آموزشیسئوهمه

ریدایرکت 301 چیست و چه تفاوتی با ریدایرکت 302 دارد

اگر شما هم درمورد انتخاب این‌که ریدایرکت 301 چیست و آیا به کارتان می آید یا ریدایرکت 302 مناسب کار شماست؟ سردرگم هستید. با ما همراه باشید، تا هر آنچه لازم است را درمورد این دو نوع ریدایرکت، به شما بگوییم.

در زیر مواردی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت  آمده اند:

  •   ریدایرکت 301 ( 301 Redirect) چیست؟
  •   چه زمانی باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنیم؟
  •   ریدایرکت ۳۰۲ (302 Redirect) چیست؟
  •   چه زمانی باید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنیم؟
  •   چگونه هردو ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۱ بر سئو اثر می گذارند؟
  •   نحوه ی اجرای ریدایرکت ها
برای خرید هاست ابری ارزان و باکیفیت با امنیت بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

ریدایرکت redirect چیست؟

ریدایرکت یا redirect در لغت به معنای تغییر مسیر است. اگر احساس می کنید در مورد انتخاب بین ریدایرکت ها دچار سردرگمی شده اید، نگران نباشید چراکه شما تنها نیستید و بسیاری دچار این سردرگمی می شوند. حتی در سال 2019، برای دارندگان وب سایت نیز مشخص نبود، که بهترین انواع ریدایرکت دامنه کدام گزینه است. در ساده ترین حالت می توان گفت “ریدایرکت راهی است برای ارسال کاربران و موتورهای جستجو به یک URL متفاوت از آدرس اصلی که در ابتدا درخواست داده اند.”

دلایل استفاده از ریدایرکت چیست ؟

  •     URL خراب است.
  •   شما یک وب سایت یا صفحه جدید دارید.
  •   شما در حال اصلاح یک صفحه وب هستید و می خواهید کاربران در حالی که صفحه قدیمی درحال تغییر است، به صفحه دیگری منتقل شوند.

هدف شما برای استفاده از ریدایرکت قطعا بر انتخاب شما تأثیر می گذارد. مهم است که تفاوت بین این دو را بدانید. زیرا انتخاب یک گزینه اشتباه می تواند بر SEO شما تأثیر بگذارد. با انتخاب درست ریدایرکت، تضمین می کنید که حداقل رتبه فعلی خود را حفظ کنید. همچنین از طریق پیوندها یا  backlink ها و ایجاد محتوا، اعتبار مثبتی را که برای نام تجاری خود ایجاد کرده اید، تثبیت کنید. بنابراین سوال این است: کدام ریدایرکت برای سئو بهتر است؟

ریدایرکت 301 چیست؟

ریدایرکت 301 به موتورهای جستجو یک پیام تحت عنوان این که یک وب سایت یا صفحه برای همیشه و به صورت دائمی منتقل شده است، ارسال می کند. منظور از دائمی حدود یک سال یا بیشتر است. بعد از یک سال، بررسی کنید که آیا افراد هنوز به سایت شما ریدایرکت می شوند یا خیر. اگر ریدایرکت می شوند، ببینید که از کجا آمده اند. سعی کنید قبل از لغو ریدایرکت، منبع را اصلاح کنید.

منظور از ریدایرکت 301 چیست

 چه زمانی باید از 301 Redirect استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد از کد ریدایرکت 301 هنگام خرید دامنه هایی که می خواهند به دامنه اصلی خود ارسال کنند، استفاده می کنند.(غلط املایی در نام تجاری، تغییرات نام تجاری تان یا دامنه های مربوطه با high Domain Authority).  همچنین استفاده از 301 هنگام تعیین دامنه سایت پیش فرض شما نیز مفید است: “www.yourwebsite.com” یا فقط “yourwebsite.com”.

افراد تمایل دارند هنگام نوشتن یا تایپ نام وب سایت، “www” را حذف کنند، بنابراین با یک ریدایرکت دائمی، حتی اگر فراموش کنند که “www” را تایپ کنند، در سایت شما قرار می گیرند. همچنین اگر دو وب سایت را با هم ادغام کرده اید یا به هر دلیل URL های قدیمی دارید، استفاده از 301 نیز مناسب است.

ریدایرکت 302 چیست؟

ریدایرکت ۳۰۲ به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا بدانند که یک وب سایت یا صفحه به طور موقت منتقل شده است.

چه زمانی باید از 302 Redirect استفاده کنیم؟

اگر بخواهید کاربران را برای مدت کوتاهی به یک سایت یا صفحه جدید بفرستید، مانند وقتی که درحال به روز کردن یا طراحی دوباره وب سایت خود هستید، می توانید از این نوع تغییر مسیر استفاده کنید. شما می توانید فقط درصورتی از 302 استفاده کنید که درنهایت بخواهید صفحه قدیمی را بازگردانید. علاوه بر این، اگر می خواهید یک صفحه جدید را امتحان کنید و بازخوردهای کاربران را بدون آسیب رساندن به رتبه بندی خود از صفحه اصلی دریافت کنید، از تغییر مسیر 302 استفاده کنید.

چگونه هردو ریدایرکت SEO را تحت تأثیر قرار می دهند؟

هنگامی که از ریدارکت 301 استفاده می کنید، Google صفحه قدیمی را از فهرست آن ها حذف می کند و بیشترین مقدار اعتبار (link equity) از آن صفحه به صفحه جدید منتقل می شود. همانطور که گفته شد، می بایست بدانید که هر زمان که شما یک صفحه را از یک URL به آدرس دیگر منتقل می کنید، مدتی طول می کشد تا موتورهای جستجو متوجه تغییر شوند وهرگونه تأثیر یا تغییر بالقوه را در رتبه بندی مشاهده کنند. در صورت استفاده صحیح از ریدایرکت 302 به  SEOسایت شما آسیب نمی رسد.

 وقتی این نوع ریدایرکت را انتخاب می کنید، صفحه اصلی در Google ایندکس (index) می ماند و هیچ اعتباری (link equity) به URL جدید منتقل نمی شود. زیرا Google می فهمد که این موقتی است. بنابراین شما می توانید رتبه بندی، میزان ترافیک و  authority صفحه را حفظ کنید.

جایی که معمولاً مشکلات رخ می دهند، آن جاست که مردم تفاوت بین این دو را نمی دانند و ریدایرکت ۳۰۲ را برای ریدایرکت کردن دائمی سایت شان انتخاب می کنند. اساساً کاری که آنها انجام می دهند ایجاد یک وب سایت یا صفحه جدید است، نه انتقال اعتباری که در طول زمان به دست آمده است. از این رو، درک تفاوت ریدایرکت  301 و 302 و این که استفاده از هر دو در چه زمانی مناسب است اهمیت دارد.

نحوه اجرای ریدایرکت 301 و 302

طبق گفته گوگل، “برای استفاده از ریدایرکت 301 برای وب سایت هایی که در سرورهای دارای Apache میزبانی می شوند، باید به فایل .htaccess سرور خود دسترسی داشته باشید.” اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، آن ها یک آموزش Apache (Apache Tutorial) و یک راهنمای بازنویسی URL (URL Rewriting Guide) ارائه می دهند. اگر سرور شما در Apache اجرا نمی شود، باید برای direction با میزبان خود تماس بگیرید.

نحوه اجرای ریدایرکت 301 و 302

پلاگین های کاربردی در حوزه ریدایرکت

 اگر سایت شما از وردپرس (WordPress) استفاده می کند، و می خواهید از ریدایرکت در وردپرس استفاده کنید، می توانید افزونه ها یا پلاگین های زیر که به ساده سازی عمل ریدایرکت کمک می کنند را به کار گیرید. 

  •     Redirection: این مورد برای redirect 301 و خطای ۴۰۴ در نظر گرفته شده است.
  •   Simple 301 Redirects: این مورد تنها در 301 Redirects کار می کند، اما از عملکرد خوبی برخوردار است.
  •   SEO Redirection: این پلاگین به کاربران کمک می کند تا هردو ریدایرکت 301 و 302 را ایجاد کنند.

 خطای 404 و استفاده از ریدایکت 301 و 302

از آن جا که این مقاله در مورد ریدایرکت ها است، لازم است به کد خطای ۴۰۴ که می تواند رو ی سئو‌ی سایت تاثیرگذار باشد نیز اشاره ای بکنیم. همانطور که در مقاله ی خطای ۴۰۴ به آن پرداخته ایم، در واقع ۴۰۴ یک ریدایرکت نیست، بلکه یک کد خطا است که مفهوم ” سایت مورد نظر یافت نشد” را می رساند. هنگام حذف یک صفحه وب از یک سایت و سرور، خطاهای 404 رخ می دهد، اما پیوندهای صفحه همچنان باقی مانده است. برای آشنایی کامل با خطای 404 و رفع این خطای مهم و تاثیر آن در سئوی سایت مقاله ی خطای 404 چیست را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

 وقتی کاربر، یک لینک را تایپ کرده یا روی آن کلیک می کند، به یک صفحه با پیام خطای 404 “Page Not Found” منتقل می شود. این به میزان زیادی می تواند روی عملکرد SEO شما تأثیر منفی بگذارد، زیرا تجربه کاربری ایده آلی را فراهم نمی کند. برای مشتریان شما این بسیار ناامیدکننده است، که در یک صفحه به اصطلاح مرده قرار بگیرند.

این جاست که استفاده از ریدایرکت های 301 و 302 کاربرد دارد. چرا که می توانند خطاهای “صفحه یافت نشد” را از بین ببرند. برای یافتن خطاهای ۴۰۴، وارد Google Search Console شوید و به قسمت “ coverage” بروید. این به شما امکان می دهد تا بر روی قسمت 404 کلیک کرده و کلیه URL هایی که منجر به این خطاها شده اند را شناسایی کنید. توصیه می شود این گزارش را به طور منظم چک کنید و در صورت لزوم، ریدایرکت های مناسب را تنظیم نمایید.

نتیجه گیری استفاده از ریدایرکت 301 و 302 

از هر نوع ریدایرکتی که برای اهداف مورد نظرتان مناسب است و شمارا به آن ها می رساند، استفاده کنید. اطلاعات خود را در مورد تفاوت‌هایشان بالا ببرید و مطمئن شوید که از ریدایرکت درست برای حصول نتیجه درست استفاده می کنید. اگر با این انتظار که این تغییر موقتی خواهد بود از 302 استفاده می کنید و بعداً متوجه شدید که به یک تغییر دائمی نیاز است، حتماً ریدایرکت را از 302 به 301 تغییر دهید. سرانجام، رتبه بندی خود را کنترل کنید، تا اطمینان حاصل کنید که Google قادر است صفحات جدید شما را  index کند، که بداند خطایی مرتکب نشده اید که باعث شود رتبه بندی سایت تان را تحت تاثیر قرار داده و دچار مشکل کند.

برای دسترسی به مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابر آراز عضو شوید.

اما به چه دلیل هاست ابری ابر آراز را انتخاب کنید؟ ما در سایت ابر آراز انواع هاست با امنیت و سرعت بالا را با توجه به نیاز و فعالیت شما با قیمتی مناسب ارائه داده ایم. همچنین در ابر آراز شما به صورت رایگان از خدمات پشتیبانی 24 ساعته توسط متخصصین ما بهره مند خواهید شد، تا در صورت بروز هرگونه مشکل در سریعترین زمان ممکن مشکل شما رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا