توسعههمه

معنا و مزایای دواپس DevOps چیست ؛ دوآپس کیست؟

اولین چیزی که باید در مورد معنا و مزایای دواپس DevOps بیان کنیم، این است که به صورت ساده و کاربردی  DevOps  چیست؟ دواپس (DevOps) ترکیبی است از فلسفه‌های فرهنگی، روش‌‌ها و ابزارهایی که توانایی یک سازمان را در ارائه‌ی سریع برنامه‌ها و خدمات، نسبت به حالتی که از نرم‌افزارها و زیرساخت‌های سنتی استفاده شود، افزایش می‌­دهد. این سرعت بیشتر به سازمان‌ها امکان می­‌دهد، به نحو موثرتری در بازار به رقابت پرداخته و به مشتریان خدمت‌رسانی کنند.

دواپس کیست؟

دوآپس DevOps کیست ؟ ابتدا تاریخچه‌ی کوچکی پیرامون فرایند توسعه و بالا آوردن سرویس‌های مبتنی بر وب را شرح خواهیم داد. در گذشته، غالباً توسعه‌ی سرویس‌های مبتنی بر وب این گونه بوده است که برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده، وب‌سرویس یا وب‌سایتی را آماده سازی می‌کرد و انتشار می‌داد. فرایند development در سرور اصلی و عملیاتی بر عهده‌ی همان برنامه‌نویس بود. برنامه‌نویس بدون داشتن اطلاعات کافی از میزان آپتیمایز، امن و قابل اطمینان بودن سرویس به نحوی آن را نصب می‌کرد. با گذشت زمان تصمیم گرفته شد که در شرکت‌ها جهت تفکیک وظایف مهندسان شبکه روی کار بیایند.

انجام امور شبکه و امنیت از توسعه‌دهندگان گرفته شد و به مهندسان شبکه واگذار شد. پس از مدتی بر خلاف آن چه انتظار می‌رفت، مشکلات حل نشدند. زیرا افزودن مهندس شبکه به شرکت‌ها تنها منجر به ایجاد شدن سرورمجازی شده و انجام فرایند توسعه‌ی سرویس‌ها بر عهده ی برنامه‌نویس بود. نهایتاً به این نتیجه رسیدند که بهتر است برنامه‌نویسان بر روی برنامه‌نویسی و مهندسان شبکه بر شبکه و زیرساخت‌ها متمرکز شوند. به همین منظور، سمت جدیدی به وجود آمد که به آن دوآپس می‌گفتند. دوآپس ، از دو کلمه development و operation (عملیاتی) تشکیل شده است. مطابق آن چه توضیح دادیم مهندس شبکه می‌تواند همان operation باشد.

ما در ابر آراز علاوه بر ارائه با کیفیت ترین و پر سرعت ترین سرویس های زیر ساخت همچون سرور مجازی ابری، هاست ابری و … خدمات دواپس را به صورت رایگان در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌دهیم.

دوآپس کیست

حال وقت آن است که به سوال اصلیمان یعنی DevOps کیست پاسخ دهیم؛ دوآپس درواقع رابطی بین مهندس شبکه و برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده است. در بیان کلی، دوآپس به برنامه‌نویسان اطمینان ‌می‌بخشد که برنامه‌های نوشته‌شده مطمعناً وارد مرحله‌ی عملیات خواهند ‌شد. به عبارت دیگر، دوآپس شخصی است که وظیفه‌ی عملیاتی کردن سرویس را از Developer گرفته‌است. همچنین این امکان را به مهندس شبکه می‌دهد تا تنها بر روی کار خود متمرکز شود. دوآپس مهندسی است که بالاتر از لایه‌ی زیرساخت و پایین‌تر از لایه‌ی Application فعالیت می‌کند.

فرایند devops چیست ؟

DevOps چیست نیز دومین سوالیست که ذهن نیمی از افراد را به خود مشغول می‌کند؛ همان‌طور که پیش‌تر شرح دادیم، دوآپس شخصی است که بین لایه‌های زیرساخت و Application فعالیت می‌کند و وظیفه‌ی این را دارد که:

  • Up time بودن
  • مقیاس‌پذیر بودن
  • امنیت
  • قابل‌اطمینان بودن

سرویس را تضمین‌کند. کار دواپس درواقع انتقال نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی شده به مرحله‌ی عملیاتی است. به منظور اجرا کردن کد‌ها بر وب‌سرور، دوآپس وب‌سروری را Set up می‌کند. همچنین در صورتی که سرویس Database داشته باشد، دواپس وظیفه دارد برای آن high available Database (دیتا بیس با دسترسی بالا) راه‌اندازی کند. High available به معنای داشتن سرورهای Redundant به جای یک نود است.
مقیاس‌پذیری به این معناست که در صورتی که حجم درخواست یا ترافیک از یک حد مشخص بیشتر شود، سرورهای بیشتری به سرویس پاسخگو باشند. (یا اصطلاحاً مقیاس‌پذیر باشند.)

مورد دیگری که به آن خواهیم پرداخت، امنیت سرویس است. در رابطه با امنیت سرویس، دوآپس موظف است در موقعی که قرار است Attack رخ دهد، از content Delivery network و یا CDN استفاده کرده و از بسته شدن پرت‌های اضافی، اطمینان حاصل کند. دواپس باید آخرین ورژن آنتی‌ویروس را نصب کند، در صورتیکه سرویس نیازی به اتصال اینترنت ندارد آن را قطع کند، لایه‌های Private را از لایه‌های Public جدا کند و…

Reliable بودن به این معناست که دوآپس موظف است فرایند Backup restore را مدیریت کند، برای آن مکانیزم مشخصی داشته و ایده‌ی مشخصی برای log management آن داشته باشد. کلیه‌ی فعالیت‌های فوق‌الذکر (High available بودن، مقیاس‌پذیری، امنیت و Reliable بودن) بالاتر از لایه‌ی زیرساخت و پایین‌تر از لایه‌ی اپلیکیشن انجام می‌شوند. مقاله‌ای که مطالعه نمودید شرحی بود از فرایند دواپس به زبان ساده.

فرایند دواپس چیست

فرآیند DevOps به چه صورت است؟

با رویکرد دوآپس ، تیم‌های تحقیق و توسعه (R&D) و عملیات از یکدیگر جدا نیستند. علاوه برآن، مهندسان در قالب یک تیم واحد، در سراسر چرخه‌ ی عمر محصول، از تحقیق و توسعه و تست گرفته تا عملیات، با یکدیگر همکاری می­‌کنند. درنهایت این امر است که آنها می‌توانند، طیف وسیعی از مهارت‌ها را در خود گسترش دهند.

در بعضی از رویکردهای DevOps، تیم‌‎های تضمین کیفیت و امنیت نیز ممکن است به صورت نزدیک‌تری با تیم‌های تحقیق، توسعه و عملیات همکاری کنند. در صورت وجود تمرکز بر مفهوم امنیت در تیم، چنین رویکردی گاهی DevSecOps نیز نامیده می ­شود.

این تیم‌ها از روش‌ها و ابزارهایی استفاده می­‌کنند تا فرآیند هایی نوعا زمان‌بر و وابسته به اشخاص را اتوماتیک کنند. آنها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، برنامه‌ها را به نحوی سریع و قابل اعتماد توسعه می­‌دهند. از انواع گوناگون این ابزارها، می‌توان به ابزارهایی Software Release Workflow، Build and test code، Deployment Automation و Unified CI/CD Projects اشاره کرد.

مزایای DevOps ( دواپس )

1-سرعت:

با بهره بردن از سرعت بالاتر در انجام فرآیند ها، نوآوری، سازگاری با تغییرات بازار های رقابتی و رشد هم با سرعت بالاتر و به نحو موثرتری رخ می­ دهد و این مزایای رویکرد دوآپس برای تیم های تحقیق و توسعه و عملیات است.

2-توسعه و تحویل سریع تر محصول:

با استفاده از رویکرد دوآپس ، نوآوری و بهبود محصول سریع تر رخ می دهد. با توسعه و انتشار سریع تر نسخه های برنامه، باگ ها و مشکلات احتمالی سریع تر برطرف شده، نیاز کاربران شناسایی شده و مزیت های سازمان در بازار رقابتی افزایش می ­یابد. یکپارچه سازی و تحویل مداوم (CI/CD) فرآیند هایی هستند که فرآیند انتشار نرم افزار، از ساخت تا پیاده سازی را اتوماتیک می­ کنند.

توسعه و تحویل سریع تر محصول

3-قابلیت اطمینان:

با کسب اطمینان از کیفیت به روز رسانی نرم افزار و تغییرات زیرساخت، می توان ضمن ایجاد تجربه ی کاربری مطلوب برای مصرف کنندگان، از سرعت رشد مداوم محصول نیز مطمئن شد. استفاده از فرآیند CI/CD راهی مطمئن برای بررسی کاربردی و موثر بودن همه ی تغییرات صورت گرفته در یک برنامه است. فرآیند های کنترل و نظارت و  Logging نیز ابزاری برای مطلع بودن از کارایی هستند.

4-مقیاس

قابلیت مدیریت و تغییر زیرساخت در حین مقیاس پذیری از ویژگی های رویکرد دوآپس است. اتوماتیک سازی و سازگاری به شما کمک می­ کند سیستم های پیچیده یا در حال تغییر را به صورت موثر و با ریسک کمتری مدیریت کنید.

5-بهبود وضعیت همکاری

با استفاده از فرآیند های DevOps، فرهنگ همکاری در تیم ها بهبود یافته و بر ارزش هایی نظیر حس مالکیت نیز تاکید می­ گردد. تیم های توسعه دهندگان و عملیات همکاری نزدیکی دارند، مسئولیت های زیادی را به اشتراک می­ گذارند و جریان های کاری آنها نیز ترکیب می­ گردد. این امر ناکارآمدی را کاهش می دهد و موجب صرفه جویی در وقت می­شود.

6-امنیت

با استفاده از سیاست های انطباق خودکار و تکنیک های مدیریت و پیکربندی می­توان بدون به خطر انداختن امنیت می­توان از مدل دوآپس استفاده کرد

چرا دواپس مهم است؟

توسعه ی اینترنت و نرم افزار های مختلف، صنایع مختلف از سرگرمی و خرید گرفته با بانکداری را تغییر داده اند. نرم افزارها دیگر صرفا یک کسب و کار را پشتیبانی نمی ­کنند؛ بلکه یک جزء جدایی ناپذیر از هر بخشی از یک کسب و کار هستند.

شرکت ها از طریق نرم افزار های مختلف با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و به آن ها خدمت رسانی می­ کنند. همچنین برای افزایش بهره وری کارها نیز می توان از برنامه های مختلف استفاده کرد. به همان طریقی که در دهه های گذشته کارخانه های مختلف نحوه ی طراحی و تولید کالاها را تغییر داده و بهینه کرده اند، امروز اخذ چنین رویکری در قبال نحوه ی طراحی و تولید نرم افزار ها و اپلیکیشن های مختلف نیز ضروری است.

دواپس چه کاربردی دارد

عملکردهای دواپس

  • Continuous Integration
  • Continuous Delivery
  • Microservices
  • Infrastructure as Code
  • Monitoring and Logging
  • Communication and Collaboration

در ادامه شرح مختصری از هر کدام از این عملکردها ارائه می­ دهیم:

  • Continuous Integration

Continuous Integration یک روش توسعه ی نرم افزاری است که در آن توسعه دهندگان تغییرات کد خود را به طور منظم در یک repository مرکزی ادغام می­ کنند و در ادامه ساخت و تست ها، به طور اتوماتیک اجرا می شوند. هدف کلیدی این روش، پیدا کردن و رفع سریعتر باگ ها و اشکالات، بهبود کیفیت نرم افزار و کاهش زمان لازم برای تایید و انتشار نسخه های جدید نرم افزار می­ باشد.

  • Continuous Delivery

Continues delivery یک روش توسعه ی نرم افزاری است که در آن تغییرات کد ها به طور اتوماتیک ساخته و تست شده و آماده ی انتشار می ­شوند. این رویکرد، بر روش Continuous Integration بسط داده شده است و در آن بعد از مرحله­ ساخت، همه ی تغیرات کد ها در یک محیط آزمایشی پیاده سازی می ­شود.

هنگامی که این روش به درستی پیاده سازی شود، توسعه دهندگان همیشه یک برنامه ی آماده ی پیاده سازی در دست خواهند داشت که یک فرآیند تست استاندارد را گذرانده است.

  • Microservices

معماری Microservices، یک رویکرد طراحی برای ساخت یک برنامه واحد به عنوان مجموعه ای از سرویس های کوچک است. در این طراحی هر سرویس به طور مستقل فرآیند خود را اجرا می کند و از طریق یک Interface تعریف شده و یک مکانیزم ساده، با دیگر سرویس ها مرتبط می شود.

Microservice ها با توجه به ظرفیت های کسب و کار های مختلف ساخته شده و برای نوشتن آن ها از زبان های برنامه نویسی مختلف Framework های مختلف استفاده می ­شود.

معماری Microservices

  • Infrastructure as Code

Infrastructure as code روشی است که در آن Infrastructure با استفاده از تکنیک های توسعه نرم افزار مانند version control و Continuous integration مدیریت می­شود. سرویس های ابری مبتنی بر API به توسعه دهندگان اجازه می ­دهد با رویکرد برنامه نویسی Infrastructure را مدیریت کنند و در نتیجه به جای نیاز به تغییرات دستی، یک Infrastructure مقیاس پذیر خواهیم داشت.

از آنجا که Infrastructure ها توسط کد تعریف می­ شوند، زیرساخت ها و سرورها به سرعت می­ توانند با استفاده از الگوهای استاندارد، مطابق با آخرین نسخه ها به روز شوند و یا به روش های تکراری کپی شوند.

  • Monitoring and Logging

سازمان ها همواره بر معیارها و گزارش ها نظارت می­ کنند تا نقش عملکرد نرم افزار و زیرساخت را بر تجربه کاربر نهایی محصول خود بسنجند.

با سازماندهی، دسته بندی و سپس تجزیه و تحلیل داده های تولید شده توسط برنامه ها و زیرساخت ها، سازمان ها را درک می­ کنند که چگونه تغییرات یا به روز رسانی برنامه ها کاربران را تحت تاثیر قرار می­ دهد و در نهایت علل اصلی مشکلات و یا تغییرات غیر منتظره را شناسایی می­ کنند.

امروزه نقش Monitoring بسیار با اهمیت است چرا که سرویس ها باید در تمام 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته در دسترس باشند و این امر در رضایت مشتری نقش تعیین کننده ای دارد.

  • Communication and Collaboration

افزایش ارتباط و همکاری در یک سازمان یکی از جنبه های مهم فرهنگی DevOps است. با استفاده از ابزار DeVops و اتوماتیک سازی فرآیند تحویل نرم افزار، همکاری فزاینده ای بوسیله جابجایی فضای کاری و یکپارچه سازی مسئولیت های تیم های توسعه و تحقیق و عملیات ایجاد می­ کند.

افزایش ارتباط و همکاری

azure devops چیست ؟

تا به اینجای کار با اصطلاح DevOps آشنا شده دریافتیم که devops معنى گسترده‌ای دارد. درواقع دواپس ، مجموعه‌ای از روش‌ها، فرایند ها و ابزارهایی است که با تمرکز بر ارتباطات، همکاری و یکپارچگی بین تیم‌های توسعه نرم‌افزار و عملیات فناوری اطلاعات، ارزش‌‌های تولید شده را به طور سریع و مداوم به مشتریان نهایی می‌رساند. استفاده از سرویس Azure DevOps امکانات زیادی را برای شما فراهم می‌کند مانند: دسترسی سریع‌تر به بازار، هماهنگی و مشارکت افراد، پروسه‌ها و فناوری برای بهینه سازی جریان کار.

اگر بخواهیم azure devops شرح دهیم باید بگوییم که خدمات Azure App سرویس‌هایی است که شما برای میزبانی وب یا API خود استفاده می‌کنید. زمانی که سورس‌کد برنامه خود را در جایی مانند source control قرار دادید، می‌توانید به آسانی و به صورت خودکار هر زمانی که تغییری در کدها ایجاد کردید، آن ‌را در Azure App Service قرار دهید.

دواپس (DevOps) چه کاربردی دارد؟

مفهوم دوآپس دارای گستردگی بسیاری است و کاربردهای فراوانی دارد. به صورت کلی دوآپس (DevOps) این معنا را به ما یادآوری می‌کند که اگر ما قصد آفرینش یک ارزش را داریم باید یک فرهنگ سازمانی بوجود آوریم که سازگار باشد و فرایند ها را به صورت اتوماتیک انجام دهیم تا دیگر به فرآیند های زائد نپردازیم و تمرکز خود را بر اصل ماجرا قرار دهیم تا بتوانیم باعث ایجاد شاخص های سنجش و ثبت درستی در فرایند ها  شویم و در نتیجه اطلاعات موردنیاز را به اشتراک بگذاریم و باعث رشد سیستم شویم.

فرآیند دوآپس کاربردهای فراوانی دارد؛ اما این حوزه بیش از هر کسی مورد توجه برنامه نویسان قرار می‌گیرد و با جرعت می‌توان گفت که موقعیت شغلی دواپس یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های شغلی این دست محسوب می‌شود و قسمت جالب‌انگیز ماجرا اینجاست که درآمد و حقوق مهندس دوآپس (DevOps) جزو بالاترین درآمدهای جهان است و همین موضوع موجب محبوبیت این حوزه شغلی شده است.

مفهوم دواپس

سوالات متدوال در مورد دواپس

معنای دواپس چیست؟

دوآپس ترکیبی از دو کلمه Dev + Ops است؛ عبارت Dev مخففی از Development است و به معنای رشد و توسعه است و عبارت Op برگرفته از واژه Operation به معنی عملیات است. معنای این واژه در واقع شیوه مدیریتی می‌باشد که در آن، این دو بخش سازمان‌ها با یکدیگر بر مبنای اصل CLAMS آمیخته می‌شوند و به آفرینش ارزش‌های بیشتر می پردازند.

CLAMS  مخفف چیست؟

اصطلاح CLAMS نیز خود مخفف ۵ واژه متفاوت است: حرف C مخفف واژه Culture با مفهوم فرهنگ است، حرف C مخفف واژه  Automation  می‌باشد و به مفهوم خودکار سازی اشاره می‌کند، L مخفف Lean است و مفهوم ناب یا حذف زوائد را در ما تداعی می‌کند، M مخفف Measurement  است و به مفهوم اندازه‌گیری و سنجش اشاره دارد و در نهایت به حرف  S ختم می‌شود که مخفف Sharing و به معنای اشتراک‌گذاری اطلاعات است؛ اگر این مفاهیم را کنار هم بچینیم به یک معنای واحد می‌رسیم که همان معنای جامع دوآپس است که به آفرینش ارزش برای مشتری می‌انجامد.

کاربرد دواپس در کجاست؟

فرقی نمی‌کند که در چه صنایعی مشغول به کار باشید، کاربرد DevOps زمانی خودش را نشان می‌دهد که شما به یک ارتباط تنگاتنگ با مشتریان خود نیاز پیدا کنید و از طرفی تمایل زیادی به همکاری بین تیم توسعه و عملیات داشته باشید؛ در حالت کلی هدف دوآپس آفرینش سریع ارزش برای مشتریان است و کارشناس دوآپس همان کسی است که به این نیاز پاسخ می‌دهد.

آیا پیوستگی فعالیت‌ها به معنای دواپس است؟

خیر. این مفهوم درست است که یکی از اهداف ما در دوآپس استفاده از پیوستگی در توسعه، تحویل ارزش و یکپارچگی است، اما این مفهوم هیچ ارتباطی به پیوستگی فعالیت ها ندارد؛ بلکه در واقعیت دواپس تنها به توسعه مفاهیمی می‌پردازد که قادر باشد به آفرینش ارزش در تمام بخش‌های سازمان بینجامد.

مهندس دواپس یا devops engineer چیست ؟

devops engineer یا مهندس devops کسی است که زیرساخت IT را طبق نیاز کد نرم‌افزار پشتیبانی شده که به یک محیط ترکیبی اختصاص یافته است، مدیریت می‌کند. برای تهیه و بدست آوردن مدل استقرار مناسب و همچنین اعتبار سنجی و نظارت بر عملکرد، به داشتن برخی منابع نیاز است.

وقتی نوبت به DevOps می‌رسد، نیاز به تغییرات مکرر و افزایشی در نسخه‌های کد است تا آزمایش و استقرار مکرر امکان پذیر باشد. ممکن است همیشه مهندسین DevOps نتوانند کدگذاری را از ابتدا انجام دهند، اما به هر حال باید در مورد تمام جوانب مورد نیاز آن اطلاعات داشته باشند.

به دیگر سخن، یک سازمان به مهندس devops برای اتصال عناصر مختلف کدگذاری به همراه کتابخانه‌ها و کیت‌های توسعه نرم افزار و ادغام اجزای مختلف مدیریت داده SQL یا ابزار پیام رسانی برای اجرای نرم افزار با سیستم عامل و زیر ساخت تولید نیاز دارد. پس استخدام devops را در برناخمه‌های خود قرار دهید.

مهندس دواپس یا devops engineer چیست

چرا آراز کلود؟

شرکت آراز با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سرور ابری ، هاستینگ و دیتاسنتر اختصاصی، یکی از بزرگترین و مجرب‌ترین تامین کنندگان ابری است؛ این مجموعه به دلیل وجود تحریم‌ها، بر خود فرض دانست تا بر حسب وظیفه چشم‌انداز ده ساله خود و رهبریت بازار صنعت زیرساخت و هاستینگ قدم در این حوزه گذارد و در تامین محصولات ابری که نیاز آن به شدت در کشور محسوس بوده است، با ارائه خدمات ابری با کیفیت با قیمت رقابتی همانند گذشته پیش قدم باشد.

به طورکلی، دواپس راهی برای سرعت بخشیدن به فرآیند طراحی و تولید محصول یا سرویس در شرکت‌ها می‌باشد. این روش کسب‌وکارها را در اجرای امن، باکیفیت، سریع و ارزان کارها یاری می‌رساند. برای کسب رضایت و اعتماد مشتری، کسب‌وکارها باید بتوانند نرم افزارها را به صورت مستمر به روز نموده و نیازهای مشتری را برطرف سازند.

در دنیای امروز، کسب و کارها باید توانایی بروزرسانی سریع و صحیح نرم‌افزار را داشته باشند، تاثیرات بروزرسانی را پیش‌بینی نموده و کاربری نرم‌افزار را برای مشتری آسان کنند. به این ترتیب نیازهای مشتری به راحتی رفع شده و اعتماد بیشتری به سازمان خواهد داشت. امروزه با پیشرفت فناوری، توسعه نرم افزارها به صورت سنتی امکان پذیر نیست؛ پس دواپس به کمک آمده تا سرعت، کیفیت و امنیت توسعه نرم افزار را بهبود بخشد. شرکت ابر آراز با ارائه‌ی خدمات دواپس می‌تواند به شما کمک کند تا دیگر زمانی برای این قسم فعالیت‌ها نگذاشته و زمان خود را روی رشد کسب وکارتان اختصاص دهید. برای دریافت خدمات دواپس به سایت ما سر بزنید.

امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا