همه

حمله brute force چیست ؟ آموزش جلوگیری از حملات Brute Force

حمله brute force چیست ؟ بهترین راه‌های مقابله با brute force attack چیست ؟ برخلاف بسیاری از تاکتیک‌های نفوذ به اطلاعات دیگران که توسط هکرها استفاده می‌شود، حملات brute force تنها به نقاط ضعف داخل وب‌سایت‌ها حمله نمی‌کنند. این نوع حمله، کاربرانی که اعتبار ضعیف یا قابل حدسی دارند را نیز مورد حمله قرار می‌دهند.

در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که حمله brute force چیست و چگونه می‌توانید خود و اطلاعاتتان را در برابر این نوع حملات ایمن کنید.

برای خرید vps خارجی به سایت ابرآراز مراجعه کرده و با ساخت سرور با منابع دلخواه و پشتیبانی 24 ساعته، لذت استفاده از یک سرور امن و به‌صرفه را تجربه کنید.

حمله brute force چیست ؟

حمله brute force یکی از روش‌های موردعلاقه‌ی هکرها برای دستیابی به رمزهای عبور است. این نوع حملات عموما با استفاده از نرم افزارهای مخصوص انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که اگر رمز عبور، پیچیده و طولانی باشد، این پروسه زمان‌بر و گاها غیرممکن می‌شود.

حمله brute force عموما به دو فاکتور زمان زیاد و قدرت پردازش بالا نیاز دارند. همین دو مورد نیز به طور چشمگیری موفقیت هکرها در بازگشایی رمزها را کاهش داده است.

مشکلات موجود در برابر حمله brute force چیست؟

همانطور که عنوان کردیم هکرها عموما در زمان بازگشایی رمزها با دو مشکل مختلف مواجه می‌شوند؛ قدرت پردازش بالا، زمان زیاد. در ادامه توضیح می‌دهیم که منظور از هر کدام از این موارد چیست؛ با ما همراه باشید.

قدرت پردازش بالا

فرآیند رمزگشایی، عملیات محاسباتی پیچیده‌ای است که برای انجام آن به قدرت بالای سیستم نرم‌افزاری نیاز دارید. امروزه با توجه به وجود سیستم‌هایی با سرعت پردازش بالا، این عملیات سریع‌تر و موفق‌تر پیش می‌روند. البته نگران نباشید!‌ همیشه راهی برای مقابله با این حملات وجود دارد. ما در ادامه‌ی این مقاله به طور کامل به شما آموزش می‌دهیم که چگونه امنیت خود و اطلاعاتتان را تضمین کنید.

زمان زیاد

در این نوع از جملات، تمامی حالت‌های ممکن پسورد مورد بررسی قرار می‌گیرند. حالت‌هایی مانند:

  • ترکیبی از کارکترها
  • جایگاه‌های مختلف اعداد و حروف
  • حروف کوچک و بزرگ
  • استفاده از کارکترهای خاص

همین موضوع باعث می‌شود که روند دستیابی به رمزها طولانی شود. حال اگر شما رمزی مانند 123456 را انتخاب کرده باشید، این پروسه در مدت زمان کوتاه‌تری قابل انجام است.  اما تصور کنید رمز مربوطه طولانی، پیچیده و ترکیبی از حروف و اعداد بی‌شماری باشد. در اینصورت باید هزاران حالت مختلف مورد بررسی قرار بگیرند تا در نهایت بتوان رمز را کشف کرد.

با توجه به پیچیدگی رمز و الگوریتم‌های استفاده شده، رمز گشایی ممکن است بین چند ساعت، چند روز، چند ماه و یا حتی چندین سال زمان ببرد. به همین دلیل است که عموما توصیه می‌شود در رمزهای عبور از نام‌های مشخص و معنی‌دار استفاده نشود.

انواع حمله brute force چیست ؟

حمله brute force می‌تواند هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین انجام شود. 

حملات Brute force آنلاین

چنانچه Brute force بر روی اکانت‌های آنلاین انجام شود، با توجه به موارد امنیتی ارائه شده در سرورها، از حمله هکرها جلوگیری می‌شود. منظور از اکانت‌های آنلاین، کنترل پنل سایت ها، ورود به حساب کاربری ایمیل‌ها و… است. این جلوگیری بدین شکل است که هر کاربر در بازه زمانی مشخص، می‌تواند تنها به تعداد دفعات محدودی (معمولا 3 یا 4 بار)، پسورد و نام کاربری اشتباه وارد نماید. اگر تعداد دفعات ورود اطلاعات اشتباه، بیشتر شود، IP کاربر، جهت جلوگیری از حملات Brute force و هک شدن، توسط فایروال‌ها مسدود می‌گردد.

به عنوان مثال پس از چندین بار اشتباه وارد شدن پسورد در اکانت جیمیل، برای اطمینان از وارد نشدن پسورد توسط ربات‌ها، کد Captcha نمایش داده می‌شود که این اقدام از حملات Brute force جلوگیری می‌کند. بنابراین، در صورت رعایت شدن نکات امنیتی از سمت سرورها، این حملات در برابر سرویس‌های آنلاین، بازدهی خوبی نخواهند داشت.

اگر نگرانی بابت امنیت هاست خود دارید و نمی‌دانید که چگونه می‌توانید از اطلاعات و داده‌های موجود در هاست محافظت کنید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ابرآراز، مقاله‌ی روش‌ های افزایش امنیت هاست را مطالعه نمایید.

حملات Brute force آفلاین

تصور کنید که هکر به فایل مربوط به پسوردهای رمزگذاری شده دسترسی پیدا کرده و فایل‌های موردنظر خود را دانلود کرده باشد. در این حالت، متجاوز به نحوه رمزگذاری اطلاعات در سیستم خود دسترسی دارد و هرچند بار که بخواهد می‌تواند پسوردهای مختلف را امتحان نماید. به یاد داشته باشید که در صورتی که فایلی در دسترس هکرها قرار گیرد، به هیچ شکلی نمی‌توان از بروز حملات brute force جلوگیری کرد.

پس حتی اگر برای انتخاب پسورد از الگوریتم‌های پیچیده و نرم‌افزارهای مطمئنی مانند KeePass استفاده می‌کنید، باید فایل‌های خود را در مکانی امن نگه‌داری کرده و اطمینان حاصل کنید که شخصی به آنها دسترسی نخواهد داشت.

راه‌های مقابله با حمله brute force چیست ؟

به طورکلی باید عنوان کرد که روشی برای مقابله کامل در برابر این نوع حملات وجود ندارد. اما شما می‌توانید احتمال یافتن رمز از طریق این دست از حملات را کاهش داد. روش‌هایی که در ادامه عنوان می‌کنیم به شما در حفظ امنیت اطلاعاتتان کمک می‌کند.

  • اگر سرویسی روی اینترنت دارید، مطمئنا از رمزعبور و پسور استفاده می‌کنید. حتما اطمینان حاصل کنید که سرورهای مربوطه، موارد امنیتی مناسبی را برای جلوگیری از این حملات لحاظ کرده باشند. ما در ابر آراز مفتخریم اعلام کنیم که از لایه‌های امنیتی مختلفی برای حفظ امینت و اطلاعات شما استفاده می‌کنیم.
  • از رمزهای ویچیده و طولانی استفاده کنید. علاوه برآن، پیشنهاد می‌کنیم از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کارکترهای متعدد استفاده کنید. این موضوع سبب می‌شود، پروسه‌ی دستیابی به رمزعبور شما طولانی شود.
  • پیشنهاد می‌کنیم اصلا از کلمات معنی‌دار و قابل حدس در رمزهای عبور خود استفاده نکنید.
  • پسوردهای خود را در نرم‌افزارهایی مانند KeePass ذخیره کنید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا همیشه به رمزهای خود دسترسی داشته باشید. علاوه‌برآن، این نرم افزار در برابر حملات مختلف، امنیت بالایی از خود نشان می‌دهد.
  • در نهایت اینکه پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات رمزنگاری شده‌ی خود را در مکانی امن مانند سیستمی دیگر که به اینترنت متصل نمی‌شود، نگه‌داری کنید. این موضوع باعث می‌شود تا امکان دسترسی هکرها به اطلاعات شما به حداقل برسد.

سخن پایانی

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی به تمامی سوالات شما مبنی بر اینکه حمله brute force چیست و چگونه می‌توان از امنیت داده‌ها و اطلاعات خود در برابر این حمله محافظت کرد، توضیح داده باشیم. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. با ما در اینستاگرام ابرآراز همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا