سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

ارز استیبل کوین چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

در طی چند سال گذشته،‌ ارزهای دیجیتال روندی کاملا صعودی طی کرده‌اند که هرروزه شاهد تولد یکی دیگر از آنها هستیم. یکی از انواع ارزهای دیجیتال که کاملا متفاوت با دیگر رمز ارزها، به بازار وارد شده، استیبل کوین است. همانطور که می‌دانید عمده دلیل استقبال از ارزهای دیجیتال، نوسانات و سودهای سرشاری که ارزهای دیجیتال نصیب آنها می‌شود. در مقابل اما ممکن است شما با ضرر و زیان‌های غیرقابل جبرانی نیز مواجه شوید. در این موقعیت، استیبل کوین همانطور که از نام آن مشخص است، نوسانات را به حداقل رسانده و احتمال ایجاد ضررهای احتمالی را کاهش می‌دهد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که ارز استیبل کوین چیست در ادامه با ماهمراه باشید تا ضمن توضیح در مورد این رمز ارز و مزایای استفاده از آن، امکان سودآوری شما را به حداکثر برسانیم.

ارز استیبل کوین چیست ؟

استیبل کوین همانطور که عنوان کردیم نوع جدیدی از رمزارز است که ارز آنها براساس دارایی دیگری محاسبه می‌شود. استیبل کوین می‌تواند به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، دیگر رمزارزها، فلزات گران‌بها و یا ترکیبی از این سه گره بخورند. درحال حاضر، محبوب‌ترین گزینه برای ادغام با استیبل کوین، ارز فیات دلار است و هر استیبل کوین معادل یک دلار آمریکاست.

استیبل کوین برای مقابله با نوسانات ناگهانی وارد بازار شدند و عموما به عنوان وثیقه به کار برده می‌شوند. به عبارتی دیگر، تمامی استیبل کوین های در گردش شما، به وسیله‌ی دارایی‌های ذخیره شده پشتیبانی می‌شوند. برای مثال، اگر شما 100.000 کوین گره خورده با ارز فیاتی مانند دلار در گردش داشته باشید، باید حداقل 100.000 دلار نیز در بانک موجودی داشته باشید. ضررهای ناگهانی که در مورد بیت کوین وجود دارد، سرمایه‌گذاران را متقاعد کرده است که استفاده از استیبل کوین می‌تواند در زمان خرید کالا و خدمات، مورد استفاده قرار بگیرد.

معروف‌ترین ارز استیبل کوین چیست ؟

معروف‌ترین استیبل کوین موجود در بازار ارزهای دیجیتال، تتر (USDT)، ترو یو اس دی (TUSD)، جمینی دلار (GUSD) و کوین مشترک شرکت سیرکل و کوین بیس (USDC) است که روزبه روز با استقبال بیشتری از سمت خریداران مواجه می‌شود. در میان این لیست، ارز تتر از ارزش بالاتری برخودار است و اگر شما به سرمایه‌گذاری در این نوع بازارها اقدام کرده‌اید، باید اطلاعاتی هرچند اندک از این رمز ارز داشته باشید.

تتر (Tethers) یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که با نماد «USDT» معامله می‌شوند. جالب است بدانید که تتر از اکتبر سال 2021، به عنوان پنجمین ارز دیجیتال باارزشی شناخته می‌شود که بیش از 68 میلیارد دلار ارزش دارد. اگر مي‌خواهید با مفهوم ارز تتر، مزایا، نحوه‌ی استفاده و بهترین کیف پول‌های تتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از مطالب مقاله‌ی ارز تتر چیست استفاده کنید.

نحوه‌ی کار ارز اسیبل کوین چگونه است؟

برای به‌دست آوردن این مهم – یعنی جمع کردن بین ثبات قیمتیِ ارزهای فیات و مزیت‌های غیر متمرکز بودن ارزهای مجازی – سه راه مختلف وجود دارد. بدون استیبل کوین‌ها، وام گرفتن با وثیقۀ رمزارز بسیار پرریسک خواهد بود. چرا که ممکن است دارایی‌هایی که برای تضمین قرض شما استفاده شده‌اند در مدت زمان کوتاهی بی‌ارزش شوند. همچنین تصور کنید که حقوق‌تان را با رمزارز دریافت می‌کنید و قیمت آن‌ها به طور ناگهانی کاهش یابد. در واقعیت مثل این می‌ماند که به یکباره بفهمید قیمت شیر از 1 دلار به 3 دلار افزایش پیدا کرده است. این بدین معنی است که قدرت خرید شما کمتر شده است.

انواع ارز استیبل کوین چیست ؟

در ادامه ما 3 نوع از انواع استیبل کوین را برای شما توضیح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

نوع اول استیبل کوین

نوع اول، استیبل کوین وثیقه‌گذاری‌شده با ارز فیات است. یعنی به ازای هر استیبل کوینی که انتشار می‌یابد، 1 دلار به طور کاملا امن توسط یک حافظ مثل بانک‌ها نگهداری می‌شود. این بدین معنی است که از لحاظ تئوری، باید قادر باشید به راحتی و بدون هزینۀ زیادی این دو را به یکدیگر تبدیل کنید. در دیگر موارد، کالاها به عنوان راهی برای وثیقه‌گذاری رمزارزها استفاده می‌شوند. در این راستا دولت ونزوئلا از برنامه‌ای برای راه‌اندازی «پترو» پرده برداشت. پترو رمزارزی است که ارزش آن به یک بشکۀ نفت گره خورده است. اما افسوس که راه‌اندازی پترو با تاخیر انجام شد و با موفقیت نسبی روبه رو شد.

نوع دوم استیبل کوین

نوع دوم، استیبل کوین‌هایی هستند که با دیگر رمزارزها وثیقه‌گذاری شده‌اند. ممکن است این سوال را مطرح کنید که در این صورت نوسانات قیمت همچنان باقی است؟ جواب این است که تا حدی بله؛ اما ارائه دهندگان در تلاش‌اند این موضوع را با «دریافت وثیقه بیش از تعهد» حل کنند. یعنی به ازای هر 1 دلار رمزارز، 2 دلار رمزارز وثیقه‌گذاری می‌شود. این کار می‌تواند عدم‌تمرکز را زنده نگه‌دارد. چرا که رمزارزهای ذخیره‌شده تاثیرات هر گونه تورم را به خود جذب می‌کنند و تورم را بی تاثیر می‌کنند. اما نکته منفی آن این است که سرمایۀ بسیار زیادی برای راه اندازی چنین چیزی نیاز است.

نوع سوم استیبل کوین

نوع سوم، استیبل کوین‌های بدون وثیقه هستند که ایدۀ داشتن ذخایر را به کلی کنار گذاشته است. این نوع دارایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نقشی که قراردادهای هوشمند ایفا می‌کنند تفاوت چندانی با بانک‌های ذخیره ندارد. آنها عرضه و تقاضا را رصد می‌کنند و زمانی که قیمت‌ها بسیار پایین است کوین‌ها را می‌خرند و وقتی قیمت‌ها دوباره بالا رفت، آن‌ها را عرضه می‌کنند. و هدف نهایی آن‌ها این است که قیمت‌ها را طوری نگه دارند که انگار به یک دارایی مثلا دلار آمریکا گره خورده است.

فارغ از اینکه از چه شیوه‌ای استفاده شود، لازم به ذکر است که ثبات قیمتی، بیش از این که یک خصیصه لاینفک برای استیبل کوین‌ها باشد، یک هدف است.

علت محبوبیت ارز استیبل کوین چیست ؟

علت این است که عدم قطعیت را برای مشتریان از بین می‌برند. به ویژه در خصوص تبدیل. استیبل کوین‌ها نوعی ارز قابل پیش‌بینی ارائه می‌دهند که بسیاری از کشورها در تلاش‌اند با ارز ملی خود به این مهم دست یابند. از این رو است که ونزوئلا در حالی که با ابر تورم و بی‌ثباتی سیاسی مقابله می‌کند، تصمیم گرفته است رمزارز خودش را راه اندازی کند.

استیبل کوین‌ها در مواقعی که موج‌های دنیای رمزارزها به تلاطم بی‌افتد، مکانی امن برای ذخیرۀ داراییِ صاحبان خود فراهم می‌کنند. مشتریان هرگاه که نگران آیندۀ بازار شدند، می‌توانند رمزارزهای گره نخوردۀ خود را به استیبل کوین تبدیل کنند، و با این کار نیازی به رجوع به ارزهای فیات نخواهند داشت. این نوع تبدیل، از تبدیل بین رمزارز و ارزهای فیات ارزان‌تر خواهد بود، زیرا دیگر کارمزد بانک‌ها و ارائه‌دهندگان سیستم‌های پرداخت در کار نیست

در آغاز ماه آوریل، تتر به بیشترین تراکنش‌های روزانۀ تاریخ خود دست پیدا کرد. طبق آمارهای کوین مارکت کپ، با توجه به حجم معاملات گزارش شدۀ تتر که 9.4 میلیارد دلار است و مقایسۀ آن با بیت کوین که 10.2 میلیارد دلار است، به نتیجه می‌رسیم که این استیبل کوین در حال رسیدن به بیت کوین است.

بخشی از محبوبیت‌های روزافزون استیبل کوین‌ها به این خاطر اس\مینه کرده‌اند. به تازگی گزارش شده است که OKEx، ششمین صرافی بزرگ دنیا در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی استیبل کوین خودش است. و بایننس، بزرگ‌ترین صرافی دنیا، به صورت تهاجمی، معاملات جفت ارزهای عرضه شده را افزایش داده است. این صرافی در ماه نوامبر، نام تجاری «بازار تتر» را به «بازار استیبل کوین‌ها» تغییر داد و اعلام کرد که طیف وسیع‌تری از استیبل کوین‌ها را لیست خواهد کرد. بایننس در توضیح این کار، در یکی از پست‌های ژانویۀ خود نوشت: «در چند ماه گذشته، فضای استیبل کوین‌ها به سرعت افزایش یافته است».

آیا استیبل کوین‌ها می‌توانند به عدم تمرکز حقیقی دست پیدا کنند؟

برخی ارائه دهندگان بر این باورند که به یک سازش و مصالحه رسیده‌اند.

برخی مدافعان استیبل کوین‌ها نگران این موضوع هستند که گره خوردن مستقیم یک رمزارز به دلار آمریکا به معنی این است که این کوین به ناچار با سیستم بانکی ایالت متحده در ارتباط است. این به معنای تکیه بر یک زیرساخت متمرکز است. و این دقیقا همان چیزی است که ساتوشی ناکاموتو وقتی یک دهه پیش تفکر خود را منتشر کرد، قصد اجتناب از آن را داشت.

شرکت Equilibrium با اطمینان از اینکه استیبل کوین آن‌ها یعنی EOSDT بیش از 170 درصد وثیقه‌گذاری شده، این مشکل را حل کرده است. این امر با تضمین اینکه هر واحد EOSDT معادل 1 دلار آمریکا است، بدست می‌آید. چهارچوب این شرکت از این قرار است: «اولین استیبل کوین غیرمتمرکز تحت حمایت وثیقه و ساخته شده بر روی بلاک چینِ EOS»، و به نگرانی‌های پیرامون امنیت و مقیاس پذیری می‌پردازد.

در حال حاضر، تنها EOS می‌تواند به عنوان وثیقه استفاده شود، اما این پلتفرم امیدوار است که به یک راه‌حل بین زنجیره‌ای تبدیل شود و به تدریج تعدادی از رمزارزهای چندگانه را به عنوان وثیقه بپذیرد.

با راه‌اندازی همیشگی استیبل کوین‌ها و افزایش روزانه حجم معاملات آن‌ها، این بخش از صنعت رمزنگاری در سال‌های آتی می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد. بی‌تردید، در طول زمان موارد استفادۀ جدیدی پدیدار می‌آیند که همین امر می‌تواند مشتریانی که تا کنون نسبت به استفاده از ارزهای مجازی بی‌میل بوده‌اند را ترغیب کند.

کاربرد ارز دیجیتال با ثبات یا ارز استیبل کوین چیست ؟

با توجه به تعریفی که در قسمت‌هایی بالایی در مورد استیبل کوین عنوان کردیم، به راحتی می‌توان دریافت که کاربرد استیبل کوین بسیار بیشتر از آنچیزی است که در شناخت اولیه می‌توان تصور کرد. برخی از مهم‌ترین کاربردها و مزایای استفاده از استیبل کویت عبارتند از:

سرمایه‌گذاری

یکی از جمله دلایل استقبال از ارزهای استیبل کوین ، امکان سرمایه‌گذاری بر روی طلا و دیگر اقلام بارزشی است که وجود دارد. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با استفاده از استیبل کوین به شما امکان می‌دهد تا بدون نگرانی بابت دزدیده شدن و مفقود شدن دلارها و ارزهای فیزیکی خود، بر روی طلا و دیگر موارد باارزش خود سرمایه‌گذاری کنید.

پرداخت هوشمند

یکی از امتیازهای مهم استیبل کوین ، امکان تعریف قراردادهای از پیش تعریف شده است. درست مانند اینکه یک کارفرما می‌تواند به صورت هماهنگ و بدون مشکل، هزینه‌ی بیمه‌ی تمامی کارکنان خود را بپردازد.

انجام معاملات روزمره و هرچند کوچک

استفاده از این ارزها، در بسیاری از کشورها در زمان خرید کالا و خدمات نیز کاربرد دارد. شاید تصور کنید که این مورد بسیار دور از ذهن و یا حداق محدود است. اما باید عنوان کنیم که در بسیاری از کشورها به سبب محبوبیتی که بازار ارزهای دیجیتال دارند، فروشندگان از دریافت ارز دیجیتال استقال نیز می‌کنند.

معایب ارز استیبل کوین چیست ؟

مانند هر ارز دییجتال دیگری، استیبل کوین نیز خالی از ایراد نیست و معایبی دارد که در ادامه دو مورد از مهم‌ترین آنان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سود کم

استیبل کوین با نوسانات کم قیمتی مواجه است که همانطور که ضرر را کاهش می‌دهد، سبب می‌شود سرمایه‌ی شما سود کمی را نیز شامل شود. همین موضوع موجب شده تا سرمایه‌گذاران ترجیح دهند تا سرمایه‌ی خود را در دیگر بازار رمز ارزها نگه‌داری کنند.

نیاز به آموزش

از آنجایی که چند سال کوتاه بیشتر از تولد استیبل کوین نمی‌گذرد، افرادی که می‌خواهند در این بازار، سرمایه‌گذاری کنند باید تحت آموزش افراد حرفه‌ای قرار بگیرند تا بتوانند سود حاصله از سرمایه‌ی اولیه‌ی خود را افزایش دهند.

سخن پایانی

در این مقاله ما تلاش کردیم شما را با این سوال که ارز استیبل کوین چیست و چه مزایایی دارد، آشنا کنیم. همانطور که توضیح دادیم، درحال حاضر،‌ ارز دیجیتال تتر یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین هاست که روزبه‌روز به افرادی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، اضافه می‌شود. ازآنجایی که استیبل کوین قیمت تقریبا ثابتی دارد، در نقل و انتقالات مالی جهانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بازار کنونی رمزارزها، استیبل کوین توانسته به جایگاه مناسبی دست یابد و تتر نیز به عنوان مهم‌ترین و برترین عضو این خانواده، سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. پیش‌بینی می‌شود که تا چند سال آینده، ارزهای دیجیتالی که براساس ارز فیات فعالیت می‌کنند، به عنوان ارز رایج کشورها نیز مورد اتفاده قرار می‌گیرند.

امیدواریم که مقاله‌ی ارز استیبل کوین چیست برای شما مفید بوده باشد. می‌توانید برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا