همه

bootstrap بوت استرپ چیست ؟ چگونه با بوت استرپ کار کنیم ؟

فایل bootstrap چیست ؟ چه مزایایی دارد ؟ چگونه با بوت استرپ کار کنیم ؟ موضوع مقاله امروز را با یک سوال شروع می‌کنیم؛ آیا شما هم از آن دست افرادی هستید که با ظاهر یک سایت در مورد محتوا و کلیت سایت قضاوت می‌کنید؟ مثلا آیا تابه حال برای شما پیش آمده که برای خرید خدمات یا کالایی وارد دو سایت مختلف با شرایط یکسان شوید و در نهایت سایتی را انتخاب کنید که ظاهر اصولی‌تر و جذاب‌تری دارد؟ ظاهر سایت یا همان UI نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان فروش شما دارد.

در این مقاله ما قصد داریم تا به طورکامل به سوال شما مبنی بر اینکه منظور از بوت استرپ چیست پاسخ دهیم و پس از آن به شما کمک کنیم تا با استفاده از فریم ورک بوت استرپ سایت خود را به بهترین شکل طراحی کنید؛ با ما همراه باشید.

یکی از دیگر مواردی که می‌تواند موجب شود تا سایت مناسب و کاربردی داشته باشید که ترافیک بیشتری را وارد سایت شما کند، استفاده از هاست و سروری مناسب است. ما در ابرآراز با ارائه منابع به صورت اختصاص به شما امکان می‌دهیم تا سرور خود را بدون هیچ مشکلی بالا بیاورید. برای خرید سرور مجازی vps می‌توانید به سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و امتیازات محصولات ما بهره‌مندش شوید. 

تاریخچه‌ی فریم ورک بوت استرپ چیست ؟

سالها پیش طراحان سایت توییتر به ساخت ابزاری اقدام کردند که با استفاده از آن، بتوانند طراحی سایت توییتر را آسان‌تر کنند. این ابزار که تنها برای سایت توییتر کاربرد داشت، بوت استرپ ( bootstrap ) نام گرفت. انحصار این برنامه تا سال 2011 ادامه داشت تا اینکه آنها تصمیم گرفتند آن را به صورت متن باز و Open Source در اختیار دیگر طراحان سایت قرار دهند.

استفاده از بوت استرپ برای سایت ها مورد استقبال قرار گرفت؛ به‌طوریکه در سال 2012 به محبوب‌ترین پروژه‌ی گیت هاب تبدیل شد. در این سالها، عناصر بوت استرپ هدف خود را برروی تسریع در طراحی و ریسپانسیو کردن ( responsive ) سایت ثابت نگه داشت. این فریم ورک ( framework ) به مرور زمان کامل‌تر و گسترده‌تر شده و ورژن‌های متفاوتی از آن در اختیار افراد قرار گرفت، به طوریکه امروزه ورژن 5 بوت استرپ در طراحی وب و سایت ارائه شده است.

استفاده از بوت استرپ در طراحی سایت شما را از تعریف CSS های مختلف برای صفحات متفاوت با طول و عرض‌های متنوع خلاص می‌کند؛ این یعنی ذخیره زمان و افزایش دقت در طراحی سایت. 

تاریخچه‌ی فریم ورک بوت استرپ چیست

روش بوت استرپ چیست ؟

برنامه نویسی بوت استرپ چیست ؟ بوت استرپ یکی از ابزارهای محبوب و کاربردی است که به برنامه‌نویسان و طراحان Front-End کمک می‌کند تا صفحاتی جذاب‌تر طراحی کنند.

بوت استرپ به زبان ساده مجموعه‌ای بزرگ از تکه کدهای تطبیق‌پذیر و قابل استفاده در طراحی است که به زبان‌های HTML ، CSS و جاوا اسکریپت نوشته شده‌اند. پس می‌توان بوت استرپ تکنیک خاصی معرفی کرد که از دسته‌ی فریمورک CSS است. هرچند که در این ابزار از جاوا اسکریپت نیز اسشتفاده شده است.

اصطلاحات رایج در bootstrap چیست ؟

امیدواریم که تابه‌اینجا درک کرده باشید که بوت استرپ به چه معناست؛ در ادامه قصد داریم تا در مورد کاربردهای این فریم ورک ( framework ) بیشتر با شما صحبت کنیم. اما پیش از آن با هم در مورد برخی از اصطلاحات مرسوم این روش بیشتر توضیح دهیم. 

ساختار سایت

ظاهر سایت از ترکیب کدهای مختلفی مانند HTML ، CSS و همچنین JavaScript ساخته می‌شود. به عبارتی ساده‌تر اگر ظاهر سایت را به بدن انسان تشبیه کنیم:

  • HTML استخوان بندی انسان است؛ به عبارتی دیگر، کدهای HTML تشکیل‌دهنده‌ی ساختار و بدنه‌ی اصلی سایت شما هستند. بنابراین، نمایش یک صفحه‌ی اینترنتی بدون کدهای HTML ناممکن است.
  • CSS ظاهر انسان است؛ اگر HTML اسکلت باشد، CSS پوست این اسکلت است. با استفاده از CSS می‌توان مشخص کرد که هرکدام از اجزای سایت چه شکلی داشته و در کجا قرار گرفته‌اند. 
  • JavaScript نشان‌دهنده‌ی پویایی و تحرک است. به بیانی ساده‌تر، صفحاتی که تنها با HTML و CSS طراحی شده باشند، ثایت می‌مانند و پس از لود شدن جایگاهشان تغییری نمی‌یابد. با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توان اجرای سایت را پویا کرد.

پیش از اینکه به موضوع اصلی مقاله برگردیم لازم می‌دانیم به این مورد اشاره کنیم که سئو جاوا اسکریپت قواعدی اضافه بر سئو دیگر سایت‌ها دارد، به همین دلیل ما لازم دانستیم تا در یک مقاله‌ی دیگر در این مورد توضیح دهیم که سئو جاوا اسکرپیت چیست و استفاده از این نوع سئو چه مزایایی را به همراه دارد. 

ساختار سایت

دلیل استفاده از bootstrap چیست ؟

بوت استرپ معنی گسترده‌ای دارد ولی ما تلاش کردیم تا شما را با معنی آن به درستی آشنا کنیم. امیدواریم که توضیحاتی که ارائه دادیم برای شما کافی بوده باشد. حال می‌‌خواهیم در ادامه شما را با مزایای استفاده از بوت استرپ در طراحی سایت و وب آشنا کنیم. 

صرفه جویی در زمان

درواقع شما با استفاده از بوت استرپ در سایت خود، دیگر نیازی به صرف زمان بسیار طولانی برای کدهای CSS ندارید. در نتیجه می‌توانید از زمان خود به شکل مناسب‌تری استفاده کرده و از آن برای توسعه دیگر بخش‌های سایت استفاده کنید. 

طراحی ریسپانسیو ( responsive )

بوت استرپ سایت به شما امکان می‌دهد تا برای 4 مدل صفحه طراحی اختصاصی داشته باشید. صفحاتی مانند:

  • صفحات خیلی کوچک (تلفن‌های همراه)
  • صفحات کوچک (تبلت‌ها)
  • صفحات متوسط (سیستم‌های خانگی)
  • صفحات بزرگ (صفحه نمایش‌های عریض)

علاوه بر تمامی این موارد که بر روی سئو سایت شما تاثیر شگفت‌انگیزی دارند و می‌توانند رضایت کاربران را جلب نمایند، می‌توانید تصاویر سایت خود را با اندازه‌ی متناسب نمایش دهید. دلیل این امر این است که بوت استرپ با تجزیه و تحلیل اندازه‌ی صفحه‌ی بازدیدکننده سایت مي‌تواند مناسب‌ترین سایز و اندازه را برای کاربران نمایش دهد.

طراحی ریسپانسیو

متن باز بودن (Open source)

ممکن است فایل بیش از 100 کیلوبایتی بوت استرپ فروشگاهی ، بر روی سرعت لود سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. اگرچه این حجم، ممکن است کم و ناچیز تلقی شود اما می‌تواند برای فایل CSS زیاد باشد. از جمله مزایای استفاده از بوت استرپ در طراحی وب این است که می‌توان آن را براساس نیاز خود شخصی‌سازی و بهینه کنید. 

مستندات جامع و کامل

شاید با خود بگویید مهم‌ترین مزیت بوت استرپ چیست ؟ در پاسخ باید عنوان کنیم که bootstrap برای هر امکانی که ارائه می‌کند، مستنداتی را آماده کرده است. این مستندات قابلیت و ابزارهای را توضیح داده و با استفاده از مثال آموزش می‌دهد که هر کدام از ابزارها چه کمکی به شما می‌کنند. 

با استفاده از این مستندات هر طراح سایتی می‌تواند به سادگی به طراحی سایت اقدام کند. برای این کار تنها کافیست که کدها را کپی کرده و سپس ویرایش کند.

بالا بودن تعداد مصرف کنندگان

امروزه تعداد زیادی از طراحان از بوت استرپ در طراحی وب و سایت خود استفاده می‌کنند. این موضوع باعث شده تا جمع بزرگی از طراحان در گیت‌هاب، Stack OverFlow، وبلاگ و حتی صفحه‌ی توییتر بوت‌استرپ با هم در تعامل باشند. این افراد عموما به اشتراک گذاری پروژه‌های خود اقدام کرده و مشکلات همدیگر را حل می‌کنند.

منظور از بالا بودن تعداد مصرف کنندگان در بوت استرپ چیست

سازگاری با تمام مرورگرها

به طورکلی، فریم ورک بوت استرپ با تمام مرورگرهای حال حاضر دنیای وب سازگار است. در نتیجه شما نباید هیچ نگرانی بابت عدم سازگاری آن با مرورگری خاص و نحوه ی کارکرد آن داشته باشید. 

معایب بوت استرپ چیست ؟

آیا استفاده از بوت استرپ سراسر سود است؟ قطعا خیر. فریم ورک بوت استرپ نیز مانند تمامی برنامه‌ها دارای مزایا و معایب در کنار یکدیگر است. با تعاریفی که در قسمت‌های بالایی ارائه دادیم، مسلما دریافتید که بوت استرپ پروژه‌ای مفید و سودمند است. حال در ادامه و برای کمک به شما در اتخاذ بهترین تصمیم، در ادامه نقاط ضعف این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

تجربه‌ی کاربری گیج کننده

تا اینجا ما به شما توضیح دادیم که منظور از بوت استرپ چیست و استفاده از آن چه مزایایی برای شما به عنوان یک طراح سایت به همراه خواهد داشت. ممکن است در زمان استفاده از فریم ورک بوت استرپ کمی سردرگم شوید. 

اگر با بوت استرپ کار کرده باشید می‌دانید که این ابزار از یک سیستم 12 ستونی استفاده می‌کند. ما برای تعریف المانی که یک سوم صفحه را اشغال کرده باید از کلاس col-md-4 استفاده کنیم. عدد 4 ممکن است این تصور را برای ما ایجاد کند که المان موردنظر یک چهارم صفحه را اشغال کرده است، درحالیکه با توجه به نسبت عدد 4 به 12، این المان یک سوم صفحه را اشغال خواهد کرد.

تجربه‌ی کاربری گیج کننده

منظور از حجیم بودن فایل‌ها در bootstrap چیست ؟

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، بوت استرپ فایل‌هایی را شامل می‌شود که به دلیل حجم بالا سایت شما را کند می‌کنند. اگر به تازگی در زمینه‌ی طراحی سایت کار خود را آغاز کرده باشید، ممکن است در تشخیص علت کندی و رفع آن دچار مشکل شوید.

اگر سایت کندی دارید و می‌دانید علت آن سنگین بودن فایل‌های بوت استرپ نیست، می‌توانید برای افزایش سرعت سایتتتان از مطالبی که ما در مقاله‌ی راه هایی برای افزایش سرعت سایت عنوان کرده‌ایم، استفاده کنید. ما در این مقاله به شما آموزش داده‌ایم که چگونه می‌توانید با افزایش سرعت سایتتان، میزان فروش خود را نیز بیشتر کنید. 

عدم نیاز به یادگیری اصول کار

همانطور که استفاده از Node.js شما را از فهم اصل کار جاوا اسکریپت محروم می‌کند، استفاده از فریم ورک بوت استرپ نیز شما را از درک اصل CSS بی‌نیاز می‌کند. همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشدی که بوت استرپ روشی برای افزایش سرعت شماست نه توقف یادگیری شما!

نحوه نصب بوت استرپ در وردپرس

برای نصب بوت استرپ در وردپرس ابتدا باید آن از وب سایت رسمی Bootstrap دانلود کنید. برای این کار از این لینک می‌توانید اقدام کنید. لازم به ذکر است که فایل دانلود شده به صورت فشرده در اختیار شما قرار می‌گیرد و برای استفاده از آن باید آن را از این حالت خارج کنید. سپس برای بارگذاری فایل‌های روی هاست خود، می‌توانید از FTP Client استفاده کنید. 

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که باید ابتدا به دنبال پوشه‌ی wp-content باشید و پوشه themes را بیابید. در این پوشه شما باید فایل‌های Bootstrap را بارگذاری کنید. فقط پیش از انجام این کار، پوشه‌ای با نام bootstrap-theme ایجاد کرده و داخل همین پوشه عملیات بارگذاری را شروع کنید.

نحوه نصب بوت استرپ در وردپرس

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید bootstrap تنها گزینه‌ی طراحی ریسپانسیو سایت وردپرسی نیست اما مطمئنا می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. یکی از مهم‌ترنی دلیل این این امر را می‌توان اجتماع بزرگ و پشتیبانی مناسب آن دانست. همچنین شما می‌توانید در کنار انعطاف‌پذیری بالای وردپرس، از امکانات خوب بوت استرپ مانند grid system، استایل‌های مختلف برای HTML ، پشتیبانی از پلاگین‌های جاوا اسکریپت و… استفاده کنید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی بر اینکه bootstrap چیست و فریم ورک بوت استرپ چگونه کار می‌کند ، پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا