سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعهداکرهمه

آشنایی با مفهوم داکر سوآرم Docker Swarm

 

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از جدید ترین تکنولوژی های حوزه IT آشنا کنیم. قبل از آشنایی با مفهوم داکر سوآرم Docker swarm، ابتدا توضیح مختصری در مورد خود داکر (Docker) ارائه خواهیم داد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به داکر کسب کنید، می توانید به مقاله ی کامل داکر چیست مراجعه کنید.

داکر (Docker) چیست؟

داکر (Docker) یک نوع پلتفرم باز و سیستم نرم افزار برای توسعه، ارائه ی خدمات و راه اندازی برنامه هاست که شما را قادر به جداسازی برنامه ها (application) از زیر ساخت تان می کند تا بتوانید به طور سریع تری نرم افزار ارائه دهید.

توسعه دهندگان با استفاده از داکر ایده هایشان را عملی می سازند.
داکر پس از معرفی در سال 2012 با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و با افزایش آگاهی کاربران از وجود آن و پشتیبانی کمپانی سازنده، به این رشد ادامه داده و روز به روز به محبوبیت بیشتری دست پیدا می کند.

داکر چه کاربرد هایی دارد؟

با استفاده از داکر می توانید از همان راه هایی که زیرساختتان را مدیریت می کنید، برنامه هایتان را نیز مدیریت کنید. همچنین با استفاده از امتیازاتی که داکر در روش ارائه ی خدمات ، تست کردن و استفاده ی سریع از کد ها دارد، شما را قادر می سازد تا به طور قابل ملاحظه ای فاصله ی زمانی ایجاد شده بین نوشتن کد و راه اندازی آن را برای تولید کاهش دهید.

داکر سوآرم Docker Swarm چیست؟

docker swarm

داکر سوآرم Docker Swarm یک نوع کلاستر (Cluster) است که توسط داکر ارائه می شود. با استفاده ازکلاستر می توان یک سرویس را در چندین جای مختلف راه اندازی و اجرا کرد.

کلاستر در صورت غیر فعال شدن یکی از سرویس دهنده ها خود به طور خودکار درخواست ها را به دیگر سیستم ها منتقل می کند تا سرویس مان هیچ گاه غیر فعال نشود.

در داکر سوآرم Docker Swarm به دلیل اینکه یک سرویس روی چندین کانتینر و چندین سیستم قرار دارد، اگر اختلالی در یکی از آنها ایجاد شود، دیگر جای نگرانی نیست.

پس از اینکه ماشین های مختلف عضو یک سوآرم شدند، دیگر سیستم ها نیز در سوآرم منیجر (swarm manager) سیستمی که کار مدیریت همه سیستم ها را به عهده دارد و سوآرم روی آن نصب و راه اندازی می شود، عضو(join) می شوند. به این سیستم هایی که به کلاستر اضافه شده اند، نود (Node) گفته می شود.

همه دستورات طبق معمول اعمال می شوند، با این تفاوت که با اجرای یک دستور، سوآرم منیجر آن دستور را روی دیگر سیستم هایی که در داکر سوآرم Docker Swarm قرار دارند نیز اجرا می کند.

چگونه داکر سوآرم Docker Swarm را نصب و راه اندازی کنیم؟

docker swarm 1

1. کافیست دستور docker swarm init را وارد کنید. به همین سادگی نصب شد. توجه داشته باشید سیستمی که این کد روی آن وارد وارد می شود به عنوان سوآرم منیجر (swarm manager) انتخاب می شود و باید دیگر سیستم ها را در آن عضو (join) کنیم.

2. پس از نصب و اجرای داکر سوآرم Docker Swarm، برای عضو کردن بقیه سیستم ها یک سری خروجی شامل آدرس IP، port ، token را در اختیار ما می گذارد. اولین کار برای عضو کردن سیستم ها این است که داکر روی آن ها نصب باشد و سپس دستور token را وارد کنید:

docker swarm join –taken swmtksksdfsdlkfo….sdfjjf 192.168.1.93:2377

3. حال برای ایجاد چندین کپی از یک سرویس روی کانتینر ها و سیستم های مختلف از فایل زیر استفاده می کنیم:

docker stack deploy -c docker-compose.yml my_services

سپس به صورت خودکار تعداد کانتینر containerهایی که قرا بود در این فایل ساخته شوند بین سیستم هایی که عضو سوارم کردیم پخش می شود و یک کلاستر ایجاد می شود.

لازم به ذکر است که باید همه ی ایمج هایی که در فایل docker-compose.yml استفاده شده اند، در هرکدام از سیستم های عضو سوارم نیز لود شده باشند، در غیر این صورت به خطا بر می خوریم.

در آخر اگر قصد حذف کردن سرویسی که مستقر یا deploy کرده اید را دارید، فایل زیر را وارد کنید:

docker stack rm my_services

و یا اگر قصد حذف کردن داکر سوآرم Docker Swarm را داشتید، این فایل را وارد کنید:

docker swarm leave –force

docker swarm 2

به طور کلی مزایای داکر سوآرم Docker Swarm شامل موارد زیر می شود:

 از این که کانتینر ها به درستی کار می کنند اطمینان حاصل می کند
 تعداد کانتینر ها را با توجه به میزان بار (load)، کم یا زیاد می کند
 مجموعه ای از کانتینر ها را از یک ایمج (image) مخصوص راه اندازی می کند
 به روز رسانی های رولینگ (Rolling Updates) را برای کانتینر ها انجام می دهد
 قابلیت های افزونگی (Redundancy) و Failover را فراهم می کند تا از امنیت سرویس ها اطمینان حاصل کنیم
 فرآیند تکرار (Iteration) را بنا به درخواست کاربران تغییر داده و حذف یا اضافه می کند (Demands Change)

امیدوارم که توانسته باشیم به اطلاعات شما در مورد داکر سوآرم Docker Swarm افزوده باشیم. برای آگاهی از بروز ترین اطلاعات در حوزه IT به دیگر مقالات سایت ما سر بزنید . همچنین می توانید نظرات و دیدگاه های خود را با در میان بگذارید. اگر سوالی نیز در این زمینه برایتان پیش آمد می توانید از طریق تلگرام درخواست های خود را مطرح کنید. 

همچنین می توانید آموزش docker را در کانال تلگرامی ابر آراز به نشانی @Arazcloud دنبال کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا