سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
بازاریابی آنلاینسئوهمه

دامنه چیست و چه مفهومی دارد؟

دامنه چیست ؟ شباهت میان URL و دامین چیست ؟ چگونه نام دامنه (domain) مناسب تجارت خود را پیدا کنیم؟ ما در این مقاله با توضیحی مفصل راجع به مفهوم و چیستی دامنه به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده و کمک می‌کنیم تا در زمان انتخاب دامنه با مشکلی مواجه نشوید.

به طورکلی، نخستین گام برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، انتخاب یک نام دامنه‌ی مناسب است که کاربران با استفاده از آن، بتوانند به آسانی به شما دسترسی پیدا کنند. به عبارتی دیگر شماپس از انتخاب یک نام دامنه با آن در دنیای اینترنت شناخته خواهید شد. با ما همراه باشید تا با هم باید‌ها و نباید‌های خرید دامنه را بررسی کنیم.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید هاست وردپرس را دارید به وب سایت ما سر زده و از خدمات ارزنده‌ی ما بهره‌مند شوید.

دامنه چیست ؟

نام دامنه کلیدی‌ترین قسمت آدرس آنلاین است که بازدیدکنندگان با استفاده از آن به شما دسترسی پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، نام دامنه ابرآراز، Arazcloud.com است. نکته‌ی قابل توجه این است که نام دامنه برای هر سایتی منحصربه‌فرد است؛ یعنی زمانیکه نام دامنه‌ای برای یک سایت استفاده می‌شود،‌ هیچ کس نمی‌تواند از همان دامنه یا Domian استفاده نماید. به بیانی ساده‌تر، دامنه آدرسی است که با وارد کردن آن در مرورگر، می‌توانیم به یک سایت مشخص وارد شویم.

برای مثال، تصور کنید می‌خواهید یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنید، در اولین مرحله شما باید سایت خود را روی یک سرور مناسب همراه با یک آدرس ساده و سرراست که مشتری به راحتی آن را به خاطر بسپارد راه‌اندازی کنید. در دنیای مجازی دامنه یا دامین نقش یک آدرس سر راست را دارد.

بخش‌های مختلف دامنه چیست ؟

حال که با تعریف کلی دامنه بیشتر آشنا شدید، بیایید باهم اجزای تشکیل دهنده دامنه را بررسی کنیم. احتمالا بزرگ‌ترین سوالی که به وجود می‌آید،‌ مفهوم پسوند دامنه ها یا TLD است. یکی از رایج‌ترین پسوند دامنه ها Net. ، .ORG و COM. هستند که عموما به چشم کاربران آشناترند. در زمان انتخاب و خرید دامنه توجه به این پسوندها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به آنها توجه کرد.

پسوند دامنه چیست ؟

همانطور که گفتیم Net. ، .ORG و COM. محبوب‌ترین و پرکاربردترین پسوند دامنه ها ی موجود است. اما در مقابل نیز هر کشوری پسوندهای مختص به خودش را دارد. به طور مثال ir. مربوط به کشور ایران است. پسوندهای co، .uk ، .ca ، .com. و au. نیز به یک کشور خاص هستند که در ادامه در مورد هرکدام یک از آنها توضیح خواهیم داد.

در زمان خرید دامنه، ده‌ها پسوند مختلف به شما پیشنهاد داده می‌شود که از محبوب‌ترین پسوندها در جهان  آن نقطه‌ی جغرافیایی است. این پیشنهاد نام دامنه به شما کمک می‌کند تا با دقت بیشتری به انتخاب دست بزنید.

در زمان خرید دامنه، اگر دامنه‌ی انتخابی با آن پسوند موردنظر وجود نداشته باشد، پیشنهادهای دیگری به شما ارائه می‌شود. درنهایت اما ثبت دامنه با هر پسوندی به اختیار خود شخص است. ممکن است برخی از پسوندها برای شما منحصربه فرد و جالب باشد اما بهتر است توجه داشته باشید که پسوند دامنه باید با برند محصول و یا موسسه رابطه منطقی داشته باشد.

پسوند دامنه چیست

نام دامنه چیست ؟

انتخاب نام دامنه ، امر ساده‌ای نیست و نیاز به رعایت نکات متعددی دارد؛ به خصوص اگر در دنیای اینترنت تازه کار باشید. اهمیت ثبت دامنه از آن جهت است که سایت شما با استفاده از آن، در دسترس بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. نام دامنه بخش بسیار مهمی از مراحل موفقیت یک برند در مسیر کسب‌وکار آنلاین است. پس این نام باید به نحوی انتخاب شود که به ارحتی در خاطر مخاطبان باقی بماند.

به طور کلی، شما برای داشتن یک وب سایت با دسترسی بالا به یک هاست و به دنبال آن به یک نام دامنه نیاز خواهید داشت. هنگامی که بازدیدکننده نام دامنه شما را در نوار مروگر جستجو می‌کند مرورگر وب با هاست شما ارتباط برقرار می‌کند. به بیانی دیگر، نام دامنه به سرویس دهنده هاست اشاره می‌کند. از این طریق بازدید کننده می‌تواند وب سایت را مشاهده کند.

به عنوان مثال، فرض کنید دامنه‌ی شما شماره تلفن‌تان است، هنگامی که شخصی می خواهد با شما ارتباط برقرار کند باید با شماره تلفن شما تماس بگیرد. ابزار ارتباطی شما یک دستگاه تلفن است. در این مثال شماره تلفن همان دامنه و دستگاه تلفن میزبانی وب شما است. اما این امکان نیز وجود دارد که بدون این که میزبان وب داشته باشید، می‌توانید یک دامنه ثبت کنید.

URL چیست؟

URL مخفف کلمات Universal Resource Locator است که ممکن است قبلاً آن را شنیده باشید. URL در واقع یک رشته از کاراکترها است که وارد مرورگر شده و به سرور دستور می‌دهد که یک منبع خاص را برای یک کاربر نمایش دهد. هنگامی که به نوار آدرس مرورگر خود نگاه می کنید، URL نمایش داده می‌شود. URL شامل تمام اطلاعات لازم برای یافتن صفحه مورد نظر در وب سایت است. برای مثال https://arazcloud.com/ یک URL است که نام دامنه arazcloud.com را شامل می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم سرور ، به وبلاگ ما مراجعه کنید.

همان طور که مشاهده کردید نام دامنه فقط قسمتی از کل یک URL است.می‌توان گفت که URL و نام دامنه مشابه هم هستند، با این تفاوت که URL جامع‌تر از نام دامنه می‌باشد. زیرا در حقیقت URL نام دامنه را شامل می‌شود.
از URL می توان به عنوان نقشه آدرس‌دهی در مرورگر برای دسترسی به صفحات وب و تصاویر روی سرور استفاده کرد.

مؤلفه های مهم یک URL از سه بخش تشکیل شده است:
پسوند دامنه یا (TLD)
• نام دامنه
• پروتکل https

شباهت میان URL و دامنه چیست ؟

اگر شما بخواهید وب سایت خود را طراحی کنید باید نام دامنه‌ی خود را انتخاب نمایید. بدیهی است که در این مسیر ممکن ایت به اصطلاحات فنی بر بخورید. این مسئله می تواند برای شما چالش برانگیز باشد.

مراحل فنی متعددی وجود دارد که می‌توان از طریق آن برای ثبت نام آنلاین خود اقدام کنید. در هریک از این مراحل ممکن است اصطلاحات فنی ارائه شود که باید با آنها آشنا باشید.دو اصطلاح فنی که احتمالاً تا به حال بارها با آن روبرو شده اید دامنه و URL هستند. در اکثر مواقع نام دامنه و URL با هم اشتباه گرفته می شوند در صورتی که دو عبارت کاملا مجزا هستند. URL به آدرس کامل استفاده شده برای بازدید از یک وب سایت که شامل دونقطه و اسلش‌ها می باشد گفته می شود. این آدرس شامل نام دامنه می باشد.

پروتکل چیست

زیر دامنه چیست ؟

زیر دامنه بخش اختیاری URL است که بخش کاملاً جداگانه‌ای از وب سایت را به وجود می‌آورد. اگر یک URL دارای زیر دامنه باشد، آن زیر دامنه قبل از دامنه نوشته می‌شود و مابین آن‌ها یک نقطه قرار می‌گیرد. ممکن است وب سایت‌ها از زیر دامنه برای تست، توسعه و یا ایجاد یک دایرکتوری جدید و جداگانه برای ذخیره فایل‌های وب سایت یا وصل شدن به قسمت خاصی از وب سایت استفاده کنند.

نحوه ارتباط زیر دامنه (ساب دامین)

یکی از موارد بسیار مهم در مورد یک دامنه ، ساب دامین های آن هستند. ممکن است این موارد برای شما کمی گیج کننده به نظر برسند. به بیانی واضح تر، یک ساب دامین یا زیر دامنه قسمتی از نام دامنه اصلی شما است. به طور معمول کاربرد ساب دامنه ها سازماندهی قسمت های خاصی از وب سایت است. در واقع ساب دامین نامی است که قبل از نام اصلی دامنه شما نوشته می‌شود. برای ایجاد ساب دامین هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد وجود ندارد، بنابراین شما می توانید هر تعداد ساب دامینی که می خواهید برای دامنه خود ایجاد کنید.

دلایل ایجاد ساب دامین چیست ؟

حال که با پاسخ سوال خود یعنی دامنه چیست و انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی چه اهمیتی دارد آشنا شدید،‌ بیایید با هم بررسی کنیم که دلیل ایجاد sub domain چیست و چرا باید از زیردامنه استفاده کنیم؟

حفظ امنیت بیشتر برای فروشگاه‌ها اینترنتی

به این دلیل که فروشگاه‌های اینترنتی که درگاه پرداخت دارند، در مقایسه با یک وب سایت معمولی به سطح امنیت بالاتری نیاز دارند، باید برای آنها یک ساب دامین ایجاد کرده و فروشگاه الکترونیکی را بر روی آن قرار داد.

ایجاد ساب دامین برای جدا کردن آدرس وبلاگ از سایت

امروزه تقریبا تمامی سایت‌ها برای موفقیت در سئو، رشد و در صدر لیست نتایج بودن به وبلاگ و انتشار مقالات در آن نیاز دارند. شما برای ایجاد یک وبلاگ می‌توانید سیستم مدیریت محتوای جداگانه‌ای برای آن استفاده کنید که از وب سایت اصلی جدا باشد.

نحوه‌ی طراحی مجدد وب سایت با استفاده از زیر دامنه سایت چیست

اگر بخواهید سایت خود رامجددا طراحی کنید، می‌توانید یک زیر دامنه جدید ایجاد کرده و سایت جدید را در ساب دامین جدید قرار دهید. در صورتی که شما توسعه دهنده وب سایت هستید می توانید ساب دامین‌های جداگانه برای مشتری خود به وجود آورید. به این ترتیب می‌توانید طراحی جدید وب سایت را در ساب دامین جدید به نمایش بگذارید.

ایجاد بخش منابع با زیر دامنه یعنی چه

بسیاری از وب سایت ها دارای بخش های جداگانه‌ای هستند که برای پشتیبانی از منابع طراحی شده‌اند.در صورتی که محتوای وب سایت شما زیاد باشد برای پشتیبان گیری از وبلاگ یا وب سایت خود می‌توانید از ساب دامین استفاده کنید.

شباهت های کلیدی URL با دامنه چیست ؟

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم نام دامنه در یک URL وجود دارد. علی‌رقم این که URL كل آدرس است و اسم دامنه تنها بخشی از آن را تشکیل می‌دهد، اما در برخی نقاط شباهت‌هایی باهم دارند. از دو وجه اشتراک مهم میان نام دامین و URL می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • رفتار آن‌ها در مرورگر وب مشابه است

اگرچه تعریف URL و اسم دامین متفاوت است، اما رفتار مشابهی با مرورگرها دارد. به عنوان مثال ، اگر “https://arazcloud.com” را وارد کنید، شما را به همان صفحه‌ای هدایت می کند که اگربه سادگی “arazcloud.com” را جست‌وجو می‌کردید. با وجود تمامی اینها برای دسترسی به سایت، به انتخاب دامنه مناسب نیاز دارید؛ بنابراین صرف نظر از این که کدام مورد را جست‌وجو می‌کنید، نهایتاً به آدرس https://www.arazclooud.com/ خواهید رسید.

  • آنها بخشی از همان آدرس وب هستند

می‌توان گفت که نام دامنه و URL در یک خانواده هستند. به طور مثال، وقتی شخصی آدرس خانه خود را به یک دوست می‌گوید، تنها لازم است که نام خیابان را بگوید. چرا که آن دوست به تنهایی از نام خیابان می‌تواند شهر، استان و کد پستی آدرس را پیدا کند. یک URL کامل شامل نام دامنه در داخل خود است. همین موضوع در ارتباط با نام یک وب سایت نیز صادق است. هنگامی که نام وب سایت را می‌گویید، به طور کلی نام دامنه و پسوند آن را گفته‌اید. برای نمونه در آدرس “arazcloud.com” کل URL ، از جمله https و www را به اشتراک گذاشته نشده است. بنابراین نام دامنه همان نام وب سایت خواهد شد.

اهمیت درک تفاوت بین URL ها و دامنه اینترنتی چیست ؟

امیدواریم تا اینجای مقاله درک بهتری نسبت به سوال هاست و دامین چیست ؟ ادرس وب سایت چیست ؟ sub domain چیست ؟ و تفاوت میان URL و اسم دامنه پیدا کرده باشید. ممکن است درک این امر که وب سایت، آدرس اینترنتی و نام دامین چگونه با هم کار می‌کنند، سخت به نظر برسد. اما هرچه درک بیشتری نسبت به سوال تعریف دامنه چیست و چه تفاوتی با URL دارد، داشته باشیم، بهتر می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

منظور از park domain چیست ؟

park domain یعنی چه ؟ پارک دامین ها دامنه‌هایی هستند که به یک دامنه اصلی اشاره می‌کنند. در واقع، محتوای همه دامنه های پارک شده با دامنه‌ی اصلی که دامنه های پارک شده به آن لینک شده اند، یکسان است و اگر کاربر یکی از آن ها را در مرورگر جستوجو کند، باز هم به صفحه مربوط به دامنه اصلی هدایت خواهد شد. شما می‌‌توانید به عنوان صاحب وب سایت با استفاده از دامنه‌های جانشین اشتباهات تایپی کاربران را اصلاح کنید.

به عنوان مثال، در صورتی که نام دامین شما Domain.com باشد و کاربر Domain.ir را جستوجو کند چنانچه شما دامین دوم یعنی Domain.ir را از پیش ثبت کرده و آن را به عنوان دامنه جانشین Domain.com تعریف کرده باشید، باز هم کاربر به صفحه ‌ی اول سایت Domain.com هدایت خواهد شد و آن صحفه را مشاهده خواهد کرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شما می‌توانید کلیه ‌ی فهرست‌ نام شرکت ، نام محصول و نام‌های مرتبط و… را ثبت کنید تا آن‌‌ها را به عنوان دامنه جانشین (park domain) به وب سایت خود لینک دهید(متصل کنید). این عمل برای بالا بردن تعداد کاربران و ترافیک سایت شما بسیار موثر است. این امر کار کاربران و مخاطبان را برای یافتن وب سایت شما بسیار آسان‌تر می‌ کند.

دامنه های جانشین را همچنین می توانید برای ایمیل‌های‌تان نیز فعال کنید. در این صورت تمام نامه‌های الکترونیکی (ایمیل‌ها) که برای “name@Domain.ir” ارسال می‌شود به دست همان شخصی خواهد رسید که از آدرس الکترونیکی “name@Domain.com” استفاده می کند.

دامنه‌های جانشین (پارک دامین) از هرنظر از جمله رکورد های DNS یا سامانه نام دامنه شبیه به دامنه معمولی هستند و ویژگی‌های یکسانی با آن‌ها دارند. تنها تفاوت آن‌ها با دامنه‌های معمولی این است که این دامنه ها هیچ فایلی از خود ندارند. پس خواه ناخواه به فایل‌های دامنه ای که جانشین آن شده اند، متصل می‌شوند.

park domain چیست

DNS یا Domain Name Server چیست؟

سامانه DNS مخفف عبارت Domain Name System است که در زبان فارسی با عبارت سامانه نام دامنه شناخته می‌شود. این سامانه نظامی سلسله‌مراتبی است که برای نام‌گذاری رایانه‌ها و دیگر منابع ایجاد شده است که به اینترنت یا شبکه‌های دیگر رایانه‌ای متصل می‌شوند. هنگامی که قصد دارید وارد سایتی شوید، ابتدا باید آدرس وب سرور آن را بدانید. آدرس وب سرور با IP مشخص می‌شود.

اما به دلیل این که به خاطر سپردن آدرس IP ممکن است دشوار باشد، می توان از domin name ها به عنوانIP استفاده کرد. برای هر IP یک domin name جداگانه در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، IP آدرس گوگل 66.249.91.103 است. در صورتی که شما برای دسترسی به گوگل می‌توانید از IP یا آدرس www.google.com استفاده کنید.

DNS در واقع IP addresses را به اسامی مشخص و ساده تری تبدیل می کند. به عنوان مثال، وب سرور سایت yahoo می تواند 65.20.35.79 باشد. ( اعداد IP صرفاً جهت مثال است.) در صورتی که می توان از طریق آدرس https://www.yahoo.com نیز به آن دسترسی پیدا کرد.

بنابرای، هم domain name و هم IP address، کاربران را به یک وب سرور مشخص هدایت می کنند. با این تفاوت که domain name، چه برای استفاده ، و چه برای به خاطر سپردن به مراتب راحت‌تر است. بدون وجود سامانه نام دامنه ،‌ کاربرها مجبور هستند برای وارد شدن به هر بخشی از اینترنت از اعداد طولانی و سخت IP address استفاده کنند.

منظور از سطح اول و سطح دوم در زمان ثبت نام دامنه چیست ؟

اولین پسوند دامنه های اینترنتی که معرفی شد دات کام (com.) بود. com. به عنوان نام دامنه سطح اول و یا TLD شناخته می‌شود. دامنه های سطح اول فقط شامل پسوند هستند. (به عنوان مثال net, .info, .biz. و غیره)
دامنه های سطح دوم یا ۲LDs نام دامنه‌هایی هستند که شامل یک سطح بعد از پسوندهایی همچون com. می‌باشد. به عنوان مثال com, .au. یک نام دامنه سطح دوم است که علاوه بر پسوند com. شامل یک پسوند بعد از آن نیز می‌باشد. این پسوند سطح دوم نشان دهنده‌ی وب سایت اصلی در استرالیا است.

نام‌های دامنه سطح اول و سطح دوم

gTLDs و ccTLDs چیست؟

به طور کلی gTLDs یک دامنه سطح اول عمومی است که شامل آدرس هایی مانند marketing, . estate, .fashion, .photography. و غیره است. این نوع نام دامنه ها در چند وقت اخیر محبوبیت خاصی بین مخاطبان پیدا کرده اند. همچنین این نوع نام دامنه پر رونق بوده و طیف گسترده‌ای از هر آنچه که مخاطب در صنعت نیاز داشته باشد، فراهم می کند.

ccTLD ها کدهای سطح اول مخصوص کشورها هستند. این کدها عموما برای محدود نمودن کشورهای مشخصی ایجاد شده‌اند. این کدها شامل دامنه‌هایی مانندir , .uk , .us. هستند.

نام دامنه ایمیل چیست ؟

دامنه ایمیل چیست ؟ این سوال یکی از پرتکرارترین پرسش‌های افرادی است که در زمینه‌ی ساخت سایت فعالیت دارند. درصورتی که از قبل به انتخاب نام دامنه مناسب اقدام کرده و مراحل دریافت و ثبت نام دامین را پشت سر گذاشته باشید، مسیر کوتاه و راحتی برای ایجاد ایمیل شخصی در پیش دارید؛ (برای مثال yourname@yourdomain.com). این امر برای ارتباطات حرفه‌ای با نام تجاری مزایای بسیار زیادی دارد. اکثر مردم دامنه خود را صرفاً برای استفاده از یک آدرس ایمیل شخصی به جای تکیه بر یاهو و هات میل و… ثبت می‌کنند.

10 راهنمای انتخاب دامنه سایت

امیدواریم که تا به اینجا توانسته باشیم به سوال شما مبنی بر اینکه دامنه سایت یعنی چه پاسخ دهیم. حال در ادامه قصد داریم تا مواردی را که در زمان انتخاب نام دامین باید رعایت کنید، بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید. 

  • انتخاب اسم دامین از میان ۵ کلمه کلیدی

هنگامی که شما برای اولین بار بخواهید به انتخاب دامین مناسب اقدام کنید، پنج واژه کلیدی می‌تواند در زمان خرید نام دامنه به شما کمک کند. زمانی که این فهرست از واژه‌ها آماده شد، آنگاه با در نظر گرفتن لیست پسوند دامنه ها و با اضافه کردن پیشوند یا پسوند، نام دامنه ایده ال خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر کسی در حال راه اندازی یک نام دامنه مرتبط با وام مسکن باشد ممکن است از کلماتی مانند امور‌مالی، سهام، نرخ بهره، پرداخت خانه، استفاده کند تا بعد از کمی جستجو و فکر کردن بهترین پسوند دامنه و نام دامنه آن را برای خود برگزیند.

  • مفهوم منحصر به فرد بودن دامنه وب سایت چیست ؟

داشتن یک وب سایت که با یک وب سایت محبوب، شخص و یا موسسه‌ی دیگری اشتباه گرفته شود یک فاجعه محسوب می‌شود. بنابراین در زمان انتخاب دامنه برای سایت بهتر است سعی کنیم که دامنه‌ای را انتخاب کنیم که با دامنه شخص دیگری مشابه نباشد.

  • استفاده از دامنه های com. در زمان انتخاب اسم دامنه

اگر شما در مورد ساخت یک وب سایت موفق و دائمی مصمم هستید باید نگران نام تجاری، نام و نام خانوادگی و هدایت ترافیک به سمت وب سایت خود باشید. در زمان انتخاب دامنه مناسب برای سایت ، هدایت ترافیک به دات نت (.net) و دات اورگ (.org) گزینه‌ی مناسبی است اما امروزه داشتن دامنه‌ای با پسوند دات کام (.com) با وجود تکنولوژی‌های موجود امری حیاتیست.

  • آسان بودن نوشتن و تایپ کردن نام دامنه

در زمان انتخاب نام سایت به یاد داشته باشید که اگر نام یک دامنه بیشتر از حد معمول به توجه برای نوشتن نیاز داشته باشد (برای مثال: طولانی و یا سخت بودن آن)، احتمالا بخش زیادی از ارزش نام تجاری آن نام دامنه دست خواهد رفت.

  • منظور از جذاب بودن دامین سایت چیست ؟

تا جایی که ممکن است سعی کید نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که سر زبان‌ها مانده و در ذهن مخاطبان به خاطر سپرده شود. زمانیکه شما وب سایتی با ترافیک بالا داشته باشید بدیهی است که انتظار داشته باشید که نام دامنه‌ی شما قابل حفظ کردن باشد تا یک بازدید کننده بتواند نام وب سایت شما را به شخص دیگری معرفی کند و در زمان جستجوی نام دامنه با مشکلی مواجه نشود.

  • منظور از انتخاب نام دامنه کوتاه در زمان ثبت دامنه چیست

نام دامنه کوتاه برای حفظ کردن و تایپ کردن بسیار راحت‌تر است. به همین دلیل برای وب سایت‌های تجاری و رسانه‌های آنلاین بسیار مهم است که نام دامنه کوتاه داشته باشند؛ زیرا در این صورت مخاطبان به آسانی می‌توانند آن را حفظ کنند و به وب سایت دسترسی سریع داشته باشند. پس برای انتخاب نام برای سایت خود این نکته را در نظر داشته باشید.

  • ایجاد و تحقق انتظارات دیگران برای انتخاب اسم دامین

هنگامی که برای اولین بار نام دامنه شما به گوش مخاطب می‌رسد، باید نام دامنه طوری باشد که آن شخص بتواند فوراً محتوای وب سایت شما را حدس بزند.

  • بررسی آزاد بودن نام دامنه جهت عدم نقض حقوق شرکت‌های دیگر

در اغلب موارد ممکن است این اشتباه سهواً انجام گیرد. این امر می‌تواند سبب از بین رفتن یک نام دامنه عالی و یا یک شرکت بزرگ شود. بنابراین، باید با بررسی نام دامنه اطمینان حاصل کنید که نام سایت شما حقوق کپی رایت یک شرکت دیگر را نقض نخواهد کرد.

  • مجموعه خود را جدا از نام تجاری دیگری بگذارید

استفاده از نام دامنه منحصر بفرد یک راه بسیار قابل اطمینان برای ایجاد ارزش اضافه به نام دامنه شما است. به یاد داشته باشید که یک نام تجاری چیزی بیش‌تر از یک عبارت چند کلمه‌ای است.

  • عدم استفاده از خط تیره و اعداد در نام دامنه

استفاده از خط تیره و اعداد اغلب باعث اشتباه می‌شوند. همچنین این کار به خاطر سپردن و تایپ آن را سخت می‌کند. به علاوه هنگامی که نام سایتی که عدد در آن استفاده شده است اعلام می شود کاربر نمی داند منظور شما به عنوان مثال عدد 6 است یا نام شش در نام دامنه استفاده شده است. ممکن است محل قرار‌گیری خط تیره فراموش شود. بنابراین توصیه می‌شود که سعی کنید از خط تیره و اعداد در نام دامنه استفاده نکنید. چراکه استفاده از آنها می تواند برای بازدیدکنندگان گیج کننده باشد. اگر این موارد را رعایت نکرده‌اید، چک کردن نام دامین را در صدر لیست کارهای خود قرار دهید. 

رابطه‌ی سئو و آدرس دامنه چیست ؟

همان طور که گفته شد انتخاب نام دامنه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انتخاب نام دامنه مناسب نیاز است ملاک‌های مختلفی در نظر گرفته شود. نام دامنه معرف وبسایت، تجارت و برند شما می‌باشد. در صورتی که نام نادرستی را برای وب سایت خود انتخاب کنید، ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوید. نام دامنه در SEO بسیار موثر است. آیا روش درست و غلطی در انتخاب نام دامنه برای به حداکثر رساندن SEO وجود دارد؟ دقیقا تاثیر نام دامنه و تاثیر پسوند دامنه بر سئو (SEO) چقدر است؟ نام دامنه چگونه بر SEO تاثیر می‌گذارد؟

اغلب افراد برای داشتن SEO بهتر از یک دامنه دقیقاً مطابق یا EMD استفاده می‌کنند.

دامنه دقیقا مطابق چیست؟

یک دامنه دقیقاً مطابق، به نام دامنه ای گفته می‌شود که دقیقاً شامل کلمات کلیدی است. به این نوع دامنه‌ها دامنه‌های کلمه‌ی کلیدی نیز می‌گویند.
برای مثال، فرض کنید که کسب و کار شما ، بر اساس واژه‌های کلیدی “ابزار عالی و ارزان” رتبه بندی شود. اگر بخواهید از دامنه دقیقاً مطابق استفاده کنید نام دامنه شما به شکل زیر خواهد بود:

www.abazaralivaarzan.com

شاید تصور کنید که چنین انتخابی در ظاهر، تدبیری عالی به نظر می رسد چراکه کلمات کلیدی بیشتر منجر به SEO بهتر خواهد شد.، اما واقعیت دقیقاً بر خلاف انتظار است!

در سال ۲۰۱۲، شرکت گوگل اعلام کرد که بسیاری از وب سایت‌ها با انتخاب دامنه های دقیقاً مطابق در تلاش‌ند تا SEO خود را ارتقا دهند. در آن زمان اگر تمایل داشتید کسب و کارتان را برای مثال در زمینه ” موبایل های ارزان نوکیا” رونق دهید به راحتی می‌توانستید دامنه‌ای تحت عنوان www.cheapnokiaphones.com خریداری کنید. با اندکی هزینه و اقدامی سریع و به موقع، سایت شما در صفحه اول گوگل قرار می گرفت.

اما بر اساس گزارش گوگل با تغییر کوچکی که در الگوریتم بعدی گوگل ایجاد می‌شد، رتبه وب سایت‌های بدون کیفیتی را که از دامنه های “دقیقاً مطابق” استفاده کرده بودند در نتایج جستجو کاهش می داد.
زیرا بروزرسانی دامنه‌های دقیقاً مطابق باعث افت رتبه‌ی وب سایت‌هایی که دارای دامنه‌های کلمه کلیدی بودند شده بود. بنابراین بدیهی است که انتخاب دامنه دقیقاً مطابق انتخاب مناسبی نیست.

نام تجاری خود را به عنوان نام دامنه برگزینید

مطمئن‌ترین و آسان‌ترین راه حل، استفاده از نام تجاری به عنوان نام دامنه است. چراکه مشتریان و مخاطبان شما اغلب شما را با همان نام به یاد خواهند آورد. بسیاری از ترافیک‌های وب سایت از جانب جستجوی هدایت شده به وجود می‌آیند.

جستجوی هدایت شده چیست؟

جستجوی هدایت شده در واقع نوعی رشته جستجو است که کاربران توسط آن سعی در یافتن وب سایت مورد نظر خود می کنند. به عنوان مثال، فرض کنید نام تجاری شما greenweb است، کاربران ممکن است از این رشته‌های جستجوی هدایت شده استفاده کنند :
greenweb
green web
گرین وب

جستجوی هدایت شده

تاثیر پسوند دامنه بر روی سئو SEO

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم پسوند دامنه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.امروزه محبوب‌ترین و رایج ترین پسوند.com است.
ممکن است دلایل منطقی و خوبی برای انتخاب پسوندهای متفرقه‌ی دیگر داشته باشید اما توجه داشته باشید که پسوند‌هایی مانند .tk و .pw با اسپم همراه خواهند بود. پسوند به طور مستقیم نمی‌تواند بر رتبه‌بندی سئو تاثیر منفی داشته باشد. اما انتخاب پسوند اشتباه و نامناسب می‌تواند باعث شود که وب سایت شخص در رده‌ی پایین‌تری قرار بگیرد. همین امر می‌تواند تاثیر منفی بر سئو داشته باشد.

پسوندهای com. .net .org .coساده‌ترین، مطمئن‌ترین و بهترین پسوندهایی هستند که می‌توان انتخاب کرد. سایر پسوند‌های با کیفیت، پسوند های مربوط به کشورها هستند مانند : .co uk. البته توصیه می‌شود که سعی کنید سایت اصلیتان را بر روی پسوند بین المللی میزبانی کنید. زیرا این پسوندها معمولاً سریع‌تر Rank می گیرند و همچنین محبوب تر هستند. اما تغییر پسوند .ir کار ریسکی است و باید با دقت بالایی انجام شود.

پسوند ها و دامنه‌های پرطرفدار و محبوب

نام دامنه در طراحی سایت اهمیت بسیار زیادی دارد، پس باید با دقت بسیار زیادی این موارد را بررسی نمایید. همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم در دنیای وب هر کشوری از یک یا چند نوع پسوند دامنه برخوردار است که عموما مردم آن کشور از این پسوندها جهت ساخت و ایجاد سایت‌های محلی و گاها بین‌المللی استفاده می‌نمایند. در ادامه ما برخی از مهم‌ترین پسوندهای موجود در سطح جهان را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

پسوند co چیست ؟

چند سالی است که پسوند co. پا به دنیای وب گذاشته و فرصت ثبت دامنه‌های جدید را فراهم آورده است. با خرید یک دامنه co. شما دارای یک دامنه جهانی خواهید شد که از لحاظ دسترسی و معرفی عمومی بسیار پرکاربرد و شناخته شده می‌باشد و در وب سایت‌های مختلف مانند افراد و شخصیت‌ها، شرکت‌های تجاری، سازمان‌ها و سایر موارد قابل استفاده است.

co. یک پسوند دامنه به‌یاد‌ماندنی با مفهوم و قابل درک برای افراد سراسر دنیا است. co حروف اختصاری شناخته‌شده‌ای در دنیا برای کلمات Company, Corporation, commerce می‌باشد و علاوه بر کوتاه بودن این پسوند، به‌خاطر سپاری آن برای مخاطبان وب سایت شما بسیار ساده است. به همین دلیل کارآفرینان برای اینکه شانس این را داشته باشند تا برند خود را در سراسر دنیا معرفی کنند باید یک پسوند co. برای دامنه خود ثبت کنند.

دامنه pro چیست ؟ 

یکی از بهترین پسوند دامنه های جدیدی که معرفی شده است PRO. است. PRO مخفف “Professional” و به معنی حرفه‌ای است. اگر شما در کار خود بهترین هستید و می‌خواهید این قابلیت خود را به رخ رقبای خود بکشید، بهترین کار، راه‌اندازی یک سایت و ثبت دامنه خود با پسوند PRO. است.

در حال حاضر PRO. انتخاب اول سایت‌های خدمات فنی است. انتخاب دامنه PRO. باعث متمایز شدن شما از رقبایتان می‌گردد. شما با معرفی آدرس سایت خود با این دامنه به مشتری این پیام را می‌دهید که حرفه‌ای هستید و این یعنی نیمی از راه موفقیت در فروش طی شده است. مشتری همیشه به دنبال کسی است که در کار خود بهترین و حرفه‌ای باشد و PRO. به او این اطمینان را خواهد داد که شما را انتخاب کند.

دامنه biz چیست ؟

دامنه biz. تنها دامنه اینترنتی است که مختص استفاده در کسب و کار طراحی شده است؛ بنابراین داشتن پسوند biz نشان‌دهنده یک شرکت تجاری واقعی است و شناسایی سایت شما را برای مشتریان ساده‌تر میکند؛ چرا که مشتریان با دیدن این دامنه به ماهیت تجاری شرکت شما پی برده و همچنین باعث اعتمادسازی بیشتر برای مشتریان سایت می‌شود.
به جز شرکتهای تجاری، افرادی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند نیز معمولا از این پسوند دامنه برای سایت خود استفاده می‌کنند. خرید دامنه biz برای همه افراد حقیقی و حقوقی آزاد است و لازم نیست مالک دامنه، حتما شرکت یا واحد تجاری باشد. هر فردی می‌تواند برای فعالیت اقتصادی آنلاین یک دامنه‌ی biz داشته باشد.

سایر پسوندها

سایر پسوندهای متداولی که یک فرصت عالی برای ثبت نام کوتاه و بسیار مرتبط را ارائه می کنند بصورت زیر می باشند:

: .ir برای کشور ها و بعضی سایت‌های خاص نیز پسوندهایی در نظر گرفته شده است. پسوند .ir مربوط به کشور ایران می باشد.

: .info برای سایت های اطلاع رسانی استفاده می‌شود.

: .netمخفف network است و برای شرکت‌های اینترنتی و سایت‌های زیرساخت‌های اینترنتی و شبکه مناسب است.

: .org برای استفاده در سازمان‌های غیرتجاری و سازمان‌های غیرانتفاعی مناسب است.

: .me برای استفاده در وبلاگ‌ها، رزومه و یا سایت‌های شخصی مناسب است.

محافظت و ایجاد برند: به منظور بالا بردن امنیت ومحافظت از نام تجاری، لازم است پسوندهای مختلف نام دامنه و همچنین نسخه‌های اشتباه نام دامنه را خریداری کرده تا با اینکار مانع ثبت نسخه‌های دیگر توسط رقبا شوید. بنابراین حتی اگر کاربران نام سایت را اشتباه درج نمایند باز هم به سایت شما هدایت خواهند شد.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل توضیح دهیم که دامنه چیست . اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاه بر آن ما در کانال تلگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا