توسعههمهویندوز

10 نکته کلیدی برای افزایش امنیت سرور ویندوز در سال 2021

ویندوز 10 امن ترین نسخه ویندوزی است که در بازار وجود دارد. این سیستم عامل دارای ویژگی‌های رمزنگاری آنتی ویروس ، فایروال و دیسک بسیار بهبود یافته‌ای است. اما در واقع این ویژگی‌ها کافی نیست. یکی از نگرانی‌های کاربرانی که از سرور مجازی ویندوز استفاده می کنند چگونگی تأمین امنیت آن است. در این مقاله قصد داریم با ۱۱ نکته برای بالا بردن و افزایش امنیت سرور ویندوز آشنا شویم.

هر سیستم عامل یک سرور مجازی است که به آن Virtual Private Server یا VPS می گوییم. وظیفه ی مدیریت سخت افزار سیستم ها بر عهده سیستم عامل است. شما می توانید با تهیه یک سیستم و نصب یک سیستم عامل مانند ویندوز بر روی سیستم از آن استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد سرور مجازی می‌توانید مقاله ی آشنایی با سرور مجازی ابری را مطالعه کنید.

سیستم عامل سرور مجازی ممکن است لینوکس ، ویندوزو یا هر چیز دیگری باشد. امنیت سرور همواره موضوعی بسیار مهم بوده که البته اکثر صاحبان وب‌سایت آن را نادیده می‌گیرند. پس ‌از اینکه سرویس سرور مجازی یا VPS ویندوز خود را تهیه کردید و اطلاعات ورود به آن را دریافت کردید، مطمئناً قدم بعدی بالا بردن امنیت آن است. پس در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم چگونه باید امنیت سرور مجازی ویندوز خود را برقرار کنیم.

در حالی که مایکروسافت در تلاش است تا امنیت کاربران خود را حفظ کند، هکرها نیز سعی دارند با استفاده از نقاط ضعف منحصر به فرد سیستم عامل ویندوز آن را هک کنند. این امر باعث شده است تا ویندوز بیشترین آمار هک شدن را در بین سیستم عامل ها به خود اختصار دهد. اما محافظت در برابر اکثر تهدیدها کاملاً آسان است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا اطمینان حاصل کنید که سرور خود را ایمن نگه داشته‌اید.

چگونه امنیت سرور مجازی ویندوز را افزایش دهیم؟

همانطور که خود نیز در جریان هستید،‌ امنیت سرور مجازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که برای امنیت اطلاعات خود اهمیت زیادی قائل هستید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. مواردی که در ادامه عنوان می‌کنیم از از هک vps شما جلوگیری می‌کند؛ با ما همراه باشید.

چگونه امنیت سرور مجازی ویندوز را افزایش دهیم

بروزرسانی ویندوز و نرم افزار سرور

به روز نگه‌داشتن ویندوز و تمام نرم افزار های شما یک قسمت ساده و در عین حال حیاتی برای محافظت و حفظ امنیت سرور ویندوز ( windows server ) در برابر هکرها است. شما می توانید Windows Update را تنظیم کنید تا زمانی که یک بروزرسانی جدید در دسترس بود به شما اطلاع دهد و یا حالت آپدیت خودکار را فعال کنید. هر کدی که در سیستم عامل استفاده می‌شود، بی‌نقص و عالی است؛ مگر اینکه یک حفره‌ی امنیتی برای آن پیدا شود. با بروزرسانی سرور مجازی ویندوز ، سرعت و عملکرد ویندوز بهبود پیدا کرده و همچنین حفره های امنیتی برطرف می‌گردند. به‌روزرسانی‌ VPS می‌تواند از سرور شما در برابر خطرات احتمالی محافظت کند.

برای خرید سرور مجازی به پنل ابر آراز مراجعه کرده و از خدمات منحصر به فرد آن استفاده کنید.

 بررسی مداوم منبع دانلودها

بزرگ‌ترین ترس شما هک vps یا سرورمجازیتان است؟ بسیاری از هکر ها فایل‌های مخرب را درون فایل های کم حجمی که شما دانلود می کنید پنهان می‌کنند. شما می‌توانید با دانلود از سایت‌های مطمئن از این موضوع جلوگیری کنید.برای جلوگیری از این موضوع روش‌های مختلف بسیاری وجود دارند.

استفاده از فایروال (دیوار آتش)

آنتی ویروس و فایروال با یکدیگر متفاوت هستند و برای حفظ امنیت سرور مجازی ویندوز بهتر است از هردوی آن‌ها استفاده کنید. اکثر سیستم عامل ها دارای فایروال پیش‌فرض هستند. استفاده از فایروال مزایای بسیار زیادی ازجمله جلوگیری از حملات هکرها و نرم افزار های مخرب و همچنین فیلتر کردن اطلاعات دریافتی از اینترنت را برای شما به ارمغان خواهند آورد. فایروال ، ترافیکی که به شبکه شما وارد و از آن خارج می شود را کنترل می‌کند. همچنین، ترافیک ورودی را که آدرس‌های مشکوک دارند را مسدود می‌کند. این باعث می شود که فایل‌های مخرب و هکرها از طریق اتصال به اینترنت به سررو ویندوز شما حمله نکنند. فایروال داخلی Windows بسیار خوب است .

شما می‌توانید از طریق کنترل پنل به آن دسترسی داشته باشید. گرچه فایروال ویندوز خوب است. اما اگر از فرآیندهایی مانند اطلاعات کارت اعتباری در سرور مجازی استفاده می‌کنید فایروال ویندوز کافی نیست. بنابراین لازم است تنظیمات فایروال را منطبق با فرآیندهای خود انجام دهید.

استفاده از فایروال برای امنیت سرور ویندوز

کنترل سرور ویندوز با Windows Task Manager

اگر سرور شما عملکردی غیر معمول دارد، ممکن است مشکلی در بدافزار آن داشته باشد.که می توانید این موضوع را درtask manager بررسی کنید.این برنامه اطلاعاتی از قبیل برنامه های در حال اجرا ،پروسه های بکگراند و میزان سخت افزار اشغال شده توسط آنها به شما می دهد.شما میتوانید با استفاده از کلید های ترکیبی CTRL+ ALT+ DEL و گزینه ی task manager به این برنامه دسترسی پیدا کنید.بخش های process و performance مهم ترین بخش های task manager برای بررسی عملکرد سیستم هستند.

نصب آنتی ویروس برای امنیت سرور مجازی ویندوز

هرچه بیشتر به نکات گفته شده توجه کنید، امنیت VPS ویندوز هم بیشتر می‌شود. نکته‎‌ی بعدی نصب آنتی ویروس است. برای تشخیص و حذف تهدیدهای امنیتی همچون ویروس ها و سایر نرم افزار های مخرب توصیه می شود یک نرم افزار آنتی ویروس مورد اعتماد نیز نصب کنید. اگر روی سرور مجازی ویندوز خود آنتی ویروس نصب نکنید، احتمال آلوده شدن آن بسیار زیاد می‌شود. انواع نرم افزار های مخرب و جاسوس، تروجان، ویروس و غیره می‌توانند وارد سرور مجازی شما شوند.

اهمیت آنتی ویروس برای افزایش امنیت VPS کاملاً واضح است. برای شروع می‌توانید از آنتی ویروس Security Essentials که از محصولات شرکت مایکروسافت است استفاده کنید. آنتی ویروس Security Essentials راه‌کار مناسبی برای حفظ امنیت سرور مجازی شماست. این آنتی‌ویروس رایگان بوده و به صورت خودکارهم به‌روزرسانی می‌شود.

استفاده از SFTP به جای FTP [ یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش امنیت سرور ویندوز ]

امروزه پروتکل انتقال فایل FTP دیگر امن نیست. حتی هنگامی که از ارتباطات رمزشده “FTP روی TLS”(FTPS) استفاده می‌کنید این پروتوکل امنیت کافی را ندارد. هنگامی که یک برنامه کامپیوتری مداخله کرده و ترافیک عبوری از شبکه را رصد می‌کند هر دو (FTPS) و FTP در تحت نفوذ هستند. SFTP که “FTP به وسیله SSH” است ( به آن “FTP امن” نیز می‌گویند) همه داده‌ها را کاملا رمزگذاری می‌کند و این موضوع باعث امن شدن سرور شما می‌شود. در ادامه‌ی مقاله‌ی افزایش امنیت ویندوز سرور با ماهمراه باشید.

استفاده از SFTP به جای FTP [ یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش امنیت سرور ویندوز

 اطمینان از امنیت حساب کاربری “admin” برای جلوگیری از هک سرور مجازی

غیرفعال کردن حساب کاربری پیش‌فرض و ایجاد یک حساب کاربری جدید جزو اولین نکاتی است که در راستای حفظ بیشتر امنیت سرور مجازی ویدوز باید ارعایت کنیم. حساب کاربری پیش فرض ادمین در ویندوز سرور به نام «Administrator» نامگذاری شده است. اکثر حملاتی که انجام می‌شود به این حساب کاربری است. قفل کردن حساب کاربری می‌تواند بر دیگر کاربران تاثیر بگذارد.

لازم به ذکر است که یوزر مدیریت هرگز قفل نمی‌شود. بهترین روش برای نگه داشتن حساب کاربری admin، تغییر نام کاربری «Administrator» به عبارت دیگری است. حملات اغلب توسط ربات‌هایی انجام می‌شوند که سعی دارند با brute-force وارد حساب کاربری شما شوند. پیش‌گیری از حملات و تهدیدات brute-force امری بسیار ساده است. تنها کافیست حساب کاربری پیش‌فرض خود را غیرفعال کنید. سپس، یک حساب کاربری جدید ساخته و همه‌ی امتیازات ادمین را به آن اختصاص دهید.

استفاده از رمزعبور پیچیده‌تر برای حساب‌کاربری

اهمیت انتخاب رمز عبور قوی بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌شود. پسوردهای آسان یکی از تهدیدهای امنیتی برای سرور ویندوز ( windows server ) به شمار می‌آید. (لازم به ذکر است که این موضوع برای سرور با سیستم عامل لینوکس هم صدق می‌کند.) رمز عبور ضعیف می‌تواند امنیت VPS ویندوز تان را با مشکلاتی مواجه کند. در نتیجه‌ی انتخاب یک رمز عبور ساده، شما با هک سرور مجازی خود روبه‌رو خواهید شد. پس در این مورد کوتاهی نکنید.

معمولاً استفاده از رمزعبوری که از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای مختلف تشکیل شده باشد بهترین انتخاب است. اگر رمزعبور سرور مجازی شما هک شود، کل سیستم شما در خطر بوده و آسیب پذیر می‌شود. در صورتی که از رمز عبور مشابه در وب سایت‌های مختلف استفاده می‌کنید و یا گذرواژه‌های شما به اندازه کافی پیچیده نیستند، باید بدانید که سرور شما در صورت بروز حمله می‌تواند به راحتی هک شود.

استفاده از رمزعبور پیچیده‌تر برای حساب‌کاربری

استفاده از مرورگر ایمن و Windows Sandbox

Microsoft Edge پیشرفت بزرگی نسبت به مرورگر معروف Internet Explorer است. اما به اندازه‌ی کافی خوب نیست.ابتدا، شما باید به Mozilla Firefox یا Google Chrome بروید – هر دو مرورگرها نسبت به Edge محافظت بهتری در برابر سایت‌های فیشینگ و اسکریپت‌های وب مخرب دارند.

یک روش دیگر برای کاربران ویندوز وجود دارد تا اطمینان حاصل کنند که مرورگرهایشان نمی‌توانند منبعی برای آلوده شدن به بدافزار باشند. ویندوز 10 پرو امروزه شامل ابزار Sandbox است. این ابزار به برنامه ها امکان می دهد تا در یک ماشین مجازی اجرا شوند. برنامه‌های سندباکس نمی‌توانند به هیچ یک از فایل‌های سیستم شما دسترسی داشته باشند و هرگونه تغییر آن‌ها هنگام بستن ماشین مجازی از بین می‌رود.

استفاده از رمزگذاری دستگاه یا Bitlocker برای محافظت از هارد دیسک

اگر کامپیوتر شما گم شود یا به سرقت برود، سارق می‌تواند به راحتی هارد دیسک شما را برداشته و به فایل‌های شما دسترسی پیدا کند. رمزگذاری دستگاه دسترسی به اطلاعات درایو دیسک شما را تقریباً غیرممکن می‌کند. رمز گذاری به این صورت عمل می‌کند که اطلاعات شما را با استفاده از یک سری سایفر رمز نگاری کرده و این اطلاعات فقط توسط کامپیوتری که رمز نگاری را انجام داده قابل رمز گشایی است. بدون رمز ورود، همه داده های شما فقط به صورت رشته‌ای از نویسه‌های تصادفی ظاهر می‌شوند.

رمزگذاری سیستم‌عامل Windows در بسیاری از دستگاه‌های Windows 10 Home موجود است. این ویژگی می‌تواند پوشه‌ها و فایل‌ها را به صورت دستوری رمزگذاری کرده و همچنین پارتیشن‌های دیسک را برای ذخیره مقدار زیادی از داده‌های رمزگذاری شده ایجاد کند. برای دیدن اینکه آیا این گزینه را فعال کرده‌اید ، روی نماد Windows کلیک کنید، سپس روی Settings و سپس Update & Security کلیک کنید.

رمزگذاری دستگاه Windows بسیار قوی است. اما کاربرانی که به Windows 10 Pro ارتقا می‌یابند به ابزار رمزگذاری Bitlocker دسترسی پیدا می‌کنند. بیتلاک همه داده‌های درایو شما را رمزگذاری می‌کند. این برنامه شامل یک عملکرد داشبورد مفید برای تغییر تنظیمات است.

استفاده از رمزگذاری دستگاه یا Bitlocker

نتیجه‌گیری

امنیت موضوعی بسیار مهم در زمینه‌ی سرورمجازی است. بنابراین هیچ‌گاه نباید در مورد اطلاعات شخصی خود یا مشتریانتان ریسک کنید. با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد، می‌توانید امنیت سرور مجازی ویندوز خود را تضمین کنید. بنابراین از خطرات و حملات رایج در امان خواهید بود. در سراسر دنیا میلیون‌ها هکر وجود دارند که روی کوچکترین ضعف‌های امنیتی VPS شما کار می‌کنند. امن کردن سرور مجازی در مقابل این تهدیدات امری ضروری است.

امیدواریم که مقاله‌ی راهکارهایی برای افزایش امنیت ویندوز سرور ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا