سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
رایانش ابریشبکه ابریهمه

بررسی تفاوت سرور مجازی و اختصاصی به زبان ساده

شما برای اینکه بتوانید وب سایت یا برنامه‌ی خود را میزبانی کرده و صفحه سایتتان را در دسترس مخاطبان قرار دهید، به سرور نیاز دارید؛ اما یکی از مهم‌ترین وسالاتی که پیش می‌آید این است که تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست و کدام یک برای شما و مصرفتان مناسب‌تر است. با ما همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

سرور چیست؟

پیش از آنکه به سراغ موضوع اصلی مقاله بریم و توضیح دهیم که چه چیزهایی سبب تفاوت سرور مجازی و اختصاصی می‌شوند، بیایید با هم معنای سرور را بررسی کنیم. سرور سیستمی است که فضا و منابع را در اختیار ما قرار می‌دهد؛ بنابراین صفحه وب یا برنامه ما به اینترنت متصل شده و افراد در سراسر جهان به راحتی با محتوایی که منتشر کرده‌ایم، ارتباط برقرار می‌کنند.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور ابری را دارید، به وب سایت ابرآراز مراجعه کنید تا ضمن برخورداری از خدمات و سرویس‌های ویژه‌ی ما از پشتیبانی شبانه روزی و رایگان نیز بهره‌مند شوید.

مقاله مرتبط: کنترل پنل های ویندوز و لینوکس

انواع سرور

اینترنت از ابتدای معرفی تاکنون، پیشرفت‌های چشمگیری داشته و هر ساله با استفاده از فناوری‌های جدید، پیشرفت می‌کند. در دنیای تجارت کنونی، اگر یک کسب‌وکار دارای وب باشد، دامنه تجارت‌اش افزایش یافته و نتایج سودآوری را برایش به همراه دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید تجارت خود را به روش آنلاین نیز ارتقا دهید و اصطلاحاتی مانند Cloud، سرور،‌هاست و… شما را سردرگم می‌کنند، ما در ادامه به معرفی انواع سرور پرداخته‌ایم تا انتخاب شما آسان‌تر گردد.
اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری راجع به مبحث سرور های مجازی و معنای ابر عمومی کسب کنید می توانید به دیگر مقالات ما نیز سری بزنید.

به طور کلی، انواع مختلفی از سرور وجود دارد که براساس خدماتی که ارائه می‌دهند در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. به طورکلی نوع خدمات ارائه شده،‌ سرورها را به 3 نوع اشتراکی، مجازی و اختصاصی تقسیم می‌کند. در ادامه علاوه بر توضیح کوچکی در مورد آنها به بیان تفاوت سرور مجازی و اختصاصی نیز می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

سرور اشتراکی

سرور اشتراکی به دلیل نداشتن منابع اختصاصی با محدودیت سخت‌افزاری مواجه است. در این نوع سرور چندین سایت و هاست قرار دارد که مشکل هرکدام می‌تواند بر دیگری تاثیر بگذارد. سرور اشتراکی در کنار قیمت ارزان‌تری که دارد معمولا برای شرکت‌های بزرگ استفاده نمی‌شود؛ برخی از همه‌ترین دلایل این اتفاق عبارتند از:

  • محدود بودن منابع
  • امنیت پایین‌تر
  • وجود محدودیت در نسخه و نرم افزارهای ارائه شده توسط سرور

سرورهای اشتراکی برای کسب‌و‌کارهای نوپا مانند فروشگاه‌های اینترنتی کوچک و با بازدید کم است که به دنبال داشتن تنها یک ویترین مجازی برای اطلاع‌رسانی در مقیاس محدود هستند.

سرور ابری چیست؟

به سرورهای مجازی اختصاصی که در زیرساخت رایانش ابری ایجاد و مدیریت می‌شوند سرور ابری گفته می‌شود.  کلود به تعداد نامحدودی از دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به عنوان یک سیستم واحد عمل کنند. سرورهای ابری یا کلود همان سرورهای اختصاصی مجازی هستند که بر روی زیرساخت ابری و در محیط رایانش ابری ارائه می‌گردند. سرورهای کلود از قابلیت اطمینان بسیار بالاتری نسبت به سرورهای سنتی برخوردار هستند. بزرگترین مزیت سرورهای ابری مقیاس‌پذیری و هزینه کمتر نسبت به سرورهای دیگر مانند اختصاصی است.

سرور ابری از مشکلات سخت افزاری که ممکن است در سرورهای فیزیکی رخ دهد مبرا است و پایدارترین گزینه برای مشاغلی است که می‌خواهند هزینه کمتری داشته باشند. سرورهای ابری سرویس سریع‌تری ارائه می‌دهند در نتیجه با هزینه مشابه سرور فیزیکی منابع و خدمات سریع‌تری دریافت خواهید کرد. همچنین بروزرسانی آن بسیار آسان و سریع است.

سرور اختصاصی چیست ؟

برای درک بهتر تفاوت سرور مجازی و اختصاصی لازم می‌دانیم در ابتدا در مورد هرکدام از این سرورها توضیح هرچند مختصری ارائه دهیم. سرور اختصاصی (Dedicated Server) بخشی از یک سرور سنتی یا traditional است که در آن مشتری می‌تواند یک فضای اشتراکی یا اختصاصی را در سرور برای میزبانی وب سایت خود تهیه کند.

در یک سرور مشترک، تعدادی مشتری از یک سرور استفاده می‌کنند. فرض کنید یک سرور 5 ترابایتی وجود دارد، طبق درخواست مشتری، شرکت ارائه دهنده خدمات، از این 5 ترابایت، فضایی را در اختیار چندین مشتری قرار می‌دهد و همه‌ی آنها به صورت اشتراکی از آن استفاده می‌کنند.

در یک سرور اختصاصی، می‌توانید یک سرور را به طورکامل در اختیار داشته باشید، بدون آنکه فضا و منابع را به اشتراک بگذارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ،‌ می‌خواهند از سطح بالایی از امنیت برخوردار شوند، به همین دلیل، از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند. اما این سرور،‌ برای شرکت‌های کوچک مناسب نیست؛ زیرا برای مدیریت و نگهداری آن، به دانش متخصصان و منابع سطح بالا نیاز است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم سرور اختاصی و کاربردهای آن به مقاله‌ی سرور اختصاصی چیست سر بزنید. 

سرور اختصاصی

سرور مجازی ابری چیست ؟

به زبانی ساده سرور مجازی (Virtual Private Server) یک قسمت کوچک از یک سرور است که در آن، منابع را با شما و دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند. بگذارید با مثالی، به فهم آسان‌تر این موضوع کمک کنیم. یک واحد از یک ساختمان بزرگ را در نظر بگیرید. زمانیکه شما یک سرور مجازی (VPS) تهیه می‌کنید، تمام فضای سرور مجازی به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد (مانند تمام اتاق‌ها و فضای داخل خانه). ولی شبکه و دسترسی به سرور که مانند راهرو یا آسانسور برای دسترسی به سرور مجازی هستند، به صورت اشتراکی است.

به بیانی دیگر، سرور مجازی قسمتی از منابع یک سرور اختصاصی است که بر روی آن به صورت مجازی سیستم عامل و برنامه های خود را اجرا می‌کنید. اگر می‌خواهید در مورد VPS بیشتر بدانید، مقاله‌ی سرور مجازی چیست را از دست ندهید.

سرور مجازی ابری چیست

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست ؟

تفاوت سرور مجازی با اختصاصی چیست ؟ این دو سرور چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در ادامه مواردی را باهم بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند با توجه به نیاز خود،‌ سرور موردنظر را انتخاب کنید.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی ؛ هزینه

در سرور اختصاصی، ما یک محصول انحصاری داریم؛ پس طبیعتا می‌بایست هزینه‌ی بیشتری را پرداخت کنیم. همچنین برای مدیریت سرور نیاز به دانش تخصصی و منابع سطح بالا داریم که بسیار هزینه‌بر است.

اما در مقایسه ی سرور مجازی اختصاصی و ابری باید گفت که کم هزینه ترین سرویس سرور مجازی ابری است. در اینجا ، شما فقط هزینه فضا و منابعی را که استفاده می کنید پرداخت خواهید کرد.

تمام کار و دانش تخصصی لازم برای مدیریت آن توسط خود ارائه دهنده اداره می شود و برای مدیریت سرور به داشتن تیم و یا موارد خاص دیگری نیاز پیدا نخواهید کرد.

مفهوم مدیریت در سرور مجازی اختصاصی و ابری

در سرور اختصاصی، صاحب آن کنترل کاملی بر سرور دارد و می‌تواند سرور را با توجه به نیاز خود مدیریت کند، اگرچه برای نگهداری و مدیریت سرور اختصاصی به دانش کامل درمورد سرور نیاز داریم. در مقابل اما سرور مجازی خود مدیریت شده است.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی ؛ پشتیبان گیری

در یک سرور اختصاصی، تنها یک سرور در دسترس ما قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر در سیستم خرابی وجود داشته باشد، می‌تواند روی دیگر داده‌ها تأثیر گذاشته و آنها را از بین ببرد. این موضوع، می‌تواند باعث خراب شدن سرور شود.

در سرور مجازی ، چندین سرور نمونه‌هایی از صفحه وب شما را نگهداری می‌کنند؛ بنابراین حتی اگر سرور دچار مشکلی شده و خراب شود، نمونه صفحه وب شما توسط سرور دیگری مدیریت می‌شود. وجود چندین سرور، سرور مجازی را قابل اعتمادتر می‌کند.

امنیت داده‌ها و اطلاعات

دلیل اصلی استفاده از سرور اختصاصی، امنیت است. حمله به یک سرور اختصاصی تقریبا غیرممکن است، زیرا به سختی می‌توان امنیت این سرور را نقض کرد. سرور مجازی نیز امنیت بالایی را فراهم می‌کند. البته انتخاب شرکتی که سرور مجازی را به شما ارائه می‌دهد نیز در این امر بی‌تأثیر نیست.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی ؛ سفارشی سازی

از آنجایی که کنترل کامل سرور اختصاصی در دست مالک است، سازماندهی آن نیز بر عهده ایشان می‌باشد. ارائه دهندگان سرور مجازی نیز برای کاربران، دسترسی موردنیاز را فراهم می‌کنند، ولی نه به اندازه‌ی سرور اختصاصی. البته این موضوع به شرکتی که سرور ابری را ارائه می‌دهد نیز بستگی دارد.

شرکت ابرآراز با قرار دادن پکیج سرور مجازی سفارشی برای کاربران، امکان سفارشی‌سازی را برای آنها فراهم ساخته است. با این قابلیت،‌ قادر خواهید بود هر میزان از منابع موردنیاز را سفارش دهید.

ادغام ابزارها

در  سرور اختصاصی در مقایسه با سرور مجازی اگر می‌خواهید سرور را با برخی از ابزارهای مبتنی بر نرم افزار ادغام کنید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید. اما در ابر (Cloud) امکان ادغام چندین نرم افزار آن هم با هزینه‌ی پایین‌تر امکان‌پذیر است.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی ؛ مقیاس پذیری

در پاسخ به این سوال که تفاوت سرور مجازی با اختصاصی در مقیاس پذیری چگونه است،‌ باید عنوان کنیم که در سرور اختصاصی به دلیل استفاده از سخت افزارهای اختصاصی، پیکر بندی آن غیرممکن است. در مقابل اما،‌ سرورهای ابریبسایر مقیاس پذیر بوده و می‌توان با توجه به نیاز خود هر چیزی مانند منابع و فضا را تغییر داد.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی ؛ مقیاس پذیری

تعریف هاست اشتراکی

هاست اشتراکی یک نوع خدمات میزبانی وب است که در آن منابع سرور مانند فضای دیسک، پردازنده، حافظه  RAM، پهنای باند بین چندین وب سایت مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. به عبارت دیگر در این نوع هاستینگ، چندین وب سایت می‌توانند از یک سرور فیزیکی واحد استفاده کنند و منابع سخت‌افزاری را با هم به اشتراک بگذارند.

معایب هاست اشتراکی

همچنین، در هاست اشتراکی، منابعی همچون فضای دیسک، پردازنده و حافظه رم بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. این موجب می‌شود که در صورتی که یک کاربر منابع زیادی مصرف کند، عملکرد وب سایت‌های دیگر کاربران تحت تأثیر قرار بگیرد.

بیشتر میزبان‌های اشتراکی محدودیت‌هایی را برای ترافیک ماهانه تعیین می‌کنند؛ این به معنای این است که در صورتی که وب سایت شما ترافیک زیادی دریافت کند، ممکن است دچار قطعی یا کاهش کارایی شود تا زمانی که ترافیک به حد مجاز برگردد.

مزایا و کاربرد های سرور مجازی

کاربران می‌توانند نرم‌افزارهای خاص خود را بر روی سرور مجازی خود نصب کرده و به راحتی آن‌ها را پیکربندی کنند که این امکان به آنها اجازه می‌دهد که برنامه‌های مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

به طور کلی، سرورهای مجازی دارای عملکرد بهتری نسبت به هاست‌های اشتراکی هستند؛ زیرا، منابع آن‌ها به صورت اختصاصی تخصیص داده شده و از این طریق مشکل همسایگی منابع در هاست‌های اشتراکی را ندارند.

به طور کلی سرور مجازی برای افرادی مناسب است که

به طور کلی، سرور مجازی برای افرادی مناسب است که نیاز به امنیت بالا دارند؛ در واقع، سرورهای مجازی به دلیل ایزوله بودن منابع وب سایت یا برنامه نرم‌افزاری، امنیت بالاتری را در مقایسه با هاست اشتراکی دارند و همین موضوع به کاربران اجازه می‌دهد که از لحاظ امنیتی در معرض خطرات کمتری باشند.

همچنین این سرور مناسب افرادی است که به دنبال کنترل بیشتر تنظیمات سرور خود هستند؛ کاربران سرورهای مجازی دارای دسترسی کامل به سیستم عامل نصب شده هستند و می‌توانند نرم‌افزارها و تنظیمات سیستم را به دلخواه خود تنظیم و پیکربندی کنند.

سخن پایانی

امیدواریم که تا به اینجا با تفاوت سرور مجازی و اختصاصی به درستی آشنا شده باشید. به طورکلی هرکدام از این سرور ها از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که از جمله مهم‌ترین آنان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سرور مجازی ابری مقیاس پذیری، انعطاف پذیری و امنیت بالایی را برای شما فراهم می‌کنند؛ در مقابل اما با استفاده از یک سرور اختصاصی در فضای ابری، شما مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نیستید. همین ویژگی سبب شده است تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ تحارت خودشان را به سمت رایانش ابری سوق می‌دهند.

اگر سایت درحال گسترشی دارید که برای تامین نیاز مشتریانتان به منابع بیشتری نیاز دارد، سرور مجازی ابری بهترین انتخاب شما خواهد بود. این سرور به شما کمک می‌کند تا علاوه بر استفاده از خدمات ویژه‌ی آن قیمت منطقی‌تری را نیز پرداخت کنید. سرور مجازی ابری در شرایط زیر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد:

  • انجام تنظیمات پیچیده بر روی سرور
  • بک آپ گیری مداوم از کل سیستم‌عامل
  • تغییر سریع و فوری سیستم عامل
  • راه‌اندازی سرور با نرم‌افزارهای از پیش نصب شده

در مقابل نیز سرور مجازی اختصاصی برای کسب‌وکارهای بسیار بزرگ مناسب است که مشکلی با پرداخت هزینه‌های آن ندارند. علاوه بر آن می‌خواهند سیستمشان پاسخگوی تعداد بازدیدهای زیاد باشد.

یکی دیگر از انواع سرور که در زمینه‌ی میزبانی و مدیریت کسب‌وکار خود با آن مواجه می‌شوید، سرور هایبرید و سرور ابری است. ما برای راحتی شما در انتخاب یک هاستینگ مناسب در مقاله‌ای دیگر به بررسی تفاوت میان این دو سرور پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم مطالب مفید مقاله‌ی تفاوت سرور اختصاصی هایبرید و سرور ابری را از دست ندهید. 

ما در این مقاله، در مورد تفاوت‌های هاست اشتراکی با سرور مجازی به صورت کامل صحبت کردیم؛ به طور کلی، هاست اشتراکی و سرور مجازی دو انتخاب متفاوت برای میزبانی وب هستند که هرکدام ویژگی‌ها و مزایا منحصر به فرد خود را دارند.

 در هاست اشتراکی، چندین وب سایت از منابع یک سرور فیزیکی به صورت مشترک استفاده می‌کنند. این راهکار معمولاً ارزانتر است و برای وب سایت‌های کوچک با ترافیک متوسط مناسب است.

در مقابل سرورهای مجازی به کاربران امکان می‌دهند تا از منابع سخت‌افزاری به صورت اختصاصی استفاده کنند.

سرورهای مجازی انعطاف‌پذیری بالایی دارند و کاربران می‌توانند منابع سرور را بر اساس نیازشان تغییر دهند، که این موضوع به آن‌ها این امکان  را می‌دهد که به بهترین شکل ممکن از سرور مجازی خود استفاده کنند.

به طور کلی، اگر نیاز به یک راه‌حل ارزانتر و برای وب سایت‌های کم ترافیک دارید، هاست اشتراکی گزینه مناسبی است؛ اما، اگر نیاز به امنیت، انعطاف‌پذیری بالا و کنترل دقیق تر بر منابع سرور دارید، بهتر است که از سرور مجازی استفاده کنید.

می خواهید بدانید آیا واقعا سرور مجازی ابری مناسب کسب وکار شماست یا نه؟

بروز اختلال در سرور و مشکلات نرم‌افزاری، امری اجتناب ‌ناپذیر است؛ لذا، شرکتی را برای میزبانی سرور انتخاب کنید که در هر زمان که با مشکل مواجه می‌شوید، یک متخصص فنی در کنار شما باشد. ما در ابرآراز با پشتیبانی شبانه‌روزی و رایگان خود به دنبال آن هستیم تا مشکلات سرور و هاست خریداری شده‌ی شما را به حداقل برسانیم.

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین موضوعات و آموزش‌های حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به کانال تلگرامی ابرآراز مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا