بازاریابی آنلاینشبکه اجتماعیهمه

ربات تلگرام چیست ؟ آشنایی با بهترین ربات های تلگرام

اگر به دنبال پاسخی برای پرسش « ربات تلگرام چیست » و نیز فهرستی از جالب‌ترین ربات‌های تلگرام هستید، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم به پاسخ سوال ربات تلگرام چیست بپردازیم. همچنین، برای خرید سرور ابری به پنل ابر آراز مراجعه کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با چند مورد از محبوب‌ترین ربات های تلگرام (Telegram Bot) بیشتر آشنا شوید.

تلگرام یک پیام‌رسان است که به دلیل ایده‌های کاربردی‌اش، از ابتدای کار خود در سال 2013 تا کنون رشد خیره‌کننده‌ای داشته است. جالب است بدانید که روزانه بیش از ۲ میلیارد پیام در تلگرام ارسال می‌شود. طبق آمار به دست آمده، ۲۵ درصد ترافیک تلگرام به کاربران ایرانی اختصاص یافته است. امروزه کاربران ایرانی نیز با «ربات‌ها» که از امکانات جدید در پیام‌رسان تلگرام است، بیشتر استفاده می‌کنند.

آشنایی با ربات تلگرام

ربات تلگرام ابزاری بسیار قدرتمند است. در واقع یک نرم‌افزار است که می‌تواند به صورت تمام خودکار با مخاطبان تلگرامی در ارتباط باشد. کاربران به وسیله این نرم‌افزار می‌توانند در گروه‌های دیگر عضو شده و یا یک اجتماع دو طرفه بین خود و مخاطبان به وجود می‌آورند. همچنین ربات تلگرام این قابلیت را ایجاد می‌کند که در هر لحظه بتوان به مخاطبان و گروه‌های خود پیام فرستاده و همچنین این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند پاسخ اعضا بشنود.

با توجه به open source بودن مکانیزم احراز هویت و تبادل اطلاعات تلگرام، ابتدا برنامه‌ها و ربات‌ها به صورت اتوماتیکی ساخته شده بود. اما به دلیل سطح بالا بودن API تلگرام، تعداد بسیار اندکی ربات ساخته شد. اما شرکت تلگرام یک API ساده‌تر برای ساخت ربات‌ها ارائه کرد که خود آن را «انقلاب ربات‌ها» نامید. رشد انفجاری تعداد روزافزون ربات‌های تلگرام درمدت زمانی کم‌تر از یک ما، تائید کننده این نام‌گذاری است.

نحوه‌ی عملکرد ربات‌های تلگرام

ربات‌های تلگرام وظیفه اتصال کاربر به سازنده ربات را در محیط تلگرام برعهده دارند.
ربات‌های تلگرام با یک URL (که طراح ربات به تلگرام معرفی کرده است)، با طراح ربات در ارتباط هستند. ارتباط ربات با کاربر، نمی‌تواند توسط ربات شروع شود. به منظور ایجاد ارتباط حتماً باید اولین بار استارت توسط کاربر به یک ربات زده شود. ممکن است که این تمهید برای جلوگیری از گسترش Spam ها ایجاد شده باشد.

زمانی که کاربر پیامی را برای ربات ارسال می‌کند، طراح ربات با دو روش متمایز RestFull API یا Webhook می‌تواند از این پیام مطلع شود. پس از این که طراح پیام را دریافت کرد، می‌تواند بلافاصله به آن پاسخ دهد و یا پاسخ به آن را به زمانی در آینده موکول کند. چندی پیش سازندگان برنامه تلگرام رابط کاربری خاصی موسوم به بوت طراحی کردند، که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد حساب کاربری رباتیک ایجاد کنند.

این حساب‌های کاربری رباتیک دارای سطح بالایی از هوش مصنوعی هستند و توسط نرم‌افزار کنترل می‌شوند. نرم‌افزارهای مدیریت‌کننده این حساب‌ها می‌توانند اطلاعات مختلفی را در دسترس کاربران قرار دهند. به این ترتیب که کاربر درخواستی را در قالب پیام به ربات ارسال می‌کند و ربات در پاسخ اطلاعات مطالبه شده را به کاربر ارائه می‌دهد.

تلگرام

انواع کاربرد ربات‌ها

بنا بر قاعده‌های ذکر شده ربات‌ها کاربردهای متفاوتی دارند، به عنوان مثال رباتی که اطلاعات بورس و دلار و پیشخوان روزنامه‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد با ربات‌ تبچی ویا ربات‌هایی که عکس می‌گیرند و استیکر متناظر تحویل کاربر می‌دهند کاربرد و عملکرد متفاوتی دارد. به عنوان مثال ربات‌هایی وجود دارند که با دریافت کلید واژه، تصویر مرتبطی را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. در حالی که ربات‌هایی وجود دارند که برای بررسی اطلاعات عمومی، یاد آوری رویدادها و… استفاده می‌شوند.

همچنین ربات‌ها ممکن است گاهی مزاحمت‌هایی برای کاربران به وجود بیاورند. معمولاً کاربران از ربات‌هایی که به طور مداوم برای آنها پیام ارسال می‌کنند، گلایه می‌کنند.این ربات‌ها با پاک کردن نیز متوقف نمی‌شوند. تنها چاره برای خلاصی بلاک کردن این ربات‌ها است.

ربات‌های تلگرامی چگونه کار می کنند؟

ربات‌های تلگرام حساب‌های‌کاربری هستند که برای فعالیت در تلگرام نیازی به شماره‌ی موبایل ندارند. این ربات‌ها شامل کدهایی هستند که از طریق یک واسط کاربری بر روی سرور اجرا می‌شوند. به طور کلی، نحوه‌ی عملکرد این ربات‌ها برای کاربران قابل مشاهده نیست.زیرا برنامه‌ی تلگرام آن را بر روی پروتکل رمزنگاری شده MTProto خود مدیریت می کند.

به این صورت که سرور رابط تلگرام تمامی ارتباطات رمزنگاری شده را از طریق واسط کاربری مبتنی بر پروتکل HTTPS کنترل می کند. این واسط کاربری در واقع همان Bot API است. به منظور درک بهتر این مکانیزم، ابتدا بهتر است اطلاعات فنی بیشتری درمورد این که ssl چیست و پروتکل ابداعی تلگرام کسب کنیم. اما به طور کلی ربات‌های تلگرام کدهایی هستند که از طریق یک پروتکل امن و قابل اطمینان متصل به یک سرور واسطه عمل می کنند.

ربات‌ها با چه اهدافی ساخته می‌شوند؟

با افزایش محبوبیت ربات‌ها در بین کاربران این سوال مطرح می‌شود که ربا‌ت‌ها چه منافعی برای سازندگان دارند و یا به طور کلی درآمد مالی برای توسعه‌دهندگان خود ایجاد می‌کنند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که اساساً ربات‌ها در تلگرام رایگان هستند. اهمیت ساخت و استفاده از ربات‌های تلگرام هنگامی مشخص می‌شود که بتوان از آن به عنوان منبع درآمدزایی بهره‌برد.

از نتایج مستقیم و بارز این ربات‌ها می‌توان به فروش کالا یا خدمات اشاره کرد. به این صورت که ربات می‌تواند با توجه به کاربرد خود به طور مشخص برای فروش‌ کالاهایی اطلاع‌رسانی ‌کند. و نیز اطلاعاتی را درباره خرید کالاها به مشتری خود ارائه دهد. همچنین ربات‌هایی هم وجود دارند که در اطلاع‌رسانی خود برای منبع سایت‌هایشان تبلیغ می‌کنند.

چگونه ربات تلگرام بسازیم؟

برای ساخت ربات تلگرام شما باید ابتدا با برنامه‌نویسی آشناییت کامل داشته باشید. اما در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید می‌توانید وارد ربات Botfather شده و سپس با ارسال دستور /newbot و وارد کردن یک عنوان و یک یوزر نیم برای ربات خود، توکن دریافت کنید.

پس از انجام مراحل فوق وارد ربات CreatYourBot شده و در صورتی که اولین دفعه‌ی ورود شما به این ربات است، بر روی گزینه‌ی START کلیک می‌کنید تا ورود شما با موفقیت انجام شود. سپس بر روی کلید ایجاد یک ربات جدید، کلیک کنید. در این مرحله از ساخت ربات تلگرام، پیام حاوی توکن را که در مرحله نخست دریافت کرده بودید به ربات ارسال کنید. به ایت ترتیب ربات تلگرام شما آماده می‌شود.

آیا ربات‌های تلگرام سارق اطلاعات هستند؟

با به وجود آمدن ربات‌های تلگرام بدیهی است که مانند اغلب فناوری‌های تازه، ابهامات و سؤالاتی درباره ماهیت و کارکرد آن‌ها ایجاد شود. ربات تلگرام نیز از این قاعده مستسنی نبوده و این نگرانی که احتمال شنود یا هک حساب کاربران ممکن است انجام شود برای این تکنولوژی وجود دارد.

طبق گفته‌ی شخصی که تجربه ساخت یک ربات شرکتی را دارد«تمام ربات‌ها امکان ارسال پیام(chat) انفرادی را دارند، اما برخی ربات‌ها از امکان ارسال پیام به صورت گروهی (اضافه شدن در گروه) نیز برخوردارند.»
بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده از سوی تلگرام، ربات‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول:

ربات‌هایی هستند که در صورتی که در گروهی اضافه شوند قادر به مشاهده مطالب منتشر شده در گروه نیستند. این ربات‌ها تنها براساس دستور مستقیم از سوی کاربران فراخوانده می‌شوند و تنها در این صورت قادر به پاسخگویی هستند.

دسته دوم:

این دسته از ربات‌ها مانند یک عضو به گروه اضافه می‌شوند و می‌توانند تمام پیام های ارسال‌شده در گروه را مشاهده کنند. این موضوع تحت عنوان ربات در لیست اعضای گروه درج می‌شود. البته لازم به ذکر است که این حالت همواره قابل تغییراست.

در حقیقت ربات‌ها دستوراتی هستند که بر روی یک سرور اجرا می‌شوند. آن سرور با تلگرام در ارتباط است. برنامه‌ی تلگرام دستورات کاربران برای این ربات‌ها را دریافت و به ربات منتقل می‌کند. ربات نیزاطلاعات درخواست شده‌ی کاربر را در بانک اطلاعاتی خود جست‌وجو می‌کند. سپس پاسخ را به تلگرام تحویل می‌دهد و تلگرام بار دیگر اطلاعات را به کاربر می‌رساند.

حضور ربات‌ها در گروه برای سایر اعضای گروه پنهان نیست. با ورود به پروفایل ربات‌‌ها می‌توان درج عبارت bot در بخشی از یوزر نیم را مشاهده کرد. این امر ماهیت ربات را قابل تشخیص می‌کند. اما مهمترین تفاوت ربات‌ها در برخورد با اطلاعات در گروه‌ها می‌تواند انجام کارهای آماری آن‌ها باشد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ربات‌های تلگرام هکر و سارق اطلاعات نیستند.چرا که به فایل‌های موبایل دسترسی ندارند بلکه تنها به اطلاعات کاربری و پیغام‌های ارسال شده در گروه که دیگران نیز قادر به دریافت‌ آن‌ها هستند را می‌بینند.

بهترین ربات های تلگرام

همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، تلگرام یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های پیام رسان در دنیای امروزی محسوب می‌شود. این برنامه به شدت در بین کاربران ایرانی محبوب شده است که یکی از قابلیت‌های پرکاربردی که دارد، مربوط به ربات های آن می‌شود. تنوع ربات‌های تلگرام و سرویس‌هایی که توسط آن‌ها ارائه داده می‌شود بسیار گسترده است. بنابراین در ادامه قصد داریم به معرفی چند مورد از بهترین ربات‌های تلگرام بپردازیم.

ربات استعلام خلافی خودرو

ربات استعلام خلافی خودرو از ربات‌های بسیار کاربردی فارسی موجود در تلگرام است. با ارسال پیغام start برای این ربات می‌توانید از آن به منظور استعلام میزان خلافی خودرو، مشخص کردن نمره منفی گواهینامه، استعلام قیمت بیمه شخص ثالث و… استفاده کنید. به دلیل این که این ربات از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و راهنمای جامع فارسی را ارائه می‌دهد کار کردن با این ربات بسیار ساده است.

ربات YouTube Downloader

ربات YouTube Downloader برای آن دسته از افرادی مناسب است که دائماً در یوتیوب به جستجو می‌پردازند و به دنبال دانلود ویدئو و فیلم‌های مختلف از یوتیوب هستند. ربات YouTube Downloader امکان دانلود فیلم‌ها و ویدئوهای یوتیوب را برای کاربران این ربات فراهم می‌کند. این امرعامل تبدیل شدن این ربات به یکی از پرطرفدارترین ربات‌های تلگرام است.

ربات Mp3Toolsbot

در صورتی که می‌خواهید یک فایل MP3 را به صورت ویس (Voice) و بدون کاهش کیفیت در تلگرام برای فرد دیگری ارسال کنید، توسط ربات Mp3Toolsbot انجام این کار امکان‌پذیر است. این ربات فایل‌های صوتی MP3 را بدون کاهش کیفیت به فایل OGG (ویس تلگرام) تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا