سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعهلینوکسهمه

لینوکس چیست [هرآنچه باید در مورد معایب و مزایای لینوکس بدانید]

لینوکس چیست؟ در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم لینوکس و مفاهیم مربوط به آن به صورت کامل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
قبل از تعریف لینوکس چیست ابتدا باید با تعریف سیستم عامل آشنا شویم.

سیستم عامل نرم افزاری است که به مدیریت منابع موجود در یک دستگاه می‌پردازد. یعنی ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار را فراهم می‌کند. این دستگاه می‌تواند لپ تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه، مودم، سوئیچ و … باشد. می‌توان گفت وظیفه اصلی سیستم عامل برقراری ارتباط بین کاربر و قطعات دستگاه الکتریکی است در واقع این واسطه ها به کاربر کمک می کنند تا بتواند به راحتی از کامپیوتر و یا گوشی خود استفاده کند.

در حال حاضر سیستم عامل‌هایی همچون ویندوز، لینوکس و مک‌ بر روی سیستم‌های کامپیوتری، رایانه‌ای و لپ تاپ‌ها وجود دارند. برای گوشی‌های تلفن همراه نیز می‌توان گفت سیستم عامل اندروید و ios جز متداول ترین مواردی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاریخچه لینوکس چیست ؟

کلمه لینوکس یا Linux از سال ۱۹۸۴ شناخته شده است. از جهت فنی، لینوکس به تنهایی به عنوان هسته سیستم عامل معرفی می گردد. طرفداران GNU از آن به عنوان بخشی از GNU/Linux یاد می‌کنند و شاید شما هم شبیه به کاربران جدید فکر کنید لینوکس در واقع نام دیگری برای اوبونتو است!

در جواب سوال لینوکس چیست، به صورت واضح‌تر کلمه “Linux” زمانی که تنها به کار برده شود فقط به هسته سیستم عامل اشاره دارد، در حالی که GNU/Linux در واقع کل سیستم عامل است که شامل هسته لینوکس و ابزار گنو نیز می‌شود.

اگر شما مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌ها را در کنار برخی از ابزار‌ها قرار دهید که بتوان همه آن‌ها را با یکدیگر مدیریت کرد، اکنون شما یک توزیع مانند اوبونتوubuntu دارید.

تعداد زیادی از اجزاهای نرم‌افزاری مخصوص وجود دارند که می‌توانند در کنار یکدیگر سیستم عاملی مانند لینوکس را بسازند. البته که این اجزاهای نرم‌افزاری مخصوص باید در کنار یکدیگر سازگاری داشته باشند تا نتیجه صحیح و کارآمد بدست بیاد.

لینوکس

سیستم عامل لینوکس Linux چیست ؟

سیستم عامل لینوکس از قدرتمندترین سیستم عامل‌های موجود در بازار است که‌ open source بوده و در بین مهندسان نرم‌افزار از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. سیستم عامل یونیکس در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت تلفن و تلگراف آمریکا توسعه و گسترش پیدا کرد.

سیستم عامل یونیکس گران قیمت بود و همه مردم نمی‌توانستند به راحتی از آن استفاده کنند. می‌توان گفت سیستم عامل لینوکس بسیار شبیه به سیستم عامل یونیکس و زیر شاخه‌ای از آن است. در سال ۱۹۹۱ تورالدز لینوکس هسته مرکزی لینوکس را ساخت.

لینوکس مدت هاست که اساس دستگاه های شبکه های تجاری بوده است، اما اکنون پایه اصلی زیرساخت های سازمانی است. این سیستم عامل ابتدا برای رایانه ها منتشر شد، اما امروزه استفاده از آن به سیستم های زیر بنایی برای خودروها، تلفن ها، سرورهای وب و اخیراً شبکه گسترش یافته است.

ماندگاری، رشد و امنیت، آن را به یکی از قابل اعتماد ترین سیستم عامل های موجود تبدیل کرده است، بدین معنی که برای دستگاه های شبکه تجاری و همچنین شرکت هایی که مایل به استفاده از آن و لوازم جانبی آن هستند، برای سفارشی سازی زیرساخت های شبکه و مرکز داده بسیار مناسب و کاربردی  است.

این سیستم عامل که در ابتدا بیشتر توسط افراد مشتاق به‌طور داوطلبانه گسترش پیدا می‌کرد و به کار گرفته می‌شد، توانسته است پشتیبانی شرکت‌های بزرگی چون IBM و HP را به دست آورد. و با بسیاری از نسخه‌های تجاری یونیکس رقابت کند.

طرفداران لینوکس و بسیاری از تحلیل گران این موفقیت را ناشی از استقلال از فروشنده، کم‌هزینه بودن پیاده‌سازی، سرعت بالا، امنیت و قابلیت اطمینان بودن آن می‌دانند.

ارتباط لینوکس با وب سرور

وب سرور، سخت افزار یا نرم افزاری است که محتوای وب سایت را از طریق اینترنت در دسترس کاربران قرار می دهد. ارتباط بین وب سرور و Client ها به کمک پروتکل Hypertext Transfer Protocol یا همان HTTP معروف میسر می گردد. متداول ترین پروتکلی که برای انتقال اطلاعات از آن استفاده می شود، پروتکل HTTP است.

در واقع شما با وارد نمودن آدرس سايت درخواست خود را به وسيله اين مرورگرها براي سرور ارسال می کنید. مرورگرها اين درخواست شما را براي مشاهده سايت به سرور انتقال مي دهند و با مشاهده سايت، سرور به درخواست شما پاسخ  می دهد.

میزبانی وب لینوکس

به فضایی که بر روی سرور اختصاصی یا سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس جهت ارائه یا نمایش وب سایت اختصاص داده می شود هاست لینوکس می گویند. به دلیل اینکه سرورهای لینوکسی پشتیبانی کامل از زبان برنامه نویسی php و پایگاه داده mysql دارند پیشنهاد می شود کاربرانی که نیاز به یک وب سایت پویا و پر بازدید و همچنین رابط کاربری آسان دارند از هاست لینوکس استفاده نمایند.

یکی از مهم ترین مزیت های هاست لینوکس پشتیانی از 90 درصد اسکریپت ها (script) و سیستم های مدیریت محتوای رایگان و متداول در اینترنت می باشد که باعث می شود کاربرانی که دانش کمی در رابطه با راه اندازی وب سایت دارند بتوانند به آسانی یک وب سایت با موضوع و محتوای مورد نظرشان فراهم کنند. همچنین دسترسی به ssh در سرور لینوکس نیز ممکن می باشد.

برای آشنایی هرچه بیشتر با مفهوم و چیستی Shell script پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی Shell script چیست را از دست ندهید.

کانفیگ وب سرور لینوکس

سرور لینوکس نیازمند سخت‌افزار قدرتمندی نیست. به دلیل سادگی سیستم عامل لینکوس می‌توانید از آن به‌عنوان روشی مقرون ‌به ‌صرفه برای میزبانی وب‌ سایت ویا وبلاگ خود استفاده کنید.

پروتکل HTTP به عنوان پروتکلی سریع، قوی و با بار کم بر روی CPU و حافظه سرور طراحی شده است و البته برای جلوگیری از کاهش  کارایی وب بر اثر استفاده بسیار زیاد از این پروتکل، می بایست کارایی آن را بهینه سازی کرد.

بنابراین وب سرور در کنار سرویس DNS یکی از اصلی ترین ارکان هر سرور به شمار می رود و بدون وجود آن امکان باز کردن صفحات وب در اینترنت غیر ممکن است. شما می توانید در مقاله انواع وب سرور های لینوکسی بیشتر در این مورد بدانید.

زبان برنامه نویسی لینوکس چیست؟

لینوکس یک سیستم عامل  منبع باز یا open source است. اما شامل یک کامپایلر زبان C  که یک زبان برنامه نویسی می باشد، است. لینوکس همچنین شامل ویژگی های Shell Programmimg است که با استفاده از دستورات لینوکس و سایر برنامه ها ، آن را به یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند تبدیل می کنند.

کرنل یا هسته لینوکس چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت هر سیستم ‌عاملی دارای هسته یا کرنل و رابط بین نرم افزار و سخت افزار سیستم است،  وظیفه انجام کارهای اساسی و پایه ای برعهده هسته یا کرنل لینوکس است. در اصل، لینوکس پایین ترین سطح اجزای نرم افزاری یک سیستم به شمار می رود و اگر این بخش آسیب ببیند، امکان استفاده از نرم افزار های دیگر نیز از بین خواهد رفت. از وظایف هسته آن است که منابع سیستم را به برنامه‌های دیگری که در سیستم وجود دارند، متصل کند.

 

مزایای سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل Linux چیست

  • دسترسی به شبکه کامپیوتری
  • ذخیره سازی داده‌ها: ذخیره سازی داده‌ها در حافظه‌ای که با دسترسی تصادفی کار می‌کند یا در حافظه دائمی ‌و یا در فایل سیستم مجازی صورت می‌گیرد
  • زمانبندی
  • استفاده از ابزارهای ورودی و خروجی مانند موس، کیبورد، وب کم و فلش USB
  • امنیت: این امنیت می‌تواند شامل امنیت‌ منابع و همچنین کاربران و گروه‌های کاربری مختلف باشد.
  • سیستم عامل لینوکس به علت رایگان بودن دارای کاربران بسیار زیادی است
  • توجه به نیاز کاربران: این‌ سیستم عامل یک سیستم عامل‌ عمومی ‌و open source است و برنامه نویسان زیادی می‌توانند آن را توسعه دهند و نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف برطرف نمایند
  • استفاده از لینوکس به عنوان سیستم عامل زیر ساخت:‌ در حال حاضر نرم افزارهای بسیار زیادی وجود دارند که از لینوکس‌ به عنوان سیستم عامل زیرساخت استفاده می‌کنند. هر یک از این نرم افزارها میلیون‌ها کاربر دارند و بسیار مورد توجه هستند.
همین الان سرور ابری لینوکس تان را بسازید

معایب سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس با همه ی مزایایی که دارد، اشکالاتی نیز به آن وارد است. راه اندازی لینوکس برای شروع می تواند یک کار ساده  سریع باشد. یکی از بزرگترین مشکلات این است که لینوکس تقریباً به اندازه ویندوز به روشی که دستگاه های جانبی آن را کنترل می کنند، یعنی افزودنی هایی مانند مودم های USB، وب کم ها و پرینتر ها که به دستگاه خود وصل می کنید، نیست.

اگر یک دستگاه معمولی مثل اسکنر و… داشته باشید، می بینید که لینوکس از آن پشتیبانی نمی کند. ممکن است برنامه کوچکی به نام درایور وجود نداشته باشد که به رایانه شما بگوید چگونه از آن استفاده کند. در عمل، سه راه حل برای این کار وجود دارد. در هر صورت می توانید صبر کنید تا یک برنامه نویس مشکل را حل کند و هسته لینوکس را اصلاح کند و یا درایور آن دستگاه را بنویسد.همچنین می توانید لوازم جانبی جایگزینی را خریداری کنید که لینوکس از آن پشتیبانی می کند، یا در نهایت  هر بار ویندوز را اجرا کنید.

امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا