سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
همه

امنیت هاست و نکاتی که برای افزایش امنیت هاست باید بدانید

امنیت هاست را چگونه تامین کنیم؟ امروزه هاست، یکی از جمله عبارات بسیار پرکاربرد در دنیای تجارت و IT است. مطمئنا با این واژه آشنا هستید و یا نام آن را شنیده‌اید. اگر بخواهیم به طور مختصر درباره‌ی هاست یا هاستینگ برای شما توضیح دهیم باید عنوان کنیم‌ که هاست (Host) یا هاستینگ به فضایی گفته می‌شود که در آن، اطلاعات و فایل‌های وب سایت شما بارگذاری می‌شود. خدمات هاست به یک حساب کاربری با مشخصات و حجم فضای دیسک مشخص در یک سرور امن و مطمئن روی شبکه اینترنت در مراکز داده در دنیا گفته می‌شود که می‌توان در این حساب کاربری، سرویس‌های مختلفی از میزبانی وب تا ایمیل و… دریافت کرد.

تفاوت هاست و دامین

معمولا کلمه‌ی هاست در کنار دامنه یا دامین به کار برده می‌شود، به همین دلیل، بسیاری از افراد به تصور می‌کنند این دو کلمه مترادف یکدیگر هستند. پس در همین ابتدای مقاله، توضیح مختصری از دامنه و دامین نیز به شما ارائه خواهیم داد. دامین یا دامنه (Domain) در واقع نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود و در زمان طراحی سایت انتخاب می‌شود. به طور کلی دامین از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است که در زمان ثبت دامنه از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. می‌بینید که این دوعبارت تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند و تنها به دلیل کاربردشان در کنار هم به کار می‌روند.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

اگر می‌خواهید درباره‌ی نحوه اتصال دامنه به هاست بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی اتصال دامنه به هاست را از دست ندهید. 

راهنمای خرید هاست

اگر می‌خواهید در زمان خرید هاست موفق عمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله‌ی راهنمای خرید هاست را مطالعه کنید. در ادامه، قصد داریم تا با آموزش چند شیوه‌ی مختلف، به شما کمک کنیم امنیت در هاست خود را افزایش دهید و از حمله‌ی هکر ها به سایت جلوگیری کنید. امروزه، حفظ امنیت در هاست ، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد فعال در این حوزه تبدیل شده است.

دلیل آن نیز کاملا مشخص است؛ در واقع هاست، مهم‌ترین قسمتی است که می‌تواند آلوده شده و یا به خطر بیافتد. افراد زیادی به یک هاست واحد متصل هستند، بنابراین در صورت وجود هر مشکلی، تمامی افراد متصل به آن هاست، در معرض خطر قرار خواهند گرفت. پس امنیت سرور ( Server security )، یکی از جنبه‌های اصلی مدیریت سرور ، برای ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب و مدیران سرور است.

در ادامه‌ی این مقاله، ما قصد داریم تا ده روش که به افزایش امنیت هاست ( Security host ) کمک می‌کند را برای شما عنوان کنیم. با ادامه‌ی مقاله‌ی آموزش امنیت هاست و ایجاد امنیت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی با ما همراه باشید. در زمان خرید هاست ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از میان هاست ایران و خارج کدام یک برای شما و کاربرانتان مناسب‌تر است ؟ ما در مقاله‌ای دیگر به طورکامل به این سوال پاسخ داده‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی آشنایی با تفاوت هاست ایران و خارج را مطالعه نمایید.

افزایش امنیت در هاست

نصب ModSecurity برای بالا بردن امنیت سایت وردپرس

ModSecurity یک فایروال برنامه وب است. ModSecurity در سطح بالاتری از فایروال CSF کار می‌کند و برای مقابله با تهدیدات طراحی شده است. به طور خلاصه این فایروال، بسیاری از انواع حملات علیه برنامه‌های وب، از جمله سیستم‌های مدیریت محتوا مانند WordPress ( وردپرس ) و فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی مانند Magento را متوقف می‌کند. در نتیجه امنیت سایت وردپرس شما افزایش می‌یابد.

لازم می‌دانیم در همین ابتدا ذکر کنیم که خرید هاست ابری وردپرس ابر آراز این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از یک فضای امن برای وب سایت وردپرسی خود برخوردار شوید و در یک فضای ابری از کیفیت وصف ناشدنی و سرعت بی‌نظیر با قیمت مناسب لذت ببرید. لازم به ذکر است که هاست وردپرس ، بر روی سرور و هاست لینوکس ابری با کنترل پنل سی پنل (Cpanel) و همچنین با وب‌ سرور سریع و قدرتمند لایت‌اسپید ارائه می‌شود. 

 اگر می‌خواهید هرچه بیشتر با مفهوم هاست وردپرس آشنا شوید و دریابید که آیا کسب‌وکار شما به این نوع هاست نیاز دارد یا خیر، مقاله‌ی هاست وردپرس چیست را مطالعه کنید.

نصب ModSecurity

استفاده از SSH

برای تامین امنیت در هاست اشتراکی و سرور اختصاصی ، امکان دسترسی هکر ها به سرور ، بدون وارد کردن رمز عبور را از بین ببرید. استفاده ازtelnet ، ftp یا http را فراموش کنید. این موارد با اینکه گزینه‌های پر استفاده‌ای هستند اما در این مورد، کاربرد چندانی نخواهند داشت. در عوض SSH، انتخاب مناسب‌تری برای افزایش امنیت هاست اشتراکی خواهد بود. در این روش، هر کاربر، به طور اختصاصی، از دو رمز عبور مختلف استفاده می‌کند؛ یک رمز عبور خصوصی و دیگری عمومی. رمز عبور خصوصی نزد کاربر و رمز عمومی در سرور نگه‌داری می‌شود. در زمانی که کاربر، سعی داشته باشد که به سیستم وارد شود، SSH اطمینان حاصل می‌کند که رمز عبور یا به اصطلاح کلید عمومی با کلید خصوصی مطابقت داشته باشد. در این صورت، احتمال دسترسی به اطلاعات موجود در سرور بدون خواست کاربر توسط هکر ها ، تقریبا غیرممکن خواهد شد.

استفاده از رمزهای عبور قوی برای امنیت هاست

زمانی که رمز عبور انتخاب شده توسط افراد مختلف را بشنوید، تعجب خواهید کرد. کاربرانی که از سرور و هاست استفاده می‌کنند، گذرواژه‌های بسیار آسان و قابل حدسی را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که در سال گذشته، حملات بی‌شماری به سرور هایی انجام شده است که از رمز عبور آسانی برای این‌کار استفاده کرده‌اند. رمز عبوری که برای SSH خود استفاده می‌کنید می‌تواند امنیت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی شما را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و موجب ایجاد تهدیدات و هک شدن سایت شما گردد.

حدالامکان از رمزعبورهای طولانی و متشکل از اعداد و حروف بی ارتباط استفاده نمایید که امکان حدس زدن و استفاده از آن توسط دیگران به حداقل برسد.

استفاده از رمزهای عبور قوی برای امنیت هاست

نصب و پیکربندی فایروال CSF

Firewall Config Server یک فایروال رایگان و سرشار از ویژگی‌های مختلفی است که می‌تواند از سرور شما در برابر تهدیدات و حملات گوناگون، محافظت نماید. از ویژگی‌های فایروال CSF، می‌توان به ردگیری ورودهای POP3/IMAP، هشدار ورود به SSH، هشدار استفاده از SU، مسدودسازی اتصالات مفرط و دیگر موارد اینچنینی اشاره کرد. CSF ابزاری بسیار کاربردی و پر استفاده است و به واسطه‌ی مدیریت آسانی که دارد، بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

نصب و پیکربندی Fail2Ban به منظور افزایش امنیت هاست

هر سرور مجازی موجود در وب، با ربات‌هایی روبرو می‌شود که به دنبال نقاط ضعف هستند. Fail2Ban از طریق گزارش‌های ارسالی از طریق سرور شما به جستجوی الگوهایی می‌پردازد که نشان‌دهنده‌ی اتصالات مخرب هستند؛ مانند تلاش‌های ناموفق برای تأیید اعتبار یا اتصالات بیش از حد از یک IP. سپس Fail2Ban می‌تواند اتصالات آن IP ها را مسدود کرده و به مالک آن سرور مجازی اطلاع دهد.

نصب آنتی ویروس‌ها

مطمئنا شما می‌خواهید افراد بیگانه را از سرور خود دور نگه دارید، اما اگر آنها موفق به نقض امنیت سرور شوند، تلاش می‌کنید در سریع‌ترین زمان ممکن، درباره‌ی آنان اطلاعات کسب نمایید.

ClamAV ابزاری عالی جهت اسکن بدافزار برای هاست لینوکس و rkhunter برای یافتن روت کیت‌ها مفید است. به احتمال بسیار بالا، استفاده از این دو در کنار هم، سبب می‌شود تا هر بدافزاری که بر روی سرور نصب شده، یافت شوند. علاوه بر آن، با استفاده از AIDE می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ تغییری در پرونده‌ها و فایل‌های مهم سیستم شما ایجاد نشده است.

نصب آنتی ویروس‌ها برای افزایش امنیت هاست

بروزرسانی نرم افزار

همه می‌دانیم که نرم افزار های قدیمی، پس از مدتی دارای باگ‌ها و اشکالات متعدد امنیتی می‌شوند، که شناخت آن‌ها برای هکر ها دشوار نیست و می‌توانند به راحتی این نرم افزار ها را هک کنند. در همین راستا به شما توصیه می‌کنیم اگر هم به هیچ‌کدام از موارد ذکر شده در این مقاله بی‌توجهی می‌کنید -که نباید- اما این مورد را جدی بگیرید. حداقل کاری که شما برای امنیت سرور و هاست خود باید انجام دهید، بروز کردن نرم افزار های مختلف است.

پشتیبان‌گیری منظم

ممکن است، پشتیان‌گیری و بک‌آپ گرفتن از اطلاعات مختلف، بخشی از اولویت کاری شما نباشد؛ اما به یاد داشته باشید که ایمن نگه داشتن داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده در سرور ها، نیز می‌تواند به میزان موارد قبلی، موجب تامین امنیت هاست شما گردد. تضمین اینکه سرور هرگز به خطر نمی‌افتد، تقریبا غیرممکن است، بنابراین داده‌ها باید رمزگذاری شده و از آنان نسخه پشتیبان تهیه شود.

خاموش کردن خدمات غیر ضروری

هرگونه نرم افزار که برای پیشبرد عملکرد سرور مجازی ضروری نیست، باید غیرفعال شود. هرچه نقاط تماس بین محیط داخلی سرور و دنیای خارج کمتر باشد، امنیت شما تضمین شده‌تر است. اغلب توزیع‌های سیستم عامل لینوکس – از جمله CentOS و اوبونتو – ابزاری برای مدیریت خدمات دارند.

تغییر ماژول‌هایی که نیازی به آنها ندارید، حذف ماژول‌های زبان استفاده نشده، غیرفعال کردن وضعیت سرور وب و صفحات اشکال زدایی از جمله کارهایی است باید رد این زمینه انجام شوند. درواقع، هرچه اطلاعات کمتری در مورد زیرساخت‌های وب سایت خود ارائه دهید، احتمال به خطر افتادن امنیت شما نیز کاهش می‌یابد.

امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا