سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیهمه

تغییر و تنظیم رکورد های dns چگونه انجام می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم به نحوه ی وارد کردن نام دامنه در dns، تنظیم رکورد های dns ، نحوه‌ی عملکرد dns و در نهایت چک کردن عملکرد آن بپردازیم. همچنین برای آشنایی کامل‌تر با dns و نحوه ی عملکرد آن در شبکه و اینترنت می توانید از این مقاله استفاده کنید.

در همین ابتدا عنوان کنیم که اگر قصد خرید بهترین هاست موجود را دارید به سایت ابرآراز مراجعه کرده و از خدمات و سرویس‌های ویژه‌ی ما بهره‌مند شوید.

DNS چیست؟

وقتی آدرسی را در گوگل سرچ می‌کنید، این موتور جستجو چگونه می‌تواند به آن شماره دسترسی پیدا کند؟ با استفاده از DNS . DNS کارکردی درست مانند دفترچه تلفن برای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را دارد. همانطور که شما برای تماس با دیگران به جای بخاطر سپردن شماره‌ی آنها، از دفترچه تلفن استفاده می‌کنید، DNS نیز درست از همین روش استفاده می‌کند.

DNS مخفف عبارت Domain Name System و فهرست توزیع شده‌ای است که نام دامنه قابل خواندن توسط انسان مانند www.Arazcloud.com را به اعداد خوانا برای کامپیوترها یعنی IP آدرس تبدیل می‌کند. برعکس این نیز در مورد DNS صدق می‌کند، یعنی DNS سیستمی است که نام دامنه وب را سازماندهی می‌کند و آن‌ها را برای همه کسانی که می‌خواهند به شبکه وصل شوند، قابل‌فهم‌تر می‌کند.

پس DNS امری حیاتی برای وب سایت شماست. در همین راستا و برای راحتی شما عزیزان،‌ما همراه با سرویس‌های میزانی خود، DNS رایگان نیز در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. پس اگر قصد خرید هاست پرسرعت دارید،‌ فرصت را از دست نداده و همین حالا با مارجعه به وبسایت ما به خرید اقدام نمایید.

تغییر و تنظیم رکورد های dns چگونه انجام می‌شود؟

فرض کنید شما قصد راه اندازی یک وب سایت را دارید. ابتدا نام دامنه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. از یکی از سایت های ارائه دهنده خدمات دامنه خریداری کرده اید. یک سرور هم با یک آدرس اینترنتی ثابت دارید که وب سایت خود را روی آن قرار داده و تنظیم کرده اید. خب تا این جای کار یک نام دامنه ی شخصی برای وب سایت خود دارید. همچنین یک سرور که سایت مورد نظر خود را روی آن قرار داده اید.  اما متاسفانه باید به شما بگویم که این دو (نام دامنه و آدرس اینترنتی ip) هیچ ربطی به هم ندارند.

یعنی اگر بخواهید به وب سایت خود متصل شوید و محتوییات آن را مشاهده کنید باید با وارد کردن آدرس اینترنتی در مرورگر خود به آن دسترسی پیدا کنید. نه نام دامنه ای که برای وب سایت خود در نظر گرفته اید.
اینجاست که عملکرد dns در اینترنت به کمک ما می آید. برای اینکه بتوانیم با نام دامنه ی خود به وب سایت خود متصل شویم.

باید نام دامنه و آدرس اینترنتی (ip) خود را در یک dns سرور در سطح اینترنت قرار داده و تنظیم کنیم. ما در شرکت ابر آراز  خدمات dns را به صورت رایگان برای مشتریان عرضه می کنیم.در ادامه با نحوه ی تنظیم dns در سایت ابرآراز آشنا می‌شویم.

وارد کردن نام دامنه و تنظیم رکورد های dns در سایت arazcloud.com

برای تنظیم رکورد های dns ابتدا وارد حساب کاربری خود در سایت ابر آراز شوید.

تنظیم رکورد های dns

از لیست سمت راست گزینه ی dns وارد گزینه ی ساخت دامنه شوید و نام دامنه ی خود را در آن اضافه کنید.

تغییر و تنظیم رکورد های dns

بعد از وارد کردن نام دامنه مورد نظر وارد لیست دامنه ها شده و از بالا ایجاد یک رکورد جدید وارد صفحه ی ایجاد رکورد می شویم.

لیست دامنه ها

وارد قسمت وارد کردن رکورد های dns شده. با استفاده از نام دامنه یا نام زیر دامنه‌ای که می‌خواهیم به آدرس اینترنتی سرور سایت مرتبط کنیم. یک رکورد A اضافه می‌کنیم.

اضافه کردن رکورد A

وارد سایت خدمات نیم سرور خود می‌شویم. (در مثال بالا nic.ir ) و record dns های شرکت ابری آراز(cloudns1.arazcloud.com ، cloudns2.arazcloud.com ) را در رکورد های dns اضافه می کنیم.

اضافه کردن رکورد های DNS

با انجام مراحل فوق و گذشت حداکثر ۲۴ ساعت نام دامنه ی شما و آدرس اینترنتی مربوط به سرور وب سایت در dns های اینترنت قابل رویت هستند. شما با وارد کردن نام دامنه تنظیم شده در مرورگر به آدرس اینترنتی سرور خود هدایت می شوید. در نام دامنه ی شما در تمام دنیا در دسترس خواهد بود.

چک کردن دی ان اس دامنه dns

برای اینکه بتوانیم نام دامنه ی خود را به یک سایت متصل کنیم. باید آن را به آی پی هاست یا فضایی که میزبانی سایت را بر عهده دارد متصل کنیم.
به این ترتیب زمانی که فردی آدرس دامنه ی ما را در مرورگر خود وارد می کند. مرورگر سایت شما را لود می کند.
برای اینکه بتوانیم دامنه ی اینترنتی را به یک ip متصل کنیم نیاز به استفاده از رکورد های dns داریم.
بعد ازاینکه ip هاست را به نام دامنه ی خود متصل می کنیم، dns نام دامنه ی ما را گرفته.ip مورد نظر را برمی گرداند.
برای بررسی درستی عملکرد dns  و همچنین درستی ip آدرس وارد شده در dns ابزارهای مختلفی وجود دارد. که در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از ابزار بپردازیم.

در ادامه سه وب سایت که نام دامنه و آدرس آی پی نام دامنه ی شما رو بررسی می‌کنند، به شما معرفی می کنیم.

بررسی نام دامنه

/https://whois.domaintools.com/

سایت dnschecker

https://dnschecker.org/

نام دامنه در dns

/ttps://intodns.com/

با وارد کردن نام دامنه سایت مورد نظر در کادر مشخص شده در هر کدام از سایت های بالا می توانید آدرس ip سایت وارد شده را در dns موجود در اینترنت ببینید.

آیا با نحوه‌ی تغییر آی‌پی (IP) به دامنه ( domain ) آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید این کار، به اسانی ابل انجام است؟ شما با استفاده از PTR Record می‌توانید به اسانی این کار را انجام دهید. اگر می‌خواهید بیشتر با این ابزار آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی PTR Record چیست را مطالعه نمایید.

امیدواریم که مقاله‌ی تنظیم رکورد های dns ، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا