سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیبازاریابی آنلاینسئوهمه

نرخ بازگشت سرمایه سئو یا roi چیست ؟

منظور از roi چیست ؟ نرخ بازگشت سرمایه سئو چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ چگونه می‌توان دوره بازگشت سرمایه را کاهش داد؟ در این مقاله ما ضمن توضیح در مورد تمامی این مفاهیم به شما کمک می‌کنیم تا سود حاصله از تمام تلاشی که برای سئو انجام داده‌اید را افزایش داده و در میدان قابت چند گام جلوتر از رقبا حرکت کنید؛ با ما همراه باشید.

براساس تحقیقات انجام شده، بخش زیادی از ترافیک یک وب سایت از طریق موتورهای جستجویی مانند گوگل ایجاد می‌شود. این موضوع به تنهایی اهمیت انجام سئو برای نمایش در موتورهای جستجو را نشان می‌دهد. شما با انجام درست سئو می‌توانید همواره ترافیک ارگانیک ورودی خود را تضمین کنید.

عوامل موثر در بازدهی بالای دوره بازگشت سرمایه

به جرئت می‌توان عنوان کرد که پایه‌ای‌ترین امری که شکست و موفقیت شما در فروش اینترنتی را حاصل می‌شود، کارایی سایت شماست. اگر سایت کند با طراحی بد و یا پشتیبانی ضعیف داشته باشید، نه تنها مشتریانی که با صرف هزینه برای سئو به سایت وارد شده‌اند، بدون انجام کوچکترین خریدی از سایت خارج می‌شوند بلکه بخش زیادی از زحماتی که برای سئو نیز انجام داده‌اید، به دلیل اهمیتی که موتورهای جستجو برای تجربه‌ی کاربری قائل هستند، از دست می‌دهید.

پس داشتن یک سایت کاربردی یکی از ابتدایی‌ترین مقدماتی است که در زمان راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی باید از آن بهره‌ببرید. یکی از جمله موارد متعددی که در سرعت سایت شما تاثیرگذارند، هاست، سرور و به طورکلی، میزبانی است که از آن استفاده می‌کنید. هاست ایران یا اروپا؟ این سوال، مهم‌ترین سوالی است که با آن مواجه می‌شوید. هرکدام از این دو هاست، ویژگی‌های مثبت و منفی مربوط به خود را دارند که در صورت استفاده از هر کدام از مزیت دیگری بی‌بهره خواهید ماند.

در همین راستا ما با ارائه‌ی هاست ایران و اروپا در یک پکیج با عنوان هاست سئو، شما را از تهیه‌ی هر نوع هاست و میزبان دیگری بی‌نیاز کرده‌ایم. اگر می‌خواهید درمورد این پکیج و مزایای خرید هاست سئو برای سایت خود بیشتر بدانید با مراجعه به وب سایت آبرآراز با مشاوران و متخصصان ما صحبت کنید.

سئو چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در مورد اینکه roi چیست صحبت کنیم لازم می‌دانیم تا در مورد مباحث پایه‌ای و کلیدی ایم موضوع یعنی سئو کمی با هم گفت‌وگو کنیم. اگر شما هنوز درک درستی نسبت به سئو و فعالیت‌هایی که باید در این زمینه صورت بگیرد ندارید، نمی‌توانید به درستی مفاهیم گفته شده در این مقاله را درک کنید؛ پس با ما همراه باشید تا توضیح مختصری را در این مورد با هم بررسی کنیم.

به طورکلی سئو به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می‌گیرد. هدف از انجام سئو، ایجاد جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل است. همچنین با پیروی از روش‌های بهینه سازی برای موتور جستجو، می‌توانید بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنید.

لازم به ذکر است که مفهوم سئو تنها مربوط به موتورهای جستجو نیست. مناسب‌سازی سایت نیز برای بازدیدکنندگان از فاکتورهای اصلی سئو سایت است. در چند سال اخیر سیاست‌های گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان و کاربران از سایت‌ها هم راستا شده است.از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد سئو در این مقاله نمی‌گنجد توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله‌ی سئو چیست را مطالعه کرده و سپس از محتوای صفحه استفاده کنید.

سئو چیست

roi چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI ترجمه و اختصار کلمه‌ی Return On Investment است. به ساده‌ترین بیان، نرخ برگشت سرمایه، سود به دست آمده از فروش شماست که این میزان سود با استفاده از فرمول‌های متفاوتی محاسبه می‌شود. دلیل استفاده از فرمول‌های متفاوت این است که هر تجارتی با توجه به اهدافی که دارد، به دنبال میزان و نوع سود متفاوتی است. 

برای درک درست‌تر مفهوم نرخ بازگشت سرمایه سئو تصور کنید که صاحب یک فروشگاه لباس زنانه هستید و برای تبلیغ محصولات خود از یک پیج پر مخاطب کمک می‌گیرید. این پیج که برای مثال 100 هزار دنبال‌کننده دارد، از شما 300,000 تومان هزینه دریافت می‌کند.

با انجام تبلیغات در این صفحه، 1000 دنبال کننده پیج شما را دنبال می‌کنند و از این تعداد 100 نفر نیز به خرید اقدام می‌کنند. اگر هر کاربری که وارد سایت شده از شما حداقل به مبلغ 200,000 هزار تومان خرید کند، نرخ بازگشت سرمایه ، رقم بسیار بالا و قابل توجهی خواهد بود. در این صورت شما می‌توانید به جرئت عنوان کنید که سرمایه گذاری قابل برگشت سودآوری داشته‌اید.

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم فرمول واحدی برای محاسبه‌ی ROI وجود ندارد، اما فرمول زیر یکی از پرکاربردترین‌های آن است:

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

دلیل اهمیت نرخ بازگشت سرمایه سئو یا roi چیست ؟

مسلما انجام سئو کار کم هزینه‌ای نیست و به بودجه، زمان و نیروی انسانی بالایی نیاز دارد. اما نگران نباشید شما در آینده‌ای نه چندان دور، خیلی بیش از آنچه صرف کرده‌اید، به دست خواهید آورد. علاوه برآن، هرچه فعالیت‌هایی که برای سئو انجام می‌دهید، بازدهی بالاتری داشته باشند، در آنیده نیز کمتر به صرف هزینه نیاز پیدا خواهید کرد.

محاسبه‌ی هزینه‌ها و نرخ بازگشت سرمایه سئو ، مانند برآورد هزینه‌ی تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ، کارآسانی نیست و نمی‌توان به راحتی نرخ برگشت سرمایه را در آن محاسبه کرد. ما در این مقاله با استفاده از گوگل آنالیتیکس، به شما کمک می‌کنیم این شاخص را مورد بررسی قرار دهید. با این کار شما می‌توانید میزان موفقیت بخش سئو کسب‌و‌کار را محاسبه کرده و با استفاده از آن هزینه‌های خود را بهینه‌تر صرف کنید. 

محاسبه‌ی دوره بازگشت سرمایه با استفاده از گوگل آنالیتیکس

حال که با مفهوم نرخ بازگشت سرمایه آشنا شدید و با پاسخ سوال خود مبنی بر اینکه roi چیست پاسخ دادیم، بیایید با هم بررسی کنیم که سرمایه گذاری قابل برگشت چگونه محاسبه می‌شود.

اگر شما بتوانید نرخ بازگشت سرمایه را به شکل دقیق‌تری محاسبه و بررسی کنید، می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان و ارزشی که برای شرکت شما به‌وجود می‌آورد، کسب کنید. در پایه‌ترین قدم اما نیاز است که مسیر مشتری را با دقت بیشتری در نظر بگیریم.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بازاریابی آنلاین نسبت به بازاریابی آفلاین این است که در این نوع مارکتینگ، شما با استفاده از نرم‌افزارهای مختلفی که وجود دارد می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه را با دقت بالاتری محاسبه کنید.

گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی از خریدهای انجام شده ندارد؛ بنابراین نمی‌تواند میزان سود حاصله را محاسبه کند. پس در اولین مرحله در زمان استفاده از این ابزار باید اطلاعات خود را وارد کنید تا بتواند به درستی میزان درآمد شما از سئو را بررسی کند.

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه سئو سایت فروشگاهی

در سایت‌های فروشگاهی برای اینکه گوگل آنالیتیکس از خرید و فروش‌های سایت شما آگاهی یابد، نیاز است که تنظیماتی را تغییر دهید. برای اینکه در قسمت تنظیمات این برنامه و در قسمت View، گزینه‌ی Ecommerce Settings را انتخاب نمایید. پس از آن نیز در صفحه‌ی نمایش داده شده، گزینه‌ی Enable Ecommerce را فعال نمایید. با فعال کردن این گزینه،‌ قسمت دیگری با نام Enable Enhanced Ecommerce برای شما به نمایش درمی‌آید که باید آنرا نیز فعال کنید. تمام این مراحل در تصویر زیر برای شما شرح داده شده‌اند:

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه سئو سایت فروشگاهی

تغییرات انجام شده تنها بخشی از کاری بود که برای استفاده از گوگل آنالیتیکس باید انجام می‌دادید. پس از آن نیز باید تغییراتی را در سایت خود اعمال کنید تا اطلاعات خرید کاربران به این ابزار نیز منتقل شود. لازم به ذکر است که این تنظیمات بسیار حساس و تخصصی است و اگر تجربه‌ی کافی در این زمینه ندارید باید از افراد فنی کمک بگیرید.

پس از پایان تمامی مراحل، آنالیتیکس به اطلاعات مختلف زمینه‌ی فروش از جمله سود حاصله دسترسی خواهد داشت که با استفاده از آنها و از طریق فرمولی که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه سئو خود را محاسبه نمایید. 

شما برای مشاهده‌ی عملکرد سایت خود در گوگل آنالیتیکس باید از مسیر زیر استفاده کنید:

Conversions > E-commerce > Sales Performance

در این قسمت شما اطلاعات جامع و کاملی از میزان فروش و سود خود دریافت خواهید کرد. نکته‌ی بسیار مثبت و قابل توجهی که در این مورد وجود دارد این است که این سود بر اساس هر تراکنش به شما ارائه می‌شود. پس از تحلیل هر پرداختی مي‌تواند تصمیم بگیرید که آیا استراتژی بازاریابی پیش گرفته شده بازدهی مناسبی دارد یا خیر.

سخن پایانی

نرخ بازگشت سرمایه سئو یا ROI یکی از مهمترین سنجه‌هایی است که قبل و بعد از انجام یک استراتژی تبلیغاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مولفه به ما نشان می‌دهد که در ازای هزینه‌ی پرداختی، چه میزان سود دریافت کردیم و تیم بازاریابی چه عملکردی داشته‌اند. البته به خاطر داشته باشید که تنها کاربرد نرخ دوره بازگشت سرمایه مربوط به کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین نیست و کسب‌وکارهای مختلف از جمله کسب‌وکارهای آفلاین نیز می‌توانند از آن استفاده نمایند. 

امیدواریم که این مقاله، توانسته باشیم که به این سوال پاسخ دهیم که roi چیست و چگونه می‌توان با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس نرخ بازگشت سرمایه سئو را مورد بررسی قرار داد. برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود اگر نظرات شما راجع به این مقاله را در قسمت کامنت بخوانیم. همچنین ما در پیج اینستاگرام خود پیرامون جدیدترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت می‌کنیم. خوشحال می‌شویم اگر به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا