سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعههمه

تفاوت دواپس DevOps و سیس ادمین Sysadmin

 

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که تفاوت دواپس DevOps و سیس ادمین Sysadmin در چیست. مهندسان و مدیران سیستم های DevOps دارای یکسری وظایف مشترک هستند اما تفاوت های اساسی نیز وجود دارند که متخصصین فناوری اطلاعات و مدیران استخدام باید از آنها آگاه باشند. 

کارفرمایان باید نسبت به مدیران سیستمی که ادعا می کنند قادر اند هر کاری را که یک مهندس DevOps انجام می دهد، آن هانیز انجام دهند، احتیاط کنند. درست است که این دو نقش به یکدیگر شبیه هستند اما یکسان نمی باشند.

ما در مقاله ی معنای دواپس و مزایا به بررسی آن و ویژگی هایش و درمقاله ای دیگر تحت عنوان اصول و مبانی دواپس به پایه و زیر ساخت های آن پرداخته ایم. شما می توانید با مراجعه به این مقالات هر آنچه لازم است در مورد دواپس بدانید را مطالعه کنید.

در این مقاله ، هدف ما این است كه علت این سردرگمی بین دو نقش دواپس DevOps و سیس ادمین Sysadmin و نقاط اصلی تمایز بین شان را برای شما واضح بیان کنیم. این مقاله را از دست ندهید. قبل از شروع ، باید ابتدا اصطلاحات مربوطه را تعریف کنیم.

DevOps چیست؟

با توجه به اینکه DevOps وظایف و فرایندهای مختلفی را شامل می شود، ارائه یک تعریف جامع و دقیق امری چالش برانگیز است.

سیندی سریداران (Cindy Sridharan) ، مهندس کامپیوتر و وبلاگ نویس، در مورد این که خود چگونه این مفهوم را درک کرد توضیحات مفیدی را ارائه داد و اینگونه نوشت:

“برای من روشن شد که وقتی مردم در مورد” DevOps “صحبت می کردند ، منظور آنها لزوماً از ابزارهای فردی یا عناوین شغلی نبود بلکه بیشتر مجموعه ای از روش ها بود که هم در توسعه دهندگان و هم در اپراتورها وجود داشت تا نرم افزار را به کاربران نهایی با یک نگاه جامع تر و کارآمدتر ارائه دهند. این بیشتر یک فلسفه در امتداد Agile بود که سعی در از بین بردن سیلوهای سازمانی و ارتقا کار های تیمی و همکاری متقابل داشت. “

به عبارت دیگر ،DevOps نشان دهنده همگرایی چندین حوزه مختلف در IT و فناوری اطلاعات است.

مدیر سیستم ها یا سیس ادمین کیست؟

از آنجا که دامنه کار محدودتر است ، ارائه تعریفی از نقش مدیر سیستم نیز بسیار آسان تر شده است. طبق ویکی پدیا می توان آن را به صورت زیر تعریف کرد:

“یک مدیر سیستم (System Administration) یا sysadmin ، شخصی است که مسئولیت نگهداری، پیکربندی و فراهم کردن عملکرد قابل اطمینان سیستم های رایانه ای بر عهده اوست. به خصوص رایانه های چند کاربره ، مانند سرورهای مجازی. “

علت اینکه ما عملکرد های دواپس و سیس ادمین را باهم اشتباه می گیریم چیست؟

 

سیس ادمین و دواپس

همانطور که توضیحات بالا نشان می دهند ، تفاوت آشکاری بین دواپس DevOps و سیس ادمین Sysadmin وجود دارد. پس این سردرگمی از کجا ناشی می شود؟

بیشتر سردرگمی های به وجود آمده به دلیل این است که”DevOps” به یک کلید واژه فانتزی در فضای فناوری تبدیل شده است. یکی از دلایل این است که اغلب توسط شرکت ها و افراد برای توصیف مواردی که با معنای واقعی این اصطلاح مطابقت ندارند به طور نامناسب استفاده می شود.

کلمه “DevOps” بارها مورد استفاده نادرست شرکت هایی قرار گرفته که به دنبال پیش رفتن سریع تر کارها هستند. استفاده از این کلمه برای تمایل به صرفه جویی در هزینه با کاهش کارکنان باعث بروز مشکلات اساسی می شود.

بسیاری از شرکت ها و همچنین شرکت های نوپایی وجود دارند که فکر می کنند مهندسان DevOps می توانند همه کارها را خودشان به تنهایی انجام دهند و پس از استخدام تمام مشکلات آن ها را برطرف می کنند، در صورتی که اینطور نیست. اینکه تصور کنیم می توان یک فرد حرفه ای در DevOps را برای پاک کردن تمام مشکلات شرکت که تا آن زمان وجود داشته استخدام کنیم ، اشتباه است.

ریشه های DevOps

در سال های پیش به طور رایج، توسعه دهندگان و مدیران دو نهاد متمایز بودند که از نزدیک با متخصصان تضمین کیفیت همکاری می کردند.

توسعه دهندگان برنامه نویسی، وظیفه ی ایجاد و نوآوری را به عهده داشتند، تیم QA هم مواردی را که توسعه دهندگان ارائه میدادند را آزمایش می کردند، در حالی که مدیران اطمینان حاصل می کردند که دو نفر دیگر در واقع زیرساختی برای پشتیبانی از کار آنها دارند. با این حال ، با ورود محاسبات سریع ابری ، این بازار دچار تغییرات چشمگیری شد.

با ظهور ابر، بسیاری از کارها به طور خودکار شروع به انجام کردند، به خصوص آن هایی که به طور سنتی توسط sysadmin ها انجام می شدند. همچنین ابر بیشتر کارهایی که قبلا توسط مهندسان شبکه و مدیران پایگاه داده انجام می شد را خود انجام می دهد.

همین حالا سرور ابری خود را بسازید

با خودکار شدن تدریجی کار های sysadminها از آن ها خواسته شد تا از توسعه دهندگان برای موثرتر شدن و همچنین کمک به کاربران نهایی حمایت کنند. با گذشت زمان، این نوع کارها DevOps امروزی را به وجود آورد.

همانطور که نمودار زیر نشان می دهد ، وظایف یک مهندس DevOps به آنچه sysadmin ها معمولاً در گذشته انجام می دادند محدود نمی شود.

دواپسی که درست انجام شده می تواند تحول آفرین باشد. به عنوان مثال، هنگامی که خرده فروشان مد پیشرفته Net-A-Porter و Yoox در سال 2015 با هم ادغام شدند ، لازم بود کارهایی برای سازگاری میان تفاوت های موجود در ابزارها و سیستم های استفاده شده توسط هر تجارت قبل از ادغام انجام شود.

تیم زیرساخت در گروه تازه تاسیس Yoox Net-A-Porter تغییراتی را در خط لوله تحویل DevOps ایجاد کردند تا یک راه حل مناسب برای این مشکل ایجاد شود. آنها روند این پیاده سازی را اخیرا در پستی وبلاگی شرح دادند.

DevOps در مقابل Sysadmin یا سیستم مدیریت (System Administration)

 

دواپس و سیس ادمین

برای درک تمایز بین مهندس DevOps و sysadmin نکات مهم زیر را در ذهن داشته باشید:

در نهایت ، هدف یک مهندس DevOps این است که کاری کند تا هر بخش از یک شرکت IT به طور طبیعی با هم تعامل و همکاری کنند. از طرف دیگر، یک sysadmin به طور محدود روی پیکربندی و نگهداری سرورها و سیستم های رایانه ای متمرکز است.

مهندسان DevOps در حالت ایده آل باید کار بر روی یک محصول را از ابتدا تا انتها انجام دهند، در حالی که سیس ادمین ها محدوده کاری و مسئولیت کمتری دارند.

همچنین یک مهندس DevOps می تواند همه کارهایی را که یک سیس امین انجام می دهد را انجام دهد، اما یک سیس ادمین نمی تواند همه ی کارهایی را که یک مهندس دواپس قادر به انجام آن ها است را انجام دهد.
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر به دیگر مقالات ما رجوع کنید و نظرات و پیشنهادات خود را با در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا