آموزشیهمه

voip چیست ؟ آشنایی با انواع ویپ و مزایای استفاده از آن

تکنولوژی voip چیست و چگونه کار میکند ؟ مهم‌ترین مزایا و معایب voip چیست ؟ از آنجایی که پروتکل های voip روزبه‌روز در حال گسترش بوده و کاربران زیادی از آن استفاده  می‌کنند، لازم دانستیم تا در این مقاله شما را به طور کامل با پاسخ این سوال که خط تلفن voip چیست آشنا کرده و مزایا و معایب این فناوری را بررسی کنیم.

در همین ایتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید هاست لینوکس ابری پرسرعت و همراه با امتیازات ویژه را دارید، به وب سایت ابرآراز مراجعه کنید، تا علاوه بر دریافت سروری با آپتایم بالا از سرویس متخصصان دواپس ما نیز بهره مند شوید.

پروتکل voip چیست ؟

voip مخفف چیست ؟ ویپ مخففی از عبارت voice over Internet Protocol و به معنای انتقال محتوای صوتی و محتوای چند رسانه‌ای از طریق اینترنت است. تفاوتی که این سرویس با تلفن‌های سنتی دارد این است که به جای سیم کشی و استفاده از یک شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن از اتصال اینترنت استفاده می‌کند.

فعالسازی خدمات voip با استفاده از فناوری‌ها و روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد تا در نهایت ارتباطات صوتی از طریق اینترنت یعنی شبکه‌های محلی یا گسترده به درستی شکل بگیرند.

VoIP برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که از طریق دستگاه‌های مختلف الکترونیکی از جمله رایانه، تلفن‌های هوشمند، تلفن‌های مخصوص VoIP و مرورگرهای مخصوص تماس صوتی برقرار کنند. همچنین یک فناوری مفید هم برای مصرف کنندگان و هم برای مشاغل است، زیرا معمولاً دارای ویژگی‌های خاصی است که در سرویس‌های تلفن رایج یافت نمی‌شوند. اگر اتصال اینترنتی با کیفیت معقولی دارید، می‌توانید خدمات تلفنی را از طریق اتصال اینترنتی خود به جای تلفن محلی خود دریافت کنید.

روش کار و کاربرد voip چیست ؟

بسیاری از افراد با این سوال مواجه‌اند که نحوه کار ارتباط voip چیست و این سرویس چگونه کار می‌کند؟ این برنامه، صدای کاربر را از سیگنال‌های صوتی به داده‌های دیجیتالی تبدیل کرده و پس از آن، داده‌های دیجیتالی را از طریق اینترنت ارسال می‌کند. اگر کاربری با شماره تلفن معمولی تماس بگیرد، سیگنال پیش از اینکه به کاربر برسد، دوباره به سیگنال تلفن تبدیل می‌شود.

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های این برنامه این است که مسیریابی تماس‌های ورودی و خروجی را به کمک شبکه‌های تلفن موجود انجام می‌دهد. با این حال، برخی از خدمات ویپ تنها از طریق رایانه یا تلفن ویپ در دسترس هستند.

برای استفاده از ویپ روشی برای تبدیل سیگنال‌های آنالوگ تلفن به سیگنال‌های دیجیتالی قابل ارسال از طریق اینترنت مورد نیاز است. این عملکرد را می‌توان در خود تلفن قرار داد یا در یک جعبه جداگانه مانند ATA.

  • VOIP با استفاده از ATA: تلفن معمولی، ATA، اترنت، روتر، اینترنت، ارائه دهنده خدمات VOIP
  • VOIP با استفاده از تلفن IP: تلفن IP، اترنت، روتر، اینترنت، ارائه دهنده خدمات VOIP

اگر علاقمند هستید مقاله affiliate marketing چیست را بخوانید.

انواع voip چیست و کاربرد آنها چیست ؟

خط تلفن voip در دو نوع مبتنی بر سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود دارند که در ادامه هرکدام از این‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • VoIP مبتنی بر سخت‌افزار

یک تلفن VoIP مبتنی بر سخت‌افزار، شبیه به یک تلفن بی‌سیم یا سخت‌افزاری سنتی است که به شما امکان می‌دهد پست صوتی، کنفرانس تماس و انتقال تماس را در چند مرحله انجام دهید. این سیستم دارای ویژگی‌های مشابهی با تلفن‌های سنتی است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • میکروفون
  • پد لمسی
  • نمایشگر شناسه تماس‌گیرنده
  • و…
  • VoIP مبتنی بر نرم‌افزار

خط voip مبتنی بر نرم افزار که به آن‌ها تلفن‌های نرم افزاری نیز گفته می‌شود، به راحتی روی کامپیوتر و دستگاه تلفن شما نصب می‌شود.

رابط کاربری تلفن نرم افزاری بسیار شبیه به یک گوشی تلفن همراه است که یک صفحه لمسی داشته و نمایشگر شناسه تماس گیرنده نیز در آن قرار گرفته است.

در این تکنولوژی از یک هدست که مجهز به میکروفون است برای ایجاد تماس به رایانه دیگر یا دستگاه تلفن همراه استفاده می‌شود. کاربران همچنین در صورت داشتن میکروفون و بلندگو می‌توانند به کمک رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود تماس برقرار کنند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم voip چیست ؟

در دنیای امروزی، روزبه‌روز به تعداد کسب‌وکارهایی که از خط تلفن voip بر روی خطوط تلفن سنتی استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل این استقبال، بهبود ارتباطات شرکتی توسط این تکنولوژی است. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مزایای استفاده از قابلیت voip را باهم بررسی خواهیم کرد.

1. صرفه جویی در هزینه

به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستید؟ پروتکل voip یک راه مقرون به صرفه برای راه‌اندازی یک سیستم ارتباطات تجاری است. خدمات ویپ بر اساس اتصال IP مستقیم به شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن کار می‌کند. همچنین می‌تواند به سادگی و بر اساس اتصال به اینترنت موجود یا ترکیبی از هر دو روش فعالیت کند. بنابراین، هزینه تماس‌های داخلی در سازمان، تماس‌های تجاری خارجی و بین‌المللی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در نهایت نیز می‌تواند مقدار قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری در خرید خطوط تلفن سنتی، نصب و نگهداری مداوم نیز موجب صرفه‌جویی در هزینه شود.

2. منظور از نصب آسان در سرویس voip چیست ؟

پروتکل voip در مقایسه با سیستم‌های تلفنی سنتی، نصب و پیکربندی آسان‌تری دارد. همانطور که می‌دانید در سیستم تلفن‌های سنتی، برای برقراری ارتباط نیاز است که از روش‌های فیزیکی استفاده شود. در مقابل اما، خط تلفن voip در شبکه، نیازی به نصب خطوط تلفن فیزیکی ندارند.

شما برای استفاده از خط voip تنها نیاز دارید که تلفن‌های IP خود را به کمک اینترنت به شبکه مورد نظر متصل کنید. این سیستم برای کسب‌وکارهای کوچک و استارت آپ‌هایی که فاقد تخصص فنی یا منابع هستند نیز مفید است.

پیشنهاد مطالعه: آی پی یکی از مهم‌ترین مواردی است که اگر در زمینه شبکه فعالیت دارید، باید با آن آشنایی داشته باشید. به همین دلیل، پیشنهاد مي‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله پروتکل آی پی چیست را مطالعه کنید.

3. کیفیت صدای خوب

نسخه‌ای که برای نخستین بار برای Voice over IP معرفی شد، از کیفیت تماس بالایی برخوردار نبود. به مرور زمان و با پیشرفت‌های گوناگون، کیفیت صدای این سیستم نیز پیشرفت کرده و مي‌توانید از تماسی سریع و پایدار بهره‌مند شوید.

4. منظور از تحرک و انعطاف پذیری جغرافیایی فناوری voip چیست ؟

سرویس voip به شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار امکان می‌دهد تا سیستم‌های ارتباطی را بع شعبه‌های مختلف شرکت خود در مکان‌های مختلف گسترش دهید. علاوه‌بر آن اگر کارمندان دور کار دارید، تا زمانی که آن‌ها به اینترنت دسترسی داشته باشند، مشکلی در برقراری تماس نخواهند داشت. به عبارتی دیگر تا زمانیکه اتصال اینترنت وجود داشته باشد، موقعیت جغرافیایی کم اهمیت ترین موضوع در این زمینه است.

همچنین، شما با استفاده از ارتباط voip چند سایتی، می‌توانید تمام شعبه‌های شرکت خود را حتی اگر در محیط‌های دور از هم هستند نیز به یکدیگر متصل کنند. در نتیجه این امر، هزینه تماس‌های بین اداری کاهش پیدا می‌کند.

5. مقیاس پذیری

تجهیزات voip یک راه حل کاملا مقیاس پذیر است که می‌ تواند به راحتی با رشد کسب‌وکار شما خود را منطبق کند. این موضوع زمانی بیشتر حس می‌شود که از سرویس‌های مبتنی بر ابر آن استفاده کنید. در نهایت اینکه شما می‌توانید در کمترین زمان و بدون نیاز به افزایش یا کاهش افزونه‌های تلفن، از خدمات فناوری voip استفاده کنید و دیگر نیازی به تجهیزات سخت‌افزاری اضافی یا خطوط اختصاصی جدید نخواهید داشت.

معایب استفاده از خدمات voip چیست ؟

پروتکل های voip نیز درست مانند هر سرویس دیگری، در کنار تمامی مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. در ادامه قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین معایب برنامه voip اشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

  • احتمال عدم اتصال تمامی تماس‌ها به خدمات اضطراری
  • نیاز تجهیزات voip به اینترنت پرسرعت ؛ حداقل به ۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه (۰.۱ مگابیت در ثانیه) در هر خط تلفن
  • عدم امکان استفاده در زمان قطعی برق

سخن پایانی

در این مقاله ما تلاش کردیم تا به طور کامل و به زبانی ساده به این سوال توضیح دهیم که خدمات voip چیست و از چه مزایا و معایبی برخوردار است. اگر در خصوص هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

همچنین ما در توییتر خود موضوعات تکنولوژی و فناوری را از دید دیگری مورد بررسی قرار می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم توییتر ابرآراز را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا