سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیلینوکسهمه

امنیت سرور لینوکس و نکاتی مهم برای افزایش امنیت آن

حفظ امنیت سرور لینوکس بسیار مهم است، زیرا سرور لینوکس یکی از پرکاربردترین سرورها می‌باشد. اگر تامین امنیت سرورهای لینوکس برایتان مهم است، این مقاله را تا انتها با ما مطالعه ن مایید. سرور لینوکس نسبت به سایر سیستم عامل‌ها از جمله ویندوز تا حدی از امنیت بالاتری برخوردار است. یکی از دلایل اینکه افراد تمایل دارند از این سیستم عامل استفاده نمایند همین امنیت نسبتا بالا است. اما باید این را هم در نظر بگیرید که این سرور به طور کامل امن نیست. ولی شما با رعایت نکاتی قادر خواهید بود این امنیت را افزایش دهید و از سرور خود در برابر نفوذ هکر‌ها جلوگیری کنید.

برای خرید سرور ابری آراز به سایت ابر آراز مراجعه کرده و با ساخت سرور با منابع دلخواه و پشتیبانی 24 ساعته، لذت استفاده از یک سرور امن و به صرفه را تجربه کنید.

سرور لینوکس چیست؟

سرور لینوکس یک سیستم کامپیوتری است که برای ارائه خدمات شبکه و برنامه‌ها به دستگاه‌های دیگر در شبکه استفاده می‌شود. لینوکس به عنوان یک سیستم عامل متن باز و قابل تنظیم، امکانات بسیاری را برای استفاده در سرورها ارائه می‌دهد.

سرورهای لینوکس معمولاً به عنوان سرورهای وب، سرورهای پست الکترونیکی، سرورهای پایگاه داده، سرورهای فایل و سازماندهی و سرورهای شبکه استفاده می‌شوند. آنها قادرند به دلیل پایداری، امنیت و قابلیت اطمینان بالا، برای برخورداری از ترافیک بزرگ و نیازهای سرویس‌دهی به صورت موازی، مناسب باشند.

برخی از توزیع‌های لینوکس معروف برای استفاده در سرورها عبارتند از:

– Ubuntu Server

– CentOS

– Debian

– Red Hat Enterprise Linux (RHEL)

– Fedora

برای اطلاع بیشتر در مورد لینوکس و اطلاع از بهترین انواع توزیع های لینوکس در سال 2021 مقاله‌ای با همین عنوان را در بلاگ ‌آراز مطالعه نمایید.

نکاتی برای افزایش امنیت سرور لینوکس

مقدمه‌ای درباره اهمیت امنیت سرورهای لینوکس

امنیت سرورهای لینوکس بسیار مهم است. سرورهای لینوکس برای ذخیره‌سازی و مدیریت اطلاعات حساس استفاده می‌شوند. حملات مخرب مانند DDoS، نفوذ، ویروس‌ها و تروجان‌ها می‌توانند به سرورها آسیب برسانند. به‌روزرسانی و استفاده از ابزارهای مانیتورینگ و آگاهی از حملات، شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و پیشگیری از حملات ضروری است. امنیت سرورهای لینوکس برای حفاظت از اطلاعات و جلب اعتماد کاربران بسیار حائز اهمیت است.

افزایش امنیت سرور لینوکس

نکات زیادی برای آموزش امنیت سرور لینوکس وجود دارد، در زیر به 11 نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم:

1 – پورت پیش‌فرض SSH  را تغییر دهید

هکرها به دنبال SSH  در پورت 22 هستند، سعی کنید حتما شماره پورت SSH را تغییر دهید، انجام این کار باعث جلوگیری از متصل شدن مستقیم اسکریپت های خراب به پورت 22 می‌شود. اگر هکرها نتوانند پورت   SSH  را پیدا کنند، پیدا کردن آن کار سختی برایشان خواهد بود.

شما باید برای تغییر پورت  SSH فایل /etc/ssh/sshd_config را باز کنید و تغییرات را انجام دهید. این نکته را هم در نظر بگیرید که نباید برخوردی ایجاد شود. پس در نظر بگیرید که شماره پورت برای سرویس‌های دیگر استفاده شده است یا نه ؟

2- پورت های شبکه را هنگامی که استفاده نمی شوند،غیر فعال کنید

یک نکته ی دیگر برای افزایش امنیت سرور لینوکس غیرفعال کردن پورت‌های شبکه است.

اگر پورت شبکه خود را باز بگذارید درواقع هکرها به راحتی قادر به نفوذ درآن هستند. شما برای اینکه بفهمید کدام پورت شبکه باز است و کدام سرویس از آن استفاده می‌کند، تنها کافیست که از دستور netstat استفاده کنید. شما می‌توانید با غیر فعال کردن پورت‌ های اضافه از دسترسی هکرها به سرور لینوکسی خود جلوگیری کنید. یک راه دیگر برای غیر فعال کردن پورت‌های باز شبکه استفاده از دستور  Iptables است. راهی هم برای خاموش کردن سرویس‌های که به آنها نیاز ندارید، استفاده از دستور chkconfig  است.  CSF فایروالی است که به صورت خودکار قوانین Iptables  را ارائه می‌دهد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

3- استفاده از اکستنشن‌های لینوکس برای افزایش امنیت سرور لینوکس

احتمالا می‌دانید که لینوکس بسته‌های امنیتی  زیادی را ارئه می‌دهد. شما با استفاده از این بسته‌ها می‌توانید از سیستم در برابر برنامه‌هایی که مشکل دارند‌، یا پیکربندی آن‌ها به درستی انجام نگرفته است، محافظت کنید.به طور مثال استفاده از SELinux که یکی از اکستنش‌های لینوکس است برای اعمال محدودیت روی شبکه است.

4- رمزگذاری ارتباط داده‌ها جهت امنیت سرور لینوکس

شما به راحتی قادر خواهید بود که هر داده‌ای که در شبکه منتقل ‌می‌شود را کنترل و بررسی کنید. تا جایی که برایتان امکان پذیر است داده‌های خود را به کمک رمز یا استفاده از kEY رمزگذاری کنید. همچنین برای انتقال فایل‌هایتان از Scp ، SSH، SFTP  استفاده کنید. با استفاده از  GnuPG  می‌توانید داده ها و ارتباطاتتان را رمزگذاری  و امضا کنید. یادتان باشد که OpenVPn یک VPN مقرون به صرفه است.

5- برای هر سیستم یا Instance ماشین مجازی یک سرویس شبکه اجرا کنید

برای سرورهای جداگانه سرویس‌های شبکه مختلف را اجرا نمایید. شما با انجام این کار باعث ‌می‌شوید که سوئ‌استفاده از بقیه‌ی سرویس‌ها به حداقل برسد. برای مثال اگر هکری از طریق یک نرم‌افزار بتوانند نفوذ کند، در صورتی که کار بالا را انجام نداده باشید می‌تواند به همه‌ی قسمت‌ها دسترسی پیدا کند.

6- استفاده از رمز عبور قوی برای امنیت سرور لینوکس

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دسترسی به اطلاعات شما برای هکر‌ها استفاده از رمز عبور  ضعیف است. پسورد ضعیف شاید بزرگترین تهدید امنیتی باشد. سعی کنید تا جای ممکن از کلمه‌های عبور طولانی که حاوی حروف بزرگ و کوچک، اعداد و همچنین علامت‌ها هستند، استفاده کنید. استفاده ار رمز‌های عبور ساده مانند : 123456 یا کلمات ساده و قابل تشخیص را فراموش کنید.

7- افزایش امنیت سرور لینوکس با پارتیشن بندی هارد دیسک

یکی دیگر از نکاتی که باعث افزایش امنیت شما می‌شود، پارتیشن بندی دیسکتان است. به این صورت که فایل‌های tmp و فایل های کاربر به صورت جدا و پروندهای سیستم عامل هم به صورت جداگانه دسته بندی شوند. دسترسی  SUID/SGID را هم می‌توانید، غیر فعال کنید و همچنین اجرای باینری ها (noexec) را روی پارتیشن سیستم عامل فعال کنید.

8- حذف ماژول‌های ناخواسته

فقط بسته‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید را نگه دارید. لینوکس ماژول هایی دارد که چنانچه از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن‌ها را حذف کنید. در واقع هر کدام از این ماژول ‌ها که از آنها استفاده نمی‌کنید، راههای ورودی هستندکه باعث می‌شوند امنیت سرور شما پایین بیاید.

9- پشتیبان‌گیری نکته‌ای مهم برای امنیت سرور لینوکس

یک نکته‌ی مهم در بحث سرور، پشتیبان‌گیری است. هرچند که تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان نیاز به هزینه دارد همچنین بخشی از فضای هاردتان را پر می‌کند. زیرا چنانچه مشکلی پیش بیاید ممکن است تمام اطلاعات شما از بین بروند. با پشتیبان‌گیری به موقع اطلاعات شما حفظ خواهند شد.

10- استفاده از sftp

ftp یک پروتکل انتقال فایل است، که قدیمی و تا حدودی ناامن است. sftp درواقع نسخه‌ی جدید و امنی می‌باشد که کل داده‌ها را رمزگذاری می‌کند. (برای آشنایی با این پروتکل پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز مقاله‌ی پروتکل sftp چیست را مطالعه کنید.)

11- استفاده ار آنتی ویروس

با استفاده از آنتی ویروس منابع مخرب شناسایی و دسترسی آنها قطع می‌شود. اولین سد دفاعی استفاده از فایروال است. فایروان به تنهایی کافی نیست. یادتان باشد نرم‌افزارهای امنیتی ممکن است برای شما هزینه در برداشته باشند، اما برای محافظت و امنیت تقریبا ضروری هستند. البته گزینه‌هایی رایگانی هم وجود دارند. مانند برنامه‌های ClamAV و Maldet  که دو برنامه اپن سورس هستند. با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید سرورتان را اسکن کنید. همچنین چنانچه تهدیدی شناسایی شد با آن مقابله کنید.

اهمیت مدیریت دسترسی‌ها و سطوح دسترسی در سرورهای لینوکس

مدیریت دسترسی‌ها و سطوح دسترسی در سرورهای لینوکس بسیار حیاتی است. این امر به مدیران سیستم امکان می‌دهد تا کنترلی دقیق بر دسترسی کاربران و فرآیندهای سیستم داشته باشند و از امنیت سرورها محافظت کنند. مدیریت دسترسی‌ها و سطوح دسترسی منجر به حفاظت از اطلاعات حساس، جلوگیری از حملات داخلی، پیشگیری از خطرات امنیتی و ردیابی فعالیت‌ها می‌شود. با تنظیم دسترسی‌ها به‌طور صحیح، می‌توان از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس جلوگیری کرده و از اجرای برنامه‌ها و اسکریپت‌های ناامن توسط کاربران غیرمجاز جلوگیری نمود. همچنین، با ردیابی فعالیت‌ها و بررسی لاگ‌ها می‌توان به سرعت واکنش نشان داده و هرگونه فعالیت مشکوک را شناسایی کرد. به طور خلاصه، مدیریت دسترسی‌ها و سطوح دسترسی در سرورهای لینوکس بسیار اهمیت دارد و به حفاظت از اطلاعات و امنیت سرورها کمک می‌کند.

معرفی ابزارها و روش‌های مانیتورینگ و آگاهی از وقوع حملات در سرورهای لینوکس

ابزارهای مورد استفاده شامل سیستم‌های آنتی‌ویروس، سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS) و سیستم‌های پیشگیری از نفوذ (IPS) است. همچنین، نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه و لاگ‌ها نیز استفاده می‌شوند. این ابزارها به مدیران سیستم کمک می‌کنند تا فعالیت‌ها و رفتارهای غیرمعمول را تشخیص داده و به طور سریع واکنش نشان دهند. همچنین، آگاهی از وقوع حملات و روش‌های جدید تهدید نیز با مطالعه اخبار امنیتی، مجله‌ها، وبلاگ‌ها و شرکت در کنفرانس‌ها و دوره‌های آموزشی به‌روزرسانی می‌شود.

برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

چرا ابر آراز ؟ یکی از مزایای کلیدی ابر سرور یا سرور ابری آراز قیمت مقرون به صرفه است. که می‌تواند نقش و تاثیر زیادی در انتخاب شما داشته باشد. با اطمینان می‌توان گفت که سرور ابری ارزان ترین گزینه برای شما است؛ شما با خرید سرور های ابری ساعتی و سرور های ابری روزانه دیگر نیازی ندارید که در تمام طول هفته هزینه سرور با منابع قوی را بپردازید. و همچنین می‌توانید منابع خود را کاهش یا افزایش دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا