سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

تکنولوژی مجازی سازی چیست ؟ آشنایی فواید مجازی سازی

تکنولوژی مجازی سازی چیست ؟ مزایای مجازی سازی چیست ؟ نحوه کار مجازی سازی چگونه است ؟ یکی از روش‌های نوین در دنیای کامپیوتر و شبکه امروزی، فناوری مجازی سازی است. مجازی سازی سیستم ها که ترجمه‌ی عبارت Virtualization است به شما کمک می‌کند تا بازدهی کاری خود را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهید. در ادامه ما به شما توضیح می‌دهیم که منظور از مجازی سازی در رایانش ابری چیست و چرا مجازی سازی در دنیای امروزی وب، از اهمیت بالایی برخوردار است. با ما همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید vps ارزان ایران را دارید تا بتوانید به خوبی ترافیک سایت خود را کنترل کنید، به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

تکنولوژی مجازی سازی چیست ؟

مجازی سازی یا virtualization چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید عنوان کنیم که مجازی سازی به زبان ساده فناوری است که به شما امکان می‌دهد با درنظر گرفتن منابعی که در اختیار دارید، میان سخت‌افزار، سیستم‌های کامپیوتری و سیستم‌عامل اجرایی، پیوند ایجاد کنید.

به عبارتی دیگر، مجازی سازی برنامه کاربردی است که با توزیع قابلیت‌های یک ماشین فیزیکی، میان بسیاری از کاربران و محیط‌ها به شما امکان می‌دهد از ظرفیت کامل یک ماشین فیزیکی استفاده کنید. بدین ترتیب، شما می‌توانید قطعات سخت افزاری شبکه، نرم‌افزارهای مرتبط و سیستم عامل را بر روی یک دستگاه فیزیکی شبیه سازی کنید. این موضوع سبب می‌شود تا بتوانید هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری را به طرز چشمگیری کاهش دهید و از کلیه منابع سیستم به شکلی بهینه استفاده کنید.

انتظارها به پایان رسید، برای اینکه بیشتر با ما آشنا شوید، صفحه سرورهای مجازی از دست ندهید و برای اینکه بیشتر درباره ما بدانید، همین الان کلیک کنید.

کاربرد مجازی سازی چیه؟

حال که دریافتید قابلیت مجازی سازی چیست و چه وظیفه‌ای برعهده دارد، لازم می‌دانیم تا در ادامه در این مورد صحبت کنیم که کاربرد مجازی سازی در شبکه چیست ؛ با ما همراه باشید. 

مجازی سازی خدمات و راهکاری است که در زمینه‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • دانش شبکه‌های کامپیوتری
  • استفاده از منابع سخت افزاری از جمله مادربورد، روترها، حافظه، سوئیچ‌ها، باتری، کارت گرافیک و… در یک سیستم کامپیوتری
  • ایجاد و استفاده بیش از یک سیستم عامل در آن واحد

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی سرور ابری خارجی روزانه، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

به خاطر داشته باشید که اگر سیستمی دارید که چند سیستم عامل مختلف دارد و در زمان بوت شدن انتخاب می‌کنید که از کدام استفاده کنید، مفهومی کاملا متفاوت با مجازی سازی است.

تاریخچه مجازی سازی شبکه چیست ؟

امیدواریم که تا به اینجا با پاسخ سوال خود مبنی بر اینکه تکنولوژی مجازی سازی چیست آشنا شده باشید. مجازی سازی تاریخچه گسترده‌ای دارد و تقریبا تا 30 سال پیش صرفا با هدف ‌ایجاد فضای کاری آزمایشی برای کاربر نهایی بر روی یک چارچوب سخت‌افزاری خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت. درصورتیکه شما به عنوان یک کارشناس یا مدیر فناوری اطلاعات می‌خواستید یک برنامه جدید را روی سیستم‌عامل‌های مختلف آزمایش کنید،‌ از این تکنولوژی استفاده می‌کردید.

برای مشاهده همه محصولات ما به صفحه فروش سرور اختصاصی مراجعه کنید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و سپس به سبد خرید خود اضافه کنید.

این روند ادامه داشت تا زمانی که معماری رایانش ابری گران قیمت وارد بازار شدند. در این شرایط بود که استفاده از مجازی سازی در رایانش ابری کاهش پیدا کرد. پس از آن و در سالهای بعد، شرکت‌های فعال در این حوزه، مانند VMware نخستین ورژن این تکنولوژی را برای معماری x86 به بازار عرضه کرد و قدم‌های اولیه برای پیشرفت مجازی سازی رایانش ابری را برداشت.

در مطالب بالایی از موضوعی تحت عنوان معماری رایانش ابری نام بردیم. معماری رایانش ابری موضوعی مهم و قابل اهمیت برای درک تعریف مجازی سازی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی معماری رایانش ابری چیست را در وبلاگ ابرآراز از دست ندهید.

هدف تکنولوژی مجازی سازی چیست ؟

لازم است بدانید که کامپیوترهای امروزی، از 4 سطح مرتبط یعنی سیستم‌عامل، سخت‌افزار، داده و نرم‌افزار تشکیل شده‌اند. به همین دلیل،‌ اگر سخت‌افزار با مشکلی مواجه شود، عملکرد سیستم عامل نیز دچار اختلال می‌گردد. از جمله فواید مجازی سازی می‌توان به این مورد اشاره کرد که این شکل مشکلات برای آن وجود ندارد. به عبارتی دیگر در انواع مجازی سازی شبکه ، وابستگی لایه‌ها به یکدیگر از بین می‌رود.

یکی از دستاورد‌های مجازی‌سازی ‌این است که امکان شناسایی مجموعه‌ای از سرور‌ها را در قالب مخزن منحصر به‌فرد منابع محاسباتی به سیستم عامل‌ها فراهم می‌کند، دستاورد دوم نیز ‌این است به شما امکان راه اندازی چند ویندوز بر روی یک سرور در آن واحد را می دهد.

انواع روش‌های مجازی‌سازی چیست؟

مجازی‌سازی همچنان برای صرفه جویی در مصرف منابع اصلی راه زیادی دارد اما قادر است تا حدودی شیوه‌های مدیریتی را با هم ادغام کند. از دیگر راه حل‌های مورد نظر در ‌این تکنولوژی به وجود آمدن پروسه‌ای برای انتقال سیستم‌ها از ساختار فیزیکی به حالت مجازی است به صورتی که با کمترین تغییرات صورت گیرد. ‌این خصوصیت “Live Migration” نام دارد که شرکت‌های توسعه یافته در ‌این فناوری در حال ارائه‌ی آن هستند.

روش پارتیشن بندی در مجازی‌سازی به شیوه‌ی خود انجام می‌شود، به صورتی که یک سرور فیزیکی را به چندین سرور منطقی گروه بندی می‌کند. به محض پارتیشن بندی سرور فیزیکی، هر سرور منطقی ‌این اجازه را دارد به طور جداگانه سیستم عامل و برنامه‌هایش را اجرا کند.

روش حرفه‌ای (Bare Metal Hypervisor)

در ‌این روش از یک سیستم عامل مخصوص مجازی‌سازی در سرور استفاده می‌شود که منابع اصلی را در اختیار می‌گیرد و سایر منابع به عنوان مهمان نصب می‌شوند، در ‌این روش مجازی‌سازی به سیستم عامل سرور که مسئولیت کنترل و تقسیم ورودی/خروجی و منابع اصلی میزبان بین ویندوزها را دارد‌ هایپروایزر می‌گویند.

در واقع‌ هایپروایزر برنامه‌ای است که باعث تفکیک سیستم عامل و برنامه‌ها از منابع فیزیکی آن‌ها می‌شود و لایه‌ای بین سخت افزار و ویندوز است.

روش کاربردی خانگی یا تست

در ‌این روش یک برنامه مانند هر نرم افزار دیگری که نصب آن بسیار راحت است و کارایی زیادی دارد با چند گام در سیستم‌عامل نصب می‌شود و و امکان ‌ایجاد یک سیستم‌عامل مجازی دیگر، روی سیستم شخصی را به ما می‌دهد. از جمله شناخته‌شده‌ترین مدل‌های ‌این نوع، می‌توان یه برنامه‌های VMWare Workstation و Virtual Box اشاره کرد.

از آنجایی که مجازی‌سازی مزایای بسیاری دارد، شرکت‌های توسعه دهنده‌ی نرم افزار به سراغ استفاده از ‌این تکنولوژی در آخرین خدمات خود می‌روند و از آنجا که بعضی از ‌این برنامه‌ها در صنایع به کار می‌روند، بنابراین برای حفظ قدرت رقابت، از مجازی‌سازی در صنعت با استقبال فراوانی استفاده می‌شوند.

مزایای تکنولوژی مجازی سازی چیست ؟

  • درحال حاضر یکی از رایج‌ترین کاربردهای مجازی‌سازی ( virtualization ) ادغام سرورهاست تا بتوان در هزینه‌ی دپارتمان‌های IT و شرکت‌های بزرگ صرفه‌جویی کرد.
  • در فناوری مجازی‌سازی میزان مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و امر مدیریت سرور به راحتی انجام می‌شود. از دیگر مزایای کلیدی این تکنولوژی ‌می‌توان به انجام سریع‌تر امور کپی، بایگانی، مدیریت حجم کاری، بهینه سازی اجزا و… اشاره کرد.

انواع مجازی سازی شبکه

همانطور که اشاره کردیم، مجازی سازی ( virtualization ) مزایای زیادی برای شرکت‌ها به همراه دارد. به همین دلیل مدل‌ها و انواع مختلفی از آن ارائه شده است که در ادامه هریک از آنها را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

مجازی سازی دسکتاپ چیست ؟

مجازی سازی دسکتاپ ، برنامه‌ای است که فضای دسکتاپ و برنامه‌های کاربردی مرتبط را از سیستم مشتری فیزیکی تفکیک می‌کند. این فناوری را می‌توان در رابطه با مجازی‌سازی نرم‌افزار و سیستم‌های مدیریت پروفایل کاربر استفاده کرد.

مجازی‌سازی فضای ذخیره سازی

تا به اینجا با تعریف تکنولوژی مجازی سازی چیست آشنا شده و مزایا و کاربردهای آن را دریافتید. در این بخش می‌خواهیم شما را با مجازی سازی فضای ذخیره‌سازی آشنا کنیم. در ‌این فناوری، محیط‌های ذخیره‌سازی فیزیکی را با فضاهای ذخیره سازی سیستم‌های موجود در شبکه با هم یکی می‌کند. به‌طوریکه همانند یک دستگاه ذخیره‌سازی عمل می‌کند تا عملیات ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

مجازی‌سازی سرور

در‌ این تکنولوژی، هویت فیزیکی سرور‌ها، پردازنده‌ها و سیستم عامل‌ها از کاربران سرور که بر روی آن‌ها در حال کار و نرم افزار‌هایی اجرا می‌کنند، مخفی می‌شود.

مجازی‌سازی تحت شبکه

در ‌این تکنولوژی منابع و پهنای باند در یک شبکه توزیع می‌شود، که امکان اختصاص داده شدن به سرورها یا سیستم‌های منحصربه‌فرد در یک زمان را دارا می‌باشند.

منظور از مجازی‌سازی مرکز داده چیست ؟

مجازی‌ سازی مرکز داده محلی است که شما تعداد زیادی سرور مجازی دارید که به صورت فیزیکی در اختیار شما قرار نگرفته‌اند. بلکه تمامی منابع به صورت مجازی دردسترس است. ماشین مجازی، یک فضای عملیاتی محسوب می‌شود که میزبان سیستم عامل است. به عبارتی دیگر، یک چارچوب است که جدا از نرم‌افزار پیاده‌سازی پردازنده، کد‌های کامپایل شده را اجرا می‌کند.

یکی از مشکلاتی که در زمینه‌ی ماشین مجازی وجود دارد این است که کاربران آن را با داکر اشتباه می‌گیرند. اگر شما هم از این دست از کاربران هستید و یا می‌خواهید با تفاوت داکر و ماشین مجازی به زورکامل آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی تفاوت داکر با ماشین مجازی را مطالعه نمایید.

کاربرد مجازی سازی شبکه های کامپیوتری

چرا مجازی سازی سرور کاربرد گسترده‌ای دارد؟ تکنولوژی مجازی سازی  ( virtualization ) می‌تواند باعث ارتقای کسب‌وکار شما گردد. به طورکلی، سازمان‌هایی که از کلاسترینگ، تقسیم کار، مجازی‌سازی تودرتو و سایر فنون این فناوری به منظور بهره‌برداری از منابع استفاده می‌کنند، در زمان مواجهه با تغییرات نیازهای محیطی، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. علاوه‌بر تمامی موارد گفته شده مجازی سازی اینترنت از مزایای دیگری نیز برخوردار است؛ از جمله:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • سهولت بیشتری برای مدیریت و کنترل
  • افزایش سرعت و راندمان سرویس‌های نرم‌افزاری
  • رشد نمودار بازدهی کاری رشد
  • بک‌آپ گرفتن آسان‌تر از اطلاعات
  • استفاده بهینه از پتانسیل منابع سخت‌افزاری موجود
  • فراهم آوردن سطح بالاتری از امنیت اطلاعات
  • روند سریع‌تر تغییرات مانند انتقال و آرشیو
  • عدم توقف در کار با بروز مشکلات سخت‌افزاری
  • کاهش پهنای باند در شبکه
  • پایداری بیشتر شبکه و زیر ساخت‌ها

امیدواریم که تا به اینجا دریافته باشید که تکنولوژی مجازی سازی چیست و چه کاربردهایی دارد. به‌طور کلی استفاده از فناوری مجازی سازی ،‌ علاوه‌بر کاهش هزینه‌های شما در دراز مدت، کمک می‌کند تا منابع سخت افزاری خود را بهتر مدیریت کنید.

با عضویت در کانال تلگرامی ابرآراز همیشه چند گام جلوتر از دیگران حرکت کنید. اگر به مباحث تکنولوژی و فناوری علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به ما بپیوندید و وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا