سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

DaaS چیست ؟ آیا کسب‌وکار شما به DaaS و مزایای آن نیاز دارد؟

Desktop as a service یا DaaS چیست و چه کاربردهایی دارد؟ این سوال یکی از جمله مهم‌ترین سوالات کسب‌وکارهای مختلف است. کرونا و به دنبال آن، محدودیت‌هایی که برای تردد به وجود آمده سبب شده تا بسیاری از کارمندان به صورت دورکاری به فعالیت خود ادامه دهند. با این کار نگرانی‌های متعددی در مورد امنیت، حفظ حریم خصوصی و انطباق داده‌ها برای صاحبان مشاغل به وجود آمده است. در این زمان است که DaaS به کمک شما آمده و می‌تواند مشکلات سازمان شما را در این زمینه مرتفع سازد.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور ابری سفارشی دارید تا بتوانید به خوبی ترافیک سایت خود را کنترل کنید، به وب سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و امتیازات ما بهره‌مند شوید. 

دسکتاپ به عنوان یک سرویس یا DaaS چیست ؟

Desktop as a Service یا DaaS راهی برای ارائه‌ی کامل دسکتاپ مجازی به کارمندان از طریق یک محیط ابری میزبانی شده است. این محیط ابری، عموما توسط یک ارائه‌دهنده‌ی شخص ثالث، برای مثال شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری مانند ابرآراز میزبانی و نگه‌داری می‌شود. برای درک بهتر پاسخ سوال DaaS چیست ، آن را به عنوان یک دسکتاپ میزبانی شده در نظر بگیرید که در آن، تمامی برنامه‌ها و خدمات شما برروی سرورهای مرکز داده مبتنی بر ابر، اجرا می‌شوند؛ نه روی رایانه‌های کاربران شما.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

ارائه‌دهنده‌ی خدمات شما اساسا دسکتاپ مجازی را برای کارمندان پخش می‌نماید. این امر بدون توجه به این است که شما و کاربرانتان در چه موقعیت جغرافیایی هستید و یا از چه دستگاهی استفاده می‌نمایید. این مسئله بدین معناست که تمامی کارکنان از طریق یک اتصال ایمن، به برنامه‌ها، خدمات و اطلاعات مربوط به خودشان دسترسی پیدا می‌کنند.

نکته‌ای که در این زمینه باید به خاطر داشته باشید، این است که ارائه‌دهنده‌ی DaaS که از آن استفاده می‌کنید، باید تمام مسئولیت پشتیبان ذخیره‌سازی، تهیه نسخه پشتیبان، امنیت و ارتقاء داده‌های شما را به عهده بگیرد.

سرور چیست؟

یکی از سوالاتی که برای شما در این زمینه ممکن است پیش آید، این است که اساسا سرور چیست؟ ذخیره‌سازی داده بر روی سرور چه معنایی دارد؟ سرور (Server) در یک تعریف جامع، سیستم‌هایی را شامل می‌شود که وظیفه سرویس‌دهی و ارائه خدمات به سایر سیستم‌ها را بر عهده دارند. سیستم‌هایی که از سرور، خدمات دریافت می‌کنند، تحت عنوان خدمات گیرنده یا کلاینت (Client) شناخته می‌شوند.

از آنجایی که موضوع مقاله‌ی ما از سرور و کاربردهای آن دور است، صحبت بیشتر در مورد آن در این مقاله نمی‌گنجد؛ اما از آنجایی که این موضوع اهمیت بسیار بالایی در دنیای اینترنت و فناوری دارد، فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی سرور سایت چیست را از دست ندهید.

دسکتاپ به عنوان یک سرویس یا DaaS چیست

دلیل استقبال کسب‌وکارها از DaaS چیست ؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد سبب شده کسب‌وکارها از DaaS و مزایای بی‌شمار آن بهره بگیرند. به طورکلی، دورکاری و مدیریت کارکنان از راه دور چالش‌های زیادی به همراه دارد. یکی از عمده دلایل این امر را می‌توان مشکل در دسترسی به اطلاعات، داده‌ها و نرم‌افزارهای مورد استفاده دانست. این اتفاق برای شرکت‌هایی که در مدیریت داده‌های خود، قوانین سختگیرانه دارند، مشکل‌ساز خواهد بود.

چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که تمامی فایل‌ها و برنامه‌ها نه در سیستم کاربر بلکه در یک مکان مرکزی ذخیره می‌شوند؟ چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که امنیت داده‌ها و اطلاعات سازمان حفظ می‌شود؟ DaaS با در اختیار گذاشتن یک محیط امن کار از راه دور مبتنی بر Cloud به شما کمک می‌کند با تمامی این چالش‌ها به بهترین نحو مواجه شوید.

DaaS چگونه کار می‌کند؟

امیدواریم تا به اینجای کار توانسته باشیم به سوال شما مبتنی بر اینکه DaaS چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است، پاحسخ داده باشیم. در ادامه قصد داریم بررسی کنیم که نحوه‌ی کار DaaS چگونه است؛ با ما همراه باشید.

در سال‌های نه‌چندان دور، راه‌اندازی یک شبکه‌ی کاری با ده‌ها، صدها یا حتی هزاران رایانه به معنای نصب و نگهداری نرم‌افزار دسکتاپ برای هر دستگاه بود. در این صورت، کاربران می‌توانستند هر برنامه و داده‌ای را به راحتی دانلود و ذخیره نمایند. DaaS یک دسکتاپ مجازی از طریق شبکه و سرورهای ابری به کامپیوتر هر کاربر ارائه می‌دهد. با استفاده از دسکتاپ به عنوان سرویس ، تمامی برنامه‌ها و فایل‌های سازمان شما  در فضای ابری ذخیره می‌شوند. پس از آن نیز افراد در هر زمان و مکانی و با استفاده از هر دستگاهی می‌توانند به داده‌های موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.

DaaS چگونه کار می‌کند

در این جا دیگر اهمیتی نخواهد داشت که کارمندان برای دسترسی به اطلاعات از سیستم‌های شرکت استفاده می‌کنند یا دستگاه‌های شخصی. در هر صورت، آنها از طریق سرویس‌های DaaS به برنامه‌ها، خدمات و داده‌های شرکت دسترسی پیدا مي‌کنند. در نتیجه هیچ اطلاعاتی در دستگاه کاربر ذخیره نمی‌شود و امکان سوء استفاده از داده‌ها به حداقل می‌رسد.

DaaS در نهایت تجربه‌ی محاسباتی ساده‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد که در تمامی دستگه‌ها ثابت است. در مقابل نیز کنترل متمرکز و امنیت یکپارچه را ممکن می‌سازد.

انواع  DaaS چیست ؟

حال که با معنی DaaS آشنا شدید و متوجه شدید که نحوه‌ی کار DaaS چیست ، بیایید نگاهی کلی به انواع DaaS داشته و آنها را بررسی نماییم.

RDS؛ خدمات دسکتاپ از راه دور مایکروسافت

یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع DaaS، خدمات دسکتاپ از راه دور مایکروسافت (RDS) است. RDS معمولاً با استفاده از لپ تاپ بهترین تجربه را برای کاربر رقم می‌زند. محیط RDS شبیه به ویندوز است که مي‌توان این مورد را مهم‌ترین مزیت این خدمات مایکروسافت دانست.

RDS؛ خدمات دسکتاپ از راه دور مایکروسافت

VDI، یکی از کلیدی‌ترین جایگزین‌های DaaS چیست ؟

فناوری‌های دسترسی از راه دور زیادی وجود دارد، اما یکی از اصلی‌ترین آنها که شاید در موزد آن شنیده باشید، زیرساخت دسک‌تاپ مجازی (VDI) است. هر کدام از این نوع DaaS ، مزایای خاص خود را به همراه دارد. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از متخصصان IT ، بهترین گزینه را برای کسب‌وکار خود، انتخاب نمایید.

تفاوت VDI و RDS چیست؟

در زمان استفاده از RDS، تمامی کاربران به یک سرور وارد می‌شوند. این بدان معناست که تمامی منابع میان کاربرانی که به سیستم وارد شده‌اند، به اشتراک گذاشته می‌شود. اگرچه ممکن است دسکتاپ از راه دور شما شبیه رایانه شخصی معمولی به نظر برسد، اما در حقیقت، شما از یک برنامه مجازی استفاده می‌کنید که دائماً داده‌ها را از طریق اتصال اینترنت شما به دیگر کاربران منتقل می‌نماید.

مزایای استفاده از DaaS چیست ؟

در ادامه لیستی از مهم‌ترین مزایای کاربردی DaaS برای شما آماده کرده‌ایم. مزایایی مانند:

  • هزینه‌های قابل پیش بینی ماهانه DaaS بر اساس عوامل بسیاری است، بنابراین اگرچه ممکن است هزینه کمتری داشته باشد، اما همیشه بستگی به اجرای شما ندارد. اما برای بیشتر افراد، در واقع مقرون به صرفه‌تر است و مزیت اضافی آن را دارد که یک هزینه عملیاتی قابل پیش‌بینی است.
  • پشتیبان گیری کاملاً اضافی با DaaS، پشتیبان گیری کاملاً اضافی تضمین می کند که داده های شما هرگز از بین نمی روند. دیگر لازم نیست نگران خرابی هارد، خطای انسانی یا حتی بلایای طبیعی باشید.
  • آسان برای استفاده. DaaS می تواند یک رابط کاربری آشنا مانند ویندوز ارائه دهد، که به این معنی است که نیازی به آموزش اندک یا بدون نیاز است.
  • دسترسی به هر جا. کارمندان می‌توانند تقریباً از هر کجا به فایل‌ها و برنامه‌ها دسترسی داشته باشند، از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ و دستگاه‌های تلفن همراه خود با استفاده از یک اتصال امن.
  • به طور کامل برای شما مدیریت شده است. DaaS یک راه مقرون به صرفه برای ارائه یک محیط کاملا امن است که برای شما مدیریت می شود. اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده شما خدمات میز کمک 24 ساعته را برای اطمینان از بهره وری بالا ارائه می دهد!

مزایای استفاده از DaaS چیست

DaaS برای چه کسب‌وکاری مناسب است؟

تصور می‌کنید الزام استفاده از DaaS چیست ؟ دسکتاپ به عنوان یک سرویس، رایانش ابری، میزبانی دسکتاپ مجازی و… اصطلاحات تخصصی است که اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید، می‌تواند گیج‌کننده باشد. اما اجازه ندهید که این کلمات تخصصی شما را منصرف کنند. DaaS یک روش تقریبا جدید و بسیار کارآمد است که می‌تواند به شما امکان دهد:

  • حذف پشتیبان‌گیری‌های کاملاً اضافی
  • پیش‌بینی مخارج و قیمت‌های ماهانه
  • افزایش امنیت
  • پشتیبانی مشتری در سطح جهانی

تمامی این موارد سبب می‌شوند که شما دیگر نگرانی بابت روندهای کاری نداشته باشید و با دورکاری و حفظ پروتکل‌های بهداشتی به حذف هرچه سریع‌تر ویروس کرونا کمک کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که DaaS برای همه مناسب نیست! ممکن است بسیاری از شرکت‌ها از سرویس‌های ابری عمومی مانند Microsoft 365، Salesforce، BambooHR و… کاملاً راضی باشند. اما با این وجود، استفاده از DaaS برای شرکت‌هایی که نسبت به حفظ امنیت اطلاعاتشان حساس‌اند، از جمله شرکت‌های مالی، حقوقی، پیمانکاران دولتی و… ممکن است مناسب نباشد. حتی در بسیاری از مواقع، برای این نوع شرکت‌ها، DaaS می‌تواند یک ضرورت مطلق باشد. پیشنهاد ما این است که پیش از تصمیم در مورد استفاده یا عدم استفاده از خدمات DaaS ، حتما با یک مشاور IT معتبر صحبت کنید.

چرا سرور ابری آراز؟

سرور ابری ابر آراز پرسرعت ترین سرور ابری با آپتایم 99 به شمار می‌رود که با مبلغی مناسب سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای موجود را به شما ارائه می‌دهد و امکان مدیریت مستقیم منابع را برای شما فراهم می‌کند تا تنها به اندازه مصرفتان و به صورت Pay As You Go هزینه پرداخت کنید.

با راه اندازی سرور مجازی ابری ابر آراز قادر خواهید بود تا در روزهایی که ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد، تنها با یک کلیک از بهترین منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موردنیاز استفاده کنید و در زمان‌هایی که با کاهش ترافیک روبرو هستید، با کاهش منابع هزینه‌های اضافی خود را کاهش دهید؛ همچنین این نکته قابل ذکر است که سرور کلودی که ما در ابرآراز به شما ارائه می‌دهیم، شامل خدمات مانیتورینگ و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای نیز خواهد بود.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به سوال شما مبنی بر اینکه DaaS چیست توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن، ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا