سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعههمه

هارد NVMe چیست و چه تحولی در سرعت ایجاد کرده است

 

اگربرای شما هم این سوال که هارد NVMe چیست و چه تحولی در سرعت ایجاد کرده است، پیش‌آمده است؛ ما در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم. همچنین، اگر می‌خواهید سرعت سایتتان را بیشتر کنید و یا فروش بیشتری داشته باشید، می‌توانید با استفاده از زیرساخت ابری ابرآراز اکانت رایگان یک روزه بسازید.

بسیاری از افراد به دنبال ارتقا سخت افزار کامپیوتر خود هستند. یکی از بهترین راه‌های ارتقای سخت‌افزار ارتقاء ذخیره سازی آن است. پروتکل NVMe یکی از بهترین و موثرترین نوآوری‌ها برای ارتقاء سیستم ذخیره سازی است.

NVMe  چه تحولی ایجاد کرده است؟

پیش از این پردازنده های مرکزی کامپیوتر و حافظه رم به سرعت در حال پیشرفت بودند. اما این سرعت پیشرفت در مورد هارد دیسک مشاهده نمی‌شد و در هنگام کار با برنامه های کامپیوتری غالباً متوجه می‌شدید که عملیات مربوط به ram و cpu بدون مشکل انجام می‌شد و در هنگام نیاز به عملیات I/O و یا خواندن و نوشتن روی فضای ذخیره سازی عملیات روی برنامه به کندی پیش می‌رفت.

حافظه‌ SSD با تکنولوژی NVMe سرعت بسیار بیشتری نسبت به یک هارد دیسک فراهم می‌کند. همچنین سرعت آن نسبت به حافظه SSD با تکنولوژی SCSI و AHCI بیشتر است.
NVM Express که به صورت اختصار، NVMe معرفی می‌شود، استانداردی برای دستیابی به هارد SSD است. استفاده از هارد NVMe تاخیر در ارسال اطلاعات و مصرف انرژی را کاهش داده است. همچنین استفاده از این تکنولوژی باعث افزایش تعداد اعمال ورودی و خروجی می‌شود.

nvme

 

NVMe چیست؟

موسسه‌ی NVM Express یک کنسرسیوم محاسبات صنعتی است. هدف از ایجاد آن نظارت بر توسعه‌ی استانداردهایی در زمینه‌ی رابط کنترل‌کننده‌ی میزبان (host controller interface) بوده است.
در بالا به بخشی از هارد NVMe چیست اشاره کردیم. اما بصورت دقیق تر باید گفت حافظه غیر فرار و ماندگاری است که سرعت بسیار بالایی دارد. پروتکل NVMe توسط تولیدکنندگان قطعاتی همچون دل، سامسونگ و اپل گسترش یافته است. حرف e در مخفف NVMe از کلمه express گرفته شده است.

در NVMe ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت بالاتری نسبت به گذرگاه SATA صورت می‌گیرد. دلیل این امر مستقیم بودن ارتباط درایو با مادربرد است. در مقایسه سه فناوری SATA HDD و SATA SSD و NVMe SSD می‌توان گفت سرعت خواندن و نوشتن روی دیسک و زمان جستجو (seek time) با سرعت بالاتری در NVMe SSD انجام می‌شود.

NVMe یا NVM Express که به معنای «رابطی برای کنترل‌کننده‌ی میزبان حافظه غیرفرار» (Non-Volatile Memory Host Controller Interface Specification) است. به عبارت دیگر یک پروتکل ارتباطی است که به طور خاص برای کار با حافظه فلش با استفاده از باس PCIe یا همان PCI Express طراحی شده است.

سرعت NVMe

NVMe ، برای بهره‌برداری از ماهیت موازی‌کاری در حافظه SSD ارائه داده شده است. ترکیب باس PCIe و سرعت بهبود‌ یافته‌ی خواندن و نوشتن در تکنولوژی NAND باعث ایجاد یک حافظه غیرفرارِ سریع‌تر توسط پروتکل NVMe شده است.

nvme
NVM Express به نرم‌افزار و سخت‌افزار میزبان این امکان را می‌دهد تا از حداکثر موازی‌سازی در SSDهای مدرن استفاده کنند.
تکنولوژی NVMe پیش‌تر به‌عنوان یک گزینه‌ای غیرضروری اما پرکاربرد در صنعت ذخیره‌سازی اطلاعات به‌شمار می‌رفت. اما امروزه این قابلیت به گزینه‌ی مهمی تبدیل شده است. خریداران رایانه‌های مدرن به وجود این قابلیت توجه ویژه‌ای دارند.

اگر به‌تازگی رایانه‌ای خریداری کرده‌اید و می‌خواهید سرعت‌ آن را افزایش دهید، می‌توانید با بهره‌گیری از تکنولوژی NVMe به هدف خود دست پیدا کنید.
NAND، کنترل‌ها و ساختار آن‌ها در SSDها امکان رسیدن به سرعت‌های بالا را فراهم کرده بودند. اما تا زمانی‌ که یک فرایند و درگاه مناسب برای رسیدن به سرعت‌های بالا به‌وجود نمی‌آمد این پتانسیل‌ها بلااستفاده باقی می‌ماندند.

NVMe که مبتنی بر PCIe توسعه داده شده‌، درواقع موانع درگاهی برای انتقال اطلاعات را برداشته است. درحقیقت به‌دلیل استفاده از رابط‌های قدیمی، بسیاری از حافظه‌های SSD نمی‌توانند به حداکثر ظرفیت خود در سرعت تبادل داده‌ها برسند. قابلیت های جدید می‌تواند موجب افزایش بیش‌ از‌ پیش فاصله‌ی میان این نوع حافظه‌ها و حافظه‌های مکانیکی قدیمی‌ شود.

استفاده از پروتکل NVMe باعث بهبود سرعت I/Oهای خواندن و نوشتن می‌شود؛ همچنین در این حافظه‌ها زمان تأخیر به‌ مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. فرایند بهبود یافته بررسی ردیف‌های چندگانه دستور (به‌خصوص دستور‌های بلند) نیز سرعت و عملکرد حافظه را تا حد زیادی در این نوع تکنولوژی بهبود می‌دهد. NVMe گزینه‌‌ای جایگزین برای SCSI و ATA محسوب می‌شود که هدف آن رسیدن به حداکثر ظرفیت حافظه‌ها روزانه‌ی بازار است.

مزایای هارد NVMe چیست؟

هارد NVMe سرعت فوق‌العاده بالایی دارد.
• استفاده از هارد NVMe باعث می‌شود تاخیر استفاده از حافظه کاهش پیدا کند.
• در دستیابی به حافظه، تعداد اعمال ورودی و خروجی در ثانیه بیشتر می‌شود.
• مصرف انرژی به شدت کاهش می‌یابد.
هارد NVMe ، امکان فرایندهای هم‌روند و موازی‌سازی را چند برابر افزایش می‌دهد.
پروتکل NVMe از مسیر PCIe استفاده می‌کند.
هارد NVMe سیستم caching قدرتمندی دارد که باعث بهینه‌سازی در زمان دستیابی به دیتابیس های بزرگ می‌شود.
سرعت پاسخ‌دهی در هارد NVMe بسیار زیاد است و کارهای سنگین در دیتابیس و سایت با سرعت بهتری انجام‌می‌گیرد.
• امکان رفع وقف در پردازش‌ها را فراهم می‌کند.

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین موضوعات و آموزش‌های حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به پیج اینستاگرامی ابر آراز مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا