سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
رایانش ابریشبکه ابریهمه

انواع ابر (Cloud) در رایانش ابری

برای ایجاد یک سرویس رایانش ابری، قدم اول انتخاب نوع ابر از بین انواع ابر برای پیاده سازی است.

برای خرید سرور مجازی ابری آراز با ویژگی‌های منحصر به فرد و سرعت بالا به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

چرا ابر آراز ؟ در ابر آراز شما شاهد ارائه کلیه سرویسها با بالاترین امنیت، ارائه خدمات پشتیبانی 24 ساعته (گفتگوی آنلاین ، تلفن ، تیکت ) با مقرون به صرفه ترین هزینه خواهید بود.

انواع ابر

در حال حاضر، سه نوع ابر برای پیاده سازی وجود دارد:

1) ابرعمومی (Public Cloud)
2) ابر خصوصی (Private Cloud)
3) ابر ترکیبی (Hybrid Cloud)

رایانش ابری

 ابرعمومی (Public Cloud) 

کاربران می توانند به وسیله ی مرورگر های اینترنت به ابرعمومی (Public Cloud) دسترسی پیدا کنند. در ابر عمومی (Public Cloud) نحوه استفاده بر اساس پرداخت به میزان کارکرد(pay-as-you-go) است؛ این بدان معنی است که کاربران فقط به ازای مدت زمانی که از خدمات استفاده می کنند، هزینه می پردازند. مشخصا نیازی به نصب و راه اندازی سخت افزار و نرم افزار های مختلف برای استفاده از خدمات مورد نیازشان ندارند.
اگر می خواهید بیشتر در مورد ابر عمومی (public cloud) و مزیت های برتر آن در رایانش ابری بدانید، به مقاله ی ابرعمومی (public cloud) در رایانش ابری چیست رجوع کنید.

 ابر خصوصی (Private Cloud)

نوع بعدی از انواع ابر، ابر خصوصی (Private Cloud) است، که در دیتاسنترهای سازمان ها به کار می رود. دراین نوع ابر مدیریت، نگهداری و به روز رسانی سیستم آسان تر انجام می شود. همچنین کنترل بیشتری روی گسترش و نوع استفاده از شبکه وجود دارد. ابر خصوصی (Private Cloud) را می توان با اینترنت مقایسه کرد.
این نوع ابر در مقایسه با ابرعمومی (Public Cloud) که در آن همه ی منابع و اپلیکیشن ها توسط ارائه دهنده ی سرویس مدیریت می شوند، این موارد باهم ترکیب شده و با توجه به سطح سازمانی user ها ، در اختیار آن ها قرار می گیرند.

در واقع مدیریت منابع و اپلیکیشن ها توسط خود سازمان انجام می شود و از آنجا که تنها کاربران هر سازمان به این Cloud دسترسی دارند، امنیت آن به مراتب بالاتر است.

ویژگی ها و مزایای ابر خصوصی (Private Cloud) یکی از انواع ابر

1) امنیت بالاتر و حفظ حریم شخصی

استفاده از ابر خصوصی باعث می شود که سازمان شما به سطح معینی از امنیت برسد، که این کار با محدود کردن دسترسی ها، استفاده از فایروال و خطوط اختصاصی استیجاری و میزبانی داخلی که قابل جستجو نباشد، دست یابد.

2) کنترل های بیشتر

تنها یک سازمان امکان وصل شدن به یک ابر خصوصی برای مدیریت و اعمال تنظیمات خود را در جهت رسیدن به یک راه حل شبکه ای را دارد.

3) هزینه و صرفه جویی در انرژی

پیاده سازی ابر خصوصی به تخصیص منابع در یک سازمان و تضمین دسترسی به منابع بخش خصوصی کسب و کار کمک می کند. در اقتصاد های کوچک این با افزایش سربار مدیریتی همراه است که با استفاده کاربردی تر ازمنابع این شبکه، به حداقل می رسد.

4) بهبود قابلیت اطمینان

حتی در جایی که منابع (سرور، شبکه و غیره) داخل میزبان است ، ایجاد محیط های مجازی به این معنی است که شبکه نسبت به استفاده از زیرساخت های فیزیکی انعطاف پذیر‌تر است. علاوه بر این، سازمان ها هنوز هم می توانند از امنیت فیزیکی که توسط زیرساخت های میزبانی در مراکز داده تامین می شوند، بهره مند گردند.

تعریف ابر ترکیبی (Hybrid Cloud) 

رایانش ابری

ابر ترکیبی (Hybrid Cloud)، ترکیبی از ابرعمومی (Public Cloud) و ابر خصوصی (Private Cloud) است، به این صورت که در آن یک ابر خصوصی (Private Cloud) به 2 یا چند سرویس بیرونی متصل است. ابر ترکیبی (Hybrid Cloud) راهی مطمئن برای کنترل داده ها و اپلیکیشن هاست و در عین حال به کاربران اجازه ی دسترسی به اطلاعات لازم از طریق اینترنت را نیز می دهد؛ با استفاده از این نوع ابر سازمان ها در عین حال که نیازهای خود را برطرف می کنند، در مواقع نیاز از ابرعمومی (Public Cloud) نیز بهره می گیرند.

بنابراین ، یک سازمان می تواند با به کاربردن خدمات ابری عمومی در تمام فعالیت های غیرحساس، با تکیه بر یک ابر خصوصی هنگام نیاز و با اطمینان از این که همه ی پایگاه هایشان به طور یکپارچه تلفیق و مجتمع شده اند، بازدهی خود را افزایش دهد.

مدل های ابری ترکیبی در بین انواع ابر می توانند به چند طریق به کار برده شوند :

• به منظور فراهم کردن هر دو خدمات عمومی و خصوصی به عنوان یک خدمت جامع و یکپارچه، منابع ابری جدا گرد هم آیند.
• منابع یا فراهم کننده های ابری منفرد یک بسته ی ترکیبی کامل را ارائه کنند.
• سازمان هایی که قصد دارند خودشان ابرهای خصوصی شان را مدیریت کنند، ابتدا باید در یک سرویس ابری عمومی عضو شوند، سپس به زیرساخت آن ها ملحق گردند.
در عمل، یک موسسه می تواند برای میزبانی وب سایت بازرگانی الکترونیکی اش در یک ابر خصوصی، از میزبانی ابری ترکیبی استفاده کند. این محیط امن و مقیاس پذیر است . اما بروشور یا کاتالوگ شان به دلیل این که مقرون به صرفه تر است ( والبته از لحاظ امنیت پایین تر) در یک ابر عمومی قرار می گیرد.

یک پیکربندی ابری ترکیبی، از قبیل میزبانی ترکیبی، می‌تواند کیفیت های زیر را به کاربرانش عرضه کند:

• مقیاس پذیری

در حالی که در بین انواع ابر، ابرهای خصوصی بسته به پیکربندی شان ( خواه به صورت داخلی و یا خارجی میزبانی شده باشند یا خیر) سطح خاصی از مقیاس پذیری را ارائه می دهند. اما خدمات ابری عمومی با حدود کمتری از مقیاس پذیری را ارائه می دهد، چرا که منبع از یک زیرساخت ابری بزرگ تر استخراج شده است.
با انتقال هر چه بیشتر فعالیت های غیر حساس به یک ابر عمومی، این امکان به سازمان ها داده می شود تا همزمان با کاهش نیاز به یک ابر خصوصی ، بتوانند از مقیاس پذیری ابر عمومی نیز بهره جویند .

• مقرون به صرفه بودن و سودآوری

علاوه بر این‌ها، ابرهای عمومی در بین انواع ابر برای رسیدن به صرفه جویی‌های بیشتر در تولید انبوه و سودآوری‌های کلان، مناسب تر از ابرهای خصوصی هستند؛ بنابراین ابرهای ترکیبی سازمان ها را قادر می سازند تا همزمان با حفظ امنیت برای عملیات ها و موارد حساس، صرفه جویی هایی را برای حداکثر فعالیت های تجاری ممکن به وجود آورند.

• امنیت

بخش ابر خصوصی مدل ابر ترکیبی نه تنها امنیت لازم برای عملیات های حساس را فراهم می آورد، بلکه نیازهای مدیریتی و نظم دهنده برای اداره و ذخیره داده ها را در جایی که قابل اجرا باشد، تامین می کند.

• انعطاف پذیری

در دسترس بودن منبع ایمن و همچنین منبع عمومی سودآور و مقیاس پذیر، می تواند فرصت های بسیاری را به منظور جستجوی دیگر راه های عملی ، پیش پای سازمان ها قرار دهد.
البته نوع دیگری از رایانش ابری به نام رایانش ابری اجتماعی نیز وجود دارد که به اندازه سه نوع دیگر رایج نیست. در رایانش ابری اجتماعی، یک ابر اختصاصی توسط چند شرکت به صورت اشتراکی استفاده می شود.

انواع سرویس های رایانش ابری

رایانش ابری

به طور کلی سه نوع استاندارد از سرویس های ابری به صورت (Service a as Infrastructure (Iaas یا همان زیرساخت به عنوان سرویس، (Service a as Platform (PaaS یا همان پلتفرم به عنوان سرویس و (Service  Software as a service (SaaS  یا همان نرم افزار به عنوان سرویس دسته بندی میشوند.
اگرچه اغلب این سرویس ها به عنوان سه لایه اصلی یک سرویس کلی مطرح هستند (زیرساخت – پلتفرم – نرم افزار به عنوان سرویس)، اما کاربرد آن ها لزوما به یکدیگر وابسته نیست.

زیر لایه های مختلف ساختار رایانش ابری

بخش کاربر یا Client یک شبکه رایانش ابری شامل سخت افزار و نرم افزارهایی است که برای ارائه ی خدمات و قابل استفاده بودن برای کاربران به رایانش ابری وابسته اند.
بخش اپلیکیشن یک شبکه رایانش ابری، امکان ارائه ی خدمات Service a as Software( SaaS ) بر روی اینترنت را فراهم کرده و به این ترتیب نیاز به نصب و اجرای اپلیکیشن روی کامپیوتر کاربر ایجاد می شود.
مهم ترین ویژگی این بخش این این است که می توان از طریق اینترنت به برخی نرم افزار ها دسترسی پیدا کرده و در چندین مرکز آن ها را مدیریت کرد.
کاربران نیز از راه دور و از طریق اینترنت امکان استفاده از نرم افزار را پیدا میکنند.

بخش خدمات پلتفرمی (Platform as a Service) (PaaS)

با استفاده از زیرساخت ابری که یک پلتفورم برای رایانش ارائه می دهد و شامل تمام برنامه هایی است که کاربران به طور معمول نیاز دارند، کاربران مجبور به خرید و نصب نرم افزار ها و سخت افزارهای لازم نیستند.

پیشنهاد مطالعه :

برای اطلاعات بیشتر در مورد PAAS مقاله ی platform as a service پلتفرم به عنوان سرویس یا paas چیست؟ را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید.

Platform as a Service چیست نوعی از خدمات ارائه شده توسط رایانش ابری است که در آن یک ارائه دهنده خدمات با ارائه یک بستر یا پلتفرم به مشتری ها، آن ها را قادر می سازد تا برنامه های تجاری خود را بدون نیاز به ایجاد و نگهداری زیرساخت هایی که معمولاً به چنین فرآیندهای توسعه نرم افزار نیاز دارند و پرداخت هزینه های بالای آن اجرا، توسعه و مدیریت کنند.

بخش خدمات زیرساختی Infrastructure as a Service (IaaS)

این بخش زیرساخت مورد نظر برای ارائه ی یک سرویس را فراهم می نماید. در نتیجه کاربر مجبور به خرید سرور، مراکز داده و یا منابع لازم برای ساخت یک شبکه نیست.
مهم ترین مزیت بخش خدمات زیر ساختی این است که مشتری فقط برای مدت زمانی که از خدمات زیرساختی استفاده می کند هزینه می پردازد. در نتیجه مشتریان می توانند سریع تر و با صرف هزینه کمتر به خدمات مورد نیاز دست یابند.

IaaS اساسی‌ترین بخش سرویس‌های رایانش ابری است. با این سرویس، زیرساخت‌های IT (سرورهای فیزیکی و مجازی)، ذخیره‌سازی، شبکه‌بندی و سیستم‌عامل‌ها را در ازای پرداخت اجاره‌بها، دریافت می‌کنید.
هر منبع به عنوان یک جزء از سرویس، توسط شرکت رایانش ابری آراز به صورت جداگانه ارائه می‌شود و زمانی که به آن نیاز پیدا کردید، می توانید یک منبع خاص را اجاره کنید.

همچنین پلتفرم زیرساخت ابری شرکت رایانش ابری آراز OpenStack می باشد که به دلیل Multi Hypervisor بودن از تمایز خاصی نسبت به سایر پلتفرم ها برخوردار است و جز بهترین گزینه ها جهت مدیریت یکپارچه ی زیرساخت ابری می باشد که در ادامه آن را بررسی میکنیم؛ پیشنهاد می‌کنیم پیش از خواندن ادامه مطلب سری به مقاله اوپن استک چیست بزنید و با تحول بزرگ این پلتفرم در رایانش ابری آشنا شوید.

ارائه زیرساخت ابری آراز نیز به صورت PAY AS YOU GO می باشد و پشتیبانی به صورت 24 ساعته و رایگان ارائه می گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا