همه

پایگاه داده mongodb چیست ؟ آشنایی صفرتاصد با مانگو دی بی

پایگاه داده mongodb چیست ؟ مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربرد های mongodb کدامند؟ تفاوت mongodb با mysql چیست؟ در دنیای امروزی که حجم اطلاعات و داده‌ها به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است، نیاز به یک بانک اطلاعاتی غیر رابطه‌ای (Non-Relational Database) یا دیتابیس‌های NoSQL پیش از پیش احساس می‌شود.

در چنین شرایطی، کسب‌وکارها و سازمان‌ها به دنبال روش‌‌های مفیدی هستند که بتوانند این حجم عظیم اطلاعات را کنترل کنند. در اینجاست که نام پروژه mongodb پایگاه داده مفید و کارآمد برای مدیریت داده‌ها به کرات شنیده می‌شود. اهمیت بالای این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله به طور کامل، معنی mango DB و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

در همین ابتدا لازم می‌دانیم عنوان کنیم که اگر قصد خرید سرور مجازی اروپا اقتصادی دارید تا بتوانید سایت خود را بدون هیچ مشکلی راه‌اندازی کنید، ابرآراز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. شما با خرید این سرویس، علاوه‌بر برخورداری از بکاپ کامل روزانه، به سرورهای خود دسترسی ریموت خواهید داشت تا سرورها را به طور کامل مدیریت کنید.

دیتابیس چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که دیتابیس mongodb چیست ، نیاز است که ابتدا بدانیم منظور از دیتابیس چیست و چه کاربرد و اهمیتی دارد.

برای اینکه به درک درستی نسبت به پایگاه داده برسید، این مثال را در نظر بگیرید: تصور کنید که اتاق شما هیچ کمدی ندارد و شما باید تمام لباس‌های خود را در گوشه‌ای انبار کنید. در نتیجه تمام لباس‌هایتان روی هم انبار می‌شود و شما نمی‌توانید رد هر زمان که خواستید از لباس‌های مناسب استفاده کنید.

شما برای رفع این مشکل از یک کمد استفاده می‌کنید که بتوانید لباس‌ها را با نظم و ترتیب در مکان مشخصی قرار دهید؛ دیتابیس، نقشی مشابه این کمد و لباس‌ها نیز نقشی شبیه به داده‌ها و اطلاعاتتان دارند.

این توضیحی ساده و عام در مورد دیتابیس بود؛ حال اگر بخواهیم به شکلی تخصصی‌تر تعریفی از پایگاه داده ارائه دهیم، باید بگوییم که:

دیتابیس (DATABASE)، پایگاه داده یا بانک اطلاعات، مجموعه‌ای از داده‌ها را شامل می‌شوند که در جدول‌هایی با ساختار منظم دسته‌بندی می‌شوند. این جدول‌ها با اینکه کاملا مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند اما همگی با هم در ارتباط هستند.

مواردی که عنوان کردیم تنها گوشه‌ای از موضوعاتی است که می‌توان در مورد مفهوم دیتابیس در این مقاله عنوان کرد. اگر می‌خواهید به شکلی تخصصی و اصولی‌تر با این مفهوم مهم و کاربردی در دنیای وب آشنا شوید، به وبلاگ ابرآراز مراجعه کرده و مقاله دیتابیس DATABASE چیست را مطالعه کنید.

پایگاه داده mongodb چیست ؟

مانگو دی بی ( MongoDB ) یک سیستم پایگاه داده متن باز و اپن سورس است که به عنوان یکی از قوی‌ترین بانک‌های اطلاعاتی سیستم‌های NoSQL شناخته می‌شود. این پایگاه داده می‌تواند اطلاعات سند محور یا Document-Based را به راحتی مدیریت کند. یکی از مهم‌ترین مزایای این ابزار این است که به جای استفاده از جدول‌ها و سطرها از کالکشن‌ها (Collection|گردآورد) و داکیومنت‌ها (Document) استفاده می‌کند.

دیتابیس مانگو دی بی ( MongoDB ) در مبحث داده‌های کلان یا بیگ دیتا و حوزه‌های مربوط به پردازش داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر، این دیتابیس برای مدیریت داده‌هایی مناسب است که با یک مدل انعطاف‌ناپذیر رابطه‌ای سازگار نیستند.

منظور از NoSQL بودن پایگاه داده MongoDB چیست ؟

NoSQL بودن دیتابیس MongoDB یا مانگو دی بی یعنی چی‌ ؟ منظور از این عبارت این است که این سیستم مدیریت پایگاه داده از سطرها و ستون‌هایی که در سیستم بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای استفاده می‌شوند، بهره نمی‌برند. معماری نرم افزار mongodb به‌گونه‌ای است که در آن از کالکشن‌ها و داکیومنت‌ها استفاده نمی‌شود.

مدل داده‌ای که mongodb سیستم از آن استفاده می‌کند، بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌تواند به راحتی داده‌ها را با نوع‌های چندمتغیره تلفیق و ذخیره سازی کند. این کار، بدون نیاز به کنار گذاشتن امکانات قدرتمند اندیس‌گذاری، دسترسی به داده‌ها و قواعد بصری‌سازی انجام می‌شود.

بررسی مزایا و معایب mongodb صفر تا صد

تا به اینجا به معرفی mongodb و کاربردی که دارد، پرداختیم. حال در ادامه قصد داریم تا شما را با ویژگی های mongodb و مزایا و معایبی که به همراه دارد، آشنا کنیم.

مهم‌ترین مزایای پایگاه داده mongodb چیست ؟

مطمُنا اینکه پایگاه داده mongodb به عنوان یکی از بهترین دیتابیس‌های NoSQL شناخته می‌شود، بدون دلیل نیست و می‌توان آن را به مزایای بی‌شماری که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، مرتبط دانست. به همین دلیل، در نخستین قدم مزایای این دیتابیس را باهم بررسی می‌کنیم.

۱. پلتفرم توزیع شده داده‌ها

در دنیای امروزی که استفاده از فضای ابری گسترش پیدا کرده است، دیتابیس مانگو دی بی ( MongoDB ) به گونه‌ای استفاده می‌شود که بتوان با استفاده از آن به سطح جدیدی از دسترس‌پذیری و مقیاس‌پذیری رسید. در نتیجه بدون اینکه به تغییر اپلیکیشن خود نیاز داشته باشید، پایگاه داده mongodb ، انعطاف‌پذیری کافی را برای مراکز داده مختلف به همراه انسجام مطلوب فراهم می‌کند.

۲. امکان توسعه سریع و تکرارپذیر

با استفاده از MongoDB، ملزومات کسب و کار دیگر تحویل موفقیت‌آمیز پروژه را در یک سازمان تحت تاثیر قرار نخواهند داد. یک مدل داده انعطاف‌پذیر به همراه طرح‌بندی پویا، رابط گرافیکی قدرتمند و ابزارهای خط فرمان، کار ساخت و تغییر برنامه‌های کاربردی را بسیار سرعت بخشیده است. تامین ذخیره خودکار در مانگو دی بی، امکان ادغام، یکپارچه‌سازی و تحویل مداوم را برای عملیات مولد فراهم می‌سازد. طرح‌واره‌های رابطه‌ای ایستا و عملیات پیچیده RDBMS اکنون به گذشته اختصاص دارند.

۳. مدل داده منعطف در پایگاه داده mongodb چیست ؟

MongoDB داده‌ها را در داکیومنت‌های منعطف مشابه قالب JSON ذخیره می‌کند که باعث ساده شدن فرآیند افزایش دوام و تلفیق داده‌ها می‌شود. اشیاء موجود در کدهای اپلیکیشن به مدل سند محور نگاشته می‌شوند که در پی آن، کار با داده‌ها بسیار آسان خواهد شد. با استفاده از پایگاه داده MongoDB ، بررسی‌های نظارتی، دسترسی به داده‌ها، انبوهش پیشرفته و قابلیت اندیس‌گذاری توسعه‌یافته به هیچ عنوان تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت. بدون نیاز به زمان خاموشی، می‌توان طرح‌واره را به صورت پویا ویرایش کرد. با توجه به این قابلیت انعطاف‌پذیری، نگرانی برنامه نویسان در خصوص تغییر داده‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

۴. کاهش هزینه کلی مالکیت

با استفاده از MongoDB، برنامه نویسان اپلیکیشن می‌توانند وظایف خود را بهتر انجام دهند. همچنین، به واسطه سرویس ابری اطلس (Atlas) برای MongoDB، اعضای تیم عملیات هم می‌توانند وظایف محوله را به خوبی اجرا کنند. بنابراین، با بهینه شدن کارها و همچنین به دلیل قابل اجرا بودن MongoDB روی اکثر سخت‌افزارهای رایج، ارزان و در دسترس، هزینه‌ها به میزان زیادی کم‌تر می‌شوند. هزینه‌های مربوط به استفاده تجاری از فناوری مانگو دی بی بر اساس تقاضا، به میزان استفاده، با عضویت سالانه و به همراه پشتیبانی ۲۴ ساعته ارائه می‌شوند.

۵. مجموعه قابلیت‌ها و ویژگی‌های ادغام شده

از MongoDB می‌توان به دلیل امکان تجزیه-تحلیل و بصری‌سازی داده‌ها، خط لوله‌های جریان داده مبتنی بر رویداد، جستجوی متنی و مکانی، پردازش گراف و همچنین عملکرد درون‌-حافظه‌ای انواع مختلفی از کاربردهای زمان واقعی استفاده کرد. برای اینکه بتوان از طریق RDBMS به این قابلیت‌ها دست یافت، نیاز به فناوری‌های پیچیده اضافه و همچنین الزامات ادغام‌سازی مجزا وجود خواهد داشت.

۶. تعهد بلند مدت

برای آشنایی با مزایای نرم افزار mongodb همین بس که تعداد زیادی از شرکت‌ها بزرگ تجاری، از این فناوری برای زیرساخت‌های خود استفاده می‌کنند. این برنامه  تاکنون بیش از ۳۰ میلیون بار دانلود شده و در نهایت بیش از ۵۰۰۰ مشتری از خدمات این فناوری در سطح سازمانی استفاده می‌کنند.

معایب پایگاه داده mongodb چیست ؟

پروژه mongodb نیز درست مانند هر برنامه دیگری در کنار مزایای متعددی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، از معایبی برخوردار است؛ برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از حافظه بسیار بالا برای ذخیره سازی داده‌ها
  • وجود محدودیت برای اندازه‌گیری داکیومنت (حداکثر 16 مگابایت)
  • عدم وجود پشتیبان برای انواع تراکنش‌ها

معماری پایگاه داده mongodb چیست ؟

اجزای اصلی معماری mongodb موارد زیر را شامل می‌شود:

  • پایگاه داده (Database)
  • کالکشن (Collection)
  • داکیومنت (Document)

نگران نباشید! در ادامه تمامی این موارد را به زبانی ساده با هم بررسی خواهیم کرد.

  • منظور از پایگاه داده در معماری مانگو دی بی چیست ؟

منظور از پایگاه داده در MongoDB، نگهدارنده فیزیکی برای داده‌هاست. هر کدام از پایگاه‌های داده، مجموعه فایل‌های مربوط به خودشان را در سیستم فایل داشته و همراه با چندین پایگاه داده موجود، در یک سرور MongoDB واحد قرار می‌گیرند.

  • Collection در معماری mongodb سیستم چیست ؟

کالکشن به گروهی از داکیومنت‌های پایگاه داده گفته می‌شود. تمام کالکشن در داخل یک پایگاه داده واحد قرار می‌گیردو البته هیچ طرح‌واره‌ای (شمایی) وجود ندارد. در داخل کالکشن، داکیومنت‌های مختلف می‌توانند فیلدهای مختلفی داشته باشند، اما غالباً داکیومنت‌های موجود در یک کالکشن دارای هدف یکسانی هستند یا برای رسیدن به هدف نهایی مشترکی در آن قرار گرفته‌اند.

  • Document در پایگاه داده MongoDB چیست ؟

منظور از داکیومنت در معماری دیتابیس mongo چیست ؟ به‌طورکلی، مجموعه‌ای از جفت‌های کلید را می‌توان به عنوان یک داکیومنت (Document | سند) در نظر گرفت. این سندها با Dynamic Schema در ارتباط بوده کمک می‌کند تا داکیومنت در یک کالکشن نیازی نداشته باشد که از همان ساختار یا فیلدهای مشترک استفاده کند. همچنین، نوع فیلدهای مشترک در یک داکیومنت کالکشن، می‌توانند متفاوت باشند.

مقایسه mysql و mongodb ؛ کدام یک گزینه بهتری است؟

در این قسمت قصد داریم تا برای اینکه به درک درستی از پاسخ سوال خود یعنی پایگاه داده mongodb چیست برسید، تفاوت mongodb و mysql را به طور کلی باهم بررسی کنیم. این دو دیتابیس، از مهم‌ترین پاسگاه‌های داده‌ای هستند که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند.

دیتابیس mysql دیتابیس mongodb
ساختاریافته بودن زبان پرس‌وجو جاوا اسکریپت بودن زبان پرس‌وجو
ارائه داده‌ها در قالب جدول، سطر و ستون ارائه داده‌ها به عنوان سندهای JSON
الزام تعریف جدول و ستون اختیاری بودن تعریف طرح‌واره‌ها
پشتیبانی از JOIN عدم پشتیبانی از JOIN

ویژگی های MongoDB چه هستند؟

حال که با تمامی جوانب MongoDB آشنا شدید، زمان آن است که شما را با ویژگی‌های مهم و کلیدی این دیتابیس آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

  • پشتیبانی مانگو دی بی از کوئری‌های موردی (ad-hoc)
  • امکان اندیس‌گذاری هر فیلدی در Document
  • پشتیبانی MongoDB از همانندسازی یا تکرار Master-Slave
  • امکان اجرا شدن بر روی چندین سرور؛ دلیل نگهداری از نمونه‌های تکراری داده‌ها این است که از آن‌ها در برابر اتفاقات ناگهانی محافظت کنیم.
  • امکان پارتیشن‌بندی خودکار داده‌ها (Auto-Sharding)
  • پشتیبانی از قابلیت MapReduce و ابزارهای تجمعی (Aggregation)
  • امکان رسیدگی به خرابی‌ها در چند مرحله ساده
  • امکان ذخیره‌سازی داده‌ها بدون پیچیده کردن پشته آن‌ها
  • ذخیره‌سازی فایل‌ها با استفاده از قالب BSON

آیا کسب‌وکار ما به پایگاه داده mongodb نیاز دارد؟

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، MongoDB با استفاده از فناوری NoSQL توانسته یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سیستم‌های سنتی پایگاه داده‌های رابطه‌ای یعنی «مقیاس‌پذیری» (Scalability) را برطرف کند. اگر به دنبال دلیلی برای استفاده از پایگاه داده mongodb هستید، دلایل زیر می‌توانند بریا شما مفید باشند:

  • امکان تنظیم مقیاس
  • امکان انجام پردازش داخل حافظه
  • آسان‌تر شدن فرآیند دریافت داده‌ها
  • امکان یکپارچه‌سازی خودکار و یکپارچه
  • اقتصادی بودن استفاده از سیستم MongoDB
  • امکان کپی‌برداری سراسری (Global Replication)
  • عدم نیاز به زمان خاموشی در زمان تنظیم مقیاس برنامه
  • بروزرسانی سیستم‌های دیتابیس همگام با نیازهای کسب‌وکارهای تجاری

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل توضیح دهیم که پایگاه داده mongodb چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی به همراه خواهد داشت. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، سوالات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم. علاوه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در اینستاگرام ابرآراز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا