همه

آموزش اتصال به سرور ftp همراه با ویدئو آموزشی

در صورتی که شما از فضای میزبانی هاست استفاده کرده باشید و یا فایلی را به فضایی در محلی دیگر انتقال داده باشید احتمالا با ftp آشنایی دارید. ftp server پروتکلی است که برای انتقال فایل و برقرای ارتباط میان دو سیستم با استفاده از پروتکل tcp/ip استفاده می‌شود. افرادی که دسترسی‌های کافی داشته باشند می‌توانند در سرور های file transfer protocol یا FTP فایل های مورد نیاز را آپلود و همینطور دانلود کنند. یک طراح سایت ممکن است که به صورت روزانه از ftp استفاده کند؛ زیرا برای قسمت‌های مختلف سایت، فایل های زیادی مورد نیاز هستند و استفاده از پروتکل ftp ( اف تی پی ) ساده‌ترین راه برای انتقال این فایل ها به سرور مورد نظر می‌باشد. در تلاشیم تا در این مقاله، آموزش نحوه‌ی اتصال به سرور ftp را با یکدیگر دنبال کنیم؛ با ما در ادامه‌ی مقاله‌ی راهنمای اتصال به ftp همراه باشید.

نکته‌ای که لازم می‌دانیم در همین ابتدا ذکر کنیم این است که نحوه‌ی اتصال به ftp در اندروید و آیفون به یک شکل بوده و مراحل انجام اتصال به ftp با موبایل به یک روش یکسان انجام می‌گیرد.

[box type=”info” align=”right” class=”” width=””]ما پیش از این، مفهوم ftp و کاربردهای آن را به تفصیل توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی کاربردی ftp چیست ؟ را نیز مطالعه نمایید.[/box]

اهمیت بالای سرور مجازی در پروتکل FTP

به‌دلیل گسترش و پیشرفت کسب‌و‌کارها، استفاده از سرور اختصاصی با منابع متفاوت و متناسب نیز افزایش یافته است. به‌طور کلی سرور ها، راس ارتباطی در شبکه می‌باشند که از نظر سخت افزاری بسیار قدرتمند هستند. از طرفی دیگر از سرور ها به‌عنوان سیستم سرویس دهنده و اغلب جهت کنترل، مدیریت، میزبانی و … استفاده می‌شود. جالب است بدانید که تمام ماشین‌های موجود در اینترنت سرویس دهنده و یا سرویس گیرنده می‌باشند. ماشین‌هایی كه برای سایر ماشین‌ها، خدماتی را ارائه می‌نمایند، سرویس دهنده نامیده می‌شوند. در مقابل، ماشین‌هایی كه از خدمات مختلف استفاده می‌نمایند، با عنوان سرویس گیرنده یاد می‌شوند. در ادامه‌ی مقاله‌ی طریقه اتصال به ftp با ما همراه باشید.

سرور ها معمولا در مکانی به نام دیتاسنتر نگهداری می‌شوند که توسط آی پی اختصاصی به اینترنت بسیار سریع وصل می‌گردند. اگر سرور مورد نظر با ابزارهای نرم‌ افزار خاصی به چند بخش تقسیم شود، هر بخش از آن را سرور مجازی می‌گویند.

از مزایای سرور مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استقلال در مدیریت سیستم عامل و نصب نرم افزارهای مورد نیاز
  • امکان خاموش، روشن و  reboot نمودن سرور
  • منابع کاملا مستقل
  • امنیت ذاتی بالاتر

[box type=”info” align=”right” class=”” width=””]اجاره یا خرید بهترین vps سرور با قیمت مناسب و سرعت‌بالا، به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز به فضای بیشتر، به کمک فناوری ابری، منابع سخت‌افزاری خود را تا سطح قابل توجهی ارتقا دهید؛ در نتیجه خرید سرور مجازی NVMe پرسرعت ابر آراز، می‌تواند بهترین گزینه برای توسعه کسب‌وکار شما باشد.[/box]

اهمیت سرور در پروتکل ftp

آموزش اتصال به سرور ftp ؛ ftp چطور کار می‌کند؟

اتصال به ftp با گوشی چگونه انجام می‌گیرد‌؟ اف تی پی ( FTP )، برای کارکردن نیاز به دو دستگاه دارد. کاربران برای استفاده از ftp server نیاز به احراز هویت خود دارند که این کار توسط اطلاعات کاربری‌ای که در اختیار آن‌ها است، در سرور انجام می‌شود. بعضی از سرور های عمومی ftp ممکن است که از شما اطلاعاتی برای ورود نخواهند و این به این علت است که این سرورها برای عموم در دسترس بوده و فرد خاصی صاحب آن سرور نیست و همه می‌توانند از فایل های موجود روی آن استفاده کنند. به این سرور anonymous ftp گفته می‌شود.

هنگامی که اتصال به سرور ftp ( اف تی پی ) برقرار می‌شود، دو کانال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. کانال اول command channel نامیده شده که دستورات را اجرا می‌کند و کانال دوم data channel بوده که وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارد. برای دریافت و یا انتقال فایل در سرور ftp از این پروتکل برای ایجاد درخواست جهت اعمال تغییرات در سرور استفاده می‌شود. سرور پس از آن اجازه ایجاد تغییرات را می‌دهد که به این حالت active گفته می‌شود.

اگر دیواره آتشی روی سیستم کاربر نصب باشد، توزیع اطلاعات در این حالت ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. دیواره‌های آتش معمولا به سرویس های خارجی اجازه دسترسی به فایل های روی سیستم را نمی‌دهد. وقتی که این مشکل رخ دهد از حالت passive استفاده می‌شود. در این حالت، یوزر هر دو کانال را ایجاد می‌کند و سپس از سرور خواسته می‌شود تا بجای ایجاد کانکشن شروع به گوش دادن (listen) کند. با ادامه‌ی مقاله‌ی اتصال به سرور ftp در اندروید ما را همراهی نمایید.

آموزش اتصال به ftp ؛ چطور از ftp استفاده کنیم؟

برای ایجاد اتصال به سرور ftp ، سه حالت مختلف داریم. یک روش خیلی ساده، استفاده از کامند لاین سرور ftp است که می‌توان از cmd در ویندوز یا ترمینال در لینوکس برای این کار استفاده کرد. توسعه دهندگان، همچنین از این روش برای نحوه اتصال به ftp سرور استفاده می‌کنند. علاوه بر آن کاربر می‌تواند با استفاده از مرورگر وب مانند فایر فاکس با سرور ftp ارتباط برقرار کند. این روش، هنگام اتصال به سرور های بزرگ که دارای تعداد فایل بیشتری هستند مناسب‌تر است. با این حال نسبت به روش های دیگر، از سرعت و امنیت کمتری برخوردار است.

امروزه معمول‌ترین روش استفاده از ftp server و اتصال گوشی به ftp مخصوصا توسط توسعه دهندگان استفاده از کلاینت ftp است. برنامه‌های کلاینت ftp دسترسی‌های بیشتری نسبت به کامند لاین و مرورگرها مانند فایر فاکس به شما می‌دهند. همچنین مدیریت و ارسال و دریافت فایل ها نیز آسان‌تر است. یکی از معروف‌ترین نرم افزار های کلاینت ftp برنامه filezilla بوده که شما می‌توانید به صورت رایگان این برنامه را از سایت دریافت کرده و استفاده نمایید.

ftp چگونه عمل می‌کند

نحوه اتصال به ftp ؛ سرور FTP در cPanel ( سی پنل )

پروتکل FTP به شما اجازه می‌دهد فایل های خود را با برنامه‌های شخص ثالث مانند FileZilla ، CoreFTP و… مدیریت کنید. با استفاده از یک اکانت FTP می‌توان به تنظیم و پیکربندی کاربرانی پرداخت که از طریق FTP به آپلود ، دانلود و ویرایش فایل ها می‌پردازند. به عبارتی هر کاربر FTP می‌تواند نام کاربری مخصوص و دایرکتوری اصلی خود را داشته باشد و فقط هم به آن دایرکتوری دسترسی داشته باشد.

روش اتصال به ftp با filezilla 

فايل زيلا يک برنامه FTP Manager Client متن باز و رايگان است که با استفاده از آن می‌توانید فایل های موردنظرتان را از کامپیوتر به هاست و بالعکس انتقال دهید. در واقع فایل زیلا ، از جمله اساسی‌ترین نرم افزارهای اینترنتی است که بدون آن، نمی‌توان تعامل زیادی برقرار کرد. از طرفی فایل زیلا به شما امکان می‌دهد که اتصال ftp به هاست را میسر نمایید.

filezilla يک FTP Client کامل است که با وب‌سايت‌هاي FTP به راحتي و قدرت ارتباط برقرار مي‌کند. فرستادن همزمان و موازي چندين فايل و همخوان کردن فايل‌ها از خصوصيات بارز اين برنامه است. هیچ کس به درستی نمی‌داند که نهایت توانایی‌های فایل زیلا ( FileZilla ) چیست و تا چه اندازه‌ای در طراحی یک وب‌سایت کاربرد دارد. این نرم افزار با اینکه ظاهر چندان زیبایی ندارد اما مناسب‌ترین ابزار برای انتقال فایل است.

مشکل اتصال به ftp ؛ رفع ارور ( eror ) FTP با استفاده از فایل زیلا ( FileZilla )

شاید تا به حال در هنگام اتصال به سرور ftp و آپلود فایل ها در FTP با خطا و ارور عدم اتصال به ftp برخورد کرده باشید که پیغامی مانند Server Does not support non-ASCII Characters را به شما نمایش داده باشد. در ابتدای امر، باید بدانید که علت ایجاد این مشکل، ساختار فایلی است که می‌خواهید آپلود کنید. هنگامی که فایل شما از ساختار ASCII پشتیبانی نکند و یا خارج از آن رنج باشد، این ارور رخ داده و در هنگام انتقال اطلاعات با این خطا روبه‌رو خواهید شد. برای رفع eror عدم اتصال به ftp مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نرم افزار FileZilla را باز کرده و از منوی File گزینه Site Manager را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده بر روی نام سایت کلیک کرده و در سمت راست صفحه، سربرگ Charset را انتخاب نمایید.
  • حال شما قادر خواهید بود فایل مورد نظر را بدون دریافت خطا جابه‌جا نمایید.

[box type=”warning” align=”alignright” class=”” width=””]اگر مجدداً با ارور Server Does not support non-ASCII Characters روبه‌رو شدید ، نرم افزار را بسته و مجدداً باز کنید[/box]

طراحی سایت و FTP

پروتکل FTP  ، وظیفه نگارش و نوشتن بر روی Host ( هاست ) را عهده دار است. ما می‌توانیم با ورود به پنل فضای خود، بر روی آن تغییرات انجام دهیم یا فایل آپلود نماییم که همه این کارها توسط پروتکلی به نام FTP  انجام می‌شود. این پروتکل به شما امکان می‌دهد به شکلی موثرتر با فضای وب ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید فایل های با ظرفیت بالا را آپلود کرده و از آن‌ها در طراحی سایت خود استفاده نمایید.

در نهایت اگر می‌خواهید با نحوه‌ی انتقال فایل با FTP آشنا شوید، دیگر مقالات ابر آراز را از دست ندهید. 

[box type=”info” align=”alignright” class=”” width=””]در نهایت اگر به یادگیری مطالب حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم در کانال تلگرامی ابرآراز عضو شوید.[/box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا