آموزشیهمه

ftp چیست و چه کاربردی دارد؟

ftp چیست ؟ ftp در واقع راهی برای انتقال آنلاین فایل‌ها است. شاید شما فکر کنید که اینترنت همان سایت‌هایی است که شما با مرورگر خود آن‌ها را مشاهده می‌کنید؛ اما مرورگر شما فقط از یک پروتکل استفاده می‌کند وآن http است.پروتکل های زیادی هستند که با هم اینترنت را می‌سازند. مثلا IMAP ‌ و POP دوتا از پروتکل هایی هستند که کاربر هایی که از ایمیل استفاده می‌کنند برای ارسال و دریافت از آن‌ها استفاده می‌کنند.xampp پروتکلی برای ارسال و دریافت پیام است.ftp نیز نوعی از پروتکل ها است.

برای خرید هاست ابری با سرعت بالا و آپتایم 99/99 درصد پیشنهاد می‌کنیم حتما از پکیچ های هاست ابری ابر آراز دیدن فرمایید.

ftp مخفف چیست؟

در تعریف ftp مخفف چیست باید گفت، ftp مخفف file transfer protocol است.همچنین یکی از قدیمی ترین پروتکل هایی است که وجود داشته و برای انتقال فایل استفاده می‌شده است. یک سرور ftp به شما اجازه دسترسی به یک پوشه رو می‌دهد. کاربر ها با استفاده از برنامه های ftp به این سرور ها متصل می‌شوند،‌ این برنامه ها به شما اجازه می‌دهند که فایل هایی را از آن سرور دانلود کرده و یا در آن آپلود کنید.بسیاری از کاربران اینترنت ممکن است هیچ وقت از ftp استفاده نکنند با این حال ftp در بسیاری از مواقع ابزاری کاربردی است،‌ مخصوصا برای افرادی که می‌خواهند نحوه‌ی کارکردن اینترنت را از پایه بدانند.

ftp مخفف چیست

کاربرد ftp چیست ؟

ftp ابزاری برای انتقال اطلاعات از سیستم شما به سروری است که سایتی روی آن بارگذاری شده. مثلا اگر بخواهید وردپرس را روی یک سرور نصب کنید،‌ برای انتقال این فایل ها به ftp نیاز دارید. گاهی از ftp برای اشتراک گذاری فایل ها استفاده می‌شود.یک فرد می‌تواند فایلی را روی یک سرور ftp بارگذاری کند و بعد لینک آن فایل را با دیگران به اشتراک بگذارد،‌البته دیگر به علت وجود سرویس های ابری فراوان از این روش برای اشتراک فایل ها استفاده نمی‌شود اما همین حالا نیز افرادی هستند که ترجیح می‌دهند فایل های خود را روی سرور خانگی نگه‌داری کنند و برای این کار از ftp استفاده می‌کنند.

ftp یکی از ساده ترین و اولین روش هایی است که برای انتقال یک فایل از یک دستگاه به دستگاه دیگر استفاده می‌شود.شروع کار ftp به سال 1971 برمیگردد که اولین نسخه از آن ساخته شده و در دسترس عموم قرار گرفت،‌ در سال 1980 به فرمت tcp/ip تبدیل شد .

ftp از دو کانال برای کار کردن استفاده می‌کند.کانال دستوری اطلاعاتی در باره‌‌ی عملیاتی که در حال انجام است را منتقل می‌کند که شامل اطلاعاتی در باره‌ی فایلی که در حال انتقال بوده و چه دستوراتی استفاده شده‌اند می‌باشد و بعد کانال دیتا فایل را منتشرمی‌کند.

همچنین نوع انتقال فایل ها می‌تواند active و یا passive باشد.معمولا از نوع active استفاده می‌شود و به سرور و کلاینت اجازه‌‌‌ی ارتباط از طریق هر دو کانال را می‌دهد که سرور اجازه‌ی انتقال فایل ها را می‌دهد. اما این روش ممکن است توسط فایروال ها با مشکل مواجه شود،‌ همچنین نوع passiv وجود دارد که سرور به ارتباط بین دو طرف اهمیتی نداده و دستگاه دیگر همه‌ي کار ها را انجام می‌دهد.

هاست وردپرس پرسرعت ابری یک پیشنهاد طلایی برای کسب‌و‌کارها

با خرید هاست وردپرس دیگر نیازی به نصب وردپرس بر روی سرور نخواهید داشت و دیگر درگیر دغدغه‌های جانبی آن نخواهید شد؛ زیرا با هاست وردپرس که در ابرآراز ارائه می‌شود، در کمترین زمان ممکن و تنها با یک کلیک وردپرس شما نصب و سایتتان قابل بهره‌برداری می‌باشد.

در واقع شما می‌توانید با چند کلیک، یک میزبانی وردپرس ایجاد و پیکربندی کنید و بسیاری از ابزارها و افزونه‌های کاربردی را به دلخواه خود نصب کنید و به رشد رتبه صفحات و بهینه سازی سئوی سایت خود کمک شایانی کنید. هاست wordpress در واقع عملیات ساده‌سازی و ایمن‌سازی سایت شما را برعهده  دارد و منجر به سرعت بخشیدن به آن می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع بیشتر از پکیج های ویژه میزبانی وردپرس و امکانات متفاوت آن به صفحه خرید هاست وردپرس پرسرعت در ابرآراز مراجعه کنید.

هاست وردپرس پرسرعت ابری یک پیشنهاد طلایی برای کسب‌و‌کارها

از file transfer protocol چه استفاده ای می‌شود؟

پلتفرم هایی که هنوز ftp را برای دانلود و آپلود ارائه می‌دهند اما استفاده از این روش دیگر قدیمی شده اما با این حال دوتا از روش های مدرن استفاده از ftp این دو هستند:‌
تدریس:
ftp راهی اولیه برای معرفی تازه کارها به دنیای اینترنت قبل از اینکه بخواهند با مفاهیم تخصصی تر آشنا شوند است.بعضی افراد نیز سیستم های ftp را به عنوان نوستالژی یا برای تفریح می‌سازند.
انتقال فایل های حجیم:
بعضی از افراد که در حوزه آی‌تی فعالیت می‌کنند ممکن است از ftp برای انتقال فایل های سرور در سازمان استفاده کنند،‌ در این صورت مشکل امنیتی ای نداریم و ftp ساده ترین راه برای انتقال فایل های حجیم است.

علاوه بر آن، شما با استفاده از تلنت می‌توانید کامپیوترها را از راه دور کنترل کنید. Telnet به افراد مختلف اجازه می‌دهد که از ترمینال‌های مختلف در دانشگاه‌ها و سازمان‌ها، به قسمت‌های مختلف دیگر آن ساختمان و سازمان دسترسی داشته باشند. این موضوع سبب می‌شود تا به میزان قابل توجهی در وقت افراد صرفه جویی شود. ما در مقاله‌ای دیگر، به سوال telnet چیست پاسخ داده و کاربردهای آن را توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه نمایید، که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

ftp چه شکلی است؟

با اینکه بستگی دارد که هر کاربر از چه برنامه ای استفاده کند،‌معمولا صفحه ای که مشاهده می‌کنید مثل فایل منیجر شما است که ساختاری درختی داشته و تمامی فایل هارا به شما نمایش می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید فایل های خود و فایل هایی که در سرور هستند را مشاهده کرده و آن‌ها را انتقال دهید.

همچنین می‌ةوانید از برنامه هایی که به عنوان کلاینت ftp کاربرد دارند استفاده کنید که یکی از مشهورترین این برنامه ها filezilla است.سرور های عمومی ftp سرور هایی هستند که همه افراد می‌توانند از آن ها استفاده کرده و فایل هایی را در ‌آن ها برای استفاده‌ی دیگران به اشتراک بگذارند.مثلا شرکت adobe این امکان را به شما می‌دهد که برنامه های انتخابی خود را از طریق ftp نصب کنید.افرادی که لایسنس adobe را دارند و دسترسی به سی دی مورد نیاز برای نصب برنامه مورد نیاز خود ندارند میتوانند از سرور های ftp برای دانلود و نصب این برنامه ها استفاده کنند.

امنیت در file transfer protocol چگونه است

تاریخچه‌‌ی ساخت ftp به موقعی برمي‌گردد که صحبتی از امنیت سایبری نبود و کمتر کسی به این مسائل توجه می‌کرد، ‌بنابراین استفاده از ftp امن نیست. به این خاطر بسیاری از افراد از ftps یا ‌sftp استفاده می‌کنند. این دو نیز مثل ftp عمل می‌کنند اما در بین مسیر اطلاعات ارسالی رمز گذاری می‌شوند که این به این معنی است که کسی نمی‌تواند از بیرون به فایل های ما دسترسی داشته باشد.امروزه خیلی از سازمان ها فقط از نوع امن ftp را ارائه می‌دهند و از مدل اولیه ftp که امن نیست استفاده نمی‌کنند. sftp نوعی از ftp است که از ‌ssh استفاده می‌کند. (برای آشنایی با این پروتکل پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز مقاله‌ی پروتکل sftp چیست را مطالعه کنید.)

برنامه های زیادی برای استفاده به عنوان کلاینت ftp وجود دارند که معروف ترین آن ها filezilla است و شما میتوانید از این برنامه برای انتقال و دریافت فایل ها استفاده کنید که محیط کاربری بسیار ساده ای داشته و فقط با وارد کردن آدرس سرور و نام کاربری و رمز عبور خود به سرور متصل می‌شوید.
همچنین این برنامه نسخه ای به عنوان سرور دارد که می‌توانید از آن برای تبدیل سیستم خود به سرور ftp استفاده کنید و دیگر مزیت این برنامه رایگان بودن آن است.

شما می توانید برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در اینستاگرام ابر آراز دنبال کنید.

چرا هاست ابر آراز ؟ هاست ابرآراز دارای انواع گوناگونی است، که شما با توجه به نیاز خود قادر به انتخاب از بین آن‌ها خواهید بود. همچنین ما در ابر آراز با ارائه ی سرورهای ابری با قیمتی مقرون به صرفه، آپ تایم 99/99 درصد و پشتیبانی رایگان 24 ساعته در خدمت شما هستیم.

مزایا پروتکل انتقال فایل FTP

پروتکل FTP دارای مزایای مهمی است که شامل موارد زیر می‌شود:

1. انتقال سریع فایلFTP

به عنوان یک پروتکل مخصوص انتقال فایل طراحی شده است و برای انتقال سریع فایل‌ها بهینه شده است. با استفاده از FTP، می‌توانید فایل‌ها را به سرعت بالا بین سرور و مشتری انتقال دهید.

2. پشتیبانی از هاست‌های متعددFTP

قابلیت اتصال و انتقال فایل‌ها به هاست‌های مختلف را داراست. شما می‌توانید با استفاده از FTP به هاست‌های مختلف متصل شده و فایل‌ها را به آن‌ها ارسال کنید یا از آن‌ها دریافت کنید.

3. امکان انتقال فایل‌های بزرگ با حجم زیادFTP

از انتقال فایل‌های بزرگ با حجم زیاد پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌هایی با حجم بزرگ را بدون مشکل انتقال دهید.

4. امکان زمانبندی پروسه انتقال فایل

با استفاده از FTP، می‌توانید زمانبندی کنید که فایل‌ها در یک زمان خاص انتقال یابند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا فرآیند انتقال فایل را به صورت خودکار و زمانبندی شده مدیریت کنید.

5. امکان از سرگیری فرآیند انتقال فایلFTP

مکان ادامه فرآیند انتقال فایل را در صورت قطعی در ارتباط فراهم می‌کند. این بدان معناست که اگر در حین انتقال فایل ارتباط قطع شود، شما می‌توانید از جایی که متوقف شده بودید، فرآیند انتقال را از سرگیری کنید بدون اینکه باید از ابتدا شروع کنید.

6. ایجاد صف از فایل‌های در حال انتقال توسط FTP Client

بسیاری از FTP کلاینت‌ها قابلیت ایجاد صف از فایل‌های در حال انتقال را دارا هستند. این بدان معناست که شما می‌توانید چندین فایل را به صورت همزمان برای انتقال قرار دهید و FTP Client به صورت خودکار آن‌ها را به ترتیب انتقال می‌دهد.

این مزایا باعث جذابیت استفاده از پروتکل FTP برای انتقال فایل‌ها می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که در برخی موارد به دلیل محدودیت‌ها و نقاط ضعف FTP، جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا