بازاریابی آنلاینسئوهمه

پروتکل ssl چیست و چه می کند ؟ با اهمیت اس اس ال آشنا شوید

تا به حال توجه کرده‌اید که برخی از URL ها با https:// و برخی دیگر با https: // شروع می‌شوند؟ ممکن است هنگام مرور وب سایت هایی که نیاز به دادن اطلاعات خصوصی دارند، مانند وقتی که قبوض را بصورت آنلاین پرداخت می‌کنید، به وجود یک ‘S’ توجه کرده باشید. در ادامه قصد داریم تا به سوال پروتکل SSL چیست و ssl چگونه کار میکند ،‌ پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید. 

پروتکل ssl چیست و چه میکند ؟

وقت آن است که به سوال پروتکل SSL چیست پاسخ دهیم؛ همان طور که می‌دانید، اطلاعاتی که به طور معمول در صفحات وب رد و بدل می‌شوند در بستر پروتکل HTTP یا Hyper Text Transfer Protocol انتقال می‌یابند. این پروتکل استانداردی تعریف‌شده است که با آن متن ساده یا plain text را منتقل می‌کنند. از طرفی این داده‌ها به دلیل رمزنگاری نشدن، برای افراد سوم شخص نیز قابل خواندن هستند، مثلا اگر پسورد خود را در بستر این پروتکل به سروری منتقل کنید، ممکن است از طریق سرویس دهنده اینترنت، با استفاده از برنامه‌هایی تحت عنوان sniffer قابل روئیت باشد. جهت آشنایی با سرورهای ابری به مقاله سرور مجازی ابری چیست به مراجعه کنید. همچنین برای نصب سرور مجازی برج میلاد به پنل کاربری ابر آراز مراجعه کنید.

لذا http از لحاظ امنیتی برای کارهایی که به اطلاعات حساس از جمله حسابهای بانکی و رمزهای مشتریان مربوط می شود اصلا مناسب نیست، از این رو بانک ها و فروشگاههای اینترنتی و در کل سایت‌هایی که امنیت کاربران برایشان اهمیت زیادی دارد، از پروتکلی دیگر به نام HTTPS یا Hyper Text Transfer Protocol Secure برای این منظور استفاده می کنند.

پروتکل HTTPS چیست و چه فرقی با HTTP دارد؟

HTTPS پروتکلی است که در بستر آن امکان رمزنگاری (encrypt) اطلاعات فراهم می شود. به لحاظ تخصصی در HTTP پورت ۸۰ مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که در HTTPS این پورت ۴۴۳ است. از طرفی همانطور که گفتیم در HTTP داده ها به صورت متن ساده یا plain text هستند اما در HTTPS رمزنگاری داده ها به وسیله اس اس ال انجام می شود.

پروتکل SSL یکی از پروتکل‌های استاندارد جهت انتقال داده‌ها بین سرویس دهنده (Server) و سرویس گیرنده (Client) به صورت رمزنگاری شده است.

یکی از راه‌های تبدیل http به https استفاده و نصب ssl است؛ در همین راستا ما پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی تبدیل از http به https را زا دست ندهید.

پروتکل HTTPS چیست

اما آن “S” اضافی از کجا آمده است و معنی آن چیست؟

به بیان ساده ، “s” اضافی به این معنی است که اتصال شما با آن وب سایت امن است و رمزگذاری شده است. کاربران می‌توانند با اطمینان کامل تمام داده‌های شخصی را در آن وب‌سایت به اشتراک بگذارند. فناوریی که وجود این “s” را تأمین می کند SSL نام دارد که مخفف ” Secure Sockets Layer ” است.

در اکثر مواقع کاربران هنگام بازدید از هر سایتی که اطلاعات ضروری و شخصی‌شان را در دسترس آن قرار می‌دهند به دنبال پیشوند https :// درURL هستند. همچنین بازاریاب‌ها به منظور افزایش امنیت وب‌سایت‌های خود به دنبال ایجاد یک یا دو  پروتکل SSL برای مخاطبان خود هستند. امیدواریم که تا به اینجا به درستی با پاسخ مفهوم ssl سایت چیست آشنا شده باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر توضیح بیشتر پیرامون پرسش پروتکل SSL چیست شما را با نحوه‌ی دریافت و خرید اس اس ال رایگان آشنا کنیم. 

ssl مخفف چیست ؟

اصلاح SSL مخفف چیست ؟ درواقع ssl مخفف عبارت Secure Socket Layer به معنای “لایه امن پروتکل” است و با نام‌های زیر شناخته و ربط داده می‌شود:
( Https پروتکل امن )
Hypertext transfer protocol over secure layer (پروتکل انتقال ابر داده از طریق لایه امنیتی )
s-HTTP
Secure HTTP

اس اس ال در اصطلاح به سیستم امن و رمزی انتقال داده گفته می‌شود. پروتکل SSL را ابتدا در تاریخ ۱۹۹۶ میلادی شرکت Netscape به منظور نقل و انتقال امن و رمزی اطلاعات ایجاد کرد. اکنون تقریبا تمام مرورگرهای استاندارد از جمله فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر، اپرا، گوگل کروم و سافاری آن را پشتیبانی می کنند؛ همچنین در این رابطه شرکت‌هایی وجود دارند که گواهی SSL ارائه می کنند.

خطای احراز ssl چیست ؟

خطای اتصال ssl که عموما با عبارت connection error برای کاربران به نمایش درمی‌آید، خطای بسیار رایجی است که می‌تواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود. در اکثر موارد، می‌توان علت این ارور را در سرور میزبان سایت و یا سیستم کاربر جستجو کرد. اما موارد دیگری نیز وجود دارند، که می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند؛ مواردی مانند:

  • مشکل مرورگر
  • استفاده از یک برنامه آنتی ویروس یا فایروال
  • تاریخ و زمان نادرست رایانه‌ای که سعی در دسترسی به وب سایت دارد
  • گواهی SSL نامعتبر ( Invalid SSL certificate )
  • اطلاعات ناامن وب سایت
  • اطلاعات اشتباه گواهی SSL

اگر می‌خواهید با دلایل این خطا و نحوه‌ی رفع آن آشنا شوید، به مقاله‌ی رفع خطای ssl مراجعه نمایید. 

دلیل اهمیت پروتکل SSL چیست ؟

پروتکل اس اس ال یک فناوری امنیتی استاندارد برای برقراری یک پیوند رمزگذاری شده بین یک سرور و یک مرورگر است. این پیوند امن، محرمانه باقی ماندن تمامی داده‌هایی که بین سرور و مرورگر رد و بدل می‌شوند را تضمین می‌کند. به عبارت دیگر، هنگامی‌که وارد صفحه‌ای می‌شوید که حاوی یک فرم است، بعد از آنکه فرم مزبور را تکمیل کردید، اگر آن صفحه گواهینامه اس اس ال نداشته باشد، تمامی اطلاعاتی که در آن فرم وارد شده باشد توسط هکرها قابل مشاهده خواهد بود.

این اطلاعات می‌تواند شامل هر چیزی باشد؛ از اطلاعات تراکنش‌های بانکی گرفته تا اطلاعات خصوصی مهمی که برای ثبت نام در سرویس‌های مختلف وارد می‌کرده‌اید. هکرها به این سرقت اطلاعات، «حمله مرد میانی» (به انگلیسی man-in-the-middle attack) می‌گویند.

دلیل اهمیت پروتکل SSL چیست

حمله مرد میانی در پروتکل امنیتی ssl چیست ؟

حمله نام‌برده را به روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد. اما یکی از رایج‌ترین روش‌های آن از این قرار است: هکر یک برنامه کم حجم و غیرقابل شناسایی جاسوسی را بر روی سروری که از وب‌سایت مورد نظر میزبانی می‌کند قرار می‌دهد. این برنامه در پس زمینه می‌ماند تا بازدیدکننده‌ای وارد یک وب‌سایت شده و درج اطلاعات در یکی از فرم‌های آن را آغاز کند؛ برنامه ذکرشده با درج اطلاعات فعال می‌شود، اطلاعات مربوطه را ثبت کرده و آن‌ها را برای هکر ارسال می‌کند.

اما هنگامی‌که از وب‌سایتی دیدن می‌کنید که با SSL رمزگذاری شده است. مرورگر شما گواهینامه SSL را بررسی می‌کند و یک ارتباط بسیار امن را بین مرورگر و سرور برقرار می‌کند. در این حالت هیچ‌کس به‌جز کاربر و وب‌سایتی که اطلاعات برای آن ارسال می‌شود نمی‌تواند به آنچه که در مرورگر تایپ شده‌است دسترسی داشته باشد و یا آن اطلاعات را به هر نحوی مشاهده کند.

بنابراین تمام کاری که کاربر برای امن کردن ارتباط خود باید انجام بدهد این است که از وب‌سایت‌هایی استفاده کند که آدرس آن‌ها با https:// شروع می‌شود و گواهینامه معتبر اس اس ال را دارند. به این ترتیب، ارتباط کاربر با سرور رمزگذاری می‌شود و محیط کاملاً امنیت پیدا می‌کند.

تفاوت دو پروتکل ssl و tls چیست ؟

تا به اینجای کار با معنی پروتکل SSL چیست آشنا شده‌اید؟ حال بیایید با هم پروتکل tls و تفاوت آن با SSL را بررسی کنیم. TLS مخفف عبارت Transfer Layer Security است که در زبان فارسی با نام امنیت لایه‌ی انتقال نیز شناخته می‌شود. پروتکل TLS همانندSSL  یک پروتکل رمزنگاری شده است که وظیفه‌ی گواهی  SSLرا به نحو صحیح‌تری انجام می‌دهد. به عبارتی دیگر می‌توان TLS را نسخه‌ی سریع‌تر و امن‌تر SSL دانست. این دو پروتکل نتایج یکسانی دارند و نکته‌ای که سبب تمایز این دو می‌شود به روش و نحوه‌ی اتصال امن این دو مرتبط است. این تفاوت در روش اتصال وابسته به موارد مختلفی است؛ از نوع پیام‌های احراز گرفته تا چگونگی ایجاد پروتکل‌های ثبت. این گام‌های ضروری برای ایجاد کردن یک اتصال امن همان چیزی است که به عنوان SSL / TLS handshake  شناخته می‌شود.

از گواهی SSL استفاده می‌کنید؟ به احتمال بسیار زیاد این گواهینامه با به کار گیری پروتکل TLS کار می‌کند. در این صورت، بهتر است از نام صحیح‌تر آن که گواهی TLS می‌باشد استفاده کنید.

پروتکل icmp چیست ؟

icmp از اساسی‌ترین و پایه‌ترین پروتکل اینترنت است که توسط دیوایس‌های تحت شبکه (برای مثال روتر ) جهت نمایش ارور پیام‌های ارسالی مانند عدم برقراری اتصال به روتر یا هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به بیانی دیگر، کار پروتکل icmp این است که اطلاعات مربوط به مشکلات اتصال شبکه را به منبع انتقالی که دچار مشکل شده، برساند. در نهایت این کار پیام‌هایی مانند شبکه مقصد غیرقابل دسترسی، مسیر منبع ناموفق و خاموش شدن منبع به نمایش درمی‌آیند. این پروتکل برای این کار از یک ساختار بسته داده با یک هدر 8 بایت و بخش داده با اندازه متغیر استفاده می‌نماید.

در نهایت اینکه حفظ ارتباط موفقیت آمیز میان دستگاه‌ها به منظور به منظور حفظ امنیت شبکه بسیار حائز اهمیت است؛ به همین منظور پروتکل های icmp بسیار مهم و پرکاربرد هستند. همانطور که می‌بینید، این پروتکل اهمیت بالایی در فضای شبکه و اینترنت دارد. از آنجایی که صحبت در مورد این پروتکل در این مقتااله نمی‌گنجد ما در مقاله‌ای دیگر در مورد icmp و مزایای استفاده از آن صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی icmp چیست را از دست ندهید. 

 

دریافت اس اس ال رایگان از ابرآراز

یکی از جمله مهم‌ترین امتیازاتی که ابرآراز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد،‌ اس اس ال رایگان رایگان است که مشتریان را از خرید اس اس ال بی نیاز می‌کند. لازم است بدانید که گواهی اس اس ال رایگان ابرآراز کاملا معتبر بوده و بدون نمایش خطا در مرورگر، سایت شما را به بیشترین سطح امنیت می‌رساند. اگر قصد خرید اس اس ال رایگان دارید، به وب سایت ما سر بزنید و اگر در این زمینه با سوالی مواجه شدید، با متخصصان ما تماس بگیرید.

امیدواریم که مقاله‌ی پروتکل SSL چیست ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا