سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
رایانش ابریشبکه ابریهمه

ابر بومی یا cloud native چیست؟ آشنایی با مزایای cloud native

cloud native چیست ؟ دلیل اهمیت استفاده از معماری ابرزی یا cloud native چیست ؟ در ادامه ما با پاسخ به تمامی سوالات شما در این زمینه کمک می‌کنیم تا با این معماری آشنا شده و از امتیازاتی که در اختیارتان می‌گذارد، استفاده نمایید؛ با ما همراه باشید.

اگر قصد خرید سرور ابری پرسرعت سفارشی دارید، با مراجعه به وب سایت ما از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید. سرور ابری ابر آراز پرسرعت ترین سرور ابری با آپتایم 99 به شمار می‌رود که با مبلغی مناسب سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد.

cloud native چیست ؟

شما نیز با این سوال مواجهید که cloud native چیست ؟ تعریفی که ویکی پدیا از ابر بومی یا ابرزی ارائه می‌دهد عبارت است از:

«cloud native نوعی از نرم‌افزار رایانه‌ای است که به طور بومی از خدمات و زیرساخت‌های ارائه‌دهندگان محاسبات ابری مانند Amazon EC2، Force.com یا Microsoft Azure استفاده می‌کند».

این تعریف تقریبا درست است اما کامل نیست!‌ cloud native موارد بسیار دیگری را شامل می‌شود. به عبارتی cloud native مقیاس و انعطاف پذیری است که رویکردی مبتنی بر ابر دارد. عموما تصورات اشتباه زیادی در مورد cloud native (ابر بومی) وجود دارد: شاید شنیده باشید که باید از کانتینرها یا AWS برای بومی کردن ابر یا cloud استفاده کنید. هیچکدام از این موارد ضروری نیستند و گزینه‌های بسیار دیگری پیش روی شما وجود دارد. 

مفهوم cloud native

کانتینر چیست؟

حال شاید برایتان این سوال پیش آید که کانینر چیست و چه کاربردی دارد؟ به بیانی ساده کانتینر یک نرم افزار مجازی سازی است، در واقع یک بسته‌ی نرم‌افزاری است که در سطح سیستم عامل فعال است. هر چیزی که نرم‌افزار برای اجرا شدن به آن نیازمند است و به صورت یک image بسته بندی می شود، را در برمی‌گیرد. در برنامه‌های قدیمی شما نمی‌توانید جدا از سیستم‌عامل و نرم افزارهای دیگر کار کنید، ولی در کانتینرها این امکان وجود دارد. مهمترین دلیل وجود کانتینرها ایجاد محیطی برای انتقال نرم افزارها از یک محیط پردازشی به محیطی دیگر برای اجرا بدون وجود اشکال و نقص است.

از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد کانتینر در این مقاله نمی‌گنجد، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله‌ی دیگر ما تحت عنوان container یا کانتینر چیست را مطالعه نمایید. ما در مقاله کانتینر چیست به تفصیل در مورد این نرم افزار و مزایای آن شرح داده‌ایم. پس پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ ما مراجعه کرده و این مقاله را مطالعه کنید.

AWS چیست؟

پیش از اینکه موضوع اصلی مقاله را دنبال کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که cloud native چیست و چه مزایایی دارد، بیایید تا با هم مفهوم عبارتی که در قسمت بالایی شنیدیم را مرور کنیم.

AWS پلتفرمی آنلاین برای تأمین روش‌های مقرون به صرفه و توسعه پذیر محاسبات ابری است. این پلتفرم ابری امکاناتی مانند قدرت محاسباتی، پایگاه ذخیره سازی داده، تولید محتوا و… را در مقیاس شرکتی و فراتر از آن برای کاربرانش فراهم می‌کند.

برخی از خدماتی که AWS در اختیار کاربران قرار می‌دهد، عبارتند از:

  • خدمات محاسباتی
  • ذخیره سازی
  • پایگاه داده
  • شبکه سازی و ارائه محتوا
  • ابزارهای امنیتی
  • ابزارهای توسعه دهنده
  • ابزارهای مدیریتی

حال که با مفهوم این دو عبارت آشنا شدید، بیایید به موضوع اصلی مقاله باز گردیم و ضمن توضیح بیشتر در مورد cloud native با مزایای آن نیز آشنا شویم.

AWS چیست؟

منظور از cloud native

برای پاسخ به این سوال که مزایای Cloud Native چیست ابتدا بیایید مفهوم این عبارت را به زبانی ساده‌تر با هم مرور کنیم. زمانیکه صحبت از Cloud Native بودن یک نرم افزار می‌شود، منظور این است که آن نرم افزار با توجه به فضای ابری و ویژگی‌های خاص آن طراحی و ساخته شده است. مواردی مه در زیر به آنها اشاره می‌کنیم، تنها بخش کوچکی از الگوهایی هستند که در زمان طراحی نرم افزارهای Cloud Native باید در نظر گرفته و از آنها استفاده کرد:

  • میکروسرویس
  • پردازش توزیع شده
  • استفاده از کانتیر (Container)
  • مدیریت کانتینرها
  • API Gateway، DDD،Service Discover
  • zero trust network
  • و …

این الگوها و مفاهیم نشان می‌دهند که فضای ابری بومی و Cloud Native،‌ زیست بوم و اکوسیستم خاص خود را دارد. بنابراین نرم افزارهایی که برای این فضا طراحی می‌شوند باید با این اکوسیستم سازگر باشند. به عبارتی دیگر،‌این نرم افزارها باید قابلیت سازگاری و زیستن در این اکوسیستم را داشته باشند.

البته ابرزی یا Cloud Native بودن یک نرم افزار یه این معنا نیست که چنین سیستم‌هایی در خارج از فضای ابری قابل راه‌اندازی نیستند. بلکه به این معناست که  نصب و راه‌اندازی آنها سخت و چالش برانگیز است و باید شرایط خاصی را برای این نرم افزار ها مهیا کرد.

منظور از cloud native چیست

مزایای استفاده از cloud native چیست ؟

امیدواریم که تا به اینجا به درستی با پاسخ پرسش پرتکرار Cloud Native چیست آشنا شده باشید، حال در ادامه قصد داریم شما را با مزایای استفاده از Cloud Native آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

مطمئنا تاکنون دریافته‌اید که cloud native (ابرزی یا ابر بومی) به معنای لذت بردن از قدرت محاسباتی نامحدود، هم در ابر خصوصی و هم در ابر عمومی است. با استفاده از این فناوری، شما می‌توانید برای کاربران بسیار زیادی در دسترس قرار بگیرید. علاوه بر آن، cloud native انعطاف پذیری زیادی برای شما به ارمغان می‌آورد که می‌توانید آپتایم 24/7/365 را ارائه دهید. 

علاوه بر آن ابر بومی به شما امکان می‌دهد که با سرعت بیشتری روی برنامه‌های خود کار کنید. این جاست که تشابه میان cloud native و دواپس پیش می‌آید.

تشابه دواپس و cloud native چیست ؟

دواپس یا Dev+Ops همانطور که از نام آن مشخص است از دو بخش Dev مخفف  Development به‌معنای توسعه نر‌م‌افزار وOps مخفف OperationS به‌معنای عملیات فناوری اطلاعات تشکیل شده است. دواپس و cloud native بیش از هر چیزی بر ارتباط و همکاری هرچه بیشتر تیم‌های توسعه نرم‌افزار با تیم‌های اجرایی تمرکز و تأکید دارند.

سرعتی که با آن می توانید یک برنامه بومی ابری را افزایش دهید (و کاهش دهید) نیز یک مزیت کلیدی است. اگر تقاضای کاربران شما سر به فلک بکشد، می توانید بدون تأثیر منفی بر تجربه کاربر، به همین روند ادامه دهید. اگر به شدت کاهش یابد، می توانید مطمئن باشید که از منابع خود عاقلانه استفاده می کنید.

ساخته شدن بر روی پلتفرم های ابری مدرن همچنین به این معنی است که برنامه شما می تواند فوق العاده قابل حمل باشد و همچنین از قابلیت های اتوماسیون و استقرار برجسته لذت ببرید. شما همچنین می توانید از آزادی استثنایی لذت ببرید. برنامه های بومی ابری که به خوبی طراحی شده اند، نیازی به اتصال به پلتفرم یا ساختار خاصی ندارند.

تشابه دواپس و cloud native چیست

خدمات دواپس ابرآراز

شما با واگذاری عملیات دواپس خود به ابرآراز می‌توانید با خیال راحت، کسب‌وکار خود را به متخصصان دواپس و فنی ما واگذار کرده و خود به دیگر جنبه‌های تجارتتان بپردازید.

در نظر داشته باشید ارائه‌ی خدمات پشتیبانی شبکه و سرور با توجه به پلن انتخابی از سمت کسب‌و‌کار شما کاملا انجام شده و بدون در نظر گرفتن نوع خدمت، به طور خالصانه در کنار شما هستیم؛ همچنین با توجه به وجود پلتفرم Gitlab در تمامی پلن‌ها سعی بر این است تا تمامی اتفاقات کاملا اتوماتیک و سیستماتیک انجام شده و سرعت در توسعه به بیشترین‌حد ممکن خود نزدیک شود.

نکته‌مهم دیگر این پلتفرم استفاده از CDN اختصاصی و امن ابرآراز برای تمامی مشتریان این سرویس بوده که منجر به کم شدن نیاز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تیم‌های توسعه دهنده می‌باشد که تجربه‌ای کاملا منحصر به فرد خلق شود. شعار ما در سرویس DevOps as a Service یا همان SRE Team ابرآراز این است که تنها به توسعه کسب‌و‌کار خود فکر کنید و تمامی نگرانی‌های زیرساختی را به ما واگذار کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات پشتیبانی شبکه و سرور به وب سایت ما سر بزنید و یا با شماره‌ی 02128425258 تماس حاصل نمایید.

طراحی اپلیکیشن 12 عاملی چیست؟

برنامه هایی که از فرآیند طراحی اپلیکیشن 12 عاملی پیروی می کنند از طبیعت ابری ذاتی بهره مند می شوند. به نظر جالب میاد؟ بیایید نگاهی به فرآیند بیندازیم.

طراحی اپلیکیشن 12 عاملی روشی برای طراحی اپلیکیشن های بومی ابری است – تقریباً مانند الگویی که می توانید از آن پیروی کنید. شما می توانید از این فرآیند فوق العاده انعطاف پذیر با هر زبان برنامه نویسی و هر ترکیبی از خدمات پشتیبان استفاده کنید.

برنامه‌هایی که از روش 12 عاملی استفاده می‌کنند، علاوه بر بومی بودن ابر، حداکثر قابلیت حمل را ارائه می‌کنند و می‌توانند بدون نیاز به هیچ تغییر قابل توجهی بزرگ شوند. راه‌اندازی خودکار آن‌ها ورود توسعه‌دهندگان جدید را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند، در حالی که واگرایی بین توسعه و تولید به حداقل می‌رسد و در نتیجه حداکثر چابکی را به همراه دارد.

بررسی جزئیات

Codebase

یک پایگاه کد واحد دارد. این یک مخزن کد یا مجموعه ای از مخازن کد است که از یک تعهد ریشه مشترک استفاده می کنند. برنامه می تواند چند استقرار داشته باشد، اما هرگز بیش از یک پایگاه کد ندارد.

Codebase چیست

Dependencies (وابستگی ها)

از یک مانیفست اعلام وابستگی برای اعلام همه وابستگی‌ها استفاده می‌کنند، بدون اینکه به وجود بسته‌های سراسر سیستم تکیه کنند. یک ابزار جداسازی وابستگی در طول اجرا برای اطمینان از حفظ آن استفاده می‌شود.

Config (پیکربندی)

 پیکربندی باید (همه آن بخش‌هایی مانند محیط‌های مرحله‌بندی، تولید و توسعه‌دهنده را که بین توسعه‌ها متفاوت است) از کد برنامه جدا کنید. این بدان معناست که با وجود تغییراتی که در کد وجود دارد، کد در همه استقرارها یکسان باقی می ماند.

Backing services (خدمات پشتیبان)

برنامه‌ها از خدمات پشتیبان مانند ذخیره‌گاه‌های داده، سیستم‌های کش و سیستم‌های پیام‌رسانی به عنوان بخشی از عملکرد عادی خود استفاده می‌کنند. هیچ تمایزی در کد خود  بین چنین سیستم‌هایی که به صورت محلی مدیریت می‌شوند و سیستم‌هایی که توسط اشخاص ثالث مدیریت می‌شوند، مانند سرویس‌های دارایی باینری و خدمات جمع‌آوری معیارها، قائل نمی‌شوند و هر دو را به عنوان منابع پیوست تلقی می‌کنند.

بسازید، منتشر کنید، اجرا کنید

تقسیم‌بندی‌های واضحی را بین مراحل ساخت، انتشار و اجرای توسعه خود در بر می‌گیرد. این سه مرحله پایگاه کد را به یک Deploy تبدیل می کند. هنگامی که یک مرحله از این فرآیند کامل شد و مرحله بعدی در حال انجام است، امکان بازگشت به عقب و تغییر کد در مرحله قبل وجود ندارد.

تبدیل به Deploy

Processes (فرآیندها)

به عنوان فرآیندهای بدون حالت اجرا می شوند. این فرآیندها هیچ چیز را به اشتراک نمی گذارند، با هر داده دائمی ذخیره شده از طریق یک سرویس پشتیبان مانند پایگاه داده. این برنامه به چیزی که در حافظه پنهان یا روی دیسک ذخیره می شود متکی نیست.

Port binding

پیشنهاد پورت به این معنی است که برنامه وب می تواند HTTP را به عنوان یک سرویس صادر کند و به درخواست های دریافتی بدون اجرا در یک محفظه وب سرور گوش دهد. درعوض، کاملاً مستقل است، و بدون تکیه بر وب سرور برای تزریق در زمان اجرا، یک سرویس رو به وب ایجاد می کند.

Concurrency

انواع کارها به انواع مختلف فرآیند اختصاص داده می شود. فرآیندها به روشی مشابه مدل فرآیند یونیکس اجرا می‌شوند، به این معنی که وظایف می‌توانند بدون ترتیب اجرا شوند و نتیجه تفاوتی با حالتی ندارد که به ترتیب اجرا شده باشند.

Disposability (یکبار مصرف)

می توانید فرآیندها را در یک لحظه شروع کنید و آنها را به همان سرعت متوقف کنید. این فرآیند یکبار مصرف چابکی بیشتری را ارائه می دهد، به این معنی که می توانید به سرعت کد یا تغییرات پیکربندی را اجرا کنید. همچنین امکان استقرار تولید قوی و پوسته پوسته شدن الاستیک سریع را فراهم می کند.

Dev/prod parity

شکاف هایی را که بین توسعه و تولید یک برنامه سنتی وجود دارد کاهش می دهد، بنابراین استقرار مداوم را ترویج می کند. توسعه دهندگان نه تنها در نوشتن کد، بلکه در استقرار آن و بررسی رفتار حاصل از برنامه مشارکت نزدیک دارند. کد آنها را می توان ظرف چند ساعت پس از نوشتن – گاهی اوقات حتی چند دقیقه – مستقر کرد.

Dev/prod parity چیست

Logs

گزارش‌ها – جریان‌های خروجی برای برنامه‌های در حال اجرا، که رفتار آنها را نشان می‌دهند – معمولاً روی فایل‌های گزارش نوشته می‌شوند. این مورد در مورد برنامه های 12 عاملی صدق نمی کند. در عوض، هر فرآیندی که اجرا می‌شود، یک لاگین رویداد بدون بافر در stdout ایجاد می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند این جریان‌ها را برای درک رفتار برنامه مشاهده کنند.

Admin processes (فرآیندهای مدیریت)

با یک برنامه 12 عاملی، وظایف مدیریت و مدیریت به عنوان فرآیندهای یکباره اجرا می شوند، با برنامه به شدت طرفدار زبان هایی است که با ارائه پوسته REPL، اجرای اسکریپت های یکباره را آسان می کند. این فرآیندهای یکباره از تکنیک‌های جداسازی وابستگی مشابه فرآیندهای عادی برنامه استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

برنامه هایی که از این طرح کلی پیروی می کنند، چابکی و انعطاف پذیری فوق العاده ای ارائه می دهند. آنها به توسعه دهندگان جدید اجازه می دهند تا به سرعت به سرعت بالا بروند و تغییرات به سرعت و به راحتی انجام شود. آن‌ها همچنین بسیار مقیاس‌پذیر هستند، به‌علاوه از طریق ابر، برای کسب‌وکارهایی که برنامه‌های بلندپروازانه برای توسعه آینده دارند، ایده‌آل هستند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به سوال شما مبنی بر اینکه cloud native چیست پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابر آراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا