سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزش لینوکسآموزشیتوسعهلینوکس

Atop چیست ؟ آشنایی با Atop ابزار مانیتورینگ لینوکس

Atop چیست ؟ کاربرد Atop چیست ؟ مهم‌ترین مزایای استفاده از Atop کدامند؟ همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان مدیریت سرور با آن مواجه می‌شوید، نظارت و مانیتورینگ (Monitoring) مصرف منابع است. شما باید درک درستی نسبت به نحوه کار سرویس‌ها و بخش‌های مختلف آن داشته باشید تا بتوانید مشکلات برنامه و سایت خود را بررسی کنید. اگر نتوانید در زمانی مناسب، مشکلات پیش آمده برای سایت را برطرف کنید، با ریزش شدید کاربران و در نهایت مشکلات کسب‌وکار مواجه می‌شوید.

مطمئنا نظارت کار آسانی نیست و شما به عنوان یک مدیر سرور به صورت 24 ساعته و مستقیم به سرور متصل بوده و وضعیت آن را کنترل و بررسی کنید. برای حل مشکلات اینچنینی، ابزارهایی عرضه شده‌اند که با ارائه قابلیت‌هایی همچون مانیتورینگ لحظه‌ای، نگهداری و نمایش رخدادهای قبلی به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر و آسان‌تر مشکلات را شناسایی کرده و آن‌ها را رفع کنید. یکی از مهم‌ترین این ابزارها، Atop است. در ایم مقاله ما قصد داریم تا به زبانی ساده و به طور کامل با این ابزار آشنا کرده و پس از آن به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید از این ابزار استفاده کنید؛ با ما همراه باشید.

سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور مجازی لینوکس را دارید، ابرآراز یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. شما با خرید این سرویس، از پشتیبانی 24 ساعته و رایگان بهره‌مند می‌شوید تا دیگر نگرانی بابت مشکلات احتمالی زیرساخت‌های سایت خود نداشته باشید.

Atop چیست ؟

به ساده‌ترین بیان، Atop ابزاری برای نظارت و بررسی Load سیستم‌های لینوکسی است. این ابزار می‌تواند بدون وجود هیچ مشکلی، گزارشی از تمامی عملیات‌های سرور، به صورت شبانه روزی در اختیار شما قرار دهد. نکته جالب در اینجاست که این گزارش‌ها به دست شما خواهد رسید حتی اگر عملیاتی در طول یک بازه زمانی، به پایان رسیده باشند.

هر زمان که Atop اجرا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت پیش فرض گزارش‌هایی منتشر می‌شود. برخی از مهم‌ترین این گزارش‌ها عبارتند از:

  • میزان فعالیت منابع سیستم مانند پردازنده (CPU)
  • میزان استفاده از حافظه
  • میزان استفاده از دیسک (از جمله LVM)
  • عملیات ورودی و خروجی (I/O)
  • ارائه گزارشی دقیق از وضعیت کاربران
  • ارائه گزارش از چگونگی تخصیص منابع
پیشنهاد مطالعه: اگر نمی‌دانید سرور لینوکس یست، چه مزایایی داشته و چه تفاوتی با دیگر سرورهای مجازی دارد، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز مقاله سرور لینوکس چیست را مطالعه کنید.

دلیل محبوبیت Atop چیست ؟ (به عنوان یک ابزار مانیتورینگ)

همانطو که بالاتر توضیح دادیم Atop یکی از پرکاربردترین ابزارهای مانیتورینگ سرور لینوکسی است که به شما کمک می‌کند عملیات نظارت را به درستی پیش ببرید. اما دلیل این محبوبیت و اهمیت چیست؟ به جرعت می‌توان عنوان کرد که مهم‌ترین دلیل محبوبیت Atop ، ویژگی‌هایی است که این ابزار در مقایسه با دیگر رقیبان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • رایگان بودن استفاده از Atop
  • ارائه گزارش لحظه‌ای در مورد مصرف منابع
  • نظارت بر تمامی منابع سرور بدون وجود کوچک‌ترین استثنایی
  • شناسایی و معرفی منابع حیاتی مورد استفاده
  • گزارش کلی و یا تفکیک شده از میزان مصرف منابع توسط کاربران
  • امکان مشاهده گزارشات عادی و خطاهای سیستم
  • نظارت بر میزان فعالیت شبکه در هر عملیات
  • دارای محیطی کاربر پسند
  • امکان فراخوانی و استفاده از طریق محیط برنامه و shell

انتظارها به پایان رسید، برای اینکه بیشتر با ما آشنا شوید، صفحه vps ترید از دست ندهید و برای اینکه بیشتر درباره ما بدانید، همین الان کلیک کنید.

مراحل نصب Atop چیست ؟

نکته‌ای که لازم است در این مرحله متذکر شویم این است که این ابزار در مخزن رسمی RHEL / CentOS وجود ندارد. در نتیجه باید از مخزن EPEL استفاده کنید تا بتوانید این ابزار را به بهترین شکل نصب کنید. پس از اینکه مراحل نصب و فعال‌سازی EPEL را به درستی پشت‌سر گذاشتید، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید تا Atop را برروی سرور با سیستم عامل CentOS خود نصب کنید.

yum install atop

اگر از هر توضزیع لینوکسی دیگری استفاده می‌کنید، این ابزار از مخزن توزیع رسمی دردسترس است. در نتیجه تنها کافیست تا برای نصب آن در ترمینال از دستوراتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، استفاده کنید:

apt-get update

apt-get install atop

پس از اینکه نصب ابزار به درستی به پایان رسید، زمان آن است که آن را راه‌اندازی و فعال کنید. برای اینکار از دستور زیر استفاده کنید:

atop

استفاده از Atop برای مانیتورینگ عملیات سیستم

حال که دریافتید منظور از ابزار Atop چیست و چگونه می‌توان آن را نصب کرد، زمان آن است که به شما آموزش دهیم که چگونه از این ابزار برای مانیتورینگ سرور لینوکسی خود استفاده کنید.

شما در لینوکس با تایپ کردن دستور man و ورود نام ابزار، می‌توانید از تمامی اطلاعات مربوط به ابزار در حال استفاده آگاه شوید. به عبارتی، این دستور، یک راهنما در مورد ابزار موردنظر است که به شما امکان مي‌دهد به بهترین شکل از آن استفاده کنید. پس برای آشنایی کلی با ابزار Atop از دستور زیر استفاده کنید:

man atop

همچنین شما با اضافه کردن حرف ابتدایی منبع سرور و ترکیب آن با دستور atop می‌توانید گزارش تفکیک شده دریافت کنید. در ادامه لیستی از مهم‌ترین این دستورات را با هم بررسی خواهیم کرد.

منظور از هر دستور در Atop چیست

  • atop -1: نمایش تمامی منابع در هر ثانیه
  • atop -a: نمایش فعالیت‌های در حال انجام
  • atop -c: راه اندازی با خط فرمان در هر عملیات
  • atop -d: راه اندازی با اطلاعات دیسک
  • atop -m: نمایش اطلاعات حافظه
  • atop -n: نمایش اطلاعات شبکه
  • atop -s: نمایش اطلاعات زمان‌بندی شده
  • atop -v: نمایش اطلاعات عمومی (e.g., PPID, user, or time).
  • atop -y: تمایش موارد شخصی‌سازی شده و اولویت‌ها
  • VSIZE: نمایش میزان مصرف virtual memory در هر عملیات
  • RSIZE: نمایش میزان مصرف resident memory در هر عملیات
  • VGROW: نمایش میزان رشد virtual memory در آخرین عملیات
  • RGROW: نمایش میزان رشد resident memory در آخرین عملیات
  • MEM: نمایش میزان مصرف actual memory به‌صورت درصد

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی خرید سرور ابری خارج، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

گزارشات مربوط به حافظه سیستم

به باد داشته باشید که تمامی دستورات بالا ترکیب شده و شما با استفاده از ادغام آن‌ها می‌توانید گزارشات جامع‌تری دریافت کنید. برای مثال برای بررسی میزان فعالیت و مشغول بودن هارد دیسک، از ترکیب آپشن‌های l -D- استفاده کنید.

همچنین در بالای پنجره atopخلاصه‌ای از وضعیت کلی سیستم شما وجود دارد که اگر میزان درگیری یک منبع بیش از حد معمول شود، این کادر تغییر رنگ می‌دهد تا شما را نسبت به این وضعیت آگاه کند. محدوده هشدار مصرفی برای منابع به صورت زیر است:

  • مصرف پردازنده: 90%
  • هارد دیسک: 70%
  • رم: 90%

برای مشاهده همه محصولات ما به صفحه سرور خصوصی مراجعه کنید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و سپس به سبد خرید خود اضافه کنید.

نقش کلیدهای میانبر در ابزار Atop چیست ؟

در این قسمت قصد داریم تا شما را با پرکاربردترین کلیدهای میانبر ابزار atop آشنا کنیم. زمانیکه atop درحال اجراست، با انتخاب تعدادی کلید می‌توانید گزارشات را براساس ترجیح خود مرتب کنید. برخی از پرکاربردترین این میانبرها عبارتند از:

  • a: مرتب‌سازی براساس میزان درگیری منابع
  • c: مرتب‌سازی براساس ترجیح پردازنده (به صورت پیش فرض تمامی گزارشات به این صورت دیده می‌شوند)
  • d: مرتب‌سازی براساس میزان فعالیت هارد دیسک
  • m: مرتب‌سازی براساس میزان فعالیت حافظه
  • n: مرتب‌سازی براساس میزان فعالیت شبکه

به هیچ وجه این فرصت طلایی را از دست ندهید! با کلیک کردن بر روی خرید سرورمجازی ایران، اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بیشتر از ما مطمئن شوید!

بررسی میزان مصرف منابع در روزهای قبل را با Atop

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار Atop، امکان ثبت و ذخیره میزان منابع سرور در یک بازه مشخص است. به عبارتی شما پس از نصب این ابزار، یک گزارش کامل از میزان مصرف منابع و از زمان آغاز به کار سیستم، دریافت خواهید کرد. این گزارش در آدرس زیر ذخیره می‌شود:

/var/log/atop/

نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که تمامی گزارشات موجود در این مسیر، به صورت فشرده در فرمت باینری قرار می‌گیرند. همچنین توسط vim نیز قابل  بازخوانی نیستند. پس برای رفع این مشکل و فراخوانی آن‌ها باید از دستور زیر استفاده کنید:

atop -r log_filename

شما پس از لاگ گزارشات Atop می‌توانید با دستورات t و T، بازه نمایش منابع را تغییر دهید. این قابلیت برای بررسی وضعیت سرور در زمان بروز مشکل بسیار مفید و موثر خواهد بود.

خدمات دواپس راهی برای کاهش نگرانی از وضعیت سرور

Atop ابزار مفیدی است که به شما کمک می‌کند وضعیت سرورهای لینوکسی خود را بررسی کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکلات پیش آمده را برطرف کنید. اما مشکلی که چه در زمان استفاده از این ابزار یا هر ابزار دیگری وجود دارد این است که شما تا زمانی که آشنایی کاملی با آن‌ها نداشته باشید، نمي‌توانید از قابلیت‌هایی که در اختیارتان قرار گرفته است، استفاده کنید.

پس شما ناچار هستید تا از دانش کسانی بهره ببرید که می‌توانند از این ابزار یا دیگر ابزارهای کاربردی برای اطمینان از عملکرد درست زیرساخت‌های شما استفاده کنند.

ما درابرآراز با ارائه خدمات دواپس به شما امکان می‌دهیم تا تمام زمان و انرژی خود را روی کسب‌وکارتان متمرکز کرده و آن را توسعه دهید و تمام فعالیت‌های مربوط به محیط عملیات را به گروه دواپس و خدمات سرور ابرآراز بسپارید؛ شما با همکاری با تیم متخصص ما همیشه یک پشتیبان و متخصص دواپس را در کنار خود خواهید داشت.

برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از شرایط خدمات دواپس ابرآراز به سایت ما مراجعه کرده و یا با شماره 28425258-021 تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که Atop چیست تا شما بتوانید با به‌کارگیری آن، عملیات مانیتورینگ سرورهای لینوکسی را به بهترین شکل انجام دهید. اگر در مورد هر یک از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی بود که تمایل داشتید در مورد آن بهتر بدانید، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

همچنین ما در توییتر خود شما را با مهم‌ترین اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری آشنا می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم به جمع ما بپیوندید تا در جمع جدیدترین اخبار قرار بگیرید. ما را در توییتر ابرآراز دنبال کنید.

نمایش بیشتر
سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا