سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
رایانش ابریشبکه ابریهمه

معرفی کامل معماری رایانش ابری و اجزای آن

 ما در اینجا معماری Cloud Computing بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، اجزای مهم معماری رایانش ابری و برخی ارائه های مبتنی بر ابر مانند Saas ، PaaS ، IaaS را یاد خواهیم گرفت. با مطالعه‌ی مقاله‌ی راینش ابری چیست به طور کامل با رایانش ابری، کاربرد‌ها و مزایای آن در کسب و کار آشنا می‌شوید.

معماری رایانش ابری چیست ؟

رایانش ابری یک فناوری در حال ظهور و رشد است، که امروزه بسیارمورد توجه قرار گرفته است. این فناوری اغلب توسط شرکت‌های بزرگ و همچنین استارتاپ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا برای هر دو مناسب بوده و انعطاف پذیر است. هر شرکتی نیاز به ذخیره داده‌های خود دارد، بنابراین برای ذخیره اطلاعات به ابر احتیاج پیدا خواهد کرد.
معماری محاسبات ابری از امنیت بالایی برخوردار بوده و داده‌ها در جایی امن نگهداری می شوند. شما می توانید در هر زمان و  مکانی به آن ها دسترسی داشته باشید.

معماری رایانش ابری از چند قسمت تشکیل شده است ؟

به طور کلی معماری رایانش ابری از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت front-end یا جلویی و back-end یا پشتی . قسمت front end یا جلویی توسط کاربر استفاده می‌شود و قسمت back-end یا پشتی توسط میزبان یا هاست مدیریت می شود. هر دو end با استفاده از اینترنت به یکدیگر متصل می شوند.

قسمت جلویی یا Front End

قسمت جلویی یا Front End در Cloud Computing قسمت مربوط به مشتریست. کاربر طبق نیازش از آن استفاده می کند. Front-end شامل برنامه‌ها و رابط‌هایی است که در دسترسی به رایانش ابری کمک می کنند. برای مثال، مرورگر یا برنامه ایجاد شده توسط خود شرکت شامل Front-end می شوند.

قسمت جلویی یا Front End در معماری رایانش ابری

Back End معماری رایانش ابری

قسمت پشتی یا Back End بخشی است كه توسط مدیریت شرکت و سازمان و یا بخش فنی که توسط مدیریت انتخاب شده اند، کنترل می شود. قسمت پشتی یا Back End که دارای امكانات ذخیره سازی اطلاعات، ماشین های مجازی، سیستم امنیتی و سرور هستند. آنها همچنین در کنار مدیریت به کنترل امنیت در مدیریت و کنترل ترافیک  مشغول هستند.

اجزای مختلف معماری رایانش ابری چیست ؟

حال می خواهیم در مورد برخی از اجزای معماری های رایانش ابری بحث کنیم:

هایپروایزر (Hypervisor)

hypervisor به مانیتور یا مدیر ماشین مجازی نیز معروف است. هایپروایزر (Hypervisor) شامل نرم افزار ، سخت افزار و سیستم عامل است که ماشین های مجازی را تولید و اجرا می کند.
Hypervisor بستری را که با عنوان بستر عملیاتی مجازی (Virtual Operating Platform) شناخته می شود، در اختیار کاربر قرار می دهد. این به ما امکان می دهد تا سیستم عامل مهمان را برای استفاده از ابر مدیریت کنیم. این را می توان به عنوان اصطلاح سنتی هسته یا kernel در سیستم عامل نیز شناخت.

نرم افزار مدیریت (Management Software )

نرم افزار مدیریت (Management Software ) شامل برنامه های مختلف و استراتژی‌هایی است که به افزایش عملکرد ابر کمک می کند. این نرم افزار مدیریتی ویژگی‌های بسیاری مانند ارائه ی به موقع فضای ذخیره سازی ، امنیت کافی، دسترسی همیشگی و بسیاری از امکانات دیگر را فراهم می کند.
این یکی از قسمت های مهم معماری رایانش ابری است. یکی از ویژگی های مهم این امر ممیزی انطباق (compliance auditing) ، مدیریت نظارت بر فاجعه و برنامه‌های احتمالی است.

نرم افزار مدیریت بخش مهمی از معماری رایانش ابری

نرم افزار استقرار (Deployment Software)

استقرار ابر به معنای شروع کار بخش های SaaS ، PaaS و laaS است. این کار راه حل هایی را فراهم می کند که کاربران و مشتریان می توانند به آنها دسترسی داشته باشند. این استقرار شامل کلیه نصب های اجباری و تنظیمات cloud است. این امر از back endپیاده سازی شده و قبل از این که تأمین مواد اتفاق بیافتد، پیاده سازی می شود.

مسیر اتصال (Route of Connectivity)

این بخش مهمی از معماری رایانش ابری است که از طریق آن همه ی ابر متصل می شود. سرعت انتقال به شبکه ای که اتصال اینترنت است بستگی دارد. سرورهای ابری زیادی وجود دارند که به کمک این مسیر مجازی متصل می شوند. همچنین با اجازه دادن به کاربر برای سفارشی سازی کردن مسیر و پروتکل ، امکاناتی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

سرور ابری (cloud server ) در معماری رایانش ابری چیست ؟

سرور ابری یک سرور مجازی است که در محاسبات ابری اجرا می شود. سرور ابری از طریق وب و یک پلتفرم سیستم عامل رایانش ابری مهندسی، میزبانی و ارائه داده شده است و از هر جایی قابل دسترسی است. سرورهای ابری پایدار، سریع و ایمن هستند.

آنها از مشکلات سخت افزاری مشاهده شده در سرورهای فیزیکی مصون هستند و به نظر می رسد که اولین گزینه کاربردی برای مشاغل هستند. سرور های ابری به عنوان سرورهای مجازی نیز شناخته می شوند. سرورهای ابری کلیه نرم افزار هایی را که به اجرای آن ها نیاز دارند را در اختیار دارند و می توانند به عنوان واحدهای غیر وابسته فعالیت کنند. همچنین سودآوری آن ها نیز بیشتر است، چرا که با افزودن حافظه و فضای دیسک به روز رسانی آن بسیار ساده و سریع انجام می شود و مقرون به صرفه است.

شما می توانید برای دسترسی به جدیدترین محصولات حوزه فناوری و خرید سرور ابری به پنل ابر آراز مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با ساخت سرور ابری یک روزه و تست آن از خرید خود مطمئن باشید.

سرور ابری

ذخیره سازی ابر ( Storage of the Cloud)

سرویس ذخیره سازی ابری، برای تولید برنامه‌ها، خدمات و سازمان‌ها ساخته شده است.  دسترسی به قابلیت ذخیره سازی خارج از سایت که امکان ارائه فوری آن وجود داشته باشد، را فراهم کرده است و در زمان اجرا در مقیاس بندی خودکار بوده و تنوع دارد. همچنین در سطح جهانی نیز قابل دسترسی است.

مدل خدمات زیرساخت به عنوان سرویس یا (Infrastructure as a Service ) (IaaS) قابلیت ذخیره سازی مقیاس پذیر ، انعطاف پذیر و ذخیره سازی بیشتر را از طریق API نت سرویس ها، رابط های آنلاین و برنامه های کوچک برای کاربران ارائه می دهد.

Cloud Storage همچنین با دسترسی از راه دور (remote access) به کمک اینترنت برای کاربران مورد استفاده است. علاوه بر این، دسترسی به خدمات ذخیره سازی بسیار سریع است.
اطلاعات ابری اغلب از طریق سرور ذخیره سازی ابر از راه دور روی وب و زیر یک مدل محاسبات سودمند نگهداری ، جایگزین و بازیابی می شود. در ادامه ی مقاله‌ی معماری رایانش ابری چیست با ما همراه باشید.

ارائه مبتنی بر ابر (Cloud-Based Delivery ) :

شامل سه نوع عمده است که عبارتند از:

خدمات زیرساختی (Infrastructure as a service ) IAAS
خدمات پلتفرمی PaaS (Platform as a Service)
خدمات نرم افزاری SaaS (Service a as Software)
اگرچه اغلب این سرویس ها به عنوان سه لایه ی اصلی یک سرویس کلی مطرح هستند، اما الزاما کاربرد آن ها به یکدیگر وابسته نیست.

ارائه مبتنی بر ابر

معماری لایه های رایانش ابری

در ادامه‌ی مقاله‌ی معماری محاسبات ابری قصد داریم تا مبحث مهم و جدیدی را برای شما توضیح دهیم. مبحثی که از آن با نام معماری لایه های رایانش ابری یاد می‌شود و بسیار حائز اهمیت است؛ با ما همراه باشید.

معماری لایه های رایانش ابری Iaas

Infrastucture-as-a-service؛ زیرساخت به عنوان سرویس ، اولین لایه از رایانش ابری IaaS است. در این لایه ، کاربر می‌تواند از یکسری منابع محاسباتی بنیادی مانند قدرت پردازشی، ذخیره‌سازی، اجزای شبکه یا میان‌افزار‌ها استفاده کند.

همچنین کاربر می‌تواند سیستم عامل و منابع سخت افزاری و ذخیره‌سازی را کنترل یا حتی برنامه‌های کاربردی و اجزای شبکه را مستقر کند، اما نمی‌تواند به زیرساخت رایانش ابری نفوذی داشته باشد. ازمثال‌های تجاری IaaS  می‌توان Joynet را نام برد که محصول اصلی آن سرویس دهنده‌های مجازی شده‌است و یک زیرساخت با دسترس پذیری بالا بر حسب تقاضا فراهم می‌کند.

هنگامی که شما به عنوان یک شرکت یا کاربر ساده از ابر درخواست یک فضای ایری می‌کنید، ابر به شما این اطمینان را می‌دهد که چنانچه در حین انجام کار به هردلیلی دیتای شما از بین برود، این لایه می‌تواند اطلاعات شما را بازیابی کند. حتی اگر سرور از بین برود، ابر، اطلاعات شما را از لایه بعدی بازیابی خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با IAAS مقاله ی زیرساخت به عنوان سرویس iaas چیست را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

معماری لایه های رایانش ابری PaaS

Platform-as-a-service پلتفرم به عنوان سرویس ؛ لایه دوم رایانش ابری مانند Iaas است. دراین لایه کاربر از یک محیط هاستینگ، برای برنامه‌های کاربردی خود استفاده می‌کند. کاربر در این محیط می‌تواند برنامه‌های اجرا کرده خود را کنترل کند و همچنین ممکن است بعضی از کنترل‌ها را نیز روی هاستینگ داشته باشد؛ اما در این مدل هیچ کنترلی بر سیستم عامل ، سخت افزار یا زیرساخت ندارد. عموما زیرساخت چارچوبی برای استقرار اپلیکیشن‌ها به حساب می‌آید. خدمات PaaS نظیر Google Apps Engine می‌توانند یک مبنای قدرتمند برای استقرار برنامه کاربردی فراهم کنند اما به هر حال ارائه دهنده خدمت هستند.

پلتفرم به عنوان سرویس

معماری لایه های رایانش ابری SaaS

Software-as-a-service نرم افزار به عنوان سرویس ؛ سومین لایه از لایه های رایانش ابری SaaS است. که در آن کاربران به سادگی از یک مرورگر برای دسترسی به نرم افزاری که دیگران آن را توسعه داده‌اند استفاده می‌کنند.

ویژگی مهم این لایه این است که به راحتی آخرین نسخه برنامه، همیشه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. و کاربران نیازی به نگهداری و به روز رسانی نرم افزار ندارند. به علاره چون تمامی محاسبات سنگین در زیرساخت های ارائه کننده خدمات انجام می‌شود، از این رو هزینه سخت افزار برای مشتری به شدت کاهش می‌یابد.

 نتیجه گیری 

معماری رایانش ابری یا همان معماری محاسبات ابری ساده و شفاف است و اجزای جاسازی شده در آن به وضوح قابل بیان و مشاهده هستند. این سرویس بسیار مقرون به صرفه است و می توان به صورت رایگان از آن استفاده کرد. همه ی اجزای معماری رایانش ابری توانایی ایجاد پهنای باند بالاتری را دارد که به کاربر امکان دهد تا در هر زمان به ابر دسترسی داشته باشد.
همچنین اگر سوالی در این زمینه برایتان پیش آمد، می‌توانید در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید. امیدوارم این توضیحات برایتان سودمند بوده باشند.در شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا