سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیداکررایانش ابریسئولینوکس

Redis چیست ؟ آموزش Redis نصب و راه‌اندازی در ۵ دقیقه

در جواب این سوال که دیتابیس Redis چیست ، باید گفت دیتابیس Redis (ردیس) یا به طور گسترده Remote Dictionary Server ساختمانی از داده‌هاست که الگوریتم دسترسی موقتی داشته باشد. Redis پایگاه داده ای است که برای ذخیره‌سازی و دور هم فراهم آوردن اطلاعات از حافظه RAM استفاده می‌کند. در این ساختمان، برای دور شدن از پیچیدگی و مشکل در فراخوانی اطلاعات از نظام key value استفاده می‌شود. علاوه بر آن، در این نوع دسته‌بندی، دسترسی و بازیابی اطلاعات بسیار ساده‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش رایگان redis و نصب و راه‌‌اندازی و نصب redis در ویندوز با ما همراه باشید.

key value چیست؟

پایگاه داده ردیس در حالت کلی ذخیره‌سازی دو سیلابی اطلاعات دارد، بدین معنا که به طور مثال اطلاعات در این پایگاه‌داده به صورت instance = username این دیتا به دو قسمت key و value افراز می‌شود که در آن instance کلید و username مقدار را به خود اختصاص می‌دهند.

دلیل سرعت بالای این دیتابیس به طور همزمان استفاده از معماری key value و استفاده از RAM برای ذخیره سازی اطلاعات است که سرعت بسیار بالایی را به این پایگاه‌داده می‌بخشد فقط باید در نظر داشت که در پایگاه داده Redis هر key یک و تنها یک value خواهد داشت.

در حالت کلی در سیستم‌هایی که تعداد درخواست بسیار بالایی برای دسترسی به اطلاع دارند یا به اصطلاح query per second بالایی دارند استفاده از این پایگاه‌داده بسیار منطقی‌ است زیرا در صورت عدم استفاده، یا همیشه در انتظار پاسخ Storage می‌مانیم یا این‌که باید Ram بالایی اضافه کنیم که در حالت دوم باز هم سرعت Storage امکان پایین آوردن سرعت پاسخ‌گویی سرور مجازی را فراهم می‌آورد؛ همین مشکل باعث به وجود آمدن یک سرویس بسیار قوی برای Caching, Couting, Queues و Pub and Sub به نام Redis شده است. در ادامه‌ی مقاله‌ی Redis چیست با ما همراه باشید.

کاربرد redis چیست ؟

فرض کنید ما یک وب سایت فروش بلیط هواپیما داریم. روزانه هزاران کاربر وارد وب سایت ما می‌شوند و مبدا و مقصدشان را در فیلدهای مشخص شده جستجو می‌کنند. وظیفه ما این است که خیلی سریع درخواست‌ها را پاسخ داده و نتایج را در اختیار کاربران بگذاریم. حال اگر در این شرایط ما بخواهیم هر بار به سرور وصل شویم و از حافظه اصلی استفاده کنیم، هم هزینه‌ها خیلی بالا می‌رود (چون باید مثلاً RAM بالاتری تهیه کنیم) و هم اینکه سرعت کار پایین می‌آید.

برای حل این مشکل، ما می‌توانیم از Redis، به عنوان یک پایگاه داده موقت استفاده کنیم و اطلاعاتی که بسیار پرکاربرد هستند (مثل همین مبدا و مقصد) را داخل آن قرار دهیم. اینطوری هم منابع کمتری از سرور درگیر می‌شود و هم سریع‌تر پاسخ درخواست کاربر را می‌دهیم.

این روزها شاهد پشتیبانی Redis از انواع مختلف داده‌ها مانند String, Hash, List, Set و Sorted Set هستیم. از طرف دیگر با توجه به این امر که داده‌ها بوسیله Redis در حافظه اصلی مستقر می‌شوند، این فرآیند سرعت چشمگیری دارد. این موارد باعث شده تا Redis گزینه خوبی برای Caching, Counting, Queues و Pub and Sub به‌حساب بیاید.

کاربرد Redis چیست

تفاوت بین دیگر دیتابیس ها و پایگاه داده Redis چیست ؟

معنی redis بسیار گسترده‌تر از دیگر دیتابیس‌هاست. پیش از این در دیتابیس هایی مانند Oracle، mariaDB و MySQL برای مدیریت دیتابیس از دستوراتی مانند Select, insert, update, delete و دستورات هم خانواده استفاده می‌کردیم؛ اما باید دانست که این دستورات در پایگاه داده ردیس تقریبا وجود ندارد، همچنین از مفاهیمی مانند ستون، ردیف، تیبل، توابع و… خبری نیست.

به جای این پایه‌های همیشگی، دیتابیس Redis از معماری‌هایی مانند Hashes, Sets, Lists, String و… برای استفاده و ترتیب دادن اطلاعات استفاده می‌کند. این موضوع  می‌تواند برای شما در زمان اولین استفاده کاملاً موضوع جدید باشد؛ هرچند دیتابیس ردیس در کاربرد، سعی در راحت بودن و تجربه خوب داشته است. در ادامه‌ مقاله‌ی آموزش کامل redis تمامی جنبه‌های نرم افزار redis را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

نمونه دستورات دیتابیس Redis چیست ؟

در این لینک می‌توانید نمونه دستورات دیتابیس Redis را مشاهده کنید:
https://redis.io/commands

Caching in Redis:

همیشه caching برای ما ابزاری بوده تا دسترسی کمتری به storage داشته باشیم و به جای نگه‌داشتن اطلاعات کم ارزش و حتی بی‌ارزش در هارد خود، از حافظه موقت ( memory ) و پاک شدنی استفاده کنیم.

استفاده از این تکنیک در پایگاه داده ردیس ( Redis database ) باعث شده که فرآیند دسترسی، بارگیری و بارگذاری اطلاعات در این دیتابیس به سرعت بالایی اتفاق بیفتد، این سرویس به این صورت عمل می‌کند که برای دسترسی به اطلاعات نیازی نداریم که چندین بار به storage دسترسی داشته باشیم و تنها در هنگام ارسال درخواست، برنامه در لحظه اطلاعات را از RAM دریافت کرده و به پردازش ادامه می‌دهد.

این روش دسترسی کمتری به منابع ایجاد کرده و سرعت را افزایش می‌دهند. همچنین به بهینه سازی بیشتر هم کمک می‌کند.

باید در نظر داشت در صورتی که اطلاعات مهمی در این مجموعه در حال استفاده باشد، نمی‌توان از caching استفاده کرد و cache بعد از بسته شدن از بین خواهد رفت؛ به طور کلی پایگاه‌داده ردیس کاربرد خوبی در ذخیره سازی اطلاعات بسیار پر اهمیت ندارد، اما با استفاده از کوکی‌ها، Session و … اطلاعات را می‌توان مدیریت کرد.

به زبان ساده‌ ردیس برای دادههایی طراحی شده‌است که نیازی به ذخیره‌سازی دائمی ندارد. در ادامه‌ی مقاله‌ آموزش نصب redis با ما همراه باشید.

دلیل اهمیت دیتابیس Redis چیست ؟

تا به اینجای مقاله، سعی در معرفی و صحبت در برابر ابتدایی‌ترین ساختار دیتا بیس Redis به زبان ساده داشتیم.
اما در این قسمت دلایل توصیه شدن نصب دیتابیس Redis  را با هم مرور می‌کنیم:

  • سرعت بالا

    اگر بخواهیم با هم صادق باشیم، سرعت در لود شدن وب سایت و پاسخگویی به درخواست کاربر نقطه عطفی‌ست که در حال حاضر سایت‌های فروش و اپلیکیشن‌ها را از هم متمایز می‌کند و یکی از بهترین کاربردهای redis به شمار می‌رود.

    redis پایگاه داده ای است که به دلیل ساختمان فوق سریعی که دارد، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای برای کسب و کار هاست تا هم رتبه الکسا و SEO خود را بهتر کنند؛ هم رضایت سرویس بسیار خوبی از سمت کاربر داشته باشند؛ همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود سرعت وب سایت خود مقاله راه های افزایش سرعت سایت را از دست ندهید.

دلیل اهمیت دیتابیس Redis چیست

  • ساختار مشابه NoSQL DataBases

    ساختمان دیتابیس Redis به عنوان یک ساختمان NoSQL شناخته می‌شود که باعث محبوبیت آن شده است؛ همینطور ردیس اطلاعات خود را در RAM ذخیره می‌کند که باعث داشتن یک ساختمان داده در حافظه ( memory ) می‌شود. همچنین استفاده از این ساختارها و تکنولوژی‌ها باعث بزرگ شدن و پویا شدن جامعه استفاده کننده از این پایگاه‌داده شده، بدین معنا که این تکنولوژی پویا و جامع بوده و شما می‌توانید مشکلات خود را با جامعه استفاده کننده در میان گذاشته و مشکل خود را حل کنید.
    از شرکت‌های بزرگ استفاده کننده از پایگاه داده Redis می‌توان به Pintrest, Github, StackOverflow, Snapchat و… اشاره کرد.

  • کاهش هزینه‌ها 

    یکی از کاربرد های redis کاهش هزینه است؛ همانطور که در بالاتر گفته شد که به علت ساختمان جدید و بهینه Redis این دیتابیس منابع کمتری را در اختیار خود قرار می‌دهد و از مصرف منابع بیشتر جلوگیری می‌کند برای همین در سرویس‌های ابری، با توجه به نوع قیمت‌گذاری و سرویس دهنده‌ها قطعا از نظر مالی گزینه به صرفه‌تری می‌باشد.

  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویس مختلف 

مشکلی که جامعه تکنولوژی امروزه جهانی بسیار با آن برخورد می‌کند آن است که با توجه به بسیار گسترده شدن ابزار و زبان‌های برنامه نویسی ، همگام کردن و استفاده همزمان از بهترین گزینه برای وظیفه خودش ممکن است بسیار مشکل باشد.

دیتابیس ردیس توانسته با استفاده از پشتیبانی قوی خود و جامعه بزرگی که دارد خود را با ابزار و زبان‌های برنامه نویسی زیادی وفق دهد که این موضوع امتیاز بسیار بالایی برای این پایگاه‌داده به وجود می‌آورد.

پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویس مختلف 

کاربرد Caching در Redis چیست ؟

اگر با مفهوم کش و Caching آشنایی داشته باشید،‌ این نکته را می‌دانید که هنگامی از Caching استفاده می‌کنیم که بخواهیم میزان دسترسی به هارد دیسک را به حداقل ممکن برسانیم؛ زیرا همانطور که از معنای آن پیداست کلمه‌ی Cache به معنای پنهان کردن است یا همچنین ذخیره اطلاعاتی که برای کاربردهای آتی پنهان شده باشد.

فرآیند Caching در واقع به این صورت است که اطلاعات ما در حافظه موقت ذخیره‌سازی می‌شود و این فرآیند موجب افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات و بارگذاری آن‌ها می‌شود؛ به این صورت تعداد دفعات مراجعه برای بازخوانی اطلاعات از سرورها کاهش می‌یابد و این دادهها تنها برای یک بار دریافت می‌شوند و در قالب حافظه cach، در redis جای می‌گیرد.

با کمک این فرآیند، علاوه بر اینکه سرعت افزایش پیدا می‌کند و زمان کمتری از بین می‌رود؛ باعث کاهش دسترسی به منابع موردنیاز می‌گردد که این موضوع در نهایت به بهینه سازی شما کمک می‌کند. در ادامه‌ی مقاله تلاش می‌کنیم تا به‌طورکامل redis شرح داده شود؛ با ما همراه باشید. 

کار با redis بسیار آسان است و تنها نیاز است که با نحوه‌ی کار سرویس redis آشنا شوید. ما در ادامه تلاش می‌کنیم، این موضوع را به تفصیل برای شما توضیح دهیم.  

آموزش نصب redis

نصب ردیس بسیار فرآیند ساده و در عین حال سریعی است.
در ادامه به دو روش نصب مستقیم بر روی سیستم عامل و نصب با استفاده از کانتینرها برای شما توضیح داده می‌شود.

نصب مستقیم در سیستم عامل لینوکس

برای این موضوع از دستورات زیر استفاده می‌کنیم:

wget https://download.redis.io/redis-stable.tar.gz
tar xvzf redis-stable.tar.gz
cd redis-stable
make

آموزش نصب redis با استفاده از Docker

دستورات زیر می‌توانند ردیس را با استفاده از داکر بسازند:

docker run --name some-redis -d redis

برای آشنایی بیشتر با داکر می‌توانید مقاله‌ی داکر چیست را مطالعه کنید. با استفاده از دستور زیر می‌توانیم ردیس را به حافظه سابت بسازیم، بدین معنا که قسمتی از storage وظیفه نگهداری اطلاعات Redis را داشته باشد:

docker run --name some-redis -d redis redis-server --appendonly yes

با استفاده از این دستور می‌توانید با دستور redis-cli به کانتینر خود وصل شوید.

docker run -it --network some-network --rm redis redis-cli -h some-redis

اگر شما Dockerfile خودتان را ساختید، می‌توانید با اضافه کردن قسمت زیر، فایل redis.conf ردیس خود را تنظیم کنید:

FROM redis
COPY redis.conf /usr/local/etc/redis/redis.conf
CMD [ "redis-server", "/usr/local/etc/redis/redis.conf" ]

همینطور با استفاده از دستور زیر می‌توانید قسمتی از فایل خود را تغییر دهید:

docker run -v /myredis/conf:/usr/local/etc/redis --name myredis redis redis-server /usr/local/etc/redis/redis.conf

در ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش نصب سرویس redis  چیست با ما همراه باشید تا به‌طورکامل با تمام نکات آن آشنا شوید.

نصب redis روی ویندوز

برای نصب redis در ویندوز ، ابتدا باید آخرین نسخه redis را دانلود کنید. پس از آن، فایل زیپ دانلود شده را extract کرده و آن را به یک فولدر دلخواه مانند c:\redis انتقال دهید. در نهایت، برای اجرای دستور زیر CMD را باز کنید و وارد فولدر redis شوید:

cd c:\redis

در این مرحله، باید دستور زیر را اجرا کنید تا سرور redis اجرا شود:

redis-server

در نهایت امر، باید تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده نمایید.

نصب redis روی ویندوز

اموزش redis در php

به منظور استفاده Redis در PHP کافی است که با استفاده از کد زیر لایبرری predis را در محیط کاری خود اجرا نمایید:

$ git clone git://github.com/nrk/predis.git

جهت راه اندازی redis در PHP از دستورات زیر استفاده می‌کنیم:

<?php

require "predis/autoload.php";

PredisAutoloader::register();

try {

     $redis = new PredisClient();

     // This connection is for a remote server

     /*

          $redis = new PredisClient(array(

              "scheme" => "tcp",

              "host" => "153.202.124.2",

              "port" => 6379

          ));

     */

}

catch (Exception $e) {

     die($e->getMessage());

}

آموزش تست Connection به Redis server

برای تست Connection به Redis server نیاز به استفاده از محیط Redis-cli می‌باشد. برای ورود به محیط Redis-cli دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید.

Redis-cli

سپس در محیط جدید دستور ping را وارد کنید. اگر مراحل را به درستی پیموده باشید، در نهایت باید خروجی برنامه مشابه زیر باشد:

127.0.0.1:6379&gt;Ping
PONG
127.0.0.1:6379&gt;

همانطور که مشاهده نمودید، فرایند نصب این پایگاه داده ساده است.
این پایگاه داده با استفاده از فناوری جدیدی که از آن بهره می‌گیرد، دارای سرعت عمل بالایی است. این مسئله سبب می‌شود برنامه‌نویسان به استفاده از آن ترغیب شوند. پیشنهاد می‌کنیم شما نیز این پایگاه داده را امتحان کنید.

امیدواریم که این مطالب برای شما سودند باشند. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر به دیگر مقالات ما نیز سر بزنید یا اگر به شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم ما را در کانال تلگرام ابر آراز همراهی فرمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا