سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیهمه

نصب اس کیو ال سرور 2019(SQL Server)

مایکروسافت اس کیو ال سرور نرم افزاری قدرتمندیست، که برای مدیریت بانک‌های اطلاعاتی از آن استفاده می‌شود. در این برنامه ابزارهای مختلفی برای ساخت، نظارت، مدیریت بر پایگاه داده‌ها و بانک های اطلاعاتی وجود دارد. در ادامه این مقاله به آموزش نصب اس کیو ال سرور SQL erver2019 می‌پردازیم. برای خرید سرور مجازی به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

 کاربر می‌تواند با استفاده از امکانات موجود در اس کیو ال سرور بانک اطلاعاتی خود را ایجاد نماید و اطلاعات موجود در آن را مدیریت نماید. علاوه بر این یکی از برترین مزیت‌های این برنامه امنیت بالای آن می باشد، که باعث شده تا کاربران با خیال راحت از آن برای محافظت از اطلاعات خود استفاده نمایند.

Microsoft SQL Server2019

مایکروسافت اس کیو ال سرور 2019 جدید‌ترین نسخه برنامه‌ي مدیریت پایگاه‌ داده است، که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده است. از خصوصیات مهم این برنامه می‌توان به ایجاد و مدیریت بانک اطلاعاتی رابطه‌ای (Relational Database) اشاره کرد.

امروزه با توجه به اینکه بیشتر شرکت ها و سازمان ها با حجم داده‌های زیادی سر‌و‌کار دارند. همچنین چون حجم داده‌های آنها روز به روز در حال افزایش است. در نسخه‌ی جدید این برنامه می‌توان با اعمال کلاسترینگ (خوشه بندی) بر روی داده‌های حجیم، داده‌های بزرگ کار کرد.

همچنین اموری از قبیل یادگیری ماشین (Machine Learning) و قابلیت‌های هوش مصنوعی(Artificial intelligence) را روی داده‌ها پیاده سازی نمود.  در این نسخه می‌توان SQL Server را بر روی پلتفرم های نسل جدید با عملکرد بهینه و امنیت بیشتر نسبت به گذشته اجرا نمود. این برنامه شامل سرویس‌های مختلفی از جمله سرویس تجزیه و تحلیل(Analysis Services)، سرویس یادگیری ماشین (Machine Learning)، سرویس گزارش‌دهی (Reporting) و … است.

طراحی  برنامه مایکروسافت اس کیو ال سرور 2019

برنامه مایکروسافت اس کیو ال سرور 2019 طوری طراحی شده که همه افراد بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند. امنیت اطلاعات در این برنامه آنقدر بالا می‌باشد، که حتی برخی از کشورها برای مدیریت بانک های اطلاعاتی محرمانه‌ی خود از آن استفاده می‌نمایند. همچنین یک کاربر عادی به آسانی می‌تواند از این برنامه برای مدیریت اطلاعات خود در ویندوز و یا وب سایت شخصی خود استفاده نماید. تا به حال مایکروسافت نسخه های مختلفی از این برنامه را منتشر کرده که نسخه 2019 آن جدید ترین نسخه است، که در مقایسه با نسخه های قدیمی، امکانات جدید تری به آن اضافه شده است. ویژگی های قدیمی برنامه نیز ارتقا یافته است.

اگر امنیت برای شما مهم است حتما تا به حال اسم فایروال به گوشتان خورده است.فایروال سیستمی برای ایجاد امنیت در شبکه های کامپیوتر می‌باشد. کار فایروال  به این صورت است که  درخواست‌ها و پاسخ‌ها و به طور کلی ترافیک ورودی و خروجی سیستم را چک می‌کند.همچنین فایروال آنها را بررسی، مدیریت، فیلتر و در صورت لزوم مسدود می کند. بر‌اساس قوانین و دستورالعمل هایی که کاربر admin (ریشه)وضع می‌کند، همه‌ی این کار‌ها و وظایف را انجام می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی فایروال (دیوار آتش) چیست مراجعه کنید.

برخی از ویژگی های  نرم افزارSQL Server شامل مواد زیر است:

1- Master Data Services برای مدیریت متمرکز سرور های مختلف و بهبود عملکرد هسته دیتابیس نرم افزار
2- امکان جدید Backup Compression برای کاهش حجم نسخه پشتیبان اطلاعات و پردازش تا 64 پروسه به صورت همزمان
3- اضافه شدن Configuration Servers برای مدیریت چندین سرور که از فایل های ‌XML نیز پشتیبانی می‌کند.
4- بهبود عملکرد قسمت های Analysis Services, Integration Services, Replication, Reporting Services, Service broker .
5- ساخت و مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (Relational Database)
6- مجازی سازی داده‌ها و کلاسترینگ بر روی داده‌های حجیم
7- خطی‌سازی مقیاس‌پذیر داده‌های UDF
8- پشتیبانی از Microsoft Azure
9- تنظیم Memory Grant Size برای عملگرهای ردیفی و دسته‌ای
10- بهینه‌سازی بانک اطلاعاتی در حافظه‌های PMEM
11- مصورسازی داده با بهره‌گیری از PolyBase
12- انتقال پایگاه داده به سایر Platform ها
13- حذف دسته‌ای ثوابت در بانک‌های اطلاعاتی Graph
14- پشتیبانی از Unicode و UTF-8

یکی دیگر از نرم افزارهای مدیریت بانک اطلاعاتی دیتا بیس redis است؛ این پایگاه اطلاعاتی به آن علت که به طور همزمان از معماری key-value و RAM برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کند؛ سرعت بالایی دارد و مزایای بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع بیشتر از مفهوم پایگاه  داده redis و آموزش نحوه نصب آن سری به مقاله دیتابیس Redis چیست بزنید.

معرفی نسخه جدید Microsoft SQL Server 2019:

نسخه 2019 نرم افزار اس کیو ال سرور بر پایه نسخه‌ی قبلی 2016 و با هدف گسترش SQL Server به عنوان یک Platform تجاری توسعه یافته است. در این نرم افزار به کاربران امکان انتخاب زبان دلخواه ، نوع داده‌ها و کار بر روی محیط‌های ابری (Cloud) و سیستم عامل‌های مختلف را می‌دهد. در ادامه قصد داریم تا مراحل نصب  اس کیو ال سرور (SQL Server) 2019 را به صورت گام‌به‌گام به شما آموزش دهیم.

پیشنهاد مطالعه : Ntopng یک نرم افزار منبع باز رایگان است، که ویژگی‌های زیادی دارد .در مقاله‌ی آموزش نصب ntopng و مانیتور پهنای باند مصرفی بر روی سرور با این نرم افزار و نحوه ی نصب آن  آشنا شوید.

مراحل نصب اس کیو ال سرور(SQL Server)2019

1- در مرحله اول از نصب اس کیو ال سرور 2019 باید ابتدا DVD یا فایل های نصب را باز کرده و فایل Setup.exe را اجرا کنید.

2- مرحله‌ ی دوم از نصب اس کیو ال سرور اجرای System Configuration Checker است. بهتر است قبل از نصب این گزینه را اجرا کنید. زیرا چنانچه مشکلی باشد قبل از نصب به شما اخطار می‌دهد.

3- در مرحله‌ سوم از نصب اس کیو ال سرور از صفحه نصب تب Installation رفته و گزینه‌ی New SQL Server stand-alone installation را انتخاب کنید.

4- در این مرحله از نصب اس کیو ال سرور  می توانید ورژن نصب SQL Server را انتخاب کرده. چنانچه نسخه‌ رایگان را دارید گزینه‌ی اول را انتخاب کنید در غیر اینصورن گزینه‌ی دوم را انتخاب نمایید.

5-  پنجمین مرحله نصب اس کیو ال سرور به این صورت است که  باید تیک  توافق را زده به مرحله بعد بروید.در صفحه جدید Next را بزنید.

6- انتخاب گزینه مناسب Feature Selection با توجه به کاری که می خواهید انجام دهید.

7- از قسمت Named instance یک نام برای Instance خود انتخاب کنید.

8- در این مرحله از نصب اس کیو ال سرور حتما تیک Grant Perform … را بزنید. همچنین Startup Type را برای سرویس agent به صورت اتوماتیک  درآورید.

9- انتخاب گزینه Mixed Mode و Add Current User در این مرحله ازنصب اس کیو ال سرور اجازه ورود کاربرها را تعیین می‌نمایید.

مهم‌ترین ویژگی‌های  نسخه ی 2019 این نرم‌افزار

1- کلاسترینگ داده‌های بزرگ

با افزایش روز شمار کسب و کارها و رشد روز افزون حجم داده‌ها، نیاز به محیطی هوشمند برای مدیریت پایگاه داده ها و بانک های اطلاعاتی بیش از پیش احساس می‌شود. به ویژه قابلیت‌های Machine Learning (یادگیری ماشین) و هوش مصنوعی (AI) از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا هستند که امکان استفاده از آن‌ها در نسخه جدید SQL Server فراهم شده است.

این نرم افزار راهکارهایی برای مقیاس‌پذیری (Scalability) را بر روی پلت‌فرم Kubernetes ارائه نموده و علاوه بر آن قادر به خواندن، نوشتن و پردازش داده‌های حجیم از Transact-SQL و Spark است.
در نسخه جدید این نرم افزار همچنین امکان مصورسازی داده (Illustration) با بهره‌گیری از PolyBase وجود دارد؛ به طوری که می‌توان داده‌ها را از منابع خارجی ای مانند Teradata ،MongoDB و ODBC به همراه پشتیبانی از رمزنگاری UTF-8 در SQL Server وارد کرده و مورد بررسی و پردازش قرار داد.

2. بانک اطلاعاتی ای هوشمندتر از همیشه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه 2019، پردازش هوشمند Queryها در سرور است. با این ویژگی همیشه می‌دانید که چه حجم کاری به طور موازی باید اجرا شود. این قابلیت به طور پیش‌فرض در آخرین مرحله سازگاری بانک اطلاعاتی پیاده‌سازی شده است.
برای مثال، در نسخه جدید نرم افزار اس کیو ال سرور امکان تنظیم Memory Grant Size برای عملگرهای ردیفی (Row) و دسته‌ای (Batch) فراهم شده است. این تنظیم باعث می‌شود تا Grant های اضافی بهینه شود. که باعث کاهش حافظه‌ی اضافه و افزایش هم‌روندی (Concurrency) می‌شود.

3- از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به خطی‌سازی مقیاس‌پذیر UDF اشاره نمود

با استفاده از این قابلیت امکان تبدیل خودکار داده‌های UDF به روابط منطقی در Call کردن Query ها وجود دارد که باعث افزایش بهره‌وری و کیفیت برنامه‌ریزی در ابعاد وسیع می‌شود.

4-  بهینه‌سازی بانک اطلاعاتی در حافظه RAM

قابلیت جدیدی که در نسخه اس کیو ال سرور2019 معرفی شده است به کاربر این امکان را می‌دهد، تا فایل‌های بانک اطلاعاتی را در PMEM با حداکثر قابلیت بهینه‌سازی ممکن بنویسند. بهینه بودن بانک اطلاعاتی برای حافظه‌های RAM باعث کاهش Bottleneck می‌شود.
نسخه جدید این برنامه همچنین قابلیتی را به عنوان In-Memory OLTP Support معرفی کرده است. که امکان Snapshot گرفتن از بانک‌های اطلاعاتی را همراه با File Group های بهینه برای حافظه‌های موقت امکان‌پذیر می‌کند.

5 بهینه‌سازی بیشتر به همراه مانیتورینگ پیشرفته

یکی از Query های جدیدی که در نسخه 2019  نرم افزار SQL Server معرفی شده است،OPTIMIZE ،FOR ،SEQUENTIAL ، KEY  نام دارد. این Query با بهینه‌سازی جدول های موجود، بانک اطلاعاتی را برای نوشتن‌های پشت‌سر‌هم در مقیاس‌های بزرگ بهینه کرده است. این کار باعث کاهش Workload سرور می‌شود. این ویژگی همچنین با Query های دیگر مانند: REQUEST_MAX_MEMORY_GRANT_PERCENT،WAIT_ON_SYNC_STATISTICS_REFRESH باعث می‌شود تا کاربر مدیریت بهتری بر روی منابع و زمان پردازش‌های موازی داشته باشد. امکانات مانیتورینگ در نسخه جدید این برنامه به کلی تغییر کرده است؛ دستورات بسیاری برای کنترل دقیق‌تر و محدودکردن دسترسی‌ها به برنامه اضافه شده است.

از جمله‌ می‌توان LIGHTWEIGHT_QUERY_PROFILING و LAST_QUERY_PLAN_STATS و sys.dm_db_page_info database_id, file_id, page_id) mode) اشاره نمود.

6- تجربه بهتر در برنامه‌نویسی

با پشتیبانی از UTF-8 و داده‌های Spatial و Graph، این نسخه از SQL Server امکانات جدیدی را برای توسعه‌ي حرفه‌ای‌تر سرورها ارائه کرده است. به طور مثال قابلیت اعمال حذف دسته‌ای اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی Graph فراهم شده است. امکان دیگری که اضافه شده، SHORTEST_PATH نام داشته که اگر با MATCH ترکیب شود، می‌تواند کوتاه‌ترین مسیر بین دو گره را پیدا کند.

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا