سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعههمه

ویندوز سرور چیست ؟ (یک چارچوب وب رایگان برای ساختن وب سایت)

آشنایی با ویندوز سرور و مزایای آن اهمیت بسیاری برای کاربران دارد؛ زیرا انتخاب نوع سرور را برایشان راحت تر می‌کند. نکته‌ی ‌بسیار مهم این است که ویندوز سرور ورژن های 2012، 2016 و 2019 که به صورت سرور مجازی ویندوز ساخته شده و در دسترس شما قرار دارد.

ویندوز سرور چیست ؟

windows server یک سیستم عامل سرور از شرکت Microsoft است. بر خلاف سیستم عامل مبتنی بر UNIX ، ویندوز سرور سهولت مدیریت را از طریق رابط کاربری خود ارائه می دهد. محیط میزبانی وب ویندوز Sever از زبان های مهم برنامه نویسی وب و پایگاه های داده از قبیل .NET Core ، ASP.NET ، PHP ، MySQL و MS SQL پشتیبانی می کند.

سرور ویندوز یک میزبان مجازی با سیستم عامل قدرتمند می باشد که دسترسی کامل برای انجام هر موردی روی این سرورها برای شما فراهم میشود. به این صورت که با پرداخت هزینه کمتر نسبت به سرور اختصاصی می توانید یک سرور مجازی ساز قوی همراه با منابع سخت افزاری خواهید داشت. می توانید سیستم عامل ویندوز مورد نظرتان را روی آن نصب کنید و با دسترسی کنترل پنل به آن متصل شوید و بدون هیچ محدودیتی برنامه های خود را مدیریت کنید. در ادامه ی مقاله‌ی آموزش ویندوز سرور با ما همراه باشید.

تاریخچه windows server چیست ؟

مایکروسافت در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ با تولید دو خط سیستم عامل یعنی MS-DOS و ویندوز NT به توسعه‌ی ویندوز سرور اقدام کرد. در آن زمان، دیوید کاتلر، یکی از مهندسین ارشد مایکروسافت ، قصد داشت تا سرعت، امنیت و قابلیت اطمینانی را که سازمان‌های بزرگ در سیستم عامل خود بدان نیاز دارند را فراهم سازد. او قصد داشت این کار را با توسعه‌ی هسته ویندوز NT انجام دهد.

پیش از انتشار ویندوز NT، بسیاری از شرکت‌ها ملزم به استفاده از سیستم عامل یونیکس (Unix) بودند. این سیستم عامل برای اجرای فایل و سرویس‌های چاپ، به سخت افزار گران قیمت مبتنی بر RISC نیاز داشت. در مقابل اما، ویندوز NT بر روی ماشین‌های ارزان قیمتی مانند x86 نیز قابل اجرا بود. یکی از جمله ویژگی‌های کلیدی در معماری NT، چند پردازش متققارن است. این ویژگی پراهمیت سبب می‌شود تا دستگاه‌هایی با چند پردازنده، برنامه‌ها سریع‌تر کار کنند.

تکرارهای آتی windows server، هم بر روی سخت افزار در مرکز داده‌ی ( datacenter ) یک سازمان و هم در یک پلت فرم ابری مانند مایکروسافت Azure پیاده سازی می‌شود. ویژگی‌های کلیدی در نسخه‌های بعدی ویندوز سرور ، شامل Active Directory است، که به‌طور خودکار داده‌های کاربر، امنیت و منابع توزیع شده را مدیریت کرده و امکان همکاری با سایر دایرکتوری‌ها را نیز فراهم می‌کند. همچنین Server Manager، ابزاری برای مدیریت سرور و ایجاد تغییرات پیکربندی بر روی دستگاه‌های محلی و یا ریموت است.

تاریخچه windows server چیست ؟

مزایای نصب ویندوز سرور چیست ؟

برای شروع ، سرورهای ویندوز پشتیبانی بهتری نسبت به سرورهای لینوکس ارائه می دهند – برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت ها ی سرور لینوکس و ویندوز، مقایسه سرور لینوکس و ویندوز را مطالعه کنید.- البته ، شما مجبورید هزینه این پشتیبانی را پرداخت کنید ، اما اغلب ارزش آن را دارد. اگر هنگام استفاده از یک پلتفرم منبع باز مانند Linux با مشکلی روبرو می شوید و نمی دانید چطور خودتان از پس این مشکل برآیید، یا مجبورید یک متخصص منبع باز خارجی – که ممکن است گران باشد – استخدام کنید یا به پشتیبانی جامعه روی آورید – که می تواند وقت‌گیر و غیر قابل اعتماد باشد. اگرچه از سرور ویندوز استفاده می کنید ، همیشه تیمی از متخصصان ویندوز خواهید داشت که می توانید به آنها اعتماد کنید.

از آنجا که ویندوز یک محصول مایکروسافت است ، با سایر محصولات مایکروسافت بهتر ادغام می شود – محصولاتی که ممکن است در نهایت برای سازمان شما بسیار مفید باشند. با وجود سرور ویندوز ، ادغام محصولاتی مانند Microsoft SQL و Microsoft Access در سرور شما همیشه یک فرآیند آسان و بدون مشکل است.

سرورهای ویندوز نیز محصول کامل و تصفیه شده تری نسبت به راه حل های منبع باز مانند Linux هستند. آنها ویژگی های بیشتری را ارائه می دهند و به طور کلی ، یک راه حل دقیق تر هستند. با استفاده از لینوکس می توانید خودتان یک راه حل کامل و کامل بسازید ، اما اصطلاحاً از این جعبه خارج نمی شود.

مدیریت سرورهای ویندوز از راه دور آسان تر است. از آنجا که سرورهای ویندوز دارای یک دسک تاپ از راه دور هستند که شامل یک رابط کاربر گرافیکی است، شما می توانید سرور خود را از راه دور بسیار کارآمدتر مدیریت کنید. در ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش ویندوز سرور با ما همراه باشید.

کاربرد ویندوز سرور چیست ؟

windows server توسط مایکروسافت توسعه داده و فروخته می شود. این شرکت بطور مداوم پشتیبانی و به روز رسانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربرانی که با ویندوز آشنایی دارند و به راحتی windows server خود را پیدا می‌کنند. بیشتر افراد با استفاده از میزبان ویندوز سرور از ASP.NET، یک چارچوب وب رایگان برای ساختن وب سایت ها و برنامه های وب با استفاده از HTML ، CSS و JavaScript استفاده می کنند. این دلیل اصلی مراجعه مردم به میزبانی ویندوز سرور است.

آشنایی با کاربرد ویندوز سرور

کاربران می توانند وب سایت را با استفاده از رابط کاربری ابزارهای Microsoft مانند Web Deploy و Visual Studio توسعه دهند. با استفاده از ASP.NET کاربران می توانند با استفاده از پایگاه داده Microsoft SQL ، وب سایت مستقر در پایگاه داده را توسعه دهند. windows server همچنین می تواند PHP و MySQL ، محبوب ترین برنامه نویسی و پایگاه داده را اجرا کند. بنابراین ، ویندوز سرور برای کاربران میزبان وب کاملاً متناسب است.

امتیازی که ویندوز سرور از آن برخوردار است این است که بسیار قدرتمندتر از نسخه‌های دسکتاپ طراحی شده است. علاوه بر آن، کنترل بهتری نیز بر شبکه، میزبانی وب و مدیریت دیتابیس‌ها دارد. ویندوز سرور با توجه به امتیازاتی که از آنها برخوردار است، کاربردها و انواع متفاوتی نیز دارد. انواع ویندوز سرور عبارتند از:

میل سرور (Mail Server)

ایمیل سرور (Mail Server) سیستم یا برنامه‌ای است که مسئولیت مدیریت پیام‌ها روی شبکه را برعهده دارد و به عبارتی ساده‌تر ایمیل‌ها را ارسال و دریافت می‌کند. شما زمانیکه ایمیلی را ارسال می‌کنید، از سری ایمیل‌ها عبور می‌کند تا به مقصد برسد. به طورکلی، وقتی ایمیلی می‌فرستید از یک سری ایمیل سرورها عبور می‌کند تا به مقصد برسد. این فرآیند ممکن است ساده به نظر برسد اما از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است.

دیتابیس سرور (Database server)

Database server یا سرور دیتابیس یک سرور پایگاه داده است که به منظور “ذخیره، بازیابی و مدیریت داده‌ها در یک پایگاه داده” تعبیه شده است. وظایف این سرور عبارتند از:

  • مدیریت بروزرسانی داده‌ها
  • فراهم کردن امکان دسترسی همزمان توسط سرور یا کاربر
  • تضمین امنیت و یکپارچگی داده‌ها

منظور از داده در این مورد، میلیون‌ها مورد است که به طور همزمان توسط هزاران کاربر مورد دسترسی قرار می‌گیرند. علاوه بر کاربرد اصلی پایگاه داده، نرم افزار Database server ابزارهایی برای تسهیل و سرعت بخشی به مدیریت پایگاه داده ارائه می‌دهد و این اعمال شامل مواردی همچون قابلیت خارج نمودن داده‌ها، پیکربندی دسترسی کاربر و تهیه پشتیبان از داده‌ها است.

دیتابیس سرور چیست

وب سرور (web server)

به بیانی ساده، یک وب سرور وظیفه‌ی ذخیره سازی و ارسال محتوای درخواستی یک کلاینت را برعهده دارد. محتوای درخواست شده می‌تواند متن، عکس، فیلم و یا حتی اطلاعات یک اپلیکیشن باشد. جالب است بدانید که رایج‌ترین نوع کلاینت ، مرورگرها هستند. به طور کلی، زمانی که سایتی را بارگذاری کرده، روی لینک دانلود کلیک کرده و فایلی را دانلود می‌کنید، مرورگر در حال ارسال درخواست شما به وب سرور آن وب سایت است.

انواع ویندوز سرور ؛ DNS سرور

برای اینکه یک دامنه، بتواند به وب سایت اشاره کند، در قدم اول باید در DNS Server اضافه گردد. اما دقیقا وظیفه‌ی dns server چیست؟ به طور کلی، DNS سرور یک دیتابیس بزرگ است که مجموعه‌ای از دامین ها و IP  های مرتبط  را شامل می‌شود.

کاربرد ویندوز سرور ، به یک سرویس خاص محدود نمی‌شود و شما می‌توانید تمامی‌ این سرویس ها را همزمان با هم ارائه کنید. این موضوع باعث شده مهم ترین و محبوب ترین کاربرد ویندوز سرور ، ارائه خدمات میزبانی باشد.

معرفی ویندوز سرور 2019

سیستم‌عامل سرور مایکروسافت ، طبق گفته این شرکت ، با افزایش امنیتی روبه رو شده و همانند ویندوز سرور 2016 ، همراه به صورت دو نسخه گرافیگی (دارای محیط GUI) و نسخه Server Core عرضه شده است، همچنین مایکروسافت اعلامی مبنی بر ارائه نسخه Nano نداشته .اما، با توجه به پافشاری مایکروسافت بر تحول سیستم عامل سرور خود توسط Nano server 2016 بعید بود که ویندوز سرور 2019 دارای نسخه نانو سرور نباشد.

همانطور که می‌دانید امروزه شرکت‌های بزرگ نیز به دلایل مختلفی به مدل محاسبات ابری ترکیبی روی خوش نشان داده‌اند. بنابراین مایکروسافت نسخه اصلی این ویندوز را همانند ویندوز سرور 2016 بر روی محاسبات ابری با شعار “افزایش کارایی عملیاتی و بهینه‌سازی هزینه‌ها” بنا کرده است تا بتواند نگاه‌ها را به سمت خود معطوف سازد.

windows server 2019 همچنین قابلیت Shielded Windows 2019 را اضافه کرد تا از ماشین‌های مجازی لینوکسی به شکل خوبی محافظت کند. طبق گفته‌ی مایکروسافت ویژگی دیگری موسوم به رمزگذاری ماشین‌های مجازی نیز ارائه شد . این درحالی بود که ویندوز سرور 2019 از همان مکانیزم مجوزدهی windows server 2016 استفاده می‌کرد.

با وجودی که ویندوز سرور 2019 بر مبنای windows server 2016 طراحی شده است، اما روی چهار ویژگی کاربردی ابر ترکیبی، امنیت، پلتفرم کاربری و زیرساخت فراهمگرا (HCI) که در windows server 2016 کمتر به آن پرداخته شده بود، بیشتر توجه شده است.

معرفی ویندوز سرور 2019

آشنایی با امکانات ویندوز سرور 2019

همان طور که می دانید میزبان مجازی یکی از اعضای خانواده مایکروسافت است، به صورت کلی این شرکت نسخه های ویندوز خود را به دو صورت خانگی و مخصوص برای سرور به کاربران ارائه می کند. برای نمونه، می‌توانیم به ویندوز 10 و ویندوز سرور 2016 اشاره کنیم که هر یک از آن ها کاربرد های متفاوتی را دارند. هر کدام از این سرور‌ها می‌توانند میزبانی چندین و حتی یک سایت را برعهده داشته باشند.
مزایای استفاده از windows server
نرم افزار های مدیریت سازمانی
• اکتیو دایرکتوری
• DHCP
• File & Storage
• سرویس آپدیت ویندوز

ویندوز سرور ۲۰۱۹ در ۲۰ مارس سال ۲۰۱۸ از سوی کمپانی مایکروسافت به طور رسمی معرفی شد. پیش نمایش ویندوز سرور 2019 ویژگی های Hyperconvergence، مدیریت، امنیت، مقادیر و موارد دیگر را اضافه کرده بود. از جمله امکانات منحصر بفردی که ویندوز سرور ۲۰۱۹ دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خدمات کانتینر

1. پشتیبانی کامل از Kubernetes
2. پشتیبانی کامل از Tigera Calico : یک راه حل شبکه ای opensource برای امنیت ماشین های مجازی مبتنی بر ماشین میزبان می باشد.کالیکو از طیف گسترده ای از سیستم عامل ها از جمله Kubernetes ، OpenShift ، Docker EE ، OpenStack پشتیبانی می کند.
3. کانتینر های لینوکس در ویندوز

نکته: ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که openstack چیست و چه کاربردی دارد؟ د ر پاسخ باید بگوییم که اوپن استک یکی از موضوعاتیست که پیرامون رایانش ابری مطرح می شود و برای ایجاد و مدیریت پلتفرم های پردازش ابری استفاده می‌شود. نرم افزار اپن استک به کاربرانش اجازه می دهد که ماشین های مجازی و دیگر موارد را گسترش دهند تا امور مختلف را در محیط ابری روی آسمان به بهترین نحو مدیریت کنند؛ پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی کامل با این پلتفرم و انواع سرویس های آن به مقاله openstack چیست مراجعه کنید.

خدمات کانتینر

فضای ذخیره سازی

1. فضای ذخیره مستقیم
2. سرویس مهاجرت ذخیره سازی
3. ماکت ذخیره سازی
4. سیستم بینش

امنیت با نصب ویندوز سرور

1. محافظت از ماشین های مجازی

2. محافظت پیشرفته از Windows Defender (ATP) پیشرفته

برای اطلاعات بیشتر در مورد حملات امنیتی به مقاله ی 7 روش برای محافظت از وب‌سایت در مقابل حملات ddos مراجعه کنید.

مدیریت

1. مرکز مدیریت ویندوز
2. SetupDiag

از دیگر امکانات جدید windows server ۲۰۱۹ می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• برنامه های کاربردی به طور ویژه ای با Windows Server Core سازگاری پیدا کرده اند.
• کلاستر ها با استفاده از ClusterSets گسترش پیدا کرده اند.
• ارتقا ویژگی های Failover Clustering
• ارتقا ویژگی های کانتینر ها

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین موضوعات و آموزش‌های حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به پیج اینستاگرامی ابر آراز مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا