سرور مجازی آراز سرور مجازی آراز
بازاریابی آنلاینسئوهمه

کامل‌ترین چک لیست سئو

در این مقاله قدم به قدم کامل‌ترین چک لیست سئو و همه کارهای مورد نیاز سئو سایت مطابق با قوانین گوگل توضیح‌ داده‌ شده‌ است.  قبل از این که چک لیست سئو را بررسی کنید، توصیه می‌کنیم که مقاله‌ی ما در مورد مفهوم و اهمیت سئو سایت را مطالعه کنید.  جهت بهبود رتبه و جایگاه سایت خود در گوگل شما باید حتما یک چک لیست سئو داشته باشید که در این مقاله ما مهم ترین‌ها را شرح داده‌ایم. برای ساخت سرور ابری به پنل کاربری سایت ابر آراز مراجعه کنید.

با رعایت مراحلی که در ادامه گفته شده است، می‌توان یک ترافیک بسیار بالا از بازدیدکنندگان و مشتریان برای سایت‌ها با کاربردهای مختلف جذب کرد. لازم به ذکر است که انجام بسیاری از مراحل و گام‌های گفته شده در کوتاه مدت نتیجه خواهد داد. بنابراین شما می‌توانید نتیجه کار خود را مشاهده کنید.

چک لیست سئو 2020 از کاربردی‌ترین و کامل‌ترین چک لیست‌ سئو موجود در اینترنت است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید ترافیک سایت خود را بالا ببرید و از برترین‌های گوگل در سال 2020 باشید، بهتر است این چک لیست را از دست ندهید.

چک لیست سئو در سال 2020

کار‌های سئوی سایت چیست؟

قبل از شروع بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

سئو به طور کلی به 2 بخش تقسیم می‌شود: سئوی داخلی ( On Page Seo ) و سئوی خارجی (Off Page Seo). در ادامه نکات بسیار مهمی درباره سئوی داخلی بیان شده است.  در حالت ایده آل اگر همه و یا اکثر نکات گفته شده را رعایت کنید در مدت زمان کمی نتیجه را مشاهده خواهید کرد.

توجه داشته باشید که عملیات سئو بصورت یکباره نتیجه‌ای نخواهد داشت.  شما باید دائماً روی سئوی سایت خود فعالیت کنید. پس نکات گفته شده در زیر را بصورت دوره ای انجام دهید.

پیش نیازها قبل از شروع کار:

قبل از این که سئو سایتتان را آغاز کنید لازم است که به پیش نیاز‌های آن توجه داشته باشید.  در ادامه 2 ابزار مهم و ضروری را جهت تحلیل و پیگیری داده ها معرفی کرده ایم.

راه اندازی Google Tag Manager و Google Analytics

ابزارهای Google Analytics و Google Tag Manager ابزارهایی بسیار حرفه ای و قدرتمند برای اضافه کردن یا مدیریت و تحلیل آمار و ترافیک سایت موجود در سطح وب است. این ابزار بدون نیاز به نوشتن کدهای اضافه یا اعمال تغییرات اساسی در سایت امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

Google Analyticsاز ضروری ترین ابزاری است که برای سئو سایت خود حتماً باید آن را داشته باشید. با استفاده از این ابزار می‌توانید ترافیک طبیعی ورودی سایت خود از طریق موتورهای جستجوگر را مشاهده و تحلیل کنید. همچنین جزئیات بیشتری درباره: نرخ خروج کاربران از سایت را بدست آورید. به علاوه جزئیات کمپین های ساخته شده و رفتار کاربران با سایت را می‌توانید به دست بیاورید.

راه اندازی کنسول جستجوی گوگل( گوگل وبمستر ) در چک لیست سئو

Search Console ابزار رایگانی است که توسط خود گوگل ارائه داده شده است. با استفاده از ابزار کنسول جستجوی گوگل (که قبلاً گوگل وبمستر نامیده می‌شد) می‌توانید با گوگل ارتباط مستقیم داشته باشید. و نیز داده‌هایی از نحوه عملکرد سایت خود را در این ابزار مشاهده کنید.

چک لیست سئو

چک لیست سئو داخلی سایت

پیدا کردن کلمات کلیدی

عباراتی که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند را بیابید و برای هر کدام از آن ها یک استراتژی مناسب سئو داشته باشید.
نکته‌ی بسیار مهم این است که برای هر کدام از صفحات سایت خود یک کلمه کلیدی انتخاب کنید. در صورتی که مدت زیادی نیست که فعالیتتان را شروع کرده‌اید، نیازی نیست که حتماً از پر رقابت‌ترین کلمات استفاده کنید از کلماتی که
جستجو کم‌تر و رقابت پایین‌تری دارند شروع کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس URL

یکی از معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت ها استفاده از کلمات کلیدی در آدرس URL صفحات است. استفاده بیش از حد از کلمات در URL موجب طولانی‌تر شدن آدرس صفحه می‌شود. بنابراین باید از استفاده ازاین قبیل URL ها خودداری کرد و آدرس را تا حد امکان باید کوتاه انتخاب کرد.

نکته بسیار مهم: بعد از اینکه برای صفحه‌ای لینک گیری‌ها انجام شد، یا اگر صفحه شما در گوگل رتبه و جایگاه گرفت، به منظور اصلاح آدرس URL صفحات خود هرگز آدرس آن صفحه را تغییر ندهید.
دقت داشته باشید که حتماً کلمه کلیدی خود را در عنوان صفحات به کار ببرید و عنوانی جذاب داشته باشید.
استفاده کردن از کلمات کلیدی در عنوان سایت بسیار مهم است. زیرا بر روی رتبه و جایگاه شما تاثیر بسیاری می‌گذارد. اما از آن مهم تر، میزان نرخ کلیک بر اساس جایگاه شما می باشد.  CTR و موجب می شود هر چقدر عنوان شما جذاب تر باشد، کلیک های بیشتری بر روی سایت شما انجام شود. به علاوه کاربران بیشتر مشتاق به مشاهده سایت شما خواهند بود.

نوشتن کلمات کلیدی در متای توضیحات سایت و نوشتن متن جذاب

به طور کلی، متن و محتوای نوشته شده در توضیحات متا بر روی رتبه و جایگاه شما تاثیری ندارد.  زیرا گوگل خود اعلام کرده است که متن متا جزو فاکتورهای رتبه دهی نیست. اما در صورتی که بتوانید یک عبارت جذاب را برای متای خود انتخاب کرده و همچنین از کلمه کلیدی که پرسرچ است هم استفاده کنید، تاثیر بسیار بالای آن را در گرفتن ورودی و بازدیدکننده برای سایت خود را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از کلمه کلیدی فقط یک بار در تگ H1 سایت

بر طبق قاعده در هر صفحه نباید بیشتر از یک بار از تگ h1 استفاده شود، این تگ معمولاً توسط قالب سایت تولید می‌شود و عنوان صفحه و یا مقاله‌تان در آن قرار می‌گیرد. اما درصورتی که قالب سایت‌تان چنین قابلیتی ندارد هنگام نوشتن توضیحات در ویرایشگر، می‌توانید از این تگ استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که نباید بیشتر از 1 بار از این تگ استفاده شود.

سعی کنید از کلمه کلیدی خود در متن‌ها چند بار استفاده کنید. به علاوه، مطمئن شوید که در هر صفحه حداقل 300 کلمه نوشته باشید.(حالت ایده آل 700 کلمه می باشد و 300 حداقل آن است.)
بهتر است از کلمات کلیدی خود چند بار استفاده کنید و سعی کنید حداقل 300 کلمه برای قسمت توضیحات متن بنویسید. چراکه، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای گوگل محتوای سایت است. اما بخاطر بیشتر بودن تعداد کلمات نباید شروع به نوشتن مطالب غیرمرتبط و حشو کنید.

چک لیست سئو

استفاده از مترادف کلمات

امروزه موتورهای جستجوگر به سرعت در حال پیشرفت هستند، اما همچنان قادر به شناسایی و تشخیص همه کلمات کلیدی نیستند. به همین دلیل گاهی اوقات بهتر است که حتماً مترادف‌ها را نیز به عنوان کلید واژه انتخاب کنید. به علاوه، کاربران نیز ممکن است اکثر اوقات بجای کلید واژه از کلمات مترادف و هم معنی استفاده کنند.

استفاده از روش Latent Semantic Indexing

این روش با فرمول‌های ریاضی رابطه‌های مخفیانه بین کلمات را به منظور درک بیشتر اطلاعات ایندکس به گوگل می‌دهد. به عبارت دیگر این امر به گوگل کمک می‌کند تا درک بهتری از متن و محتوای‌تان داشته باشد.
به عنوان مثالی برای شرح Latent Semantic Indexing هنگامی که در گوگل یک عبارت و یا جمله را جستجو می‌کنید، موتور جستجوگر گوگل کلمات دیگری را نیز به شما پیشنهاد می‌دهد. این لغات را گوگل با استفاده از روش و فرمول Latent Semantic Indexing یافته و به منظور درک بیشتر محتوای شما و نمایش آن به کاربران بصورت هدفمند و هوشمندانه از این روش استفاده می‌کند.

استفاده از تگ ALT در سایت و نام‌گزاری صحیح فایل‌ها

تگ ALT (متن جایگزین) در وردپرس هنگامی که شما یک عکس یا رسانه جدید را در سایت خود بارگذاری می‌کنید درخواست می‌شود. موتورهای جستجوگر به خودی خود قادر به درک عکس‌ها نیستند. آن‌ها با استفاده از تگ ALT و متنی که به عنوان متن جایگزین نوشته شده است، درک خود را از عکس‌ها پیدا می‌کنند. موتور‌های جستجوگر بر اساس متن شما و متن جستجوی کاربر عکس‌ها را نمایش می‌دهند. همچنین هنگامی که در بین محتوای سایت خود از عکس‌ها یا فایل‌ها استفاده می‌کنید حتماً نام عکس یا رسانه مورد نظرتان شامل کلمه کلیدی شما باشد و توصیف کننده عکس مورد نظر باشد.

لینک دادن متن و انکر تکست سئو به صفحات دیگر خود

انکر تکست یا متن لنگر anchor text، به متنی گفته می‌شود که شما به عنوان لینک انتخاب می‌کنید(همان متن یا عبارتی که می‌توان روی آن کلیک کرد.)انکر تکست یکی از فاکتورهایی است که گوگل برای نمایش لینک‌ها دارد. با استفاده صحیح از کلید واژه‌ها به عنوان انکر تکست می‌توانید برای گوگل مشخص کنید که صفحه مورد نظر شما را با چه کلمات کلیدی به بازدیدکنندگان نمایش دهد.
از نوشتن کلمات غیرمرتبط مانند “کلیک کنید” و از این قبیل کلمات خودداری کنید. زیرا می‌تواند آسیب زیادی به سئوی سایت شما بزند.

چک لیست سئو خارجی سایت ( Off-Page SEO)

در ادامه به همه اقدامات و فعالیت‌های مورد نیاز برای بهینه سازی سایت که باید در خارج از سایت شما انجام شود، می‌پردازیم. پیش نیاز سئوی خارجی سایت، انجام اقدامات مربوط به سئوی داخلی سایت است.

استفاده از برای آنالیز لینک های خود از ابزار Ahrefs

سایت Ahrefs یکی از سایت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات سئو است، که به طور معمول فعالیت‌های مربوط به تحلیل و تجزیه را انجام می‌دهد. بعد از ثبت نام در سایت Ahrefs و وارد کردن آدرس دامین خود می‌توانید ، قدرت سایت خود و تعداد سایت‌هایی که به شما لینک مستقیم داده اند را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید سایت های اسپمی که به شما لینک داده اند، تعداد رقبا در حوزه کاری واطلاعات دیگری از جمله بررسی تنظیمات انکر تکست را مشاهده کنید.

بررسی لینک‌های رقبا

بررسی لینک رقبا ساده‌ترین راه برای لینک سازی سایت است. دنبال کردن رقبا و یافتن متن و انکر تکست لینک‌ها و آدرس منبع لینک‌هایی که آتوریتی بالایی دارند می‌تواند به سئوی سایت شما کمک بسیار زیادی کند. برای این کار بر اساس تعداد سایت‌هایی که دارید یک استراتژی مناسب انتخاب کنید، سپس لینک گیری کنید.

لازم به ذکر است که نباید حتماً شما نیز از سایت‌هایی که رقبای شما لینک گیری کرده اند ، لینک بگیرید. بلکه می‌توانید از منابع دیگری که مشابه با سایت مورد نظر هستند با همان قدرت و اعتبار کار های مربوط به لینک گیری را انجام دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا