سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
آموزشیهمه

نصب محیط گرافیکی لینوکس

لینوکس خانواده ای از سیستم عامل‌های متن باز و مشابه یونیکس است که با کرنل لینوکس ساخته شده است. اولین کرنل در سال 1991 توسط لینوس توروالدز ارائه شد. لینوکس دارای توزیع‌های مختلفی است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به اوبونتو ‌،‌ فدورا ، دبین ،‌ رد‌هت و آرچ اشاره کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه‌ی نصب محیط گرافیکی لینوکس بیشتر آشنا شوید. همچنین جهت  استفاده از آموزش‌های بیشتر در زمینه‌ی نصب و راه‌اندازی میل سرور می‌توانید به دیگر مقالات بلاگ ابر آراز سر بزنید.

اگر قصد خرید سرور مجازی لینوکس را دارید به وب سایت ما مراجعه نمایید

اوبونتو چیست؟

اوبونتو را می‌توان معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین توزیع لینوکس نامید چون هم افراد حرفه‌ای و هم افراد مبتدی که تازه کار با لینوکس را شروع کرده اند ترجیحاً از اوبونتو استفاده می‌کنند. همچنین در سال‌های اخیر استفاده از اوبونتو افزایش یافته است و این امر باعث شده است که توزیع‌های مختلفی  مانند POP! Os ، Linux Mint ، Zorin OS ، Elementary OS و …بر پایه اوبونتو ساخته شوند.

مزیت‌های اوبونتو

اوبونتو نسبت به بعضی توزیع‌های لینوکس و یا ویندوز دارای مزیت‌هایی است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

رایگان بودن

اوبونتو رایگان است و همچنین بسیاری از برنامه‌هایی که در اوبونتو استفاده می شوند نیز رایگان هستند.

قابلیت شخصی‌سازی

قابلیت شخصی سازی بسیار زیادی در اوبونتو وجود دارد. اگرتجربه استفاده از ویندوز را داشته  باشید حتما متوجه شده‌اید که در قسمت Themes ویندوز می‌توانیم تغییراتی در ظاهر سیستم خود به وجود آوریم . اما، این تغییرات محدود هستند و فقط بعضی از قسمت ها قابل تغییراند.در صورتی که در اوبونتو اگر با css و js آشنایی داشته باشید تقریبا تمامی قسمت های سیستم عامل خود را می توانید تغییر دهید.

داشتن امنیت بالا

اوبونتو امنیت نسبتاً بالایی دارد. در بعضی از توزیع‌های لینوکس در حالت پیشفرض فایروالی روی سیستم شما نصب نشده و اقدامات امنیتی ای نیز انجام می‌شود، اما در اوبونتو فایروالی به نام UFW به طور پیشفرض از قبل نصب شده و فقط کافیست که این برنامه را فعال کنید و به غیر از این برنامه نیز بسیاری از پورت های ورودی و خروجی شما بسته بوده و فقط آن‌هایی باز هستند که برای استفاده از اینترنت و یا بهینه کار کردن سیستم‌عامل ضروری هستند.

اوبونتو برای برنامه نویس‌ها بهینه‌تر است

اگر تجربه برنامه نویسی در ویندوز داشته باشید حتماً می‌دانید که بعد از نصب ویندوز حتما باید یک ادیتور متن و یا IDE زبان برنامه نویسی مورد نیاز خودتان را نصب کنید تا بتوانید کد بزنید.  اما در اوبونتو نیازی به نصب این موارد نیست. برای مثال اگر از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنید فقط کافیست که کد خود را در هر قسمتی از اوبونتو نوشته و از طریق ترمینال آن‌را با پایتون اجرا کنید چون پایتون هنگام نصب روی سیستم شما نصب شده است.

مورد دیگری که میتوان به آن اشاره کرد نصب Android Studio است. اگر آن را روی ویندوز نصب کرده باشید حتماً می‌دانید که از سخت‌ترین کارهایی است که می‌توان در ویندوز انجام‌داد.  احتمال این که با مشکلات بسیاری رو به رو شوید بسیار زیاد است. اما در اوبونتو فقط با 2 یا 3 خط دستور که آنها را در ترمینال وارد میکنید پکیج های java و اندروید استودیو روی سیستم شما نصب می‌شود.  بنابران خیلی راحت می‌توانید شروع به کار بکنید.

همچنین یک نسخه از Libreoffice نیز هنگام نصب روی سیستم شما نصب می‌شود که نیاز‌های شما هنگام کار با فایل های word یا excel یا دیگر موارد را برطرف می‌کند.

نحوه امتحان کردن اوبونتو

در صورتی که می‌خواهید قبل از نصب اوبونتو آن را امتحان کنید تا در صورتی که از آن راضی بودید اقدام به نصب آن بکنید کافیست که USB ای که اوبونتو را روی آن ریخته اید به سیستم خود متصل کرده و سیستم خود را ریبوت کنید تا اوبونتو در حالت Live با تمام امکانات اجرا شود . همچنین برای استفاده از اوبونتو حتما نیازی به نصب آن به عنوان سیستم عامل اصلی نیست.

اوبونتو در مقابل ویندوز

اگر از برنامه‌نویس‌هایی که از ویندوز و اوبونتو استفاده کرده باشند در مورد محیط Command Line یا ترمینال این دو سیستم عامل سوال کنید بدون شک ترمینال اوبونتو را انتخاب می‌کنند . اوبونتو در حالت پیشفرض از bash پشتیبانی می‌کند که کار کردن روی سرورها و محیط‌های توسعه و غیره را بسیار آسان می‌کند.

یکی از مشکلاتی که کاربران با ویندوز دارند نیاز به ری‌استارت کردن سیستم بعد از نصب بعضی برنامه ها یا آپدیت های ویندوز است اما در اوبونتو اصلا نیازی به ری‌استارت کردن سیستم نیست و حتی آپدیت های سیستم عامل نیز می توانند بدون ری‌استارت کردن نصب شوند.

اگر میزان استفاده ویندوز از رم سیستم خود را بررسی کنید خواهید دید که در حالت ایده‌آل تقریبا 30٪ از رم توسط ویندوز اشغال شده است در صورتی که این مقدار در اوبونتو کمتر از 10٪‌بوده.  بنابراین اوبونتو می‌تواند برای سیستم های ضعیف تر انتخاب بهتری باشد.

فضای مورد نیاز برای نصب اوبونتو بسیار کم بوده و اگر بخواهید اوبونتو را نصب کنید به کمتر از 6 گیگ فضا نیاز دارید و اما برای نصب ویندوز حداقل 15 گیگ فضا نیاز است.

مشکلی که ممکن است بسیاری از کاربران ویندوز با سیستم‌های لینوکسی داشته باشند این است که بسیاری از برنامه‌های ویندوز روی لینوکس قابل استفاده نیستند. اما این فرض درست نیست و به کمک پکیج Wine و یا Wine Tricks و یا Play on linux شما می‌توانید تقریبا تمامی برنامه‌های مخصوص ویندوز مثل office و photoshop را به راحتی روی لینوکس اجرا کنید. همچنین امروزه بسیاری از بازی های Steam که از بزرگ‌ترین آن‌ها می‌توان به CS GO اشار کرد به کمک Proton و Steam play روی لینوکس قابل اجرا هستند.

نصب محیط گرافیکی لینوکس

حال که با مزایای اوبونتو بیشتر آشنا شدیم، سراغ نصب محیط گرافیکی روی سیستم عامل اوبونتو می‌رویم. ممکن است شما در حال کار کردن روی سرور لینوکسی باشید و برای انجام یک کار خاص به محیط گرافیکی نیاز داشته باشید، در این‌صورت تنها راه شما نصب محیط GUI از طریق ترمینال و بعد استفاده از آن است.

برای نصب محیط گرافیکی روی سرور اوبونتو کافی است که با فشردن کلیدهای ترکیبی CTRL + ALT + T ترمینال خود را باز کنید و  دستور زیر را در ترمینال وارد کنید.

  1. $ sudo apt-get install ubuntu-desktop

سپس از وارد کردن این دستور به خاطر این که از کلمه‌ي‌ sudo استفاده کرده‌ایم از ما پسورد سرور را می‌خواهد که پسورد را وارد می‌کنیم و Enter را می‌زنیم.

بعد از این کار عملیات دانلود و نصب آغاز خواهد شد و بسته به سیستم و سرعت اینترنت شما ممکن است بین 10 الی 30 دقیقه طول بکشد.
هنگامی که نصب به پایان رسید با استفاده از دستور زیر یک یوزر اضافه می‌کنیم که با استفاده از آن وارد سیستم خود شویم .

$ adduser sina

سپس، از این دستور از ما پسوردی برای این یوزر می‌خواهد که پسورد را وارد می‌کنیم و Enter را می‌زنیم و دوباره برای اطمینان پسورد را وارد می‌کنیم.
اطلاعات دیگر مانند FullName و یا Email مهم نبوده و فقط Enter را می‌زنیم که از این مراحل عبور کنیم.
و حالا کافیست که سرور خود را ریبوت کنیم تا بعد از روشن شدن با محیط گرافیکی روبرو شویم.

برای اشنایی با دستورات لینوکس و آموزش 34 دستورکاربردی لینوکس خواندن مقاله آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.  که همگی از جمله دستورات پایه و کاربردی لینوکس هستند.  همچنین ‌می‌توانید به قدرت ترمینال لینوکس پی ببرید و بدانید در مقایسه با CMD که در ویندوز از آن استفاده می شود، تا چه حد قدرتمند‌‌‌تر است.

اگر دوست دارید هر روز مقاله‌های روز دنیا را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم ما را  در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا