، هیچ ساختاری ندارند. چرا؟ در مثال و مقیاسی کوچک این را در نظر بگیرید که هیچ کس متن مکالمه‌های تلفنی خود را یادداشت نمی‌کند و یا اینکه نوشته‌هایی را که در فضای مجازی منتشر می‌کند را با نشانه‌های معنادار و قابل فهم، مشخص نمی‌کند.

به عبارتی دیگر، تمامی هر فعالیتی که شما با کامیپوتر و اینترنت خود انجام می‌دهید، داده‌هایی بدون ساختار هستند. از این تعریف‌ها کاملا مشخص است که تمامی داده‌های بدون ساختار ماهییت پیچیده‌ای دارند که فضای بالایی را اشغال کرده و به دلیل بی نظمی که در آن‌ها وجود دارد، روند مدیریتی آسانی ندارند.

شما برای استفاده از این داده‌ها و رسیدن به اطلاعات مفید باید بتوانید این داده‌ها را تسیر کنید. درست است که این کار، زمان و انرژی زیادی از شما می‌گیرد اما در نهایت نتیجه این تفسیر، اطلاعت ارزشمند و مفید زیادی را در اختیار شما می‌گذارد.

2. منظور از داده‌های نیمه‌ساختاریافته در big data چیست ؟

داده‌های نیمه ساختار یافته ترکیبی از داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار است. منظور چیست؟ یعنی اینکه برای این داده‌ها، الگوهای معنادار و جدول‌های مخصوص طراحی نشده است اما برچسب‌هایی برای معنادار کردن آن‌ها وجود دارد.

۳. آشنایی با داده‌های ساختاریافته

داده‌های ساختار یافته الگوهایی دارند که مشخص می‌کنند که هر داده کجاست و چه معنایی دارد. تصور کنید که شما صدها صفحه دارید که هر کدام به تفکیک در ستون و ردیف‌هایی همراه با توضیحاتی مرتب شده و می‌توان به راحتی متغیرها موجود را درک کرده و در صورت تمایل آن‌ها را تغییر داد. کار با این داده‌ها بسیار آسان بوده و می‌توان از آن‌ها برای دستیابی به اهداف مختلف و برنامه‌ریزی استفاده کرد.

مهم‌ترین ویژگی بیگ دیتا چیست به زبان ساده

بیگ دیتا به زبان ساده به شکل 3V شناخته می‌شود که حروف ابتدایی 4 ویژگی اصلی این مبحث هستند. در ادامه این ویژگی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

  • حجم یا Volume

اولین و مهم‌ترین ویژگی، حجم و مقدار داده‌هاست که با کلمه Volume شناخته می‌شود. در اولین قدم، اطلاعات از منابع متنوع و متفاوت جمع‌آوری می‌شوند. اطلاعاتی که در این بخش جمع‌آوری می‌شوند عبارتند از:

  • اطلاعات ماشینی
  • اطلاعات طبقه‌بندی شده
  • حجم معاملات و تبادلات تجاری
  • اطلاعات دریافت شده از شبکه‌های اجتماعی

حجم بالای اطلاعات از همان ابتدا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها بود؛ زیرا افراد عموما نمی‌دانستند که چطور و در چه مکانی باید اطلاعات ذخیره شوند. البته امروزه با توجه به وجود روش‌ها جدید، این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

  • منظور از سرعت یا Velocity در big data چیست ؟

ویژگی مهم بعدی، سرعت فرآیندهای مختلف در این زمینه است. همانطور که تا به الان به دفعات عنوان کردیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیگ دیتا سرعت بالا در زمان انتقال اطلاعات است. فواید کلان داده این است که این مسيله را کمترین میزان اشتباه انجام داده و در نهایت اطلاعات با سرعت بالایی پردازش می‌شوند. 

برای این کار از تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌شوند که عبارتند از:

  1. تگ‌های RFID
  2. سنسورهای ارزیابی
  3. سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند
  4. و…
  • تنوع یا Variety

کاملا قابل حدس است که تمامی اطلاعات موجود، فرمت و نوع شبیه به هم نداشته و از این لحاظ با هم تفاوت دارند. این موضوع سبب می‌شود تا در نهایت دسته‌بندی‌های متنوعی در زمان جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات به وجود بیاید. اطلاعات می‌توانند به شکل‌های زیر وجود داشته باشند:

  1. متنی
  2. صوتی
  3. تصویری
  4. کدهای صفر و یک
  • پیچیدگی یا Complexity

پیچیدگی big data از آنجایی نشات می‌گیرد که اطلاعات از منابع متعدد به دست می‌آیند؛ در نتیجه فرآیند مرتبط سازی، تطابق و هماهنگی آن‌ها با یکدیگر پیچیده خواهد بود. برای حل این مشکل، باید سیستم‌ها جامع  یکپارچه‌ای را ایجاد کرد که سختی این مراحل را کاهش دهند. برای حل این مشکل، کمپانی‌های موفق از دسته‌بندی‌های مرتب و کاربردی برای کنتل اطلاعات استفاده می‌کنند.

دلیل اهمیت بیگ دیتا big data چیست ؟

دلایل زیادی وجود دارد که کاربرد بیگ دیتا را مورد توجه همگان قرار می‌دهد؛ برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • منبع مناسبی از داده‌ها و اطلاعات فراوان
  • امکان بروزرسانی داده‌ها با جدیدترین اطلاعات روز جهت عقب نماندن از تکنیک‌های روز دنیا
  • دست‌یابی به راه و روش‌های بسیار کاربردی که موجب کاهش هزینه، جلوگیری از اتلاف وقت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.
  • تولید محصولات و سرویس‌های بهینه‌تر و دستیابی به فروش بیشتر
  • درک نقاط ضعف و قدرت تجارت و برطرف کردن مشکلات زودتر از موعد
  • رسیدن به شناخت بیشتر نسبت به مشتریان

سخن پایانی

الگوریتم های بیگ دیتا مفهومی کاملا جدید در دنیا کسب‌وکارهای امروزی است که تنها زمانی کارآمد است که فرآیندهای آن توسط ابزارهای پیشرفته، نیروی متخصص و تکنولوژی قوی انجام شوند. همین موضوع سبب می‌شود که این تکنولوژی بیشتر در کسب‌وکارهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که big data چیست و چه استفاده‌ای در کسب‌وکارها دارد. اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

نمایش بیشتر

ادمین

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا