رایانش ابریشبکه ابریهمهویندوز

مقایسه Hyper-V و VMware

 شاید تا به حال این سوال برایتان پیش آمده باشد که چه تفاوت هایی میان دو نمونه Hyper-V و VMware وجود دارند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه Hyper-V و VMware بپردازیم و این دو را معرفی کنیم. همچنین در اینجا خواهید فهمید که چرا باید Hyper-V را به جای vmware یا virtualbox انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

شما می توانید برای خرید سرور مجازی ابری با سرعت بالا و آپتایم 99/99 به سایت ابر آراز مراجعه نمایید.

 مجازی سازی (Virtualization)

مجازی سازی یا Virtualization این امکان را فراهم می‌کند تا یک قطعه سخت افزار رایانه ای بین چندین ماشین مجازی (VM) به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر کاهش هزینه های مربوط به تجهیزات و ایجاد صرفه جویی زیادی در هزینه ها، مجازی سازی مدیریت منابع و فناوری اطلاعات را سهولت می بخشد. تداوم تجارت را با حداقل زمان دان تایم و امکان تهیه سریع تر سخت افزار و نرم افزار را فراهم می آورد.

یک هایپروایزر (hypervisor) که در بالای سخت افزار اجرا می شود و امکان دسترسی مستقیم به اجزای آن را فراهم می کند و سبب می شود تا قابلیت های مجازی سازی در بالاترین حد خود به ظهور برسند. Hyper-V و VMware هردو از مشهور‌ترین هایپروایزر های موجود در بازار هستند.

Hyper-V چیست؟

 VMware Microsoft Hyper-V یک هایپروایزر بومی است، که از ویندوز سرور 2008 به عنوان یک گزینه اختیاری در محصولات ویندوز سرور محسوب می شود. همچنین در نسخه ی x64-bit Pro و نسخه ی Enterprise ویندوز 8، ویندوز8.1 و ویندوز10 نیز هایپروایزر وجود دارد. علاوه بر این، یک سرور Hyper-V مستقل با عملکرد محدود نیز وجود دارد که مایکروسافت به صورت رایگان در دسترس قرارداده است.

Hyper-V  یک هایپروایزر نوع 1 (type-1) یا bare-metal است، چرا که مستقیماً روی سخت افزار رایانه و تحت ماشین مجازی هاست و کاربر اجرا می شود. قابلیت های Hyper-V و این واقعیت که توسط مایکروسافت طراحی و پشتیبانی می شود. امکان استفاده از آن را به عنوان یک بستر مجازی سازی برای هر سازمانی که به دنبال توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات خود است، فراهم می کند.

 در زیرساختHyper-V ، سیستم عامل میزبان که Hyper-V در آن نصب شده است به یک VM اصلی تبدیل می شود و با VM های مهمان نصب شده با دیگر سیستم عامل ها به عنوان VM های زیرشاخه رفتار می شود. اگرچه VM ‌های اصلی و VM های مهمان اساساً منابع یکسانی را در دستگاه سرور به اشتراک می‌گذارند، VM اصلی از تخصیص منابع مورد نیاز VM های مهمان مراقبت می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد هایپروایزر مقاله ی هایپروایزر hypervisor چیست را در بلاگ ابر آراز مطالعه نمایید. 

معماری هایپروایزر

این از یک VMBus که از سرویس‌دهنده مجازی‌سازی ‌‌VM‌ اصلی به مشتری سرویس مجازی سازی VM‌ها اجرا می شود، استفاده می‌کند. انجام همه این کارها در پشت صحنه و بدون هیچ گونه کنترلی از طرف VM‌های اصلی و زیرشاخه انجام می شود. ‌‌Hyper-V از microkernelized hypervisor architecture یا معماری هایپروایزر میکرو هسته ای استفاده می کند که در آن سرویس ها و درایورهای دستگاه به طور مستقل از لایه سخت افزاری کار می کنند. دلیل این طراحی این است که Hyper-V سربار کمتری برای نگهداری و مدیریت دستگاه ها و سرویس هایی که به hypervisor  وابسته نیستند، داشته باشد.

این باعث می شود Hyper-V سریع و مقیاس پذیر باشد. زیرا علاوه بر دسترسی مستقیم به سخت افزار، دیگر نیازی به بارگیری درایورها و سرویس ها نیز در هنگام تنظیم اولیه نیست.

 Hyper-V ماشین های مهمان را در یک فایل هارد دیسک ذخیره می کند و از یک پروتکل ارتباطی سطح بالا به نام  Enlightened I/O برای دسترسی به پردازش سخت افزار فیزیکی، ذخیره سازی، شبکه و اجزای گرافیکی استفاده می کند. Enlightened I/O هر لایه شبیه سازی دستگاه را دور می زند و اجازه دسترسی مستقیم به VMBus را می دهد. گذشته از سیستم عامل های ویندوز، دستگاه های لینوکس با هسته های مبتنی بر نسخه های 3.4 به بالا و همچنین FreeBSD نیز از I/O Enlightened پشتیبانی می کنند و به آن ها این امکان را می دهد تا در Hyper-V سریع تر کار کنند. سیستم عامل هایی که از Enlightened I/O پشتیبانی نمی کنند، روی یک لایه شبیه سازی کندتر اجرا می‌شوند.

ویژگی هایHyper-V

ویژگی هایHyper-V

از دیگر ویژگی های قابل توجه Hyper-V، در مقایسه Hyper-V و VMware می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بازیابی و پشتیبان گیری در هنگام وقوع فاجعه در مقایسه Hyper-V و VMware 

Hyper-V می تواند از ماشین های مجازی نسخه های پشتیبان تهیه کند و در صورت بروز فاجعه، آنها را در مکان های دیگر ذخیره کند تا بعداً بازیابی شوند.Hyper-V همچنین دو روش پشتیبان گیری را ، یکی با استفاده از حالت های ذخیره شده و دیگری با استفاده از Volume Shadow Copy Service یا Volume Snapshot Service (VSS) ، همانطور که شناخته شده است، ارائه می دهد.

  • قابلیت حمل (Portability) در مقایسه Hyper-V و VMware 

به دلیل این که Hyper-V از انتقال آنی سرور بین دو نقطه بدون restart، انتقال فضای ذخیره سازی، افزودن و استخراج (import/export) پشتیبانی می کند.

نکته: توسعه دهندگان برنامه با پیشرفت تکنولوژی بنا به دلایل متعددی برای مدیریت کانتینرها به سیستم‌های متن‌باز روی آوردند؛ همین امر منجر گردید تا دست اندرکاران فناوری نیز پا بر عرصه بگذارند و به معرفی پلتفرم‌‌های مختلفی را برای مدیریت کانتینرها بپردازند. یکی از این پلتفرم‌های کاربردی کوبرنتیز است که امکان ساخت ماشین مجازی را برای شما فراهم می‌کند؛ از این رو ما در مقاله ای با عنوان انتقال VMها به کوبرنتیز به طور مفصل به این مبحث پرداخته‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم این پیش از پایان این مبحث این مقاله ارزشمند را از دست ندهید.

  • اتصال از راه دور (Remote connectivity) در مقایسه Hyper-V و VMware 

 Hyper-V دارای یک ابزار اتصال از راه دور است که از ویندوز و لینوکس پشتیبانی می کند. این ابزار که به عنوان Virtual Machine Connection یا اتصال ماشین مجازی شناخته می شود، دسترسی به کنسول که به شما این امکان را می دهد تا وقایع را در VM مهمان حتی در حالت unbooted مشاهده کنید، ارائه می دهد.

  • امنیت در مقایسه Hyper-V و VMware

Hyper-V دارای قابلیت Secure Boot است که به محافظت از ماشین های مجازی و داده های آن ها در برابر بدافزار و سایر اشکال دسترسی غیرمجاز کمک می کند. 

پیشنهاد مطالعه : در پاسخ به سوال Xen چیست باید گفت که Xen یک hypervisor منبع باز است، که در هسته لینوکس موجود است و به همین ترتیب در کلیه توزیع های لینوکس نیز موجود است. پروژه Xen یکی از چندین پروژه ی منبع باز است که توسط شرکت لینوکس مدیریت می شود. برای اینکه کاملا با هایپروایزر xen، اجزا و xen server آشنا شوید و در این مورد اطلاعاتتان را کامل کنید مقاله ی Xen چیست ؟ را در بلاگ ما مطالعه نمایید.

VMware vSphere چیست؟

VMware vSphere یک پلتفرم مجازی سازی است که شبیه  Hyper-Vنیست، چرا که از مجموعه ای از محصولات مجازی سازی تشکیل شده است. VMware vSphere شامل hypervisor VMware ESXi است، یک هایپروایزر نوع 1 (bare-metal) که قابلیت های Hyper-V را تقریبی می کند. approximates با آخرین تکرار خود، vSphere 7، این پلتفرم اکنون می تواند بار Kubernetes را خارج از جعبه کنترل کند، و آن را برای استفاده در محیط های توسعه ایده آل می کند. از نظر  hypervisor vSphere 7،VMware ESXi قادر است به طور مستقیم به منابع محاسبات سخت افزار فیزیکی دسترسی پیدا کرده و آن ها را در میان VM های سیستم به اشتراک بگذارد. ESXi VM بر روی یک سیستم فایل خوشه ای با کارایی بالا معروف به سیستم پرونده ماشین مجازی اجرا می شوند.

تکرارهای قبلی hypervisor از هسته لینوکس استفاده می کنند، اما این مورد حذف شده است. آخرین نسخه ESXi اکنون بر روی یک میکرو هسته، معروف به VMkernel  اجرا می شود که از لایه شبیه سازی Linux برای میزبانی سخت افزارها و ماشین های مجازی مهمان استفاده می کند و مستقیماً به پردازنده ها و RAM متصل می شود.  برای سایر مؤلفه های سخت افزاری، از جمله شبکه و ذخیره سازی، ESXi از ماژول هایی استفاده می کند که از طریق ماژول دیگری،VMKlinux ، که خود از رابط ماژول  Linux مشتق شده است، به یکدیگر متصل می شوند.

 مؤلفه‌ها و ویژگی های VMware vSphere عبارتند از:

  •  vCenter Server

ابزاری مدیریتی برای ESXi که به عنوان کنترل کننده سرویس های  دیتاسنتر نیز عمل می کند. 

  • ware VMware vSphere Client

یک رابط مبتنی بر مرورگر HTML5 برای اتصال از راه دور به vCenter. 

  • VMware vSphere Distributed Switch

یک سوئیچ مجازی برای اتصال به چندین میزبان. 

  • VMware Virtual SMP

به ماشین های مجازی اجازه می دهد تا به طور همزمان از بیش از یک پردازنده فیزیکی استفاده کنند. 

  • vMotion

امکان انتقال مستقیم ماشین های مجازی را حتی هنگام کار با آن ها فراهم می کند. 

  • Storage vMotion

امکان انتقال دیسک های مجازی یا پرونده های پیکربندی را فراهم می کند. 

  • vSphere High Availability

اجازه می دهد تا از سرورهای موجود دیگر برای راه اندازی مجدد ماشین های مجازی ناموفق استفاده کنید.

  • VMware vSphere Software Development Kit

application programming interfaces یا رابط های برنامه نویسی (API) را به کاربران ارائه می دهد که امکان دسترسی به برخی از اجزای vSphere را فراهم می کند.

  • Fault Tolerance

با ایجاد کپی از بارهای کاری انتخاب شده در سرورهای مختلف، دسترسی دائمی را تضمین می کند. 

مزایای Hyper-V چیست؟

Hyper-V یک پلتفرم مجازی‌سازی قدرتمند است که توسط مایکروسافت ارائه می‌شود. این فناوری اجازه می‌دهد تا سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها را در محیط ماشین‌های مجازی اجرا کنید. از جمله مزایای Hyper-V می‌توان به مدیریت آسان و بهینه منابع سرور، ایزولاسیون بین ماشین‌های مجازی و امنیت سیستم، قابلیت انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری، و امکانات پیشرفته‌ای مانند لایو میگریشن اشاره کرد. با استفاده از Hyper-V، شما می‌توانید سرویس‌ها و برنامه‌های مختلف را به صورت جداگانه و ایزوله اجرا کنید، منابع سخت‌افزاری را بهینه‌تر استفاده کنید و از امنیت و پایداری سیستم برخوردار شوید. همچنین، Hyper-V امکانی مانند لایو میگریشن را فراهم می‌کند که به شما اجازه می‌دهد بدون اختلال در عملکرد سرویس‌ها، ماشین‌های مجازی را بین سرورها منتقل کنید و به راحتی مقیاس‌پذیری سیستم خود را انجام دهید. این مزایا باعث شده است که Hyper-V در بسیاری از سازمان‌ها و محیط‌های مجازی‌سازی ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

معایب Hyper-V چیست؟

Hyper-V از مصرف بیشتر منابع سخت‌افزاری نسبت به سیستم‌عامل میزبان برای اجرای ماشین‌های مجازی می‌کند. مصرف منابع سخت افزاری Hyper-V برای اجرای ماشین های مجازی، بیشتر از سیستم عامل میزبان است. این به این معنی است که برای اجرای تعداد زیادی ماشین‌مجازی، نیاز به سرورهای قدرتمندتری دارید که ممکن است هزینه بالایی داشته باشد. همچنین، مصرف منابع سخت‌افزاری بیشتر می‌تواند تأثیری بر عملکرد سیستم‌عامل میزبان و سایر برنامه‌های در حال اجرا داشته باشد.

در افزایش پیچیدگی عملیات مدیریتی از دیگر معایب Hyper-V است. مدیریت یک بستر مجازی‌سازی بزرگ مانند Hyper-V نیازمند تجربه و دانش فنی قابل توجه است. پیکربندی، نگهداری و ارتقاء سیستم Hyper-V ممکن است نیازمند زمان و دانش تخصصی باشد. همچنین، در صورت بروز خطاها یا مشکلات در محیط مجازی، تشخیص و رفع آن‌ها نیازمند مهارت‌های تکنیکی خوبی است.

به طور کلی، هرچند Hyper-V پلتفرم مجازی‌سازی قدرتمندی است، اما برای استفاده موثر از آن، نیازمندی‌ها و محدودیت‌های مربوطه باید مدنظر قرار گیرند و مدیران سیستم باید توانایی‌های مورد نیاز را داشته باشند.

مقایسه تفاوت های Hyper-V و VMware

 برای مقایسه Hyper-V و VMware باید گفت هرکدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. هنگام انتخاب بین این دو، می بایست نیاز خود را در نظر بگیرید و به این توجه داشته باشید که کدام یک از این دو مورد نیاز شما را برآورده می کنند.

بررسی و مقایسه Hyper-V و VMware

 هر دو VMware و Hyper-V دارای ابزارهای مدیریتی خاص خود هستند، که هر کدام به یک اندازه در حد وظایف خود عمل می کنند. از این جهت می توان گفت انتخاب بسته به اولویت شخصی دارد. در مقایسه Hyper-V و VMware از نظر استقرار فضای ذخیره سازی،VMware’s Virtual Machine File System (VMFS) نسبت بهReFS  یا Resilient File System خصوصاً در مورد خوشه بندی، اختلاف کمی دارد.

در حالی که هر دو قابلیت خوشه بندی تقریباً مشابهی دارند، استفاده از Hyper-V’s Cluster Shared Volume پیچیده تر و دشوارتر از نسخه VMware است. مورد دیگر در مقایسه Hyper-V و VMware این است که هر دو سیستم عامل همچنین دارای فناوری اسنپ شات هستند که با کپی های به موقع از ماشین های مجازی و داده های آن ها اجازه می دهد تا از اتلاف اطلاعات جلوگیری شود.

با این حال، در اسنپ شات Hyper-V با VMware فاصله دارد ، زیرا می تواند اسنپ شات ها را در تولید اجرا کند و مکان های بازرسی دائمی آن را می توان به مکان های دیگر منتقل کرد.  علاوه بر این، Hyper-V همچنین امکان ایجاد 64 اسنپ شات را در هر VM میسر می‌ سازد، در حالی که در  VMware تنها 32 مورد مجاز است. فرایند نصب اوبونتو سرور به پایان رسید.

برای دسترسی به  مطالب آموزشی بیشتر در کانال تلگرامی ابر آراز عضو شوید.

چرا ابر آراز؟

 با راه اندازی سرور مجازی ابری ابر آراز قادر خواهید بود تا در روزهایی که ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد، تنها با یک کلیک از بهترین منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موردنیاز استفاده کنید و در زمان‌هایی که با کاهش ترافیک روبرو هستید، با کاهش منابع هزینه‌های اضافی خود را کاهش دهید؛ همچنین این نکته قابل ذکر است که سرور کلودی که ما در ابرآراز به شما ارائه می‌دهیم، شامل خدمات مانیتورینگ و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای نیز خواهد بود.

سوالات متداول

 Hyper-V چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 Hyper-V یک فناوری مجازی‌سازی از شرکت مایکروسافت است که به شما امکان می‌دهد سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها را درون ماشین‌های مجازی اجرا کنید. Hyper-V در سرورها و سیستم‌های عامل ویندوز قابل استفاده است و برای ایجاد محیط‌های مجازی، تست و توسعه نرم‌افزار، مدیریت منابع سرور و ایجاد ایزولاسیون بین برنامه‌ها استفاده می‌شود.

 Hyper-V چگونه کار می‌کند؟

Hyper-V  از یک فناوری مجازی‌سازی به نام “هایپروایزر” استفاده می‌کند. هایپروایزر به عنوان یک لایه نرم‌افزاری بین سخت‌افزار و سیستم‌عامل عمل می‌کند و ماشین‌های مجازی را بر روی سخت‌افزار فیزیکی ایجاد می‌کند. سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها درون ماشین‌های مجازی اجرا می‌شوند و با استفاده از هایپروایزر، منابع سخت‌افزاری مانند پردازنده، حافظه و دستگاه‌های جانبی به طور مجزا بین ماشین‌های مجازی تقسیم می‌شوند.

آیا Hyper-V رایگان است؟

بله، Hyper-V به صورت رایگان در ویندوز قابل استفاده است. اما لازم به ذکر است که برای استفاده از Hyper-V در ویندوز 10 نسخه‌ی Pro، Enterprise یا Education باید دارای لایسنس مناسب باشید. در نسخه‌های Home و Single Language ویندوز 10، Hyper-V در دسترس نیست.

آیا می‌توان Hyper-V را در سیستم‌عامل‌هایی غیر از ویندوز استفاده کرد؟

خیر، Hyper-V تنها در سیستم‌عامل‌های ویندوز قابل استفاده است. در واقع، Hyper-V به عنوان یک امکان مجازی‌سازی متعلق به محصولات مایکروسافت است و بر روی ویندوز Server و ویندوز 10 Pro، Enterprise و Education قابل فعال‌سازی و استفاده است. در سیستم‌عامل‌های دیگر مانند macOS یا Linux، فناوری‌های مجازی‌سازی دیگری مانند VMware و VirtualBox شناخته شده و استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا