همه

کنیبالیزیشن چیست ؟ چگونه مشکل cannibalization را برطرف کنیم

کنیبالیزیشن چیست ؟ معنی cannibalization به فارسی چیست ؟ چگونه باید این مشکل مهم را در سایت خود برطرف کنیم؟ در دنیای سئو مفاهیم متفاوتی وجود دارند که آشنایی با آنها به شما کمک می‌کند تا نتیجه‌ی بهتری در موتورهای جستجو مانند گوگل کسب کنید. اصطلاح cannibalization که در زبان فارسی با نام هم‌نوع‌خواری شناخته می‌شود در واقع در زمانی به کار برده می‌شد که صفحات مختلفی از یک سایت با کلمه کلیدی مشابهی با هم رقابت می‌کنند. این صفحات، باعث کاهش رتبه کلمه کلیدی یکدیگر می‌شوند.

آیا شما هم در سایت خود با این مشکلات مواجه شده‌اید؟ چطور باید این صفحات را پیدا کنیم؟ بهترین روش برطرف کردن cannibalization چیست ؟ در این نوشته ما ضمن بررسی اینکه cannibalization یعنی چه به شما کمک می‌کنیم تا این مشکل را در سایت خود به راحتی برطرف کنید.

عامل تاثیرگذار بر سئو

به جرئت می‌توان عنوان کرد که پایه‌ای‌ترین امری که شکست و موفقیت شما در فروش اینترنتی را حاصل می‌شود، کارایی سایت شماست. اگر سایت کند با طراحی بد و یا پشتیبانی ضعیف داشته باشید، نه تنها مشتریانی که با صرف هزینه برای سئو به سایت وارد شده‌اند، بدون انجام کوچکترین خریدی از سایت خارج می‌شوند بلکه بخش زیادی از زحماتی که برای سئو نیز انجام داده‌اید، به دلیل اهمیتی که موتورهای جستجو برای تجربه‌ی کاربری قائل هستند، از دست می‌دهید.

پس داشتن یک سایت کاربردی یکی از ابتدایی‌ترین مقدماتی است که در زمان راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی باید از آن بهره‌ببرید. یکی از جمله موارد متعددی که در سرعت سایت شما تاثیرگذارند، هاست، سرور و به طورکلی، میزبانی است که از آن استفاده می‌کنید. هاست ایران یا اروپا؟ این سوال، مهم‌ترین سوالی است که با آن مواجه می‌شوید. هرکدام از این دو هاست، ویژگی‌های مثبت و منفی مربوط به خود را دارند که در صورت استفاده از هر کدام از مزیت دیگری بی‌بهره خواهید ماند.

در همین راستا ما با ارائه‌ی هاست ایران و اروپا در یک پکیج با عنوان هاست سئو، شما را از تهیه‌ی هر نوع هاست و میزبان دیگری بی‌نیاز کرده‌ایم. اگر می‌خواهید درمورد این پکیج و مزایای خرید هاست سئو برای سایت خود بیشتر بدانید با مراجعه به وب سایت آبرآراز با مشاوران و متخصصان ما صحبت کنید.

عامل تاثیرگذار بر سئو

cannibalization کنیبالیزیشن چیست ؟

اگر بخواهیم خیلی دقیق معنی کلمه cannibalization را شرح دهیم، باید عنوان کنیم که همنوع خواری یا کنیبالیزیشن کلمات کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که صفحات مختلفی از سایت شما در نتایج جستجوی کلمه کلیدی واحدی نمایش داده می‌شوند. به عبارتی دیگر، دو صفحه از سایت شما برای یک کلمه کلیدی رقابت می‌کنند. البته اگر اعتبار دامنه‌ی بالایی داشته باشید، تعداد صفحات شما به سه لینک نیز می‌رسد.

دلیل ایجاد cannibalization چیست ؟ معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که موضوع دو مقاله به هم نزدیک باشد و کلمات کلیدی شبیه به هم را استفاده کرده باشید. در این صورت این صفحات تلاش مي‌کنند تا رتبه یکدیگر را بربایند و اصطلاحا همنوع خواری اتفاق می‌افتد. در این شرایط، موتور جسنجو نمی‌داند باید کدام صفحه را نمایش دهد. در این شرایط، این صفحه و صفحه‌ی cannibal شده با هم رقابت کرده و تلاش می‌کنند، رتیه‌ی همدیگر را به دست آورند.

نمایش دو صحه از وب سایت شما با در نتایج یک کلمه کلیدی باعث کاهش اثربخشی و گیج شدن گوگل می‌شود. پس در صورت مشاهده‌ی این مشکل باید در سریع‌ترین زمان به رفع آن اقدام کنید.

منظور از کنیبالیزیشن چیست

مشکل کنیبالیزیشن چه زمانی رخ می‌دهد؟

حال که دریافتید کنیبالیزیشن چیست وقت آن است که به طور روشن با دلیل ایجاد آن آشنا شوید. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید تا حد امکان از وقوع این مشکل جلوگیری کنید.

در اولین قدم شما باید بررسی کنید که صفحات شما کلمه کلیدی یکسانی نداشته باشند. برای این بررسی، شما باید محتوای صفحه‌ی خود را تحلیل کنید. در صفحاتی که با مشکل cannibalization مواجه شده‌اند، ممکن است از URL‌ و کلمه کلیدی متفاوتی استفاده شده باشد و در صورت استفاده از افزونه یاست ، اروری مربوط به نزدیک بودن کلمات کلیدی مشاهده نکنید. اما مشکل از آنجایی آغا می‌شود که گوگل اهمیتی برای کلمه‌ی انتخابی شما در Yoast SEO قائل نیست؛ بلکه نحوه‌ی تکرار کلمات در یک صفحه و تشخیصی که از موضوع اصلی دارد را مورد توجه قرار می‌دهد.

همین موضوع و توجه نشان ندادن به محتوای صفحات سبب می‌شود تا صفحات یک سایت با مشکل کنیبالیزیشن (cannibalization) مواجه شوند.

کنیبالیزیشن چه زمانی رخ می‌دهد

مشکلات ایجاد کنیبالیزیشن چیست ؟

سوالی که اکثرا با آن مواجه‌اند این است که چه ایرادی دارد که چندین صفحه از سایتمان رتبه بگیرند؟ دلیل تاثیر منفی cannibalization چیست ؟ به ساده‌ترین بیان، cannibalization معنی دقیقی از خودزنی در سئو است. در صورت مواجه با کنیبالیزیشن شما به جای رقابت با رقبا، در حال رقابت با سایت خود هستید. همین موضوع باعث می‌شود تا دیگر سایت‌ها از شما پیشی بگیرند و تمام تلاشی که برای سئو و تولید محتوا انجام داده‌اید، از بین بروند.

پیشنهادی که می‌توانیم در این قسمت به شما بدهیم این است که در مورد هر موضوع محتوایی کامل و طولانی بنویسید. تلاش کنید از بارگذاری محتوای مشابه در صفحات مختلف جلوگیری کنید. بهترین راهکار این است که محتوایی را که قرار است در صفحات مختلف منتشر کنید را جمع‌ندی کرده و در یک صفحه‌ی واحد منتشر کنید تا مشکل ایجاد کنیبالیزیشن به حداقل برسد.

افت رتبه گوگل

اگر گوگل نتواند به درستی تشخیص دهد، کدام صفحه مطب اصلی شماست، نمی‌داند که برای یک ورودی باید چه صفحه‌ی سایتی را نمایش دهد تا بتواند رتبه کسب کند. در این صورت، تمام تلاش شما در سئو به هدر رفته و خودتان رتبه صفحه سایتتان را کاهش مي‌دهید. یکی از دیگر تاثیرات مهمی که cannibalization به همراه دارد، از بین رفتن بودجه خزش است.

پس مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که علاوه بر توجه به مشابه بودن کلمات کلیدی، محتوای پست خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.

افت رتبه گوگل

روش تشخیص cannibalization کنیبالیزیشن چیست ؟

خوشبختانه تشخیص cannibalization کار سخت و پیچیده‌ای نیست و روش‌های متفاوتی برای شناسایی این مشکل وجود دارد؛ از جمله:

  • روش‌های دستی
  • ابزارهای رایگان و غیر رایگان
  • استفاده از سرچ کنسول گوگل (سرچ کنسول گوگل، ابزاری است که دسترسی‌های خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید به طور کامل و کملا شفاف با این ابزار آشنا شوید، می‌توانید مقاله‌ای که در مورد آموزش سرچ کنسول گوگل منتشر کرده‌ایم، مطالعه کنید.)

نحوه استفاده از سرچ کنسول گوگل برای بررسی کنیبالیزیشن چیست ؟

در اولین مرحله، از منوی سمت چپ سرچ کنسول گوگل گزینه‌ی PERFORMANCE را انتخاب کنید. با ورود به این قسمت، لیستی از صفحاتی را مشاهده می‌کنید که از طریق آن، ایمپرشن و کلیک دریافت می‌کنید. با کلیک روی یکی از این QUERIY ها و انتخاب تب PAGES، صفحاتی که برای آن کلمه کلیدی رتبه گرفته‌اند، برای شما به نمایش درمی‌آید.

نحوه استفاده از سرچ کنسول گوگل برای بررسی کنیبالیزیشن چیست

تشخیص کنیبالیزیشن کلمات کلیدی استفاده از ابزار Ahrefs

یکی از ابزارهایی که در شناسایی مشکل کنیبالیزیشن می‌تواند به شما کمک کند، ابزار Ahrefs است. در قسمت جستجوی کلمات کلیدی این ابزار کلمه کلیدی موردنظر خود را جستجو کنید. Aherfs نتایج را برای شما در Parent Topic گروه‌بندی می‌کند. اگر Parent Topic دو کلمه کلیدی یکسان باشد، احتمالا با مشکل کنیبالیزیشن مواجه شده‌اید و صفحات شما در حال رقابت با یکدیگر هستند.

بهترین روش رفع کنیبالیزیشن چیست ؟

پس از اینکه توانستید صفحاتی که با مشکل cannibalization مواجه‌اند را پیدا کنید، باید به رفع آن اقدام نمایید. بخش از کاربردی‌ترین روش‌ها برای برطرف کردن این مشکل عبارتند از:

  • ادغام سازی محتوا
  • حذف صفحات با محتوای کم اهمیت و کم سرچ
  • بهینه سازی مجدد
  • لینک سازی داخلی
  • استفاده از تگ کنونیکال
  • ریدایرکت 301
  • و…

البته در نظر داشته باشید که چگونگی رفع این مشکل، باید ابتدا دریابید که چرا صفحات شما cannibalization شده‌اند. در ادامه بخشی از مهم‌ترین روش‌های حل ای مشکل را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین روش رفع کنیبالیزیشن چیست

بهینه‌سازی مجدد صفحات

ممکن است شما به دلایل مختلفی تمایل به حذف یک صفحه‌ی هم نوع خواری نداشته باشید. دلایلی مانند کسب ترافیک ارگانیک از طریق سایر کلمات کلیدی باعث می‌شود تا مدیر سایت تمیلی به ریدایرکت نداشته باشد. در این شرایط بهترین کار، بهینه سازی مجدد صفحه است. برای این کار، محتوای خود را بررسی کنید و هرگونه ارجاع به آن کلمه کلیدی خاص که باعث cannibalization شده است را حذف کنید. البته گوگل در زمان بررسی یک صفحه، تنها خود کلمه را در نظر نمی‌گیرد و مفهوم کلی را بررسی می‌کند. اما به هرحال، این موضوع می‌تواند کمک کننده باشد.

روش دیگری که می‌تواند به شما کمک کند، تغییر توضیح متا، عنوان سئو و محتوای صفحه است. علاوه برآن، شما می‌توانید از Long-Tail Keyword نیز در محتوای خود استفاده کنید تا ترافیک ورودی از این کلمات کسب کنید. اگر به هر دلیلی نتوانستید محتوای صفحه را تغییر دهید، آن را با صفحه‌ی دقیق‌تر ادغام نمایید. این روش، راهی برای بهینه سازی مجدد صفحات است.

منظور از لینک‌سازی داخلی برای کنیبالیزیشن چیست ؟

لینک سازی داخلی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از این نوع لینک سازی‌ها به ابزارهای کراول کمک می‌کند تا صفحات سایت شما را به راحتی پیدا کنند. حال تاثیر لینک سازی داخلی بر کنیبالیزیشن چیست ؟ شما با لینک دادن از پست کم اهمیت‌تر به صفحات مهم‌تر به موتور جستجو نشان می‌دهید که قصد دارید کدام صفحه در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد.

لینک سازی داخلی نقش موثری بر رفع کنیبالیزیشن (cannibalization) دارد. برای این کار تنها نیاز است تا تصمیمی بگیرید کدام مطلب مهم‌تر است تا از دیگر مطالب به آن لینک دهید.

منظور از لینک‌سازی داخلی برای کنیبالیزیشن چیست

استفاده از کلمات کلیدی جدید

تغییر استراتژی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در بسیاری از موارد، پیدا کردن و استفاده از کلمات کلیدی جدید می‌تواند تمامی مشکلات شما را مرتفع کند.

به‌کارگیری ریدایرکت 301

آیا استفاده از ریدارکت 301 سودآور است یا خیر؟ در این مورد اختلاف نظرات متفاوتی وجود دارد. با اینحال، یکی از راه‌های رفع cannibalization استفاده از ریدایرکت 301 است. این موضوع به گوگل کمک می‌کند تا دریابد کدام مطلب اصلی است و باید رتبه‌ی بهتری کسب کند.

موضوع مهمی که در مورد کنیبالیزیشن وجود دارد، تشخیص درست و به موقع آن است. به همین خاطر باید همواره صفحات خودر ا بررسی کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کنید.

ریدایرکت 301

تاثیر استفاده از تگ کنونیکال بر cannibalization چیست ؟

محتوای تکراری یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای سایت شما رخ دهد. دلایل مختلفی وجود دارد که گوگل محتوای شما را تکراری قلمداد کند. اما اگر به هر دلیلی با این مشکل روبه‌رو شدید، نگران نباشید و در سریع‌ترین زمان، محتوای تکراری را پیدا کنید. اگر سایت محتوامحوری باشید این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد. اما تلاش کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن اینگونه محتواها را پیدا کنید.

دلایلی که باعث ایجاد صفحات تکراری می‌شوند، عبارتند از:

  • آدرس سایت با www یا بدون آن
  • وجود دو نسخه از سایت روی http و https
  • آدرس‌های متفاوت از یک صفحه در کاربردهای مختلف مانند نسخه amp یا نسخه موبایل (برای آشنایی با مفهوم مهم و کاربردی amp ، فرصت مطالعه‌ی مقاله‌ی سرویس amp گوگل چیست را از دست ندهید.)
  • و…

پس از آن از تگ کنونیکال استفاده کنید تا مشکل این صفحات تکراری برطرف شود. با این کار شما به گوگل نشان می‌دهید که کدام محتوا اصلی است. البته می‌توانید مطالبتان را با هم ادغام کرده و محتوایی که رتبه‌ی خوبی ندارد را حذف کنید.

تگ کنونیکال

تگ کنونیکال چیست؟

تصور کنید چند محتوای تکراری دارید و می‌خواهید خزنده‌های گوگل بفهمند که کدام صفحه، باید در نتایج جستجو نشان داده شوند. برای اینکه این نتیجه حاصل شود، باید چکار کنیم؟ نگران نباشید!‌برای این کار، تنها کافیست تگی که در ادامه آورده‌ایم و از جنس لینک است را در قسمت head صفحه قرار دهید. با اینکار کرالرهای گوگل متوجه شوند که کدام آدرس URL اصلی است.

<link rel="canonical" href="https://web24.ir/" />

تگ کنونیکال انواع مختلفی دارد که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • Self-referencing: در این حالت آدرس تگ کنونیکال با آدرس صفحه‌ای که در آن قرار داریم، یکی است.
  • Preferred URL: محتوای اصلی را صفحه‌ای دیگر در همان دامنه در نظر بگیریم.
  • Cross Domain: محتوای اصلی را صفحه‌ای از یک دامین دیگر در نظر بگیریم.

سخن پایانی

امیدواریم که درک درستی نسبت به مفهوم کنیبالیزیشن پیدا کرده باشید و به پاسخ سوال خود مبنی براینکه cannibalization چیست دست یافته باشید. نکته‌ای که باید در مورد کنیبالیزیشن در ذهن داشته باشید این است که نباید این مفهوم را با duplicate content اشتباه بگیرید.

به‌طورکلی، در محتوای تکراری، مطالب دو یا چند صفحه کاملاً یکسان یا بسیار به هم نزدیک‌اند؛ اما در کنیبالیزیشن محتوای صفحات متفاوت‌اند و تنها کلمه کلیدی آن‌هاست که مشکل ایجاد می‌کند. به هرحال، هر دوی این موارد، سئو ایت شما را با مشکلا متفاوتی مواجه می‌کند که باید در سریع‌ترین زمان ممکن به رفع آنها اقدام کنید.

اگر تابه‌حال با این مشکل مواجه شده‌اید، خوشحال مي‌شویم تا تجربه‌ی خود را با ما درمیان بگذارید. علاوه‌برآن، اگر با سوالی مواجه شدید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم. برای پاسخ به سوالات خود و راهنمایی در مورد موضوعات زیرساختی و کامپیوتری می‌توانید از طریق پیج اینستاگرامی ابرآراز نیز با ما در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر

ادمین

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا