آموزشیهمه

10 تا از بهترین روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی چیست؟ چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که سایت ما بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و امنیت آن مورد خطر قرار نمی‌گیرد؟ اگر شما هم به تازگی کسب‌وکار آنلاین خود را آغاز کرده‌اید و نمی‌دانید که باید در این مسیر چه نکاتی را مورد توجه قرار دهید، در ادامه با ما همراه باشید تا یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین نکات یعنی افزایش امنیت سایت فروشگاهی را با هم بررسی کنیم. پس از بررسی تمامی این موارد، ما قصد داریم تا به شما به عنوان یک کاربر، روش هایی که به امنیت خرید اینترنتی شما منجر می‌ود را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

آغاز یک کسب‌وکار اینترنتی و آنلاین در کنار تمامی سختی‌ها و چالش‌هایی که برای شما به همراه دارد، می‌تواند بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز نیز باشد. فروش اینترنتی در حال رشد و توسعه است و روزبه‌روز به تعداد افرادی که در این بازار فعالیت کرده و به سوددهی رسیده‌اند، در حال افزایش است. امنیت سایت فروشگاهی یکی از جمله مواردی است که شما به عنوان مدیر یک برند باید بدان توجه داشته باشید.

خوشبختانه روش‌های متعددی وجود دارند که با انجام آن شما به سادگی می‌توانید به ایمن سازی فروشگاه خود اقدام کنید. اگر در زمینه‌ی کامپیوتر و وب تسلط چندانی ندارید، نگران نباشید؛ روش‌هایی که ما در ادامه‌ی این مقاله عنوان مي‌کنیم به سادگی و بدون نیاز به دانش خاص قابل انجام‌اند؛ با ما همراه باشید.

1. استفاده از یک هاست مطمئن یکی از موارد مهم در امنیت فروشگاه اینترنتی

ارائه‌دهندگان گوناگونی در این زمینه وجود دارند که می‌توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند اما به خاطر داشته باشید که برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی خود، به یک ارائه‌دهنده‌ای نیاز دارید که بتواند به بهترین شکل امنیت داده‌ها و اطلاعات شما را تامین کنید.

بنابراین شما باید خدماتی که شرکت ارائه دهنده‌ی موردنظر در اختیار شما قرار می‌دهد را بررسی کرده و ببینید کدام مورد می‌تواند برای تجارت شما مناسب باشد. در نتیجه، هاستی را برگزینید که بتوانند محافظت کامل در برابر خطرات متداول را انجام دهند. شما می‌توانید برای خرید هاست ابری ایران و اروپا با بالاترین سطح امنیت به سایت ابرآراز مراجعه کنید.

استفاده از یک هاست مطمئن یکی از روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

2. نصب آنتی ویروس و بروزنگه‌داشتن آن

اگرچه این نرم‌افزارها عموما با عنوان آنتی ویروس شناخته می‌شوند؛ اما درواقع دفع ویروس‌های کامپیوتری تنها بخش کوچکی از کاری است این برنامه‌ها انجام می‌دهند. آنتی ویروس می‌تواند فایل‌های شما را رمزگذاری کرده و برای دسترسی به آنها از شما رمز عبور بخواهد. برای درک درست کاری که آنتی ویروس انجام می‌دهد‌، هکرها را مانند ارتش زامبی در نظر بگیرید که هیچ هدفی جز دسترسی به اطلاعات و داده‌های شما ندارند. حال شما با استفاده از آنتی ویروس به یک ربات تبدیل می‌شوید که در برابر حملات مختلف، مسلح است.

شما با استفاده از یک آنتی ویروس مناسب می‌توانید به آنها اجازه دهید در پس زمینه‌ی سایت و سیستم‌های شما فعالیت داشته، بروزرسانی برنامه‌ها را انجام دهد و… . البته شما نباید به این برنامه‌ها، اطمینان صددرصدی داشته باشید؛ در هر صورت،‌ آنها ربات و ابزارهایی هستند که ممکن است در هر زمانی دچار مشکل شوند. با این بررسی شما احتمال وجود هر اشتباهی را به حداقل خواهید رساند.

استفاده و نصب آنتی ویروس clamav

یکی از بهترین و محبوب‌ترین آنتی ویروس‌هایی که می‌تواند به بهترین شکل از سیستم شما در برابر حملات مختلف محافظت نماید،‌ آنتی ویروس clamav است. مدیران سایتی که از لینوکس اوبونتو استفاده می‌کنند، ممکن است با این سوال مواجه شوند که آیا این فیلتر شکن بر روی اوبونتو نیز نصب می‌شود یا خیر؟ در پاسخ باشد عنوان کرد که این کار سختی زیادی نداشته و تنها نیاز است که شما از یک راهنمای درست و اصولی استفاده کنید.

از آنجا که صحبت بیشتر در مورد آنتی ویروس clamav در این مقاله نمی‌گنجد، ما در مقاله‌ای دیگر به تفصیل این آنتی ویروس و مزایای استفاده از آن را به شما شرح داده و پس از آن نیز توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توان این آنتی ویروس را نصب کرد. برای دریافت این اطلاعات، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی آموزش نصب آنتی ویروس clamav را دنبال کنید.

استفاده و نصب آنتی ویروس clamav

3. بررسی ابزارهای امنیتی ازجمله روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

ابزارها و برنامه‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید از آنها برای محافظت از سیستم، اطلاعات و داده‌هایتان استفاده کنید. البته این ابزارها تنها تا زمانی ارزشمند خواهند بود که شما بتوانید از آنها به درستی استفاده کنید. برای استفاده‌ی درست از قابلیت‌های این ابرازهای محافظتی، شما در اولین قدم باید بدانید که از چه ویژگی‌ها و تنظیماتی برخوردار هستند.

برای درک بهتر مطلبی که بیان کردیم، قابلیت ردیابی تلفن هوشمند خود در صورت گم شدن را در نظر بگیرید. تصور کنید که شما هزینه‌ای بیشتر از یک گوشی معمولی را صرف کرده‌اید تا بتوانید یک گوشی با قابلیت ردیابی تهیه کنید. اما هیچگاه امتحان نکرده‌اید که ببیند چگونه باید از این قابلیت استفاده کنیدو یا حتی ممکن است این دسترسی را روشن هم نکرده باشید. به همین دلیل، در صورتی که نیاز فوری به این قابلیت داشته باشید، نمی‌دانید که چگونه باید از آن استفاده کنید.

بیشتر ابزارهای اینترنتی می‌توانند از فعالیت برنامه‌های ناخواسته (PUA) جلوگیری کنند. منظور از (PUA) برنامه‌هایی است که بدافزار نیستند اما هیچ کار مفیدی نیز برای سیستم انجام نمی‌دهند. برای اسن جلوگری شما باید تنظیمات برنامه‌های امنیتی خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که به آنها دسترسی برای توقف برنامه‌ها را داده‌اید.

4. استفاده از رمز عبور های متنوع و غیرقابل پیشبینی

یکی از ساده‌ترین و البته مرسوم‌ترین روش‌هایی که هکرها می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند، این است که رمز عبور و نام دریافتی از یک منبع را در بخش‌های مختلف استفاده کنند. ممکن است فکر کنید که دسترسی به اینگونه رمز عبورها، کار آسانی نیست و به سادگی نمی‌توان به حتی یک رمز نیز دسترسی پیدا کرد.

این کار شاید برای شما که در زمینه‌ی هک و دزدی اطلاعات سررشته‌ای ندارید کار سختی باشد،‌ اما برای کسی که در این زمینه فعالیت دارد، در چند دقیقه‌ی کوتاه قابل انجام است. بهترین راه برای جلوگیری از ورود هکر به بخش‌های مختلف سایتتان، استفاده از رمز عبورهای قوی و منحصربه فرد برای هر حساب فعال آنلاینی است که دارید.

استفاده از رمز عبور های متنوع و غیرقابل پیشبینی

5. معرفی روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی ؛ استفاده از VPN

در هر زمانی که با استفاده از یک شبکه Wi-Fi که به شما تعلق ندارد، به اینترنت متصل می‌شوید، استفاده از VPN را فراموش نکنید. تصور کنید به یک رستوران می‌روید و از شبکه‌ی Wi-Fi رایگان آن استفاده می‌کنید. مطمئنا شما چیزی در مورد امنیت اتصال به وجود آمده نمی‌دانید و ممکن است شخص دیگری در آن شبکه، بدون اطلاع شما،‌ از داده‌ها و فایل‌های دستگاه شما استفاده کند و در نهایت امنیت فروشگاه های اینترنتی شما را به خطر بیاندازد.

استفاده از یک VPN، ترافیک اینترنت شما را رمزگذاری کرده و آن را از طریق یک سرور متعلق به شرکت VPN مسیریابی می‌کند. این بدان معناست که هیچ کس، حتی مالک شبکه Wi-Fi، نیز نمی‌تواند داده‌های شما را ردیابی کند. علاوه برآن، استفاده از VPN، آدرس IP شما را پنهان می‌کند.

6. استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای

یکی از روش های افزایش امنیت یک فروشگاه اینترنتی استفاده از احراز هویت دومرحله‌ای است. احراز هویت دو مرحله‌ای مي‌تواند دردسرهای خاص خود را داشته باشد،‌ اما مطمئنا به ایمن سازی بیشتر حساب‌های شما منجر می‌شود. احراز هویت دو مرحله‌ای به این معناست که شما برای ورود به حساب‌های خود، به رمز دیگری علاوه بر، نام کاربری و رمز عبور همیگی نیاز دارید. Gmail، Evernote، و Dropbox چند نمونه از خدمات آنلاین هستند که احراز هویت دو مرحله‌ای را ارائه می‌دهند.

احراز هویت دو مرحله‌ای هویت شما را با استفاده از حداقل دو شکل مختلف احراز هویت تأیید می‌کند؛ چیزی که هستید، چیزی که دارید یا چیزی که می‌دانید.

  • چیزی که شما می دانید رمز عبور است
  • چیزی که شما هستید می‌تواند به معنای احراز هویت با استفاده از اثر انگشت یا تشخیص چهره باشد.
  • چیزی که دارید می‌تواند تلفن همراه شما باشد.ممکن است از شما خواسته شود که یک کد ارسال شده از طریق متن را وارد کنید یا روی دکمه تأیید در یک برنامه تلفن همراه ضربه بزنید. چیزی که شما دارید می تواند یک کلید امنیتی فیزیکی نیز باشد.

اگر تنها از یک رمز عبور برای احراز هویت استفاده می‌کنید، هرکسی که بتواند از هر طریقی به آن کد دسترسی پیداکند،‌ صاحب حساب شما خواهد بود. اما با فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای، رمز عبور به تنهایی کافی نخواهد بود.

استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای

7. استفاده از برنامه‌های پرداختی امن از روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

امروزه دیگر پول نقد جایگاهی در مبادلات و تجارت ندارد؛ به خصوص اگر سایت فروشگاهی آنلاینی دارید، کمتر کاربری وجود دارد، که بخواهد به صورت حضوری و نقد هزینه را پرداخت کند. به همین دلیل، نرم‌افزارها و برنامه‌های متعددی به وجود آمده‌اند که انتقاله وجه به صورت کارت به کارت را انجام می‌دهند. در این زمانی که این برنامه‌ها در حال تولید بوده‌اند، هکرها نیز بیکار نشسته‌اند و برنامه‌هایی را ساخته‌اند که کاربر به جای انتقال به سایت فروشنده و یا بانکی، مستقیما وارد فضایی که آنها طراحی کرده‌اند می‌ؤوندو پول خود را به حساب آنها واریز می‌کنند.

پس مطمئن شوید که برنامه‌ای که برای انتقال وجه از آن استفاده می‌کنید، از امنیت بالا و تضمین شده‌ای برخوردار است.

8. پاک کردن کش

هرگز اهمیت اطلاعات کش مرورگر خود را دست کم نگیرید. کوکی‌های ذخیره‌شده، جستجوهای ذخیره‌شده و سابقه وب می‌توانند امکان دسترسی به آدرس خانه، اطلاعات خانواده و سایر داده‌های شخصی  شما را برای هکرها فراهم سازند. برای محافظت بهتر از اطلاعاتی که ممکن است در تاریخچه وب شما پنهان شده باشد، کوکی‌های مرورگر را حذف کرده و تاریخچه مرورگر خود را به طور منظم پاک کنید. البته حذف کوکی‌ها ممکن است روند ورود به برخی از وب سایت‌ها را دچار مشکل کند و شما هر شخصی سازی که اعمال کرده‌اید را از دست بدهید.

9. غیرفعال کردن ویژگی ذخیره رمز عبور در مرورگر

اغلب مرورگرها مانند گوگل کروم دارای قابلیت مدیریت رمز عبور هستند. با این حال، استفاده از این قابلیت هیچگاه توصیه نمی‌شود. همانطور که یک مرورگر مي‌تواند رمز عبور شما را ذخیره کند، بدافزارها نیز می‌توانند به رمز عبور شما دسترسی پیدا کنند.

غیرفعال کردن ویژگی ذخیره رمز عبور در مرورگر

10. روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی ؛ تهیه‌ی گواهی SSL

علاوه بر تمامی مواردی که در قسمت‌های بالایی برای شما توضیح دادیم، شما باید از یک گواهی SSL نیز استفاده کنید. گواهی SSL با رمزنگاری داده‌ها میان سایت و کاربر، دسترسی به اطلاعات را بری هر شخص ثالثی غیرممکن می‌سازد. به عبارتی، گواهینامه SSL برای تمامی فروشگاه های اینترنتی که به امنیت اطلاعات و داده‌های خود و کاربرانشان اهمیت می‌دهند، یک ضرورت محسوب می‌شود.

اهمیت بالای گواهینامه SSL ما را مجاب کرده است تا در مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد SSL چیست و انواع آن کدامند صحبت کنیم. اگر می‌خواهید به افزایش امنیت سایت خود با استفاده از گواهی SSL  اقدام کنید، با مراجعه به وبلاگ ما مقاله‌ی گواهینامه SSL چیست را مطالعه نمایید.

روش های افزایش امنیت خرید اینترنتی

حال در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم تا شما را با روش های افزایش امنیت خرید اینترنتی آشنا کنیم تا اگر به عنوان یک کاربر اقدام به خرید از یک سایت فروشگاهی می‌کنید، امکان افشای اطلاعات شما از بین برود.

نماد اعتماد الکترونیک

اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که به افزایش امنیت خرید اینترنتی شما منجر می‌شود،‌ نماد اعتماد الکترونیک سایت موردنظر است. داشتن نماد اعتماد به میزان بالایی نشان می‌دهد که آیا وب سایت موردنظر قابل اطمینان است یا خیر. دلیل این امر این است که این نماد توسط سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌وکارها داده می‌شود. پس در اولین قدم به قسمت انتهایی سایت فروشنده مراجعه کرده و پس از مشاهده‌ی این نماد با اطمینان بیشتری به خرید اقدام کنید.

توجه به نماد اعتماد الکترونیک برای افزایش امنیت خرید اینترنتی

افزایش امنیت در خرید اینترنتی با گارانتی تعویض کالا

یکی از دیگر راه‌هایی که می‌تواند به افزایش امنیت خرید اینترنتی کاربر منجر شود، وجو گارانتی تعویض محصول است. به هرحل،‌ این امکان وجود دارد که کالای شما در طول مسیر و  پیش از اینکه به دست شما برسد، دچار مشکل شده باشد. بنابراین، اگر محصولی که خریداری کرده‌اید، گارانتی داشته باشد، می‌توانید با فروشگاه تماس بگیرید و ضمن توضیح در مورد مشکل به وجود آمده، محصول ناسالم را تعویض کنید.

پیشوند URL سایت موردنظر

یکی از دیگر مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار است اما عموما کاربران توجهی به آن نشان نمی‌دهند، این است که در زمان پرداخت هزینه، سایتی که از شما اطلاعات دریافت می‌کند باید در قسمت URL، از پیشوند Https استفاده کرده باشد. در غیر اینصورت، مطمئن باشید که آن سایت توسط هکرها طراحی شده است و هیچ محصولی به دست شما نخواهد رسید و قصد دارد از اطلاعات بانکی شما سوء استفاده نماید.

بنابراین در زمان ورود اطلاعات باید حتما و لزوما URL سایت موردنظر را بررسی کنید تا بدون هیچ مشکلی بتوانید خرید خود را انجام دهید.

پیشوند URL سایت موردنظر 

مراقبت از رمز دوم و CVV2 برای افزایش امنیت خرید اینترنتی

توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید رمز دوم و شماره کارت خود را برای افراد ناشناس و ایمیل‌های مزاحم ارسال نمایید. شما تنها در صورتی باید شماره کارت و رمز دوم خود را وارد کنید که وارد سایت پرداخت هزینه شوید. البته توجه به Https در URL سایت را فراموش نکنید؛ در غیر اینصورت، حساب بانکی شما توسط هکرها خالی خواهد شد.

بررسی گردش حساب‌های خود

پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه و مستمر، حساب‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز زیر نظر خود شما صورت می‌گیرد.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل بهترین روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی و همچنین مواردی که به امنیت خرید اینترنتی شما منجر می‌شود را به روشنی برای شما شرح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا