سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیرایانش ابریهمه

بلاک چین چیست (blockchain) و چه کاربردی دارد

این که بلاک چین چیست و چگونه کار میکند ؟ سوالاتی هستند که در مورد این تکنولوژی جدید وجود دارد و احتمالاً درک آن برای افراد تازه‌کار و حتی برای حرفه ها نیز چندان ساده نباشد. اگر در ده سال گذشته اموری مانند امور بانکی، سرمایه گذاری یا ارز رمزنگاری شده را دنبال کرده باشید، احتمالا این اصطلاح به گوش تان خورده است.

امروزه افراد زیادی در حوزه‌ی ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند. اگر شما نیز جز کسانی هستید که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می کنید قطعاً نام اکسچینج بایننس رو شنیده اید. بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان شناخته می‌شود.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد بایننس می‌توانید به مقاله‌‌ی هر آنچه که باید در مورد بایننس و سرور آن بدانید، رجوع کنید.

فناوری بلاک چین چیست؟

بلاک چین (blockchain) از دو کلمه ی بلاک (block) و چین (chain) تشکیل شده است و منظور از آن اطلاعات دیجیتالی (یا بلوک) ذخیره شده در یک پایگاه داده همگانی (یا چِین) است.در واقع تکنولوژی این فناوری ثبت رکورد در پشت شبکه بیت کوین است. در حالی که ممکن است مفهوم آن کمی پیچیده به نظر برسد، اما مفهوم اصلیش کاملاً ساده است.

به بیان ساده، این فناوری به یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش گفته می شود. تفاوت این سیستم با دیگر سیستم‌ها در این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. در حقیقت نوعی پایگاه داده است.

پایگاه داده

بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده مجموعه ای از اطلاعات است که به صورت الکترونیکی روی سیستم رایانه ای ذخیره می شوند. اطلاعات یا داده ها در پایگاه داده ها به طور معمول در قالب جدول ساخته می شوند تا امکان جستجو و فیلتر کردن اطلاعات خاص وجود داشته باشد.

تفاوت بین کسی که از اسپرد شیت (spreadsheet) برای ذخیره اطلاعات استفاده می کند با کسی که از پایگاه داده استفاده می کند ؟

اسپرد شیت ها (spreadsheets) توسط یک فرد یا گروه کوچکی از افراد جهت ذخیره و دسترسی به میزان محدودی از اطلاعات طراحی شده اند. درمقابل، یک پایگاه داده به گونه ای طراحی شده است که به طور قابل توجهی اطلاعات بیشتری را در خود جای داده است و می تواند به راحتی و توسط هر تعداد کاربر، همزمان، دسترسی، فیلتر و دستکاری شود.

دیتابیس های های بزرگ با قرار دادن داده ها در سرورهای مجازی ای که از رایانه های قدرتمند ساخته شده اند، به این امر مهم دست می یابند. این سرورها گاهی می توانند با استفاده از صدها یا هزاران کامپیوتر ساخته شوند تا از قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره سازی لازم برای دسترسی همزمان چندین کاربر به پایگاه داده برخوردار باشند.اگرچه یک اسپرد شیت (spreadsheets) یا پایگاه داده ممکن است برای هر تعدادی از افراد قابل دسترسی باشند، اما اغلب متعلق به یک تجارت هستند و توسط شخصی که برای اداره آن منصوب شده مدیریت می شوند و آن شخص کنترل کاملی بر نحوه کار و داده های موجود در آن دارد.

تفاوت spreadsheet و دیتابیس

برای خرید سرور ابری آراز با ویژگی‌های منحصر به فرد و سرعت بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

چرا ابر آراز ؟ در ابر آراز شما شاهد ارائه کلیه سرویسها با بالاترین امنیت، ارائه خدمات پشتیبانی 24 ساعته (گفتگوی آنلاین ، تلفن ، تیکت ) با مقرون به صرفه ترین هزینه خواهید بود.

کاربردهای بلاک چین

• بلاک چین نوعی پایگاه داده یا دیتابیس است.
• تفاوت آن با یک پایگاه داده معمولی در چگونگی ذخیره سازی اطلاعات است. بلاک چین ها داده ها را در بلوکی که بعدا به هم متصل می شوند ذخیره می کنند.
• اطلاعات جدید وارد یک بلوک جدید می شوند. هنگامی که بلوک با داده ها پر شد، آن را به بلوک قبلی به اصطلاح زنجیر می زنیم یا پیوند می دهیم. این امر باعث می شود داده ها به ترتیب زمانی مشخصی با هم پیوند یا زنجیر داده شوند.
• انواع مختلف اطلاعات را می توان در بلاک چین ذخیره کرد اما تا کنون بیشترین استفاده از آن به عنوان یک دفتر معاملات بوده است.
• در مورد بیت کوین در بلاک چین به روشی غیرمتمرکز استفاده می شود، یعنی طوری که هیچ شخص یا گروهی به صورت واحد روی آن کنترل ندارد، بلکه همه کاربران به طور جمعی کنترل خود را روی آن حفظ می کنند.
• بلاک چین های غیرمتمرکز غیرقابل تغییر هم هستند، این بدان معنی است که داده های وارد شده غیرقابل برگشت می باشند. برای بیت کوین، این گونه است که معاملات به طور دائمی ثبت می شوند و برای همه قابل مشاهده هستند.

چه چیز بلاکچین را از دیتابیس متمایز می سازد؟

مواردی که باعث به وجود آمدن تفاوت هایی میان بلاک چین و دیتابیس یا پایگاه داده می شوند به شرح زیر هستند:

1) ساختار ذخیره سازی
2) تمرکززدایی
3) شفافیت

چه چیز بلاکچین را از دیتابیس متمایز می سازد

آیا بلاک چین امن است؟

مسائل امنیت در بلاک چین یعنی چه و این که آیا تکنولوژی بلاکچین امنیت لازم را دارد یاخیر، از چند طریق قابل بررسی است. اول این که بلوک های جدید همیشه به صورت خطی و به ترتیب زمانی ذخیره سازی می شوند. یعنی به “انتهای” زنجیره ی بلاک چین  اضافه می کردند. اگر نگاهی به بلاک بیت کوین بیندازید، خواهید دید که هر بلوک موقعیتی روی این زنجیره دارد که “ارتفاع یا height” نامیده می شود. ارتفاع این بلوک ها از نوامبر 2020 ، تاکنون به 656197 بلوک رسیده است.

پس از اضافه شدن بلوک به انتهای بلاک چین، اعمال هرگونه بازگشت و تغییر در محتوای بلوک بسیار دشوار است. مگر اینکه اکثریت برای انجام آن به توافق برسند، زیرا که هر بلوک حاوی هش (Hash) مخصوص به خود همراه با هش بلوک قبلی اش و همچنین تایم استمپ که قبلاً گفته شد، می باشد. کدهای هش توسط یک تابع ریاضی ایجاد می شوند و اطلاعات دیجیتالی را به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می کنند. حال اگر این اطلاعات به هر روشی ویرایش شوند، کدش نیز تغییر می یابد.

به عنوان مثال:

فرض کنید یک هکر می خواهد بلاک چین  را تغییر دهد و از بقیه بیت کوین سرقت کند. اگر آن ها بخواهند تک نسخه کپی خود را تغییر دهند، در این صورت دیگر با نسخه دیگران هم ردیف نخواهد بود. وقتی همه افراد نسخه های خود را در برابر یکدیگر ارجاع می دهند، می بینند که این یک نسخه برجسته است. نسخه هکر از این زنجیره به عنوان غیر معتبر کنار گذاشته می شود.

موفقیت در هک کردن آن مستلزم این است که هکر به طور همزمان 51 درصد از نسخه ها را کنترل کند. آن‌ها را تغییر دهد تا نسخه جدید  به نسخه اکثریت و در نتیجه زنجیره مورد توافق تبدیل شود.چنین حمله ای به مقدار زیادی پول و منابع نیز احتیاج دارد. زیرا از آن جایی که اکنون دارای تایم استمپ و هش کدهای متفاوت هستند. برای انجام این حمله به ازسرگیری تمام بلوک ها نیازخواهند داشت.

هزینه بلاک چین

با توجه به اندازه شبکه بیت کوین Bitcoin و سرعت رشد آن، هزینه ی حمله و هک به پلتفرم بلاک چین بسیار گزاف خواهد بود. این امر نه تنها بسیار هزینه بر است، بلکه به احتمال زیاد بی نتیجه نیز خواهد بود.به علاوه این که انجام چنین کاری از چشم دیگر کاربران این شبکه دور نخواهد بود. چرا که اگر چنین تغییرات فاحش و بزرگی به وجود آید. قطعا اعضای شبکه شاهد آن خواهند بود. در این صورت اعضای این شبکه اطلاعات خود را به نسخه جدیدی از زنجیره که تحت تأثیر آن حمله قرار نگرفته است، منتقل می کنند.

این امر باعث می شود که نسخه مورد حمله قرار گرفته ی بیت کوین از نظر ارزش سقوط کند. در نهایت حمله بی ضرر شده و شکست بخورد. حتی اگر حمله کننده به زنجیره ی جدید نیز حمله کند بازهمین اتفاق می افتد. این شبکه بدین طریق ساخته شده است تا مشارکت درشبکه آن بسیار بیشتر از حمله به آن از نظر اقتصادی به صرفه وسودآور باشد.

مقایسه بیت کوین و بلاک چین (blockchain)

هدف بلاکچین این است که اجازه دهد اطلاعات دیجیتالی ضبط و توزیع شوند، نه ویرایش. تاریخچه بلاک چین  به سال 1991 برمی گردد. برای اولین بار در سال 1991 توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا دو محقق که می خواستند سیستمی را اجرا کنند که در آن نمی توان با تایم استمپ فایل ها و اسناد را دستکاری کرد، طراحی شد. اما تقریباً دو دهه بعد، با راه اندازی بیت کوین در ژانویه 2009، اپلیکیشن و کاربردهای آن برای اولین بار نمایان شدند.

پروتکل بیت کوین بر اساس بلاک چین  ساخته شده است. Satoshi Nakamoto خالق نام مستعار بیت کوین است. در یک مقاله تحقیقاتی با معرفی ارز دیجیتال، از آن به عنوان “یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید که کاملاً به صورت جفت جفت وبین دو فرد است و هیچ شخص ثالثی حتی قابل اعتماد نیز وجود ندارد، نام برد.

نکته کلیدی

نکته کلیدی که در اینجا باید فهمید این است که بیت کوین صرفاً از بلاکچین به عنوان ابزاری برای ثبت شفاف دفتر حساب استفاده می کند. اما از نظر تئوری بلاکچین می تواند برای ضبط تعدادی داده به طور غیرقابل تغییر استفاده شود. همانطور که در بالا بحث شد، این می تواند به صورت معاملات، آرا در انتخابات، موجودی محصولات، شناسه های ایالتی، اسناد به خانه ها و موارد دیگر باشد.

در حال حاضر، طیف گسترده ای از پروژه های مبتنی بر(blockchain) وجود دارند که به دنبال اجرای آن از راه های دیگر برای کمک به جامعه هستند،نه فقط ثبت معاملات. یک مثال خوب برای این موضوع استفاده از بلاکچین به عنوان راهی برای رأی دادن در انتخابات دموکراتیک است. به دلیل ماهیت تغییر ناپذیری آن تقلب در رأی گیری بسیار دشوارتر می شود.

به عنوان مثال:

یک سیستم رأی دهی می تواند به گونه ای کار کند که به هر شهروند کشور یک ارز رمزپایه یا رمز واحد صادر شود. سپس به هر نامزد یک آدرس مشخص که به اصطلاح به آن  بلاک چین کیف پول می گویند، داده می شود. رای دهندگان رمز توکن یا کریپتو خود را به آدرس هر کدام از نامزدهایی که می‌خواهند به آنها رأی دهند، می فرستند. با وجود ماهیت شفاف و قابل ردیابی آن، نیازی به شمارش آرا توسط انسان ها نیست و احتمال بروز هرگونه تقلب و دستکاری در آراء فیزیکی را از بین می برد.

هات بیت یکی دیگر از صرافی‌های محبوب این روزهای بازار ارزهای دیجیتال است. بدین منظور پیشنهاد می کنیم با مطالعه‌ی مقاله‌ی صرافی هات بیت hotbit چیست را مطالعه نمایید.

برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا