سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
توسعهلینوکسهمهویندوز

وب سرویس چیست و چگونه کار می کند؟

وب سرویس‌ها قادر اند application های شما را به Web-Application تبدیل کنند. در صورتی که این امر رخ دهد، کارکردهای آن‌ها در سطح جهانی گسترش پیدا خواهد کرد. احتمالاً بسیاری از شما که در دنیای برنامه نویسی فعالیت دارید، نام وب‌سروریس را شنیده اید. اما ممکن است ندانید که واقعاً وب سرویس چیست و چگونه کار می کند.

شما می‌توانید برای خرید سرور مجازی با آپتایم 99/99 درصد و قیمت مناسب به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

وب سرویس نیز درست مثل هر مفهوم دیگری، اگر آن‌ را به درستی تفسیر کنید، درک آن بسیار آسان خواهد بود. در این مقاله ما سعی کرده‌ایم وب سرویس را به بهترین وجه ممکن توضیح دهیم. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی این که چرا امروزه از وب سرویس به طور گسترده تری استفاده می شود.

به عنوان مثال، بيش از ۶۶ درصد کسانی که در نظر سنجی مجله InfoWorld شرکت کرده بودند، بر اين موضوع توافق داشتند که وب سرويس ها مدل تجاری بعدی اينترنت خواهند بود. به علاوه گروه گارتنر پيش بينی کرده است که وب سرويس ها کارآيی پروژه‌های برنامه نویسی را تا ٣۰ در صد بالا خواهد برد.

ارائه مفهوم خدمات وب توسط غول های محاسباتی مانند Sun، Oracle، HP ،Microsoft و IBM ایده‌های جدید زیادی را شامل نمی شود. اما این ایده گامی بزرگ برای دستیابی راحت و کاربردی به نرم افزار از طریق شبکه خواهد بود. با ارتقا communication- ارتباطات مبتنی بر استاندارد، سرویس های وب می‌توانند، نحوه ایجاد وب سایت ها را تغییر دهند. اما وب سرويس چيست و چگونه قرار است شکل تجارت را در اينترنت تغيير دهد؟

وب سرویس

پیشنهاد می کنیم برای افزایش امنیت و سرعت سایت خود از سرویس زیر ساخت ابر آراز استفاده کنید.

تفاوت وب سایت و وب اپلیکیشن در چیست؟

برای این که بفهمیم وب سرویس چیست ابتدا بهتر است تفاوت میان وب سایت و وب اپلیکیشن را بدانیم. وب سایت مجموعه‌ای از صفحات وب استاتیک است. استاتیک در حوزه به این معنی است که داده ها یا اطلاعات به صورت سخت رمزگذاری شده‌اند و نیازی به ورودی کاربر یا ارتباطات با پایگاه داده ندارند. به طور مثال، وب سایت استاتیک می تواند اشاره به هر وب سایت مشاغل کوچکی داشته باشد که فقط خدمات و سرویس هایی را ارائه می دهند.
از طرف دیگر ، وب اپلیکیشن ها وب سایت‌های پویایی هستند که به طور مداوم نیاز به برقراری ارتباط با پایگاه داده ها یا خدمات پشتیبان برای ارائه داده ها به کاربر نهایی دارند. نمونه ای از برنامه های وب medium.com ، amazon.com و غیره هستند.

به نظر شما برنامه های بزرگی مانند Gmail ، Uber از زبان برنامه نویسی منفرد برای توسعه خود استفاده می کنند؟ امروزه هزاران سرویس در هر ثانیه در مراکز داده خود برای مقابله با تقاضاها و درخواست های کاربران مشغول به کار هستند. این سرویس ها ممکن است برنامه های مختلفی را که به زبان های متنوع برنامه نویسی نوشته شده اند اجرا کنند؛ همچنین این قابلیت را دارند که در سیستم عامل‌های مختلف اجرا شوند.

روشی استاندارد برای ارتباط برنامه ها

از آنجا که بیش از یک زبان و فناوری در توسعه یک وب اپلیکیشن با ترافیک بالا استفاده شده است ، ممکن است تعجب کنید که چگونه این برنامه‌های مختلف که به زبان های مختلف نوشته شده اند با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اگر هر زبان برنامه نویسی روش منحصر به فرد خود را برای تفسیر دارد ، چگونه آن‌ها می فهمند که برنامه هایی که در اپلیکیشن‌های مختلف نوشته شده اند در حال برقرار ارتباط هستند؟

آیا روش استانداردی وجود دارد که انواع برنامه‌های مختلف بتوانند با استفاده از آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؟ (به عنوان مثال، دقیقاً مانند زمانی که هر کشور زبان بومی خاص خود را دارد ، اما برای برقراری ارتباط با سایر کشورها می‌تواند از زبان انگلیسی استفاده کنند)
در پاسخ باید بگوییم که بله، وجود دارد. این تکنولوزی همان چیزی است که در برنامه نویسی آن را وب سرویس می نامیم.

وب سرویس چیست ؟

Web Service یکی از رایج‌ترین اصطلاحات در دنیای برنامه نویسان و IT است. شاید این سوال برای شماهم پیش آمده باشد که وب سرویس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ جالب است بدانید که چه کاربر عادی باشید و چه برنامه نویس، روزانه در حال استفاده از این رابط‌ها هستید.

ممکن است ندانید که دنیای اطراف شما پر از انواع وب سرویس‌ها است. به طور مثال، در واقع هنگامی که یک بلیط قطار خریداری می‌کنید، اطلاعات بانکی خود را از موبایل بانک دریافت می‌کنید و… در چنین مواقعی شما از وب سرویس‌ها استفاده کرده اید. پس اگر می‌خواهید بیشتر با وب سرویس‌ها آشنا شوید، حتماً این مقاله را مطالعه بفرمایید.

کاربرد وب سرویس چیست

وب سرویس‌ها با استفاده از یک پروتکل استاندارد ارتباط بین برنامه های مختلف را از طریق وب امکان پذیر می‌کنند. با استفاده از وب سرویس ها ، دو برنامه مختلف می‌توانند با یکدیگر صحبت کرده و تبادل اطلاعات کنند.
به طور کلی ، یک ارائه دهنده خدمات وب که می خواهد قابلیت‌های وب سرویس را برای برنامه‌های دیگر استفاده کند ، یک سرویسی را ارائه می‌دهد و آن را از طریق اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌دهد. هر برنامه ای می‌تواند این سرویس را از سروری که در آن میزبانی شده است درخواست کند و سرور به این درخواست پاسخ خواهد داد.

وب سرویس یک نوع رابط برنامه نویسی است که بر بستر وب پیاده سازی می‌شود. این رابط‌ها با استفاده از پروتکل‌های استاندارد مانند http، توابع و مکانیزم‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانیم به تبادل اطلاعات در بین سیستم‌های مختلف بپردازیم. به عبارتی دیگر این رابط‌ها ارتباط میان یک نرم افزار با نرم افزار و کلاینت با نرم افزار را امکان پذیر می‌کنند.

WSDL و UDDI چیست؟

در اینجا ما با دو مفهوم برجسته – WSDL و UDDI رو به رو می‌شویم. WSDL (زبان توصیف خدمات وب) به زبان ساده ، اطلاعاتی را در مورد عملکردهای هر سرویس وب خاص فراهم می کند. UDDI (توصیف جهانی ، کشف و یکپارچه سازی) نیز نوعی فهرست راهنمای توزیع شده توسط وب سرویس ها است ، که در آن سرورها می تواند خدمات و سرویس های خود را منتشر کنند. همچنین مشتریان می توانند برای پیدا کردن هر سرویس به آن مراجعه کنند. بنابراین ، سند UDDI می تواند چندین ورودی وب سرویس داشته باشد و هر سرویس وب ممکن است سند WSDL خود را داشته باشد.

فاکتور مدیوم و فرمت چیست؟

این سوال دوباره مطرح می شود که نحوه برقراری ارتباط این برنامه‌ها چگونه است ؟ دو فاکتور مهم عبارتند از Medium و Format. Medium فاکتوری است که داده ها یا اطلاعات از طریق آن از یک برنامه به برنامه دیگر منتقل می شوند. در مقابل Format فاکتوری است که در آن اطلاعات منتقل می شوند. به عنوان مثال ، هنگامی که با تلفن صحبت می کنید، تلفن Medium است و زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری که هر دوی شما صحبت می‌کنید فرمت است.

XML و JSON دو قالب برای ارتباط بین برنامه ها در سطح جهان هستند. در واقع در مقیاس بزرگ‌تر از JSON به جای XML استفاده می شود؛ زیرا سبک‌تر است و درک آن آسان است.
اکنون به موضوع Medium که داده ها از طریق آن منتقل می شوند، بر می‌گردیم. سرویس‌های وب از HTTP (پروتکل انتقال متن) برای ارسال درخواست ها و پاسخ ها از طریق وب استفاده می‌کنند. HTTP از تکنیک درخواست / پاسخ استفاده می کند ، یعنی ارتباط یا انتقال اطلاعات بین وب سرور و مرورگر از طریق داد و ستدهای HTTP انجام می‌شود.

به عنوان مثال ، وب سرور جایی است که تمام پرونده‌های مربوط به وب سایت وجود دارد. مرورگر یا مشتری درخواست صفحه HTML را ارسال می کند ، سرور به صفحه درخواست شده پاسخ می دهد. به همین صورت ، مرورگر ممکن است با ارسال درخواست HTTP ، برخی از اطلاعات را از سرور بخواهد. سرور درخواست را پردازش می کند و پاسخ‌های مناسب را به عنوان پاسخ HTTP در قالب (XML یا JSON) که در بالا در مورد آن‌ها توضیح داده شد ، ارائه می دهد.
اکنون که با مفاهیم اساسی وب سرویس آشنا شدید ، در ادامه انواع خدمات وب را بررسی خواهیم کرد.

انواع وب سرویس ها

به طور پیش فرض دو نوع خدمات وب وجود دارد:
وب سرویس SOAP
وب سرویس RESTful

وب سرویس SOAP چیست؟

SOAP يکی از عمومی‌ترين استانداردهايی است که در وب سرويس ها از آن استفاده می‌شود. این استاندارد عمومی اولين بار توسط DeveloperMentor، شرکت UserLand و مايکروسافت در سال ١٩٩٨ ساخته شده و نسخه اول آن در سال ١٩٩٩ ارائه شده است. آخرين نسخه SOAP، نسخه ١.٢ بود که در دسامبر سال ٢۰۰١ در W٣C منتشر شد.

وب سرویس SOAP چیست

هدف اصلی SOAP بوجود آوردن روشی برای فرستادن ديتا بين سيستم‌هايی است که بر روی شبکه پخش شده اند. هنگامی که يک برنامه شروع به برقراری ارتباط با وب سرويس می‌‌کند، پيغام‌های SOAP وسيله ای مناسب برای ارتباط و انتقال اطلاعات بين آن دو هستند.

يک پيغام SOAP به وب سرويس فرستاده می‌شود و يک تابع يا ساب روتين را در آن به اجرا در می آورد. این بدان معناست که اين پيغام از وب سرويس درخواست انجام کاری می‌کند. وب سرويس نيز از محتوای پيغام SOAP استفاده می‌کند و عمليات خود را آغاز می‌کند. همچنین در انتها نتايج را با يک پيغام SOAP ديگر به برنامه اصلی ارسال می‌کند.

پيغام SOAP

هر پيغام SOAP از سه بخش اساسی تشکيل شده است: پوشش يا Envelope ، Header یا سربرگ، بدنه يا Body. قسمت پوشش برای بسته بندی کردن تمام پيغام استفاده می‌شود. اين بخش محتوای پيغام را توصيف و گيرنده آن را مشخص می کند. بخش بعدی پيغام هایSOAP ، Header آن است که يک بخش اختياری است و مطالبی مانند امنيت و مسيريابی را توضيح می دهد.

بدنه پيغام SOAP بخشی است که ديتاهای مورد نظر در آن قرار دارند. اطلاعات بر مبنای XML هستند و از يک پرتوکل خاص که الگوها (Schemas) آن را توضيح می دهند تبعيت می کنند. اين الگو ها به گيرنده کمک می کنند تا متن را به درستی تفسير کند. پيغام های SOAP توسط سرور های SOAP گرفته و تفسير می شود تا در نتيجه آن، وب سرويس ها فعال شوند و کار خود را انجام دهند.

در سرویس وب مبتنی بر SOAP (Simple Object Access Protocol) ، تمام تبادل اطلاعات در یک قالب مشترک – XML اتفاق می افتد. این پیام های مبتنی بر XML ساختار مشخصی دارند که به پیام SOAP معروف است. هر یک از این پیام‌های SOAP شامل پوشش‌هایی هستند که دارای یک سربرگ و بدنه است.

وب سرویس RESTful چیست؟

خدمات وب RESTful با استفاده از اصول REST بین برنامه ارتباط برقرار می کنند. REST (نمایندگی انتقال دولت) یک سبک معماری است که نحوه برقراری ارتباط بین دو کاربرد متفاوت را تعریف می‌کند. و نحوه انجام آن یکنواخت و بدون حالت است.

وب سرویس RESTful چیست

رابط یکنواخت به این معنی است که همه چیز در وب سرویس RESTful یک منبع دارد. منبع می تواند یک داده ، اطلاعات یا هر مجموعه از دیتا باشد. این بدان معنی است که هیچ قسمت متمایزی وجود ندارد که به طور متفاوتی قابل دسترسی باشد ، همه چیز توسط یک URI (شناسه منبع یکنواخت) قابل دسترسی است. همچنین ، وب سرویس‌های RESTful از روش های HTTP برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند. REST مخفف Representational State Transfer است.

REST فقط یک سری از دستور العمل‌ها و سبک‌های معماری است که برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شوند؛ این امرعموماً در مورد اپلیکیشن‌های تحت وب کاربرد دارد؛ همچنین می‌تواند داده‌ها را به سایر برنامه‌ها ارسال کند. RESTful روشی برای ایجاد، خواندن، آپدیت نمودن و یا حذف اطلاعات بر روی سروری است که از HTTP call های ساده استفاده می کنند.

در واقع REST یک مدل طراحی برای برنامه های شبکه ای می باشد که ارتباط بین دو سیستم (client-server) را توسط یک پروتکل (مانند http، smtp، ftp و …) ایجاد می کند. برنامه های بر پایه این روش/معماری، ReSTful application نامیده می شوند، چرا که فقط با request های CRUD (مخفف create update read delete) پروتکل واسط، با هدف تعامل برقرار می کنند.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم ftp،‌ مقاله‌ی ftp چیست را مطالعه نمایید. 

نتیجه گیری

امروزه از خدمات وب به طور گسترده ای برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بین هرگونه برنامه یا سیستم عامل متفاوت استفاده می‌شود. فناوری با سرعت بیشتری رشد می‌کند و اتصال بیشتر و ادغام یکپارچه خدمات ، تجربه و ارزش بیشتری را برای کاربران تضمین می کند کسب و کارهایی مانند رزرو بلیط قطار، اطلاعات هواشناسی، خدمات بانکی و… نمونه‌هایی از خدماتی هستند که بر پایه این رابط‌ها پیاده سازی شده اند.

برای دستیابی به اطلاعات روز دنیا در حوزه فناوری و تکنولوژی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

چرا ابر آراز را انتخاب کنید؟

آراز یک ابر چند لایه در لایه زیرساخت و پلتفرم است و به افراد، شرکت ها و سازمان هایی که نیاز دارند تا سرعت توسعه خود را افزایش دهند و در هزینه های خود صرفه جویی کنند؛ خدمات خود را ارائه می‌دهد تا علاوه بر تجربه یک کیفیت ایده‌آل uptime و امنیت خود را نیز افزایش دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. واقعا دستتون درد نکنه، به جرأت میتونم بگم یکی از کامل ترین، بی نقص ترین، واضح ترین، شیوا ترین مقاله ای در این زمینه بود که با بهترین دسته بندی، به زبان فارسی در اختیار قرار گرفته شده بود. فقط در مورد GraphQL صحبت نشده بود، که پیشنهاد میکنم اضافه کنین. من آموزش های ویدیویی انگلیسی در این زمینه دیده بودم، اما مطمئن نبودم که درک درستی پیدا کرده باشم، که با مقاله شما، درکم کامل شد.

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز، خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده و توانسته پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشد. برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود که در صورت تمایل این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا