سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

ومپ سرور چیست ؟ آشنایی کامل با WAMP SERVER و مزایای آن

WAMP SERVER برنامه ومپ سرور چیست و چه کاربردی دارد ؟ استفاده و دانلود wampserver چه مزایایی را به همراه دارد؟ ومپ سرور نرم‌افزاری مناسب برای اجرا، تست و برنامه‌نویسی برنامه‌های تحت‌وب است که به عنوان یک فضای امن برای سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرور از مزایای بی‌شماری برخوردار است که با نصب آن برروی لوکال هاست، به شما امکان می‌دهد از امکانات و ویژگی‌های متعدد آن، بهره‌مند شد. در این مقاله، ما قصد داریم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که WAMP SERVER ومپ سرور چیست و آیا استفاده از آن برای کسب‌وکار شما سودمند است یا خیر! با ما همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید هاست ابری ایران اقتصادی دارید، ابرآراز یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. شما با انتخاب پلن موردنظر خود از میان چندین پلن موجود، می‌توانید هزینه‌های خود را به شکل چشم‌گیری کاهش دهید. برای خرید این سرویس، می‌توانید به سایت ابرآراز مراجعه کرده و یا با شماره 86084594-021 تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
  • لوکال هاست چیست؟
  • WAMP SERVER چیست ؟

انتظارها به پایان رسید، برای اینکه بیشتر با ما آشنا شوید، صفحه خرید vps چیست از دست ندهید و برای اینکه بیشتر درباره ما بدانید، همین الان کلیک کنید.

لوکال هاست چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که نرم افزار ومپ سرور چیست چرا باید مورد استفاده قرار بگیرد، نیاز است که بدانید منظور از لوکال هاست چیست؟

Local Host یک مکان محلی در سیستم شماست که شبیه‌ساز سروری واقعی است. با استفاده از لوکال هاست شما می‌توانید به راحتی، برنامه‌های وب را به صورت مجازی و آزمایشی اجرایی کنید. پس از آن، می‌توان هرانچه که اجرا شده است را با استفاده از آدرس Http:/localhost در مرورگر خود بازیابی کنید.

در نهایت اینکه لوکال هاست به شما امکان می‌دهد تا پروژه‌های تحت وب خود را کاملا رایگان، آفلاین، با سرعت و امنیت بالا اجرا و بازیابی کنید. دلیل اینکه در این مقاله باید با مفهوم لوکال هاست آشنایی داشته باشید، این است که Local Host با ابزارهای متعددی مانند Wamp، Xampp، Lamp و Mamp انجام می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد لوکال هاست در این مقاله نمی‌گنجد، اما برای درک بهتر این مقاله باید به طور کامل با آن آشنا باشید، پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ ابرآراز مراجعه کرده و مقاله local host چیست را مطالعه کنید.

ومپ سرور چیست به زبان ساده

برای درک بهتر اینکه برنامه wampserver چیست و چه کاربردی دارد، بیایید عباراتی را که این مفهوم از آن‌ها مختصر شده است را با هم بررسی کنیم:

  • “W” مخفف Windows
  • “A” مخفف Apache: آپاچی وب سروری است که وظیفه سرویس‌دهی به صفحات وب را برعهده دارد. زمانیکه شما درخواست مشاهده صفحه‌ای را ارسال می‌کنید، آپاچی درخواست شما را از طریق HTTP انتقال داده و در نهایت سایت برای شما به نمایش در می‌آید. (برای آشنایی کامل با وب سرور آپاچی به سایت ابرآراز مراجعه کرده و مقاله apache چیست را مطالعه کنید.)
  • “M” مخفف MySQL :MySQL وظیفه دارد که به عنوان سیستم مدیریت پایگاه داده سرور شما فعالیت کند. همچنین تمامی اطلاعات مرتبط به سایت مانند محتوا، نمایه‌های کاربر و…نیز در MySQL ذخیره می‌شوند.
  • “P” مخفف PHP: زبان PHP یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که عموما برای نوشتن وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید که PHP همراه با Apache اجرا شده و با MySQL نیز ارتباط برقرار می‌کند.

نکته‌ای که باید در مورد تعریف wamp server به خاطر داشته باشید این است که این برنامه تنها بر رو

ی سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از سیستم عامل دیگری استفاده کنید، ومپ سرور برای شما مناسب نخواهد بود.

در نتیجه اگر بخواهیم تعریفی کوچک از wampserver شرح دهیم، می‌توانیم اینگونه عنوان کنیم که:

ومپ سرور ( wampserver ) ابزاری کاربردی برای نصب، اجرا، تست و برنامه‌نویسی برنامه‌های تحت وب است. برای مثال تصور کنید که کار طراحی یک سایت به شما واگذار شده است. برای اینکار شما به یک سرور مجازی نیاز دارید که بتوانید نتیجه کارهایتان را روی آن ببینید. مورد جایگزین این موضوع، Wamp Server است که با نصب آن بر روی لوکال هاست خود، می‌توانید تمامی تجهیزات و امکانات طراحی سایت و صفحات وب را در اختیار داشته باشید.

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی خرید سرور ابری لینوکس، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

XAMPP چیست؟

تعریف‌های زیادی برای XAMPP وجود دارد که برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • XAMPP محصول نرم افزاری منبع بازی است که می‌توانید به راحتی آن را نصب کرده و از امتیازات آن استفاده کنید.
  • XAMPP یک سرور لوکال و محلی است که راه‌حل موقتی برای وب سرور به شمار می‌رود. به عبارتی دیگر،عمل به عنوان یک وب سرور واقعی اما روی یک ماشین Local.

اما مهم‌ترین و دقیق‌ترین تعریف را می‌توان جملات زیر دانست:

XAMPP یک نرم افزار open-source است که توزیع‌های Apache برای سرور را شامل شده و در اصل برای راه‌اندازی localhost یا یک سرور محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون نیاز به تنظیمات جانبی،محصولات، Apache ،MariaDB ،PHP ،Perl را بر روی سیستم عامل خود بصورت یکجا نصب کنید.

برای مشاهده همه محصولات ما به صفحه خرید سرور اختصاصی فیزیکی مراجعه کنید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و سپس به سبد خرید خود اضافه کنید.

شباهت XAMPP و ومپ سرور چیست ؟

حال که درک کردید ومپ سرور چیست و چگونه کار میکند ، زمان آن است که 

اکنون که موضوع هدف را روشن کرده ایم، زمان آن رسیده است که به برخی از جنبه های فنی مقایسه XAMPP و WAMP بپردازیم. ما در مورد منشاء، نصب و پیکربندی، سهولت استفاده و چند ویژگی دیگر برای هر دو ابزار صحبت خواهیم کرد.

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی سرور مجازي ايران، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

XAMPP در مقابل WAMP – شباهت ها

می توان با اطمینان گفت که شباهت ها بسیار بیشتر از تفاوت بین WAMP و XAMPP وجود دارد. قبلاً در مورد چند مورد از آنها صحبت کرده ایم.

  1.     XAMPP و WAMP هر دو منبع باز و رایگان هستند، به این معنی که هر کسی می تواند بدون هیچ گونه پرداخت یا محدودیتی آن را دانلود و استفاده کند.

 

  1.     هر دو محصول همچنین به‌عنوان بسته‌هایی طراحی شده‌اند که به محیط اولیه برای راه‌اندازی سرور خود در دستگاه محلی شما کمک می‌کنند. اگر بخواهید آن را به صورت دستی تنظیم کنید، باید اجزای مختلف مورد نیاز را به صورت جداگانه دانلود و نصب کنید. مدیریت وابستگی نیز دردسرساز خواهد بود. با WAMP و XAMPP می‌توانید به‌طور خودکار Apache، MySQL، PHP و چند کامپوننت و سرویس سفارشی دیگر را یک‌جا نصب کنید.

 

  1.     فرآیندهای طراحی، توسعه و آزمایش وب سایت شما با استفاده از هر یک از این محصولات بسیار آسان تر می شود. هنگامی که در سرور Local  هستید، می توانید تا آنجا که می خواهید با وب سایت آزمایش کنید، و هر تغییری که در کد ایجاد شود بلافاصله روی صفحه نمایش درست در مقابل شما منعکس می شود.

 

  1.     این محصولات نرم افزاری همچنین دارای کنترل پنل های ساده و کاربر پسند هستند که از طریق آنها می توانید به راحتی اجزا را در صورت نیاز و در صورت نیاز پیکربندی کنید. بسیاری از اقدامات حیاتی، مانند روشن یا خاموش کردن یک سرویس خاص، با یک کلیک قابل انجام هستند.

تفاوت XAMPP و ومپ سرور چیست ؟

شباهت‌های عمده‌ای که میان WAMP و XAMPP وجود دارد، آنچنان بنیادین هستند که نخواهیم به تفاوت این دو برنامه توجه کنیم. اما در هر حال برای اینکه درک کنید از میان ومپ سرور و XAMPP کدام یک گزینه مناسب‌تری است، بیان برخی تفاوت‌ها الزامی است. به همین دلیل، در ادامه تعدادی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد:

  • سازندگان برنامه

  • XAMPP توسط سازمان غیرانتفاهی Apache Friends که در سال 2002 تاسیس شده، به بازار معرفی شد.
  • WAMP توسط رومن بوردون مهندس فرانسوی در سال 2003 راه‌اندازی شد.
  • پلتفرم (سیستم عامل)

  1. XAMPP می‌تواند به راحتی با سیستم‌عامل‌های مختلفی سازگار شود. به عبارتی دیگر این برنامه با نسخه‌های مختلف ویندوز، لینوکس و macOS سازگار است.
  2. در مقابل اما کار با wampserver نمی‌تواند این امتیاز را در اختیار شما بگذارد. در نتیجه نمی‌توانید از آن در ماشین‌هایی که سیستم‌عامل‌هایی غیر از ویندوز 32 یا 64 بیتی دارند استفاده کنید.
  • تفاوت XAMPP و ومپ سرور چیست ؛ میزان حجم دانلود

  1. XAMPP تنها 149 مگابایت را برای ویندوز و لینوکس و 158 مگابایت را برای macOS در اختیار شما قرار می‌دهد.
  2. در مقابل اما WAMP تقریباً چهار برابر اندازه XAMPP است. به عبارتی نسخه 64 بیتی WAMP برای ویندوز حدود 518 مگابایت است.
  • سهولت نصب و راه اندازی

  1. XAMPP مراحل نصب و راه‌اندازی ساده‌تری دارد. پس از اینکه تنظیمات خواسته شده را انجام دادید، برنامه از شما سوال می‌پرسد که تمایل دارید کدام مولفه‌های بسته نصب شوند. همچنین سایت XAMPP بخشی تحت عنوان سوالات متداول را ایجاد کرده که به کاربران امکان می‌دهد سوالات خود را مطرح کرده و در سریع‌ترین زمان به پاسخ برسند.
  2. در مقابل اما نصب wamp server راه اندازی آن، کاربران را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است. مخصوصا اگر بخواهید آن را بر روی سیستم عاملی بجز ویندوز نصب کنید.
  • ساختار پوشه

  1. فایل‌های پروژه XAMPP در پوشه htdocs در پوشه نصب ذخیره می‌شوند.
  2. در مقابل اما در ومپ سرور می‌توانید فایل‌های پروژه خود را در پوشه www که در پوشه نصب «wamp» وجود دارند، قرار می‌گیرند.

تفاوت XAMPP و ومپ سرور چیست ؛ کدام را انتخاب کنیم؟

همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم XAMPP و WAMP تفاوت قابل توجه و قابل لمسی ندارند. اینکه از میان این دو گزینه، کدام یک را انتخاب کنید، کاملا وابسته به نیاز شما در هر پروژه است. با استفاده از XAMPP می‌توانید پروژه خود را روی ماشین‌هایی با سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا کرده و در صورت نیاز، پروژه‌های خود را از یک ماشین به ماشین دیگری انتقال دهید.

نکته قابل اهمیت در مورد XAMPP این است که بهترین گزینه برای پروژه‌های بزرگی است که ماهیت پیچیده‌ای دارند. از طرفی دیگر اگر می‌خواهید با خیال راحت و به راحتی از ماشین ویندوزی خود استفاده کنید، نرم افزار wampserver بهترین انتخاب شما خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که wamp server چیست و چه کاربردی دارد . اگر در خصوص هر یک از مطالب گفته شده با مشکلی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

همچنین ما در لینکدین خود، تلاش می‌کنیم تا بروزترین و مهم‌ترین مسايل دنیای تکنولوژی و فناوری را با شما به اشترک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم ما را در لینکدین ابرآراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا