همه

siem چیست ؟ آشنایی با مزایای استفاده از نرم افزار siem

تنها با کمی تحقیق و بررسی در زمینه‌ی امنیت اطلاعات، به مفهوم SIEM برخوردار خواهیم کرد. در این مقاله ما قصد داریم تا ضمن پاسخ به این سوال که نرم افزار siem چیست ، تمامی موضوعات قابل اهمیت در این زمینه را به صورت صفرتاصد مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

شما در کنار تمامی موارد امنیتی که برای سیستم خود در نظر می‌گیرید باید در زمان خرید سرور و زیرساخت نیز، ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که بهترین و امن‌ترین خدمات را در اختیار شما می‌گذارد. در همین راستا ما در ابرآراز تلاش مي‌کنیم تا سروری که در اختیار شما قرار می‌گیرد، از امنیت بالایی نیز برخوردار باشد. شما می‌توانید برای خرید سرور مجازی ایران با امنیت بالا به وب سایت ابرآراز مراجعه کنید.

مفهوم siem چیست ؟

بیش از یک دهه از وجود ابزار siem می‌گذرد و می‌توان این ابزارها را نمونه‌ی تکامل یافته‌ی نرم افزارهای مدیریت لاگ گذشته دانست. siem نرم افزار ی است که از ترکیب فناوری مدیریت وقایع امنیتی (SEM) و مدیریت امنیت اطلاعات (SIM) به وجود آمده است.

تیم‌های IT از فناوری SEM برای بازبینی log‌ها و داده‌های مربوط به وقایع به دست آمده از شبکه‌ها، سیستم‌ها یا سایر محیط‌های IT یک کسب‌و‌کار استفاده کرده، زیر و بم تهدیدات سایبری را در آورده و بر این اساس آمادگی لازم را ایجاد می‌کنند. در مقابل، آن‌ها از فناوری SIM برای بازیابی کردن و گزارش‌ دادن در مورد داده‌های log استفاده می‌کنند.

به‌طورکلی، پیاده سازی siem یک نگرش جامع را برای نظارت بر وضعیت محیط فناوری اطلاعاتی و عملیاتی سازمان‌ها فراهم می‌کند. siem نرم افزار ی است که از ویژگی‌ها مثبت متعددی برخوردار است؛ ازجمله:

  • دریافت حجم بزرگی از داده‌ها در سطح کل سازمان (از جمله محیط داخلی سازمان و محیط‌های مبتنی بر ابر).
  • استفاده از تحلیل‌های لحظه‌ای برای جمع‌بندی رویدادهای امنیتی مرتبط و ایجاد هشدارهای اولویت‌بندی شده.
  • ارسال هشدارهای امنیتی به دستگاه‌های مربوطه جهت فعال کردن دستورالعمل‌های واکنش به حادثه.
  • امکان تشخیص تهدیدات مختلف

یکی از مهم‌ترین قابلیت siem این است که مي‌تواند تهدیدات مختلف را شناسایی کند. در بسیاری از موقعیت‌ها، مدیران ارشد عملیات امنیت نمی‌توانند تهدید سایبری را شناسایی کنند. در چنین موقعیتی، اجزای siem می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و امکان تشخیص تهدیدات را فراهم نماید.

مزایای siem چیست ؟

به طور کلی نرم افزارهای siem به تحلیلگران مرکز عملیات امنیت در زمینه‌های زیر کمک می‌کند:

  • امکان نظارت کامل بر محیط سازمان
  • شناسایی تهدیدات
  • تحقیق درباره فعالیت‌های غیرعادی
  • ایجاد هشدارهای لازم برای انجام واکنش مناسب توسط ابزارهای SOAR.

بهترین راهکار siem چه ارزشی برای کسب‌وکار شما دارد؟

تهدیدات امنیتی در هر شرکت بزرگ و کوچکی می‌تواند خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیری را برای شما ایجاد کند. برای به حداقل رساندن پیامد رخدادهای امنیتی، زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهند که به طور میانگین، تشخیص یک نفوذ، 207 روز و مقابله با آن، 70 روز طول می‌کشد.

مطمئنا در این مسیر شرکتی می‌تواند خسارت‌های خود را به حداقل برساند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهدید ایجاد شده را تشخیص داده و آن را مرتفع سازد. به کارگیری بهترین siem به شما کمک می‌کند تا مدت زمان شناسایی، بررسی و واکنش به نفوذهای امنیتی را به حداقل برسانید.

این موضوع به شما کمک می‌‌کند تا در زمینه‌ی کنترل هزینه‌ها به یهترین شکل عمل کرده و بودجه‌ی خود را در مسیر سودهی بیشتر صرف کنید.

مهم‌ترین تغییرات سامانه siem چیست ؟

در سال‌های اخیر، تغییرات مهم و اساسی در انواع siem رخ داده است که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را با هم بررسی می‌کنیم. در ابتدا siem سامانه ای بود که تنها اطلاعات موجود در فایل‌های لاگ را مطالعه کرده و مجموعه‌ای از این لاگ‌ها را را در اختیار داشت. پس از مدتی، مدیریت لاگ‌ها به طور اساسی تغییر کرده و ابزار siem به وجود آمد. این فناوری امکان جستجوی ساده را فراهم کرده و رویدادهای مختف را از چندین سیستم امنیتی مختلف جمع‌آوری کرده و به هم ارتباط می‌دادند.

این نکته درباره siem جالب است که در ابتدا راهکارهای این فناوری تنها برای دفاع در برابر حملات جزئی که توسط یک هکر انجام می‌شد، کاربرد داشتند. به تدریج اما siem شبکه بسط و گسترش پیدا کرده و به ابزاری مهم در زمینه شناسایی تدیدات پیشرفته تبدیل شد. 

برخی از مهم‌ترین تغییراتی که در زمینه‌ی siem بومی انجام شد، عبارتند از:

  • امکان جمع‌آوری هوش تهدید
  • تحلیل رفتار کاربران
  • امکان استفاده از فناوری‌های یادگیری ماشینی
  • امکان استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی

با ایجاد این تغییرات در ابزار siem ، استفاده از آنها در طرح‌های واکنش به تهدید الزامی شد. به طورکلی، امروزه هرکسی که می‌خواهد از امنیت اطلاعات و داده‌های خود در برابر نفوذ هکرها جلوگیری نماید، siem راه اندازی می‌کند. 

روش کار siem چیه ؟

در بخش‌های بعدی، با نگاهی دقیق‌تر به بخش‌های مختلف این فناوری، به شما کمک می‌کنیم به طور کامل به پاسخ سوال خود مینی بر اینکه SIEM چیست دست پیدا کنید.

قابلیت نظارت

نصب siem به شما کمک می‌کند تا داده‌های مختلف را از تمامی مسیرهای حمله در سازمان جمع آوری کنند. برخی از این مسیرها عبارتند از:

  • کاربران
  • نقاط انتهایی سیستم
  • شبکه
  • لاگ های فایروال
  • رویدادهای مربوط به ضدویروس‌ها
  • و…

این موضوع به شما کمک می‌کند تا نظارت کامل و همه جانبه‌ای بر محیط سازمان و ابر خود داشته باشید. به طورکلی، قابلیت نظارت توسط یک راهکار SIEM می‌تواند به کاهش پیچیدگی ابزارها برای تیم‌های مرکز عملیات امنیت کمک کند. در سال‌های اخیر، سازمان‌های گوناگونی، زیرساخت‌های خود را به سمت ابر سوق داده و از سرویس‌های ابری استفاده می‌کنند. در همین راستا، مهاجمان و هکرها نیز تمرکز خود را بر تغییر رویکرد مجرمانه‌شان متمرکز کرده‌اند.

بنابراین تعریف siem برای سیستم امنیتی به شما کمک می‌کند تا از دسترسی افراد دیگر به اطلاعات و داده‌های محرمانه‌ی خود جلوگیری کنید.

منظور از تشخیص تهدیدات در SIEM چیست ؟

از مفهوم siem می‌توان برای شناسایی تهدیدات ناشناخته که نیاز به صرف زمان زیادی برای تشخیص دارند، استفاده کرد. همانطور که عنوان کردیم، همگام با افزایش امنیت سازمان‌ها، هکرها نیاز در تلاش بوده‌اند بتوانند به این دیوارهای امنیتی نفوذ کنند. پس در این مسیر، شما به عنوان یک مسئول امنیتی لازم است که بتوانید کوچک‌ترین تغییرات را در شبکه، سیستم و کاربران شناسایی کنید. این شناخت و شناسایی با استفاده از پیاده سازی siem کار چندان دشواری نیست و به راحتی قابل انجام است. 

بررسی

شما پس از اینکه تهدیدی را شناسایی کردید، می‌توانید با استفاده از راهکارهای SIEM برای بررسی بیشتر به روش‌‌های تحلیل خودکار انواع داده‌ها دست پیدا کنید. با این دسترسی، دیگر نیازی نیست که به صورت دستی به  تحلیل‌وبررسی داده‌ها بپردازید. با این کار، شما می‌توانید زمانتان را برای واکنش به حوادث و تهدیدات جدید صرف کنید.

منظور از واکنش مناسب در SIEM چیست ؟

زمانی که یک راهکار SIEM، تهدیدی بالقوه را شناسایی کند، می‌تواند داده‌های به دست آمده را برای تحقیق بیشتر در اختیار تیم مرکز عملیات امنیت قرار دهد. هشدارها، رویدادهای مشکوک و رخدادهای شناسایی شده توسط چنین سیستمی می‌توانند به شروع اجرای خودکار یا دستی بررسی‌ها کمک کنند.

تیم‌های واکنش به حادثه معمولاً از داده‌های SIEM برای تحقیق بر اساس آنچه در راهنمای ابزار SOAR آمده استفاده می‌کنند. به این ترتیب تیم‌های امنیت سایبری می‌توانند رویکردشان را از حالت واکنشی به پیشگیرانه تغییر دهند. استانداردسازی روش‌های تشخیص و واکنش، همزمان با در اختیار داشتن جریان‌های کاری هدایت شده و مشخص به تیم‌های امنیت سایبری برای ایجاد یک طرح واکنش به حادثه قابل تکرار کمک می‌کند.

چگونه یک راهکار SIEM مناسب را انتخاب کنیم؟

امیدواریم که تابه اینجای مقاله به پاسخ سوال خود یعنی SIEM چیست دست یافته باشید. در ادامه می‌خواهیم به شما کمک کنیم که با انتخاب یک راهکار SIEM مناسب، از امنیت داده‌های خود اطمینان حاصل کنید.

به طورکلی، پیش از انتخاب و خرید siem باید بتوانید به سوالات زیر به درستی پاسخ دهید:

1. آیا راهکار انتخاب شده، محتوای امنیتی و کاربردهای مشخصی دارد؟

مفهوم siem می‌تواند علاوه بر قابلیت تنظیم و سفارشی‌سازی، قابلیت‌های تشخیص و کاربردهایی آماده داشته باشد تا به سازمان شما برای دستیابی به بیشترین ارزش سرمایه‌گذاری کمک کند. پیدا کردن راهکاری که کار با آن نیاز به دانش تخصصی چندانی نداشته باشد، کار کارمندان‌تان را ساده‌تر می‌کند.

2. آیا راهکار مدنظر، انعطاف‌پذیری لازم را برای نصب دارد؟ آیا این راهکار بر روی بستر ابر یا محیط سازمان یا اینکه در هر دو کار می‌کند؟

از آنجا که سازمان‌ها فعالیت‌شان را به سمت فضای ابری منتقل کرده‌اند تا از مقیاس، انعطاف‌پذیری و دسترس‌پذیری بالای آن استفاده کنند. بنابراین، فروشندگان راهکارهای امنیتی، اقدام به ارایه راهکارهای تحلیل امنیت مبتنی بر ابر نموده‌اند. با این وجود شما باید راهکاری را انتخاب کنید که نیازهای سازمانتان را برآورده سازد.

جنبه‌های دیگر امنیت

یکی از دیگر مباحث امنیت که می‌تواند برای کسانی که کسب‌وکار آنلاین دارند قابل اهمیت باشد، افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی است. چگونه می‌توان مطمئن شد که سایت بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و امنیت آن درخطر قرار نمی‌گیرد؟ اگر شما هم به تازگی کسب‌وکار آنلاین خود را آغاز کرده‌اید و نمی‌دانید که باید در این مسیر چه نکاتی را مورد توجه قرار دهید، با مراجعه به وبلاگ ما درباره‌ی موارد مهمی که باید در این مسیر رعایت شوند اطلاعات بیشتری کسب کنید. مطالب مقاله‌ی افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی به شما کمک می‌کند تا فروشگاه آنلاین خودتان را به بهترین شکل رعایت کنید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به سوال شما مبنی براینکه فناوری SIEM چیست پاسخ داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا